Gå til innhold

Vil ikke ta GU


Gjest Redd jente 28

Anbefalte innlegg

Gjest Redd jente 28

Jeg er en jente på 28 år som aldri har tatt en GU før. Er livredd for det! Har bestemt meg for at jeg aldri vil ta en GU, jeg må bare si det til meg selv for ellers får jeg helt panikk.

Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep da jeg var liten som minnet veldig om en GU så det er ikke aktuelt å ta en nå. Kanskje om 10-20 år, men ikke nå :(

Jeg har hatt flere seksualpartnere og har ikke hatt problemer seksuelt. Det er dette med GU jeg ikke orker. Skjelver her jeg sitter nå bare jeg tenkier på det :(

Det jeg lurer på er om jeg likevel skulle tatt meg en tur til en gynekolog? Jeg vil ikke snakke om sånt med fastlegen min. Det er totalt uaktuelt å la gynekologen få se på meg nedentil, selv om hun bare skulle sett og ikke rørt på meg. Hun kunne evt. kjenne på magen min... Det er så langt jeg er villig til å gå... Men jeg lurer på om jeg likevel kunne hatt utbytte av å gå til en gynekolog bare for at hun kunne spurt meg om ting og at jeg evt. kunne ha undersøkt meg selv på en eller annen måte. Eller er det bare bortkastet å snakke med en gynekolog, men nekte all mulig undersøkelse?

Vær så snill å ikke si at jeg kanskje vil bli trygg på denne gynekologen og at jeg da vil ombestemme meg eller at jeg kanskje kan ha med meg noen osv osv osv... Har fått sånne råd av venninner og leger tidligere, men ingen forstår hvor redd jeg virkelig er! Det er ikke aktuelt, end of story :( Så det er ikke sånne råd jeg trenger. Jeg trenger bare å vite om det er noen vits i å gå til en gynekolog og bare snakke... Jeg synes det er grusomt nok å vite at jeg skal til en gynekolog og å se på stolen så jeg går ikke dersom det ikke har noen hensikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dattera mi ble undersøkt av fastlegen da hun var ganske ung, 15 år. Det han gjorde var å undersøke henne på den vanlige benken og hun lå på siden og hun synes ikke det var så ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at du skal bestille time hos en gynekolog. Forviss deg om at det er en person du kan føle tillit til (selv om dere bare skal snakke), og si i fra at du bare vil snakke, og at årsaken er et overgrep i barnedommen.

Kanksje en kvinnelig gynekolog gjør deg tryggere en en mannlig?

Kanksje det er mulig å etterhvert gjøre en undersøkelse på en benk, på siden, i stedet for i stolen?

Jeg var innlagt på gyn. i fjor for en operasjon. Da var det hele tiden til stede en sykepleier når jeg skulle undersøkes, og jeg ble dekket til med et klede, slik at ikke alt var så "åpent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redd jente 28

Jeg synes absolutt at du skal bestille time hos en gynekolog. Forviss deg om at det er en person du kan føle tillit til (selv om dere bare skal snakke), og si i fra at du bare vil snakke, og at årsaken er et overgrep i barnedommen.

Kanksje en kvinnelig gynekolog gjør deg tryggere en en mannlig?

Kanksje det er mulig å etterhvert gjøre en undersøkelse på en benk, på siden, i stedet for i stolen?

Jeg var innlagt på gyn. i fjor for en operasjon. Da var det hele tiden til stede en sykepleier når jeg skulle undersøkes, og jeg ble dekket til med et klede, slik at ikke alt var så "åpent".

Takker for svar! Men problemet er ikke bare stolen. Det er det å bli undersøkt, uansett hvilken posisjon jeg sitter eller ligger i som er problemet. Jeg kan godta det dersom det er en kjæreste/sexpartner, men ikke som en undersøkelse. Jeg har totalt fobi mot det. Det lengste jeg går er å dusje sammen med andre kvinner på et treningssenter, men da må jeg ikke skreve, da kan jeg gjemme meg bak litt hår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redd jente 28

Dattera mi ble undersøkt av fastlegen da hun var ganske ung, 15 år. Det han gjorde var å undersøke henne på den vanlige benken og hun lå på siden og hun synes ikke det var så ubehagelig.

