Gå til innhold

3 spm: Vinduer - Foliebakt fisk - Sicilia


adelie

Anbefalte innlegg

1: er det best å vaske vinduer innvendig eller utvendig først, eller spiller det liten rolle?

2: Hvordan lager man god fisk i ovnen i folie? Har sett noen som legger fisk sammen med sitron og grønnsaker, pakker det inn, og vips: deilig måltid. Ikke "fiskesmak".

Kan man bruke frosne fileter uten å tine dem? Har du oppskrift som du har prøvd?

3: Noen som har vært på Sicilia? Er det for eksempel veldig fattigslig, så man føler seg som "dum turist"? Er det mafia og mye korrupsjon? Hva er fint der? Bading? Autentisk kultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Finsk madamme

Fisk: legg en filet i folie, salt, pepper, purre, fennikkel, gulerøtter, squash, persille, dill, løk: ikke alt dette, men alle disse grønnsakene er gode til. Ha noen klatter smør på og eventuelt litt sitron eller en dasj østerssaus på. Stekes på 220 grader i 20 minutter. Fileten bør være tint. har du slike små porsjonsfileter, lag én pakke pr. person.

Vinduer. spiller ingen rolle tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på nr.2: Jeg pleier å tine fiskefiletene først, tar bare noen få minutter i en plastpose, i en kum med lunkent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk: legg en filet i folie, salt, pepper, purre, fennikkel, gulerøtter, squash, persille, dill, løk: ikke alt dette, men alle disse grønnsakene er gode til. Ha noen klatter smør på og eventuelt litt sitron eller en dasj østerssaus på. Stekes på 220 grader i 20 minutter. Fileten bør være tint. har du slike små porsjonsfileter, lag én pakke pr. person.

Vinduer. spiller ingen rolle tror jeg?

"har du slike små porsjonsfileter, lag én pakke pr. person."

Hos oss går det med minst 2 pakker pr. person. Men vi er glad i fisk, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk: legg en filet i folie, salt, pepper, purre, fennikkel, gulerøtter, squash, persille, dill, løk: ikke alt dette, men alle disse grønnsakene er gode til. Ha noen klatter smør på og eventuelt litt sitron eller en dasj østerssaus på. Stekes på 220 grader i 20 minutter. Fileten bør være tint. har du slike små porsjonsfileter, lag én pakke pr. person.

Vinduer. spiller ingen rolle tror jeg?

Tusen takk! Skriver østerssaus på handlelisten! Dette kommer til å bli min nye middagsfavortitt!

"purre, fennikkel, gulerøtter, squash, løk": rått, eller forvellet / kokt først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svar på nr.2: Jeg pleier å tine fiskefiletene først, tar bare noen få minutter i en plastpose, i en kum med lunkent vann.

Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke bytter vann, ville jeg tatt innsiden først. Mest "møkkete" på yttersiden vil jeg tro

Jeg bytter vann. Tenkte på om det var lettere å se om det ble reint og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finsk madamme

Tusen takk! Skriver østerssaus på handlelisten! Dette kommer til å bli min nye middagsfavortitt!

"purre, fennikkel, gulerøtter, squash, løk": rått, eller forvellet / kokt først?

Rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt!

Genialt? Ja, kanskje det :) Har alltid gjort slik med haste-tining...

Putt fiskebitene i posen under vann, slik at luften presses ut, og lukk godt med en klips,- så ikke det kommer inn vann om hele posen faller nedi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finsk madamme

Takk, du finske maddammen!

Jeg kom på, vi pleier å ha oppkutta champinjong inni også. Men frosne grønnsaker fra pose duger også (ekstra enkelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vinduer

Jeg pleier i alle fall å vaske alle vinduene på innsiden først, og deretter på utsiden. Det samme hvis jeg skal bare vaske ett vindu, og da kan jeg ofte bruke samme vannet dersom jeg har vasket vinduet på innsiden først (men så tar jeg rent skyllevann på utsiden til slutt). Man kan i alle fall ikke bruke samme vann hvis man vasker utenpå først, for det er for skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth1365380359

Genialt? Ja, kanskje det :) Har alltid gjort slik med haste-tining...

