Gå til innhold

Skilsmisse, og etternavn


fortsatt..Happiness:o)

Anbefalte innlegg

fortsatt..Happiness:o)

Jeg lurer på om jeg skal ta i bruk mitt gamle pikenavn etter separasjonen. Ble separert i februar på papiret. Jeg har hett mitt nåværende navn like lenge som pikenavnet, men tenker alvorlig på å å forandre det tilbake likevel. Det eneste ankepunktet er at da heter jeg ikke det samme som gutten min lenger.

Det var ikke noe fint brudd. Mange vonde følelser.

Noen synspunkter? Er det dumt av ulike årsaker å ikke hete det samme som barnet sitt. Jeg ville gjerne hett det samme som gutten min, men ikke lenger det samme som min tidligere mann. Dilemma..

Har lurt litt på om gutten min kanskje kunne tatt mitt etternavn som mellomnavn i hvertfall en periode til han blir voksen. De to etternavnene er forsåvidt ganske like. Han har bare et fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Jeg heter ikke det samme til etternavn som guttene mine. Det fungerer helt fint og plager meg ikke det aller minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg ville utvilsomt tatt tilbake pikenavnet mitt. Og det er en god idé at gutten din kanskje kan ta navnet ditt som mellomnavn hvis det er ok for faren. :)

Jeg beholdt både mitt mellomnavn og etternavn da jeg gifta meg, og slapp hele problemet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

Jeg ville utvilsomt tatt tilbake pikenavnet mitt. Og det er en god idé at gutten din kanskje kan ta navnet ditt som mellomnavn hvis det er ok for faren. :)

Jeg beholdt både mitt mellomnavn og etternavn da jeg gifta meg, og slapp hele problemet. ;)

Jeg har forsåvidt også beholdt formelt pikenavnet mitt hele denne tiden. Det betyr at jeg har pr. dags dato fire navn. Formelt. De to etternavnene er temmelig like, i hvertfall ganske like, så jeg bruker bare initialene på det andre fornavnet og pikenavnet mitt.

Gjør dette det lettere altså, slik jeg forstod deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en god løsning det siste. Men om det ikke skulle gå i orden, så er det i dag ganske vanlig å ikke hete det samme som barna, i og med at mange beholder gammelt etternavn når de gifter seg.

Synes det høres ut som en viktig ting å gjøre, å ta ditt navn tilbake! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet navn på de store ungene da jeg ble skilt. Jeg hadde beholdt pikenavnet mitt hele tida.

Minstemann heter farens navn. De kan være noen småproblem, jeg får bl.a ikke hente pakker til ham på posten fordi han ikke har legitimasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt tilbake pikenavnet mitt og latt gutten fått det som mellomnavn. Eventuelt kan han velge det bort når han blir voksen. Ikke minst ville jeg tatt tilbake pikenavnet mitt i tilfelle jeg møtte en ny mann senere jeg ville gifte meg med. Du er jo ikke gift med ham lenger; jeg synes det er litt rart å beholde eksens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt tilbake pikenavnet mitt og latt gutten fått det som mellomnavn. Eventuelt kan han velge det bort når han blir voksen. Ikke minst ville jeg tatt tilbake pikenavnet mitt i tilfelle jeg møtte en ny mann senere jeg ville gifte meg med. Du er jo ikke gift med ham lenger; jeg synes det er litt rart å beholde eksens etternavn.

Men det kan man ikke gjøre uten farens samtykke og det er ikke alle fedre som vil det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan man ikke gjøre uten farens samtykke og det er ikke alle fedre som vil det

Det vet jeg, men det var også bare et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men det var også bare et forslag.

Jeg holder nemlig på å bearbeide faren til minstemann da minstemann ønsker å hete mitt etternavn også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

Jeg skiftet navn på de store ungene da jeg ble skilt. Jeg hadde beholdt pikenavnet mitt hele tida.

Minstemann heter farens navn. De kan være noen småproblem, jeg får bl.a ikke hente pakker til ham på posten fordi han ikke har legitimasjon.

Gutten min har bostedsadresse hos meg i folkeregisteret, og bor hos meg sånn cirka to tredjedeler. Så det var litt slike ting jeg lurte på om kunne bli et problem. Post, pass o sv. Kanskje andre ting for det jeg vet.Hva gjør en da da?

