Gå til innhold

Beregning av termin...


Gjest pregnant77

Anbefalte innlegg

Gjest pregnant77

Har brukt noen kalkulatorer på nettet, men de spriker litt,

den ene sa jeg har termin 11. mars, den andre sa jeg hadde 13.

Siste mens var 5. juni. Jeg vet mensterminen ikke er til å stole på, så jeg bør vente til ultralyd før jeg vet sikkert da, men hvorfor to dager i forskjell? Bruker de ikke samme utregningsmetode?

En annen ting er at jeg er med i ulike graviditetsforum/sider.

Den ene sier jeg er 9 uker på vei, den andre sier jeg er i min 10. uke.

Så hva skal jeg si når folk spør hvor langt jeg er på vei?

Og fosteret, det er vel 7 uker nå, skal jeg si jeg er 7 eller 9 - eller 10?

Jeg er vel i min 10. uke pga det regnes etter uke 9.... men jeg blir litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har de gangene jeg har vært gravid, brukt kalkulatoren på babyverden.no. Den er helt lik som den legene bruker.

Når du er i uke 9 er det det du skal si til folk, ikke hvilke uke babyen er, hvis du skjønner hva jeg mener? Det er dine antall uker legene går etter.

Håper dette hjalp litt på forvirringa og ikke gjorde det verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kalkulatorer regner nøyaktig 40 uker etter første dag i siste mens. Andre legger til to dager. Legene bruker akkurat 40 uker. Så da kan du jo bare ta datoen og telle ukene fremover. :-) Jeg har ikke sett på kalenderen så jeg vet ikke sikkert, men du kan være i uke 10, da er du 9 uker på veg. Altså er du i din 10. uke nå. (9+..). Jeg er f.eks 12 uker på veg og i min 13.svangerskapsuke (12+5). Du kan bruke kalkulatoren på www.lommelegen.no der beregner de også termin og hvilken uke du er i. Ble det klarere nå? Egentlig ikke lett dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gravitasjon

Noen kalkulatorer regner nøyaktig 40 uker etter første dag i siste mens. Andre legger til to dager. Legene bruker akkurat 40 uker. Så da kan du jo bare ta datoen og telle ukene fremover. :-) Jeg har ikke sett på kalenderen så jeg vet ikke sikkert, men du kan være i uke 10, da er du 9 uker på veg. Altså er du i din 10. uke nå. (9+..). Jeg er f.eks 12 uker på veg og i min 13.svangerskapsuke (12+5). Du kan bruke kalkulatoren på www.lommelegen.no der beregner de også termin og hvilken uke du er i. Ble det klarere nå? Egentlig ikke lett dette her.

Både lege og jordmor har regnet termin ut fra 40 uker + 2 dager for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 el. 13 mars spiller ingen rolle, termin regnes som termindato +/- 2 uker. Det er den terminen legen fastsetter du skal gå etter i svangerskapspapirene.

Når du er 9 uker 3 dager på vei er du jo i din tiende uke. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både lege og jordmor har regnet termin ut fra 40 uker + 2 dager for meg.

Lege brukte akkurat 40 uker her. Men to dager har jo null og niks å si :-) Det er jo UL som bestemmer uansett. Og nesten ingen barn blir født på termin allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gravitasjon

Lege brukte akkurat 40 uker her. Men to dager har jo null og niks å si :-) Det er jo UL som bestemmer uansett. Og nesten ingen barn blir født på termin allikevel.

Nei, akkurat det kan jeg skrive under på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pregnant77

Jeg har de gangene jeg har vært gravid, brukt kalkulatoren på babyverden.no. Den er helt lik som den legene bruker.

Når du er i uke 9 er det det du skal si til folk, ikke hvilke uke babyen er, hvis du skjønner hva jeg mener? Det er dine antall uker legene går etter.

Håper dette hjalp litt på forvirringa og ikke gjorde det verre :)

Ja, jeg skal si jeg er i uke 9 og ikke 7 :-)

Litt forvirrende dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er både ni uker på vei og i 10. uke. Når man er 15 år, går man i sitt 16. år. Skjønner?

Det letteste er å regne ut terminen selv. Den nøyaktige blir 40 uker eller 280 dager etter siste mens første dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min brukte 40 uker.

Det kommer jo an på hvor lange sykluser man har. De legger til to dager hvis man har eggløsning dag 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor lange sykluser man har. De legger til to dager hvis man har eggløsning dag 16.

