Gå til innhold

Norske kvinnen - guds gave til verden


Gjest Trosv

Anbefalte innlegg

Gjest Trosv

Nå er jeg ganske oppgitt, er det jeg som har uflaks eller er kvinner blitt fulle av seg selv.

Husker jeg leste om dette for en tid tilbake, at menn ofte har problemer med å få seg kjærester fordi norske kvinner har liksom blitt sånn superselvstendige og er udregelig kravstore.

Regner med dere skjønner hva jeg mener, det er vel og bra og ha krav og vite hva man vil, men det går en grense for alt.

Ble singel for ca ett halvt år siden og merker verden har forandret seg, det er ikke noe galt det i utgangspunktet, men dette er frustrerende.

Har vært på noen dater nå og jeg er skremt, hverken mer eller mindre.

Gråter meg ikke i søvn fordi jeg ikke føler meg god nok for de altså, fordi jeg syns det er absurd det jeg opplever.

Har problemer med å like selvopptatte mennesker, gjerne toppet med selvhøtidelighet. Bare en mor kan elske en sånn, i mine øyne.

Blir nok en tur til Thailand på meg ;-) (fleip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lotus78

Det kommer vel som et sjokk på en del menn at kvinner i 2007 ikke setter hele sitt liv til sides for å være til disposisjon for mann og barn. Det er kanskje nå vi ser resultatet av en lang kvinnekamp og en kamp for likestilling komme frem. Vi ser på oss som moderne og likestilte, men fortsatt er det kvinnen som har ansvar for hus og hjem, mens mannen er flink eller dårlig til å hjelpe til. Ingen prater om at mor hjelper til med husarbeid, men man kan gjerne bruke det uttrykket om far. Fortsatt er det mor som handler klær til barna og sørger for at barna har et godt og sundt kosthold. Det er mange kvinner som opplevere å ha monopol på å stelle unger, hus og hjem i tillegg til 100% jobb utenfor hjemmet. Jeg og mange kvinner med meg finner seg ikke i dette, og stiller heller litt krav til mannen. Jeg sitter heller alene enn å varte opp en sofagris som klamrer seg til fjernkontrollen og synest det er helt greit at kona hans svinser rundt for å holde orden i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel som et sjokk på en del menn at kvinner i 2007 ikke setter hele sitt liv til sides for å være til disposisjon for mann og barn. Det er kanskje nå vi ser resultatet av en lang kvinnekamp og en kamp for likestilling komme frem. Vi ser på oss som moderne og likestilte, men fortsatt er det kvinnen som har ansvar for hus og hjem, mens mannen er flink eller dårlig til å hjelpe til. Ingen prater om at mor hjelper til med husarbeid, men man kan gjerne bruke det uttrykket om far. Fortsatt er det mor som handler klær til barna og sørger for at barna har et godt og sundt kosthold. Det er mange kvinner som opplevere å ha monopol på å stelle unger, hus og hjem i tillegg til 100% jobb utenfor hjemmet. Jeg og mange kvinner med meg finner seg ikke i dette, og stiller heller litt krav til mannen. Jeg sitter heller alene enn å varte opp en sofagris som klamrer seg til fjernkontrollen og synest det er helt greit at kona hans svinser rundt for å holde orden i huset.

Det er en mellomting, mange kvinner i dag er ikke akkurat lette å ha med å gjøre, for å bruke ett pent utrykk, i mange tilfeller har likestillingsjaget og kvinnekampen bikket over til det patetiske. Det har ikke noe med å sette sitt liv til side pga hjem og barn, men å møtes på midten.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mellomting, mange kvinner i dag er ikke akkurat lette å ha med å gjøre, for å bruke ett pent utrykk, i mange tilfeller har likestillingsjaget og kvinnekampen bikket over til det patetiske. Det har ikke noe med å sette sitt liv til side pga hjem og barn, men å møtes på midten.............

Hvor mange hjem vet du om der far jobber 100% og har alt ansvaret for hus og barn, og mor kommer hjem fra jobb til varm mat på bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan til en viss grad forstå ditt hjertesukk.

Vi forlanger full likestilling når det gjelder husarbeid, men forbeholder oss retten til å si nei takk til å måke snø og legge gulv.

(Vi vil ha en kombinasjon av gamle og nye kjønnsroller til egen fordel).

Vi forlanger tid til å dyrke våre egne interesser, men er snar til å reise bust hvis mannen bruker mye tid på sine.

Jeg tror mange av oss bør gå litt i oss selv, som det heter. Og generelt sett blir folk stadig mer selvsentrerte. Kanskje er dette særlig merkbart hos kvinner, som har utviklet seg langt vekk fra tidligere tiders oppofrende hustruideal.

For all del - jeg ønsker ikke den selvutslettende hustru og mor tilbake, hun som ofret seg helt og fullt for mann og barn og var vanlig langt opp i 1960-årene. Slett ikke. Kvinnens inntog i arbeidslivet har vært og er både riktig og naturlig og verdifullt.