Takk for innspill :) Jeg er ikke redd for at det skal være vondt eller noe og jeg vet jo at de fleste kvinner ikke akkurat koser seg hos gynekologen... Men jeg har helt fobi mot å skreve foran en person som skal undersøke meg. Jeg kniper bena sammen bare ved tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Men problemet er ikke bare stolen. Det er det å bli undersøkt, uansett hvilken posisjon jeg sitter eller ligger i som er problemet. Jeg kan godta det dersom det er en kjæreste/sexpartner, men ikke som en undersøkelse. Jeg har totalt fobi mot det. Det lengste jeg går er å dusje sammen med andre kvinner på et treningssenter, men da må jeg ikke skreve, da kan jeg gjemme meg bak litt hår ;)

Men hvis du får lov til å ligge på benken, og du på forhånd har jobbet mye med tanken "dette er en lege, hun skal undersøke om alt er OK, det er ikk vondt", tror du ikke det kan går?

Men du - jeg synes du skal lete frem en gynekolog som har et godt rykte som en tillitsvekkendeperson og en menneskekjenner, og så bestille en samtale med ham/henne i første omgang, så er du i alle fall et skritt på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Redd jente 28

Men hvis du får lov til å ligge på benken, og du på forhånd har jobbet mye med tanken "dette er en lege, hun skal undersøke om alt er OK, det er ikk vondt", tror du ikke det kan går?

Men du - jeg synes du skal lete frem en gynekolog som har et godt rykte som en tillitsvekkendeperson og en menneskekjenner, og så bestille en samtale med ham/henne i første omgang, så er du i alle fall et skritt på veien!

Nei, dessverre... Jeg vet at legen ikke vil meg vondt og jeg vet at det er viktig å la seg undersøke, men jeg får helt panikk bare ved tanken :( Jeg er ikke redd for smerte heller. Bare tanken på å spre bena er nok... Det er ikke aktuelt i det hele tatt. Jeg må i så fall finne en gynekolog som er villig til å bare snakke med meg uten å komme med gode forslag til hvordan vi skal ordne det. Da kommer jeg bare til å begynne å gråte og føle meg presset. Jeg ønsker meg en gynekolog som bare snakker og forstår at det ikke skal skje noen form for undersøkelse. Huff, dette er bare så fælt å skrive om :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre... Jeg vet at legen ikke vil meg vondt og jeg vet at det er viktig å la seg undersøke, men jeg får helt panikk bare ved tanken :( Jeg er ikke redd for smerte heller. Bare tanken på å spre bena er nok... Det er ikke aktuelt i det hele tatt. Jeg må i så fall finne en gynekolog som er villig til å bare snakke med meg uten å komme med gode forslag til hvordan vi skal ordne det. Da kommer jeg bare til å begynne å gråte og føle meg presset. Jeg ønsker meg en gynekolog som bare snakker og forstår at det ikke skal skje noen form for undersøkelse. Huff, dette er bare så fælt å skrive om :(

Da gjør du det. Bestiller _samtale_ med gynekolog.

Har du snakket med psykolog om overgrepet? Terapi? Jeg har ikke noe greie på dette, men jeg skjønner at det må være fælt å bære på slike tunge ting.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redd jente 28

Da gjør du det. Bestiller _samtale_ med gynekolog.

Har du snakket med psykolog om overgrepet? Terapi? Jeg har ikke noe greie på dette, men jeg skjønner at det må være fælt å bære på slike tunge ting.

*klem*

Jeg går i terapi nå. Har snakket litt med psykologen om dette meg GU, men hun sier bare at "ingen kvinner liker å ta GU". Men det er jo ikke bare det at jeg ikke "liker" det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror godt du kan ha nytte av å bare snakke med en gynekolog. Du er garantert ikke den første h*n har vært borte i som er så redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Jeg er ikke redd for at det skal være vondt eller noe og jeg vet jo at de fleste kvinner ikke akkurat koser seg hos gynekologen... Men jeg har helt fobi mot å skreve foran en person som skal undersøke meg. Jeg kniper bena sammen bare ved tanken...