Men det er jo ikke alle som vet når de hadde eggløsning eller hvor lange sykluser de har. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke alle som vet når de hadde eggløsning eller hvor lange sykluser de har. :-)

Nei, men kanskje hun vet det, siden de la på to dager? Eller.. har igrunn ikke lest hele tråden =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men kanskje hun vet det, siden de la på to dager? Eller.. har igrunn ikke lest hele tråden =)

Jeg har tatt en terminkalkulator på nettet, og den beregnet noen dager mer enn 40 uker, så jeg tror det er litt forskjellig hvem man møter på om de regner 280 dager eller noen dager ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en terminkalkulator på nettet, og den beregnet noen dager mer enn 40 uker, så jeg tror det er litt forskjellig hvem man møter på om de regner 280 dager eller noen dager ekstra.

Aight. Jeg har forresten fått to terminer jeg også, 29.januar og 2. februar. Det var i grunn et litt rart sprik.

Når har du termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aight. Jeg har forresten fått to terminer jeg også, 29.januar og 2. februar. Det var i grunn et litt rart sprik.

Når har du termin?

3. april ifølge legen og det jeg selv beregnet, men ifølge diverse kalkulatorer på nettet har jeg fått alt fra 2.-6. april. Jeg satser på den 3....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. april ifølge legen og det jeg selv beregnet, men ifølge diverse kalkulatorer på nettet har jeg fått alt fra 2.-6. april. Jeg satser på den 3....

Fin tid å ha bursdag på det =)

Jeg satser på 14, februar, i og med at ingen babyer i familien vår har villet ut før de ble tvunget ;) Og så er jo det kjærlighetens dag...

Du, vet du hvordan samboer søker om foreldrepenger? Og om jeg i så fall mister stipend fra lånekassen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tid å ha bursdag på det =)

Jeg satser på 14, februar, i og med at ingen babyer i familien vår har villet ut før de ble tvunget ;) Og så er jo det kjærlighetens dag...

Du, vet du hvordan samboer søker om foreldrepenger? Og om jeg i så fall mister stipend fra lånekassen da?

Ja, det synes jeg også. :-) Det morsomme er at nesten halvparten av min ganske store familie er født i slutten av mars eller begynnelsen av april. Man kan si jeg følger familietradisjonen.

Hvis samboeren din får foreldrepenger, vil du så vidt jeg har forstått miste fødeselsstipendet fra Lånekassen. I motsetning til når man jobber, har man ikke rett til å kutte ned permisjonstiden og ha permisjon sammen når moren er student. Teit!

Jeg er selv i gang med å vurdere hvordan vi skal gjøre det. Jeg tror nemlig samboeren min godt kunne tenke seg noen måneders permisjon, men så blir vi nødt til å få felles økonomi så jeg ikke blir helt pengelens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg også. :-) Det morsomme er at nesten halvparten av min ganske store familie er født i slutten av mars eller begynnelsen av april. Man kan si jeg følger familietradisjonen.

Hvis samboeren din får foreldrepenger, vil du så vidt jeg har forstått miste fødeselsstipendet fra Lånekassen. I motsetning til når man jobber, har man ikke rett til å kutte ned permisjonstiden og ha permisjon sammen når moren er student. Teit!

Jeg er selv i gang med å vurdere hvordan vi skal gjøre det. Jeg tror nemlig samboeren min godt kunne tenke seg noen måneders permisjon, men så blir vi nødt til å få felles økonomi så jeg ikke blir helt pengelens.

Studerer du da? Vet du hvordan reglene er for når man gjelder som samboere?

Hadde nettopp en prat angående dette med ham. Heldigvis synes han det er den naturligste ting i verden at vi skal leve av det han tjener. Selv om jeg føler meg som en ubrukelig Paris Hilton fra 50-tallet :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pregnant77

Men det er jo ikke alle som vet når de hadde eggløsning eller hvor lange sykluser de har. :-)

Jeg stoler ikke helt på kalkulatoren heller pga mensen min har rotet litt siste halvåret, siste 2-3 menstruasjoner har kommet med 27-28 dagers mellomrom, men de siste før det har ofte vært 1-2 uker forsinket, så jeg er jo åpen for at eggløsning har funnet sted senere. I følge kalkulatoren ble jeg befruktet 19. juni (også den som viste to dager forskjell), men min kjære var bortreist rundt da, så jeg kan ha blitt befruktet rett før, for det er vel så sædceller holder seg så og så mange dager, eller at jeg har blitt befruktet f.eks uken etter.

Vi drev jo og prøvde å bli gravid og syntes det var litt dumt han skulle reise bort den uka jeg hadde eggløsning, men så ordna det seg likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...