Putt fiskebitene i posen under vann, slik at luften presses ut, og lukk godt med en klips,- så ikke det kommer inn vann om hele posen faller nedi...

men husk at vanlige brødposer ikke er "vanntett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husk at vanlige brødposer ikke er "vanntett".

Vanlige brødposer ikke vanntette? Ehhh...hva?

Sånne man kjøper i en rull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth1365380359

Vanlige brødposer ikke vanntette? Ehhh...hva?

Sånne man kjøper i en rull?

Ja, slike. De "puster" litt. Derfor er de heller ikke det beste å fryse maten i. Fryseposer tror jeg er tettere.

Du merker det hvis du har noe i en slik pose, og lar den ligge en god stund i vann, feks mens du tiner noe. Da er det gjerne vann også i posen etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slike. De "puster" litt. Derfor er de heller ikke det beste å fryse maten i. Fryseposer tror jeg er tettere.

Du merker det hvis du har noe i en slik pose, og lar den ligge en god stund i vann, feks mens du tiner noe. Da er det gjerne vann også i posen etter en stund.

Hmmm. De fryse-brødposene jeg har innbiller jeg meg er tette, altså..

Men det finnes kanskje noen andre typer som puster :)

(Men litt fuktighet pleier det jo alltid å komme ut av frosne varer når de tiner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sicilia er vakker, genuin og rik på opplevelser. Det med mafia er ofte overdrevet og mafiaen er ikke synlig, selv om den kontrollerer store deler av markedet (f.eks ulovlig gambling, frukt og grønnsaksmarkedet osv).Spennende utflukter kan være til steder som ble brukt til innspilling av Gudfaren f.eks!

I enkelte strøk kan det virke "fattigslig" for en nordmann, spes. pga søppel og dårlig vedlikehold, men det er trygt der det ferdes mye folk. Badelivet er ypperlig, vakre kstenformasjoner og grønt, varmt hav! skjønne strender og dykkermuligheter også faktisk.

Bare spør om det er noe annet du lurer på...kan anbefale Sicilia på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: er det best å vaske vinduer innvendig eller utvendig først, eller spiller det liten rolle?

Det spiller ingen rolle. Hvorfor skulle det gjøre det? :-)

2: Hvordan lager man god fisk i ovnen i folie? Har sett noen som legger fisk sammen med sitron og grønnsaker, pakker det inn, og vips: deilig måltid. Ikke "fiskesmak".

Jeg synes det er godt med laksefilet, sitronskive, litt friske urter og paprika og aubergine i terninger pakket inn i folie. Rømme kan puttes oppå laksen inne i folien eller serveres ved siden av kald.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "ikke "fiskesmak"", det er jo fisk... :-)

Kan man bruke frosne fileter uten å tine dem? Har du oppskrift som du har prøvd?

Ja, det kan du. Men du risikerer mer væske. Jeg ville i hvert fall tint delvis først. Oppskrift se ovenfor!

3: Noen som har vært på Sicilia? Er det for eksempel veldig fattigslig, så man føler seg som "dum turist"? Er det mafia og mye korrupsjon? Hva er fint der? Bading? Autentisk kultur?

Der har jeg ikke vært, men kunne tenkt meg å reist. Mafiaen merker du ikke noe til, i hvert fall ikke på turisstedene, og det er både mye kultur og badesteder der har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt? Ja, kanskje det :) Har alltid gjort slik med haste-tining...

Putt fiskebitene i posen under vann, slik at luften presses ut, og lukk godt med en klips,- så ikke det kommer inn vann om hele posen faller nedi...

Du skal alltid gjøre slikt uansett om det er hastetining eller ikke, med mindre du tiner i kjøleskapet. Og vannet bør faktisk være kalt. Det er ikke bra for kjøtt/fisk å stå lenge i romtemperatur pga. bakterievekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...