Likestilling er det eneste rette, både i arbeidslivet og i hjemmet og i sexlivet. Jeg tror også det mest avslappede og givende samlivet er mellom to selvstendige og selvforsørgende parter.

Men omstillingsprosesser er aldri enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hjem vet du om der far jobber 100% og har alt ansvaret for hus og barn, og mor kommer hjem fra jobb til varm mat på bordet?

''Hvor mange hjem vet du om der far jobber 100% og har alt ansvaret for hus og barn, og mor kommer hjem fra jobb til varm mat på bordet?''

Det er en sjeldenhet, for det er sånt det snakkes om. Når det er motsatt blir det sjeldent nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange hjem vet du om der far jobber 100% og har alt ansvaret for hus og barn, og mor kommer hjem fra jobb til varm mat på bordet?

Syns ikke det høres spesielt fair ut med mindre du er en prinsesse.

Det virker på meg som målet med kvinnekampen for noen er å heve seg over andre, likestilling så lenge det er komfortabelt er også en morsom vri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det høres spesielt fair ut med mindre du er en prinsesse.

Det virker på meg som målet med kvinnekampen for noen er å heve seg over andre, likestilling så lenge det er komfortabelt er også en morsom vri.

Nei nettopp! Så hvorfor sier du at likestillingen er snudd helt på hodet, hvis det ikke er blitt sånn?

Min oppfatning er at gubbene er begynt å støvsuge og leke med barna, og kvinnene er mer i jobb, og at man generelt deler mer på tingene. Altså, likestilling, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nettopp! Så hvorfor sier du at likestillingen er snudd helt på hodet, hvis det ikke er blitt sånn?

Min oppfatning er at gubbene er begynt å støvsuge og leke med barna, og kvinnene er mer i jobb, og at man generelt deler mer på tingene. Altså, likestilling, hverken mer eller mindre.

Sa jeg det? "Ok" he he

Det er kanskje vanskelig for jenter å innse det kan dras for langt og de finnes de der ute som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus78

Det er en mellomting, mange kvinner i dag er ikke akkurat lette å ha med å gjøre, for å bruke ett pent utrykk, i mange tilfeller har likestillingsjaget og kvinnekampen bikket over til det patetiske. Det har ikke noe med å sette sitt liv til side pga hjem og barn, men å møtes på midten.............

Gi meg et eksempel på patetisk likestilling som er gått for langt. Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men vet ikke helt hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus78

Sa jeg det? "Ok" he he

Det er kanskje vanskelig for jenter å innse det kan dras for langt og de finnes de der ute som har gjort det.

Selvsagt finnes det både menn og kvinner som er mest interessert i å prate om seg selv og sin fortreffelighet, men tror ikke at det er typisk for norske kvinner anno 2007. Jeg tror det er svært få kvinner i dag som dyrker sine interesser, mens mannen tar seg av hus og hjem, men motsatt finnes fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinoff

Nei nettopp! Så hvorfor sier du at likestillingen er snudd helt på hodet, hvis det ikke er blitt sånn?

Min oppfatning er at gubbene er begynt å støvsuge og leke med barna, og kvinnene er mer i jobb, og at man generelt deler mer på tingene. Altså, likestilling, hverken mer eller mindre.

bare nå den senere tiden menn bidrar med noe mer enn månedslønna og en skvett sperm i ny og ne ikkesant????? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus78

bare nå den senere tiden menn bidrar med noe mer enn månedslønna og en skvett sperm i ny og ne ikkesant????? :))

Nei, men hus og hjem er den siste plassen der likestillingen er kommet inn. Vanskelig for staten å regulere hvordan folk skal ha det hjemme hos seg. Det er blitt gjort undersøkelser der menn inntar holdninger som at kona har hovedansvaret for hjemmet, samtidig som han forventer at hun er ute i 100% jobb. Han hjelper til og blir målt etter hvor flink han er, men han har ikke hovedansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare nå den senere tiden menn bidrar med noe mer enn månedslønna og en skvett sperm i ny og ne ikkesant????? :))

Aner jeg et snev av ironi? ;)

Norske menn er generelt veldig flinke nå synes jeg. Når de ble det, vet jeg egentlig ikke. Men jeg har en venninne som fortsatt sammen med moren får shoppepenger en gang i måneden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinoff

Nei, men hus og hjem er den siste plassen der likestillingen er kommet inn. Vanskelig for staten å regulere hvordan folk skal ha det hjemme hos seg. Det er blitt gjort undersøkelser der menn inntar holdninger som at kona har hovedansvaret for hjemmet, samtidig som han forventer at hun er ute i 100% jobb. Han hjelper til og blir målt etter hvor flink han er, men han har ikke hovedansvaret.

hadde nok passet fint om staten påla menn ting i hjemmet også, samt at kvinner skal tvingen inn i styrer i landet, selv om mange men er bedre kvalfisert, her snakker vi likestilling på høyt plan :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinoff

