Gå til innhold

Norske kvinnen - guds gave til verden


Gjest Trosv

Anbefalte innlegg

Men likestilling handler ikke bare om fordeling av husarbeid. Likestilling i hjemmet henger sammen med likestilling i arbeidslivet.

Og fortsatt tar vi det som en selvfølge at mannen er familiens hovedforsørger. Kvinner jobber ofte deltid, og begrunner dette med omsorgsopgaver i hjemmet, samt at mannen tjener såpass mye at hun ikke trenger å jobbe fullt.

Nå er det riktginok en del kvinner som jobber ufrivillig deltid, altså som ønsker full stilling, men like fullt må mannen også få lov til å ha et reelt valg, ikke bare kvinnen.

Kvinner har lett for å definere likestilling ut fra eget ståsted, men det handler like mye om mannens likestilling, valgmuligheter og frihet. Frihet til å få avlastning som hovedforsørger om han ønsker det, blant annet.

Og her er det ikke bare samfunnet som må legge til rette, kvinnene må i større grad være villig til å påta seg dette ansvaret.

Og igjen, som jeg skrev i forrige innlegg: Vi vil gjerne ha likestilling så lenge det er til egen fordel, men er ikke så interessert i å lære oss de oppgavene og påta oss det ansvaret som tidligere var mannens domene.

''Vi vil gjerne ha likestilling så lenge det er til egen fordel, men er ikke så interessert i å lære oss de oppgavene og påta oss det ansvaret som tidligere var mannens domene.''

Der er jeg ganske enig med deg. Jeg vet om mange damer som krever at mannen skal delta i husarbeid og barnepass, men å dele på annet arbeid vil de ikke - det får mannen ta seg av.

Jeg er den typen som gjør alt selv, fra snekkring til gulvvask. Det jeg har opplevd i forhold selv er at mannen har gjort sitt for å skyve meg unna "mannfolkarbeid". De vil ikke naboene skal se på dem som dårlige menn fordi dama i huset er ute og gjør "deres" arbeid.

At jeg selv legger om dekk på bilen, måker snø og beiser huset er noe av det menn liker ved meg. Men blir vi sammen tar de over. Dette gjelder kun utearbeid (som naboene ser), at jeg river ned vegger og setter opp nye inne er fortsatt ok.

Så det er nok ikke bare damene som er problemet, mannfolka må også la damene få "slippe til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mitt råd

Jeg ser nedover trådene at diskusjonen har tatt en annen retning.

Du er sikkert god nok for den rette, men hva slags kvinner ser du etter som gjør deg skremt? Jeg tror også mange kvinner har blitt for kravstore.

Men det er stor forskjell på single mennesker. Noen har vært single i veldig mange år, og egoismen har fått utviklet seg i feil retning. I motsatte tilfeller, har man ofte lært å ta hensyn til en annen over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi vil gjerne ha likestilling så lenge det er til egen fordel, men er ikke så interessert i å lære oss de oppgavene og påta oss det ansvaret som tidligere var mannens domene.''

Der er jeg ganske enig med deg. Jeg vet om mange damer som krever at mannen skal delta i husarbeid og barnepass, men å dele på annet arbeid vil de ikke - det får mannen ta seg av.

Jeg er den typen som gjør alt selv, fra snekkring til gulvvask. Det jeg har opplevd i forhold selv er at mannen har gjort sitt for å skyve meg unna "mannfolkarbeid". De vil ikke naboene skal se på dem som dårlige menn fordi dama i huset er ute og gjør "deres" arbeid.

At jeg selv legger om dekk på bilen, måker snø og beiser huset er noe av det menn liker ved meg. Men blir vi sammen tar de over. Dette gjelder kun utearbeid (som naboene ser), at jeg river ned vegger og setter opp nye inne er fortsatt ok.

Så det er nok ikke bare damene som er problemet, mannfolka må også la damene få "slippe til".

Helt enig. Mannfolka må slippe oss til på "mannfolkarbeid". Men de må kanskje også presse oss litt og lære oss opp når vi nekter å slå inn en spiker.

