Gå til innhold

Middag med grønnsaker i hovedrollen


Babette

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig moro å eksperimentere med selvkomponerte retter, og har nå mikset meg fram til en middagsrett jeg synes er veldig god. Utgangspunktet var at jeg hadde et par kokte poteter fra dagen før i kjøleskapet.

Retten har ikke noe navn.

Til 2 personer:

Jeg deler et stort blomkålhode eller en brokkoli i buketter og koker i 5 minutter. Det beste er halvparten av hvert, altså både blomkål og brokkoli. Og det skal være MYE av dem.

En ildfast form smøres, og den forkokte kålen legges i. Så strør jeg på ca. en halv hakket løk, et par kokte poteter i biter, en boks kalkunskinke i små biter og godt med revet ost. Krydre med pepper og evt. annet etter smak. Til slutt heller jeg på litt matfløte.

Inn i stekovnen på ca. 200 grader i 25-30 minutter eller til overflaten er gyllen og alt er gjennomvarmt.

Det blir veldig godt! Og ost og blomkål/brokkoli passer ypperlig sammen. Sunt blir det også.

Det går godt an å sløyfe potetene og bruke mager ost. Jeg bruker jarlsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres kjempegodt ut! Men er det nødvendig å forkoke broccolien/blomkålen? Vil tro at den blir litt vassen da? En halvtime i ovnen er vel nok til at den blir passe kokt, sånn "al dente"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempegodt ut! Men er det nødvendig å forkoke broccolien/blomkålen? Vil tro at den blir litt vassen da? En halvtime i ovnen er vel nok til at den blir passe kokt, sånn "al dente"?

Nei, den blir faktisk ikke noe mykere av å stå i stekovnen. Pluss at den vil avgi en del vann hvis den ikke kokes på forhånd, tror jeg. Jeg liker den også al dente med tyggemotstand, og 5 minutter er perfekt hvis du deler opp hodet i ca. 4-6 biter. Altså store buketter.

Det ser ut som om kokeprosessen stopper opp når man siler av vannet og legger den i formen sammen med kalde ting. Og at den ikke fortsetter i stekovnen.

Men du kan jo prøve med rå blomkål, det kan godt hende det blir like godt.

Jeg kan forresten huske en gang jeg skulle varme opp igjen et kaldt, bløtkokt egg. Da lot jeg det koke i flere minutter, men det ble ikke hardt. Så min teori er at når man avbryter kokeprosessen og avkjøler maten, fortsetter den ikke selv om du koker videre etterpå. Men jeg har ikke noen dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres knallgodt ut! *skriver ut oppskriften*

Men jeg også stusset på forkokingen av blomkål og broccoli. Når jeg ovnsbaker kyllingfileter så legger jeg dem på en seng av rå blomkål- og broccolibuketter (ganske små) og etter 15 min på 200 grader er de perfekt spisemyke. 5 mins koking høres ut til å drepe dem helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres knallgodt ut! *skriver ut oppskriften*

Men jeg også stusset på forkokingen av blomkål og broccoli. Når jeg ovnsbaker kyllingfileter så legger jeg dem på en seng av rå blomkål- og broccolibuketter (ganske små) og etter 15 min på 200 grader er de perfekt spisemyke. 5 mins koking høres ut til å drepe dem helt...

Det kan godt hende det går bra å bruke rå kål. Det har jeg ikke prøvd. Det kan også hende at retten blir for vandig da, fordi kålen avgir en del væske når den kokes.

Men det ser ikke ut til at kokeprosessen gjenopptas i ovnen når jeg først har forkokt, silt av vannet og lagt kålen sammen med kalde ting. For den er ikke det minste ihjelkokt etter 25 minutter i ovnen, den er faktisk like al dente som da jeg tok den ut av kokekjelen. Det høres kanskje rart ut.

Men fint om du prøver med rå blomkål/brokkoli, så får jeg høre hvordan det blir.

Jeg lager faktisk potetgrateng av kokte poteter også, uten at det blir mos av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager noe lignende.

Blomkål/brokkoli. Ostesaus over + litt ost på toppen. Gjerne stekt løk/bacon på toppen. Supergodt. Bruker det ved siden av middagen som en grønnsak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager noe lignende.

Blomkål/brokkoli. Ostesaus over + litt ost på toppen. Gjerne stekt løk/bacon på toppen. Supergodt. Bruker det ved siden av middagen som en grønnsak:-)

''Bruker det ved siden av middagen som en grønnsak:-)''

Ehh, bacon, ostesaus, ost og blomkål? Det ER jo en middag i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bruker det ved siden av middagen som en grønnsak:-)''

Ehh, bacon, ostesaus, ost og blomkål? Det ER jo en middag i seg selv.

Det tenkte jeg også... Med litt brød og en salat i tillegg så er det i alle fall et skikkelig måltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet ut grønnsaksretten din. *rap*

Den var knallgod! Om du deler opp blomkålen og broccolien i mindre buketter så er det slett ikke nødvendig med noe forkoking. Jeg lot den stå i ca. 25 min og de ble perfekt spisemyke etter min smak. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet ut grønnsaksretten din. *rap*

Den var knallgod! Om du deler opp blomkålen og broccolien i mindre buketter så er det slett ikke nødvendig med noe forkoking. Jeg lot den stå i ca. 25 min og de ble perfekt spisemyke etter min smak. :o)

Så fint! Da skal jeg prøve det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint! Da skal jeg prøve det neste gang.

Men da må du dele opp bukettene en god del mer enn du gjør altså, for er de store så blir de nok ikke myke i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Bruker det ved siden av middagen som en grønnsak:-)''

Ehh, bacon, ostesaus, ost og blomkål? Det ER jo en middag i seg selv.

Bruker bare en halv pakke bacon, så det blir ikke mye kjøtt. Så kommer det jo også man på mengden man lager. Men vi har aldri hatt det som hovedrett. Har egentlig ikke tenkt tanken engang tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du dele opp bukettene en god del mer enn du gjør altså, for er de store så blir de nok ikke myke i midten.

Den er grei.

Har du lagt merke til at varme grønnsaker er så mye mere mettende enn kalde? Det gjelder kanskje generelt, at varm mat gir større metthetsfølelse. Hvis jeg spiser et varmt smørbrød, f. eks. med fiskekake, kan det være nok med ett, men ikke hvis fiskekaka er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei.

Har du lagt merke til at varme grønnsaker er så mye mere mettende enn kalde? Det gjelder kanskje generelt, at varm mat gir større metthetsfølelse. Hvis jeg spiser et varmt smørbrød, f. eks. med fiskekake, kan det være nok med ett, men ikke hvis fiskekaka er kald.

Ja, varm mat er mye mer mettende, det er sant det. Snodig. Rå grønnsaker blir man jo nesten bare mer sulten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...