Nei, men hus og hjem er den siste plassen der likestillingen er kommet inn. Vanskelig for staten å regulere hvordan folk skal ha det hjemme hos seg. Det er blitt gjort undersøkelser der menn inntar holdninger som at kona har hovedansvaret for hjemmet, samtidig som han forventer at hun er ute i 100% jobb. Han hjelper til og blir målt etter hvor flink han er, men han har ikke hovedansvaret.

hva mener du med ansvar for hjemmet forresten, vaske og lage middag? kan være litt enig i det, men jeg har akkurat byttet kledning på huset og bygd veranda på "fritiden" min, det ble jeg pålagt av fruen, uten noe hjelp fra henne, men jeg orka ikke gå rundt og sutre over det da, der er kanskje forskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med ansvar for hjemmet forresten, vaske og lage middag? kan være litt enig i det, men jeg har akkurat byttet kledning på huset og bygd veranda på "fritiden" min, det ble jeg pålagt av fruen, uten noe hjelp fra henne, men jeg orka ikke gå rundt og sutre over det da, der er kanskje forskjellen

Det er stor forskjell på husarbeide og bygging av veranda, ikke regnet i mengde arbeid, men i "status".

Problemet mener jeg ikke egentlig ligger i hvem som gjør hva, men i det at "husarbeide" ikke blir sett på som et arbeidsstykke.

Å sette opp en veranda er en jobb som vises. Husarbeidet vises kun når arbeidet ikke blir utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus78

hva mener du med ansvar for hjemmet forresten, vaske og lage middag? kan være litt enig i det, men jeg har akkurat byttet kledning på huset og bygd veranda på "fritiden" min, det ble jeg pålagt av fruen, uten noe hjelp fra henne, men jeg orka ikke gå rundt og sutre over det da, der er kanskje forskjellen

Vi kvinner er ofte flinke til å ikke regne med slike ting, og det er selvsagt feil. Vedlikeholdsarbeid på hus og hage skal jo regnes med, men mange kvinner tenker ikke på det. Når jeg tenker likestilling, så betyr ikke det at vi nødvendigvis trenger å gjøre de samme tingene, men jeg hadde ikke taklet å ha en mann som dyrker hobbier eller ser på tv, mens jeg svinser rundt å rydder og steller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel som et sjokk på en del menn at kvinner i 2007 ikke setter hele sitt liv til sides for å være til disposisjon for mann og barn. Det er kanskje nå vi ser resultatet av en lang kvinnekamp og en kamp for likestilling komme frem. Vi ser på oss som moderne og likestilte, men fortsatt er det kvinnen som har ansvar for hus og hjem, mens mannen er flink eller dårlig til å hjelpe til. Ingen prater om at mor hjelper til med husarbeid, men man kan gjerne bruke det uttrykket om far. Fortsatt er det mor som handler klær til barna og sørger for at barna har et godt og sundt kosthold. Det er mange kvinner som opplevere å ha monopol på å stelle unger, hus og hjem i tillegg til 100% jobb utenfor hjemmet. Jeg og mange kvinner med meg finner seg ikke i dette, og stiller heller litt krav til mannen. Jeg sitter heller alene enn å varte opp en sofagris som klamrer seg til fjernkontrollen og synest det er helt greit at kona hans svinser rundt for å holde orden i huset.

Men likestilling handler ikke bare om fordeling av husarbeid. Likestilling i hjemmet henger sammen med likestilling i arbeidslivet.

Og fortsatt tar vi det som en selvfølge at mannen er familiens hovedforsørger. Kvinner jobber ofte deltid, og begrunner dette med omsorgsopgaver i hjemmet, samt at mannen tjener såpass mye at hun ikke trenger å jobbe fullt.

Nå er det riktginok en del kvinner som jobber ufrivillig deltid, altså som ønsker full stilling, men like fullt må mannen også få lov til å ha et reelt valg, ikke bare kvinnen.

Kvinner har lett for å definere likestilling ut fra eget ståsted, men det handler like mye om mannens likestilling, valgmuligheter og frihet. Frihet til å få avlastning som hovedforsørger om han ønsker det, blant annet.

Og her er det ikke bare samfunnet som må legge til rette, kvinnene må i større grad være villig til å påta seg dette ansvaret.

Og igjen, som jeg skrev i forrige innlegg: Vi vil gjerne ha likestilling så lenge det er til egen fordel, men er ikke så interessert i å lære oss de oppgavene og påta oss det ansvaret som tidligere var mannens domene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinoff

Vi kvinner er ofte flinke til å ikke regne med slike ting, og det er selvsagt feil. Vedlikeholdsarbeid på hus og hage skal jo regnes med, men mange kvinner tenker ikke på det. Når jeg tenker likestilling, så betyr ikke det at vi nødvendigvis trenger å gjøre de samme tingene, men jeg hadde ikke taklet å ha en mann som dyrker hobbier eller ser på tv, mens jeg svinser rundt å rydder og steller.

nei, det tror jeg alle er enige om, sånt tror jeg ikke skjer så mye lenger, kanskje, men ikke blant de jeg kjenner.

men jeg lurer på en ting, hvis en kvinne faktisk syns det er ok å lage mat, vaske huset og ta seg av barna, blir det feil på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...