Jeg skulle ønske jeg var som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus78

Jeg tror at hele samfunnet bærer preg av at man skal være så vellykket både privat og i arbeidsliv. Både menn og kvinner har kravet på seg til være pen og vellykket, og føler seg litt mindre verdt dersom man ikke føler at man strekker helt til. Jeg er overvektig og det godtas ikke generelt i samfunnet, men jeg har da hatt opptil flere kjærester. Så selv om man ikke er vellykket pr. definisjon, vil man på et eller annet vis finne den som vil ha akkurat deg og elsker deg for den du er. De jentene du har datet har ikke passet deg, men du vil helt sikkert finne en jente/dame som passer deg. En dame som er klar for et forhold der man klisje aktig sier gir og tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Det kommer vel som et sjokk på en del menn at kvinner i 2007 ikke setter hele sitt liv til sides for å være til disposisjon for mann og barn. Det er kanskje nå vi ser resultatet av en lang kvinnekamp og en kamp for likestilling komme frem. Vi ser på oss som moderne og likestilte, men fortsatt er det kvinnen som har ansvar for hus og hjem, mens mannen er flink eller dårlig til å hjelpe til. Ingen prater om at mor hjelper til med husarbeid, men man kan gjerne bruke det uttrykket om far. Fortsatt er det mor som handler klær til barna og sørger for at barna har et godt og sundt kosthold. Det er mange kvinner som opplevere å ha monopol på å stelle unger, hus og hjem i tillegg til 100% jobb utenfor hjemmet. Jeg og mange kvinner med meg finner seg ikke i dette, og stiller heller litt krav til mannen. Jeg sitter heller alene enn å varte opp en sofagris som klamrer seg til fjernkontrollen og synest det er helt greit at kona hans svinser rundt for å holde orden i huset.

Undersøkelser har vist at menn bruker flere timer på jobb og arbeid i hjemmet (som er mer enn matalging og husvask) enn kvinner.

Kvinner glemmer ofte arbeidet mannen gjør for familien. Det går med mye tid på matlaging og husvask, men det er mye annet arbeid også. Du har typiske mannearbeid som snekring, bilpleie, snømåking, men også å ivareta økonomien og innkjøp. Det er nok mange flere. Disse ønsker ofte kvinner ikke å dele på, kun de som hun i utgangspunktet gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Det tok ikke lang tid før denne tråden ble en diskusjon om husarbeid. Typisk kjerringer.

En ting er at menn i snitt bruker flere timer på jobb og arbeid hjemme enn kvinner, og at kvinner ofte glemmer det hjemmearbeidet menn gjør (de regner kun vasking, matlaging og barnestell som husarbeid).

Men jeg fikk litt følelsen at det ikke var krav om husarbeid du tenkte på når du skrev innlegget.

Kvinner i dag er mer kravstore. De krever menn som tør vise følelser, samtidig som de ikke skal være tøffelhelter. Han skal ha god utdannelse, god jobb og tjene nok penger til at hun slipper å jobbe fulltid, samtidig skal han ha nok til til familien. Han skal være attraktiv så han kan vises fram for venninnene, men ikke være så pen at han stiller henne i skyggen og at venninnene sikler på han. Han skal være omtrent feilfri, ikke krangle, ikke si noe stygt, la henne drive med sine hobbyer og gå ut med venninner (selv skal han ikke gå ut med kompiser eller dyrke sine hobbyer - for de er jo meningsløse). Oppfyller han ikke alle disse kravene (selv om hun selv sannsynligvis er langt fra perfekt selv) så er det på hodet og rævva ut døra. For da har venninner og media fortalt henne at "because you're worth it" og "dump han" og "du er altfor god for han".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelser har vist at menn bruker flere timer på jobb og arbeid i hjemmet (som er mer enn matalging og husvask) enn kvinner.

Kvinner glemmer ofte arbeidet mannen gjør for familien. Det går med mye tid på matlaging og husvask, men det er mye annet arbeid også. Du har typiske mannearbeid som snekring, bilpleie, snømåking, men også å ivareta økonomien og innkjøp. Det er nok mange flere. Disse ønsker ofte kvinner ikke å dele på, kun de som hun i utgangspunktet gjør.

Har du noen link til disse undersøkelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Har du noen link til disse undersøkelsene?

Dette var en undersøkelse utført av SSB.

Den er bl.a. referert til her

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1346779.ece?service=print

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4664503

Bl.a. her kan du lese mer om undersøkelsen

http://www.ssb.no/vis/emner/00/02/20/tidsbruk/art-2002-05-13-02.html

En ser klart fra statistikken at menn gjør stadig mer hjemme, mens kvinner gjør stadig mindre.

