Gå til innhold

Nekte utskrivelse selv om man er innlagt frivillig?

Anbefalte innlegg

Gjest Jølle234534

Hei Jeg bare lurer på en liten ting. Kan psykiatriske sykehus nekte pasienter å skrive seg ut dersom man er innlagt på frivillig paragraf? For en stund siden ble jeg lagt inn på tvungen paragraf, men det ble omgjort til frivillig dagen etter. Jeg valgte å bli frivillig på sykehuset. Men senere på kvelden ombestemte jeg meg og ba om å bli skrevet ut, men det kom ikke på tale. Begrunnelsen jeg fikk var at slikt skulle skje på dagtid. Var på lukket avdeling, så å bare spassere ut døra var ikke noe alternativ. Dagen etter ble jeg skrevet ut uten problemer. Er dette lovlig? jeg var der jo på frivillig paragraf, og nødrett ble heller ikke brukt. Eneste begrunnelsen var at alle utskrivelser må skje på dagtid pga. adminsistrative prosedyrer.

Fortsetter under...

Vet ikke hva som står konkret om dette i regelverket, men har opplevd det samme mange ganger selv.

Ofte kaller de det administrative grunner, men jeg tror det er like mye med at den legen som har vakt, antakelig ikke kjenner deg, h*n vet ikke noe mer enn det som står på papiret om at du ble tvangsinnlagt, overført på frivillig og samme dag ville ha deg utskrevet.

Hvis grunnen er at du ble lagt inn f.eks pga et suicidalforsøk el.l, så er ikke dette uvanlig praksis. De vil som oftest at noen som kjenner deg litt bedre vil vurdere om det er trygt å sende deg ut.

Eller..kanskje de på jobb vet at vakthavende lege har et vanvittig press den kvelden. Ja, kan være mange grunner.

Du spør om de kan nekte deg det...nja...det er noe som kalles "frivillig tvang" , der det er lettere for en pasient å bare gå med på en del ting, fordi man står mye friere som frivillig innlagt. Du kom deg jo ut neste dag. Og hadde du ikke godtatt at de nektet deg utskrivelse den kvelden, og du hadde reagert sterkere, hva hadde skjedd da? Da hadde kanskje vakthavende blitt tilkalt, men da ikke for å skrive deg ut. See?

Ble litt rotete, men er mange for og i mot. Men har vært i den situasjonen selv og det kjennes dritt når du vil ut og de bruker et byråkratisk argument når det egentlig handler om 100 andre småting i systemet.

Noen er jo ganske ambivalente og da kan det være lurt å tenke seg om til dagen etter i stedet for å ha muligheten til å dra i løpet av minutter. Det er dessuten den legen som skriver deg ut på kveld/natt som har ansvar for å vurdere om du er i stand til å ta vare på deg selv eller om de må holde deg tilbake ved hjelp av nødrett. Dette er jo ofte leger som ikke kjenner deg så derfor vil de gjerne at du får snakket med en kjent lege dagen etter.

Mange pasienter er suicidale og det er vanlig å bli verre kveld/natt så det hadde jo vært dumt av en lege å skrive deg ut på impuls.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...