Gå til innhold

Skilsmisse, og etternavn


fortsatt..Happiness:o)

Anbefalte innlegg

petter smart

Begriper ikke hvorfor kvinner bytter navn i det hele tatt. Det undrer meg at oppegående unge kvinner fremdeles driver på med dette. Selv har jeg forskjellig etternavn fra resten av familien, ungene mine har farens navn. Kan ikke huske at det noen gang har medført problemer eller avkrevd forklaring fra noen av oss.

Er det ikke greit at alle i familien har samme etternavn? Er det ikke greit å vise at man faktisk er gift og ikke bare samboere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Er det ikke greit at alle i familien har samme etternavn? Er det ikke greit å vise at man faktisk er gift og ikke bare samboere?

For meg handlet det om at jeg ikke ville gi slipp på en del av min identitet. Navnet mitt er ganske spesielt, og jeg hadde ikke lyst til å "være noen annen" enn den jeg hadde vært i 22 år da jeg gifta meg. en helt annen ting var at min eks har et av de mest vanlige -sen navnene, noe som ikke var aktuelt for meg å bytte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit at alle i familien har samme etternavn? Er det ikke greit å vise at man faktisk er gift og ikke bare samboere?

Nei, jeg giftet meg ikke for at omverden skulle se at vi var i familie, men for at vi selv skulle føle at vi hørte sammen. Og det har ingenting med å ha samme navn å gjøre. Og jeg er heldigvis talefør nok til å kunne fotelle at jeg er gift hvis behovet for det skulle vært til stede. Men det er klart, hvis mannen min hadde ment som deg, at det var nødvendig med samme etternavn, så skulle jeg ikke nektet ham å bytte ut sitt etternavn med mitt. Jeg vil jo ikke være vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit at alle i familien har samme etternavn? Er det ikke greit å vise at man faktisk er gift og ikke bare samboere?

Tjo, det er vel "greit" at man har samme etternavn...men jeg gadd ikke å skifte,- mitt navn er mitt,- og det føltes helt unaturlig å skifte,- og veldig upraktisk også. Alle papirer og kort må endres, ingen finner enkelt fram til deg senere i livet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begriper ikke hvorfor kvinner bytter navn i det hele tatt. Det undrer meg at oppegående unge kvinner fremdeles driver på med dette. Selv har jeg forskjellig etternavn fra resten av familien, ungene mine har farens navn. Kan ikke huske at det noen gang har medført problemer eller avkrevd forklaring fra noen av oss.

Kan man ikke få velge det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Mine barn har farens etternamn. Eg fortsatte å ha eksens etternamn (det var på ein måte meg etter 25 års samliv) og fordi barna heitte det. Men etter kvart vart det så unaturleg å presentere seg med det namnet, at eg kalla meg med pikenamnet. Nå vil min nye mann at eg skal ta hans - og det er greit. Eg ser det er litt viktig for han.

Hadde eg stått i din situasjon hadde eg tatt pikenamnet, og latt barnet ha både ditt og farens namn. Eit alternativ er at du tar din mors pikenamn (fordi namna dine var så like). Ei veninne av meg tenker på det på si jakt etter identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begriper ikke hvorfor kvinner bytter navn i det hele tatt. Det undrer meg at oppegående unge kvinner fremdeles driver på med dette. Selv har jeg forskjellig etternavn fra resten av familien, ungene mine har farens navn. Kan ikke huske at det noen gang har medført problemer eller avkrevd forklaring fra noen av oss.

Tja, er man mindre oppegående fordi man velger å skifte etternavn, da? Jeg har valgt å skifte etternavn da jeg giftet meg, men jeg har heller ingen voldsomm trang etter å ha pikenavnet mitt, det er rett og slett ikke et navn som betyr voldsomt mye for meg, og jeg føler at mitt nye etternavn "passer" meg mye bedre. Men folk må vel få gjøre det de føler for - uansett hvilken vei det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...