En ser også at kvinner i snitt bruker 32,4 timer på jobb og husarbeid, mens menn bruker 39 timer. Det er jobben ute som gjør at menn ligger så langt foran, men dersom kvinner forventer at mannen skal gjøre like mye hjemme som dem (menn bruker 1 time mot 2) må de selv jobbe mer ute for å sikre familiens inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser har vist at menn bruker flere timer på jobb og arbeid i hjemmet (som er mer enn matalging og husvask) enn kvinner.

Kvinner glemmer ofte arbeidet mannen gjør for familien. Det går med mye tid på matlaging og husvask, men det er mye annet arbeid også. Du har typiske mannearbeid som snekring, bilpleie, snømåking, men også å ivareta økonomien og innkjøp. Det er nok mange flere. Disse ønsker ofte kvinner ikke å dele på, kun de som hun i utgangspunktet gjør.

Jeg er kvinne og kjenner meg ikke igjen i noen av undersøkelsene du refererer til. Derfor liker jeg ikke at du bruker ordet "kvinner" selvstendig, ville satt pris på om du brukte ord som enkelte, noen, en del eller mange foran.. for alle kvinner er ikke sånn som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser har vist at menn bruker flere timer på jobb og arbeid i hjemmet (som er mer enn matalging og husvask) enn kvinner.

Kvinner glemmer ofte arbeidet mannen gjør for familien. Det går med mye tid på matlaging og husvask, men det er mye annet arbeid også. Du har typiske mannearbeid som snekring, bilpleie, snømåking, men også å ivareta økonomien og innkjøp. Det er nok mange flere. Disse ønsker ofte kvinner ikke å dele på, kun de som hun i utgangspunktet gjør.

''En ting er at menn i snitt bruker flere timer på jobb og arbeid hjemme enn kvinner, og at kvinner ofte glemmer det hjemmearbeidet menn gjør (de regner kun vasking, matlaging og barnestell som husarbeid).''

Dette er feil i følge undersøkelsen fra SBB som du henviser til lenger ned i et innlegg. Menn og kvinner bruker i snitt like mye tid på arbeid utenfor hjemmet og hjemme sammelagt.

Tallene fra SBB når det gjelderhusholdsarbeid omfatter også f.eks vedlikehold og andre ting du nevner og mener kvinner ikke regner med. Dette har altså SBB med i sitt regnestykke og det blir galt at du deler dette opp og trekker det ut.

At kvinnene (i følge undersøkelsen) bruker 50% mer tid på husholdsarbeid enn mennene, betyr da at mennene bruker 50% mer tid på arbeid utenfor hjemmet - ergo 60% mindre tid med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Jeg er kvinne og kjenner meg ikke igjen i noen av undersøkelsene du refererer til. Derfor liker jeg ikke at du bruker ordet "kvinner" selvstendig, ville satt pris på om du brukte ord som enkelte, noen, en del eller mange foran.. for alle kvinner er ikke sånn som du beskriver.

Jeg sier kvinner fordi dette er et gjennomsnitt. Det gjelder ikke enkelte kvinner. Det gjelder alle kvinner, i snitt. Å si enkelte kvinner blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

''En ting er at menn i snitt bruker flere timer på jobb og arbeid hjemme enn kvinner, og at kvinner ofte glemmer det hjemmearbeidet menn gjør (de regner kun vasking, matlaging og barnestell som husarbeid).''

Dette er feil i følge undersøkelsen fra SBB som du henviser til lenger ned i et innlegg. Menn og kvinner bruker i snitt like mye tid på arbeid utenfor hjemmet og hjemme sammelagt.

Tallene fra SBB når det gjelderhusholdsarbeid omfatter også f.eks vedlikehold og andre ting du nevner og mener kvinner ikke regner med. Dette har altså SBB med i sitt regnestykke og det blir galt at du deler dette opp og trekker det ut.

At kvinnene (i følge undersøkelsen) bruker 50% mer tid på husholdsarbeid enn mennene, betyr da at mennene bruker 50% mer tid på arbeid utenfor hjemmet - ergo 60% mindre tid med familien.

Har jeg delt opp noe og trekt det ut? Arbeid hjemme inkluderer alt arbeid hjemme, ikke bare det som tradisjonelt kalles husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

''En ting er at menn i snitt bruker flere timer på jobb og arbeid hjemme enn kvinner, og at kvinner ofte glemmer det hjemmearbeidet menn gjør (de regner kun vasking, matlaging og barnestell som husarbeid).''