Min eks har aldri i livet tid tid å gå på posten for å hente en pakke, så opptatt som han er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

Jeg holder nemlig på å bearbeide faren til minstemann da minstemann ønsker å hete mitt etternavn også ;o)

Jeg ville gjerne, hvis gutten min synes det er greit da,(en forutsetning) at han heter mitt pikenavn til mellomnavn. Han må selvsagt fortsette å hete til etternavn det han er vant til. Det er jo en stor del av identiteten hans nå. Har ikke diskutert dette med min tidligere mann. Aner ikke hva han synes. Spesielt til han blir myndig hadde det vært greit å ha denne linken rent navnemessig. Når han blir voksen kan han jo kutte det ut. Siden våre etternavn er litt klønete like.

Jeg er jo bare separert ennå, men siden det vil smelte i h.. før vi kommer sammen igjen, har vel ikke det noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har bostedsadresse hos meg i folkeregisteret, og bor hos meg sånn cirka to tredjedeler. Så det var litt slike ting jeg lurte på om kunne bli et problem. Post, pass o sv. Kanskje andre ting for det jeg vet.Hva gjør en da da?

Min eks har aldri i livet tid tid å gå på posten for å hente en pakke, så opptatt som han er....

Jeg har navnet til minstemann på postkasse og det hjelper for posten. Pakkene er det som sagt verre med.

Pass kan han ikke få før begge er enige, her er det jeg som protesterer altså så pass har han ikke.

Og så hender det folk kaller meg fru + navnet hans på skolen og hos tannlegen og det kan jeg ikke fordra for ikke har jeg vært gift med ham og jeg har aldri hatt det navnet, men det går jo kun på følelser og ikke det praktiske.

Stort sett går det greit, men når det først blir problemer så irriterer jeg meg grønn. Og særlig hvis faren er på den andre siden av jordkloden og er umulig å få fatt i og jeg trenger hans underskrift på noe. Jeg har omsorgen, men vi har felles foreldreansvar. Jeg må si det var lettere å ha foreldreansvaret alene og kunne ordne opp i ting alene uten å ha hans innblanding hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder nemlig på å bearbeide faren til minstemann da minstemann ønsker å hete mitt etternavn også ;o)

Lykke til! :-) Om du ikke når frem til han får sønnen din jo bestemme selv når han blir myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :-) Om du ikke når frem til han får sønnen din jo bestemme selv når han blir myndig.

Det er ikke krise for meg, jeg har to andre unger som har mitt navn men noen ganger hadde det vært litt mer praktisk å hete det samme. Og ungen vil og han er 11 år nå så jeg synes han kunne få bestemme sjøl :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krise for meg, jeg har to andre unger som har mitt navn men noen ganger hadde det vært litt mer praktisk å hete det samme. Og ungen vil og han er 11 år nå så jeg synes han kunne få bestemme sjøl :o)

Han burde få bestemme selv, synes jeg også. Og det praktiske i det kan jeg absolutt se. Moren tok tilbake pikenavnet sitt og gav oss ungene det samme da hun skulle ha barn med en annen mann for at vi alle skulle hete det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har fars etternavn mens jeg har beholdt mitt eget etternavn. Jeg kan ikke huske én eneste gang at dette har vært noe problem - eldstemann er over 20 nå. Det har vært noen få ganger der jeg har måttet si noe om at "jeg og barna har ikke samme etternavn", men det har ikke vært ofte, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet tilbake med en gang flytting og adresseendring var et faktum! Aldri om jeg gidde drasse på eksens etternavn!

Og skulle jeg gifte meg en gang til så blir det ikke noe etternavnbytte igjen. Ungene har mitt etternavn + eksens etternavn, har overhode ikke noe behov for at vi skal ha samme siste etternavn, de er da ungene mine alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begriper ikke hvorfor kvinner bytter navn i det hele tatt. Det undrer meg at oppegående unge kvinner fremdeles driver på med dette. Selv har jeg forskjellig etternavn fra resten av familien, ungene mine har farens navn. Kan ikke huske at det noen gang har medført problemer eller avkrevd forklaring fra noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

Begriper ikke hvorfor kvinner bytter navn i det hele tatt. Det undrer meg at oppegående unge kvinner fremdeles driver på med dette. Selv har jeg forskjellig etternavn fra resten av familien, ungene mine har farens navn. Kan ikke huske at det noen gang har medført problemer eller avkrevd forklaring fra noen av oss.

Nå var jeg rundt 20 år da jeg giftet meg, og det var rimelig vanlig å ha samme etternavn da. Ellers tror jeg at navnebyttet for noen representerer et symbol på "illusjonen"(?) og ønsket av å bli/føle seg som ett.

Ikke har jeg tenkt å gifte meg igjen. Nemlig!!! :o) Så det blir ikke navnebytte på meg igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...