Dette er feil i følge undersøkelsen fra SBB som du henviser til lenger ned i et innlegg. Menn og kvinner bruker i snitt like mye tid på arbeid utenfor hjemmet og hjemme sammelagt.

Tallene fra SBB når det gjelderhusholdsarbeid omfatter også f.eks vedlikehold og andre ting du nevner og mener kvinner ikke regner med. Dette har altså SBB med i sitt regnestykke og det blir galt at du deler dette opp og trekker det ut.

At kvinnene (i følge undersøkelsen) bruker 50% mer tid på husholdsarbeid enn mennene, betyr da at mennene bruker 50% mer tid på arbeid utenfor hjemmet - ergo 60% mindre tid med familien.

Hvis du leser hele undersøkelsen (på 254 sider) vil du se at menn i snitt bruker 0,7 timer mer pr uke i snitt. Det er ikke all verden, men når en ser på at menns økning hjemme er stor, mens kvinners økning ute er liten, så sier det noe om hvor en er på vei.

Det var også ganske interessant å se hvor lite ekstra arbeid hjemme de hjemmeværende gjorde ift de som jobber fullt. Det er snakk om mindre enn 2 timer mer for de hjemmeværende. Et slag i ansiktet til alle de kvinner som mener at selv om de går hjemme så må mannen være med å dele på husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest peppez

Nettopp vært til vår første time hos familieterapeut, for å forsøke å redde stumpene av ekteskapet vårt.

Helt klart fokuserer da min mann kun på seg selv og diskuterer ikke meg og mitt utgangspunkt i det hele tatt. Mens jeg forsøkte å se oss som et par, så han på seg selv først.

Ikke rart at vi jenter må bli selvstendige og fikse ting selv når mannen ikke ser lenger enn til sin egen nese!

Men nå kjenner ikke du vår situasjon, og jeg kjenner ikke din. Vi har begge dårlige erfaringer, og det er fordi vi er forskjellige. Menn er firkantet, kvinner er runde. Satt på spissen. Egentlig er det utrolig at vi i det hele tatt går sammen.

Menn har det nok bedre når de kan gjøre som de vil, og kose seg med en underdanig berte fra Thailand. I lengden blir det vel litt kjedelig? Nei gutter: nyt de sterke jentene, dere, og vis oss respekt uten å være så redde for å miste manndommen deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp vært til vår første time hos familieterapeut, for å forsøke å redde stumpene av ekteskapet vårt.

Helt klart fokuserer da min mann kun på seg selv og diskuterer ikke meg og mitt utgangspunkt i det hele tatt. Mens jeg forsøkte å se oss som et par, så han på seg selv først.

Ikke rart at vi jenter må bli selvstendige og fikse ting selv når mannen ikke ser lenger enn til sin egen nese!

Men nå kjenner ikke du vår situasjon, og jeg kjenner ikke din. Vi har begge dårlige erfaringer, og det er fordi vi er forskjellige. Menn er firkantet, kvinner er runde. Satt på spissen. Egentlig er det utrolig at vi i det hele tatt går sammen.

Menn har det nok bedre når de kan gjøre som de vil, og kose seg med en underdanig berte fra Thailand. I lengden blir det vel litt kjedelig? Nei gutter: nyt de sterke jentene, dere, og vis oss respekt uten å være så redde for å miste manndommen deres!

''Menn har det nok bedre når de kan gjøre som de vil, og kose seg med en underdanig berte fra Thailand''

Jeg tror faktisk ikke de tilsynelatende underdanlige bertene fra Thailand er så underdanige når det kommer til stykket. Jeg tror de kan stille krav på helt andre måter enn oss bare. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser har vist at menn bruker flere timer på jobb og arbeid i hjemmet (som er mer enn matalging og husvask) enn kvinner.

Kvinner glemmer ofte arbeidet mannen gjør for familien. Det går med mye tid på matlaging og husvask, men det er mye annet arbeid også. Du har typiske mannearbeid som snekring, bilpleie, snømåking, men også å ivareta økonomien og innkjøp. Det er nok mange flere. Disse ønsker ofte kvinner ikke å dele på, kun de som hun i utgangspunktet gjør.

En viktig forskjell mellom jobben kvinner tradisjonelt utfører og den jobben menn tradisjonelt utfører er at mannens oppgaver gjerne kan utsettes. Om bilen blir vasket og listene satt opp neste uke eller i stedet for i dag, spiller som oftest ingen rolle. Men klesvasken, lekselesing med barna og matlagingen kan sjelden utsettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi vil gjerne ha likestilling så lenge det er til egen fordel, men er ikke så interessert i å lære oss de oppgavene og påta oss det ansvaret som tidligere var mannens domene.''

Der er jeg ganske enig med deg. Jeg vet om mange damer som krever at mannen skal delta i husarbeid og barnepass, men å dele på annet arbeid vil de ikke - det får mannen ta seg av.

Jeg er den typen som gjør alt selv, fra snekkring til gulvvask. Det jeg har opplevd i forhold selv er at mannen har gjort sitt for å skyve meg unna "mannfolkarbeid". De vil ikke naboene skal se på dem som dårlige menn fordi dama i huset er ute og gjør "deres" arbeid.

At jeg selv legger om dekk på bilen, måker snø og beiser huset er noe av det menn liker ved meg. Men blir vi sammen tar de over. Dette gjelder kun utearbeid (som naboene ser), at jeg river ned vegger og setter opp nye inne er fortsatt ok.

Så det er nok ikke bare damene som er problemet, mannfolka må også la damene få "slippe til".

Jeg er som deg, måker gjerne snø, maler og hadde nok skiftet dekk på bilen selv om jeg hadde hatt en bil. Men samboeren min gjør helst slike ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lang tid før denne tråden ble en diskusjon om husarbeid. Typisk kjerringer.

En ting er at menn i snitt bruker flere timer på jobb og arbeid hjemme enn kvinner, og at kvinner ofte glemmer det hjemmearbeidet menn gjør (de regner kun vasking, matlaging og barnestell som husarbeid).

Men jeg fikk litt følelsen at det ikke var krav om husarbeid du tenkte på når du skrev innlegget.

Kvinner i dag er mer kravstore. De krever menn som tør vise følelser, samtidig som de ikke skal være tøffelhelter. Han skal ha god utdannelse, god jobb og tjene nok penger til at hun slipper å jobbe fulltid, samtidig skal han ha nok til til familien. Han skal være attraktiv så han kan vises fram for venninnene, men ikke være så pen at han stiller henne i skyggen og at venninnene sikler på han. Han skal være omtrent feilfri, ikke krangle, ikke si noe stygt, la henne drive med sine hobbyer og gå ut med venninner (selv skal han ikke gå ut med kompiser eller dyrke sine hobbyer - for de er jo meningsløse). Oppfyller han ikke alle disse kravene (selv om hun selv sannsynligvis er langt fra perfekt selv) så er det på hodet og rævva ut døra. For da har venninner og media fortalt henne at "because you're worth it" og "dump han" og "du er altfor god for han".

Og menn krever at kvinner skal jobbe 100%, ta seg av husarbeid og unger, være en god mor, holde seg oppdatert med alt så hun er en interessant samtalepartner, at hun trener, tar seg av utseendet, kler seg moderne og ser ut som hun er 30 år når hun er 40. Vil hun ikke ha sex en kveld, er det like greit å kaste henne ut eller finne seg en elskerinne.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Menn har det nok bedre når de kan gjøre som de vil, og kose seg med en underdanig berte fra Thailand''

Jeg tror faktisk ikke de tilsynelatende underdanlige bertene fra Thailand er så underdanige når det kommer til stykket. Jeg tror de kan stille krav på helt andre måter enn oss bare. :o)

Jeg kjenner to "thailandberter", ikke personlig, men av omtale. De er absolutt ikke underdanige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en undersøkelse utført av SSB.

Den er bl.a. referert til her

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1346779.ece?service=print

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4664503

Bl.a. her kan du lese mer om undersøkelsen

http://www.ssb.no/vis/emner/00/02/20/tidsbruk/art-2002-05-13-02.html

En ser klart fra statistikken at menn gjør stadig mer hjemme, mens kvinner gjør stadig mindre.

En ser også at kvinner i snitt bruker 32,4 timer på jobb og husarbeid, mens menn bruker 39 timer. Det er jobben ute som gjør at menn ligger så langt foran, men dersom kvinner forventer at mannen skal gjøre like mye hjemme som dem (menn bruker 1 time mot 2) må de selv jobbe mer ute for å sikre familiens inntekter.

Husk på kvinners evne til å gjøre flere ting på en gang. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...