Men da behøver du ikke skreve, du bare trekker beina oppunder deg og så kan de sjekke deg. Jeg lover at dattera mi ikke synes det var så ille, hun er voksen nå og har ikke problemer med å ta GU nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i terapi nå. Har snakket litt med psykologen om dette meg GU, men hun sier bare at "ingen kvinner liker å ta GU". Men det er jo ikke bare det at jeg ikke "liker" det...

Jeg har snakket litt med venninner om det. For meg gjør det faktisk ingenting. Jeg føler det er hipp som happ med en GU eller en undersøkelse i halsen eller i øret.

Er trygg på legen min da (kvinnelig). Hun låser alltid døra, slik at ingen plutselig kan komme inn.

De fleste venninnene mine synes det er velidg ubehagelig. Ei av dem har ikke vært itl GU etterat hun fødte for 8 år siden, frodi det er så ubehagelig. Jeg synes nesten jeg er unormal som ikke bryr meg om det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redd jente 28

Men da behøver du ikke skreve, du bare trekker beina oppunder deg og så kan de sjekke deg. Jeg lover at dattera mi ikke synes det var så ille, hun er voksen nå og har ikke problemer med å ta GU nå.

Men så er det vel ikke sikkert at datteren din har opplevd seksuelle overgrep? Jeg vil ikke at noen skal se på meg nedentil selv om jeg ikke skrever heller :( For meg så er det enten seksuelt (med en partner) eller overgrep. En GU er like uaktuelt for meg som å spise en levende slange. Det verste som kan skje dersom man ikke tar en GU er vel at man får kreft og dør og den risikoen må jeg bare ta med den fobien jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så er det vel ikke sikkert at datteren din har opplevd seksuelle overgrep? Jeg vil ikke at noen skal se på meg nedentil selv om jeg ikke skrever heller :( For meg så er det enten seksuelt (med en partner) eller overgrep. En GU er like uaktuelt for meg som å spise en levende slange. Det verste som kan skje dersom man ikke tar en GU er vel at man får kreft og dør og den risikoen må jeg bare ta med den fobien jeg har.

Joda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ringe til en gynekolog og spørre om vedkommende tror det har noen hensikt?

Og får du annen hjelp? Du trenger nok hjelp (terpi?) for å komme deg videre tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket litt med venninner om det. For meg gjør det faktisk ingenting. Jeg føler det er hipp som happ med en GU eller en undersøkelse i halsen eller i øret.

Er trygg på legen min da (kvinnelig). Hun låser alltid døra, slik at ingen plutselig kan komme inn.

De fleste venninnene mine synes det er velidg ubehagelig. Ei av dem har ikke vært itl GU etterat hun fødte for 8 år siden, frodi det er så ubehagelig. Jeg synes nesten jeg er unormal som ikke bryr meg om det....

Da er vi to. :o) Legen min er så rolig, trygg og diskret at det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to. :o) Legen min er så rolig, trygg og diskret at det er ikke noe problem.

Jeg har vært til utallige GU'er i forbindelse med graviditeter, fødsler og ikke minst den operasjonen jeg hadde i fjor. Det gjør meg ingenting i det hele tatt!

Eneste gangen jeg gruet meg, var den første, for jeg hadde hørt fra min søster at det var så fryktelig ille....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært til utallige GU'er i forbindelse med graviditeter, fødsler og ikke minst den operasjonen jeg hadde i fjor. Det gjør meg ingenting i det hele tatt!

Eneste gangen jeg gruet meg, var den første, for jeg hadde hørt fra min søster at det var så fryktelig ille....

Usj, jeg skjønner dere ikke. Når de stikker den skarpe, drittsvære metallsaken oppi og skrur den ut... Da er det bare så nedverdigende og skummelt å ligge der på ryggen med sokkene i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, jeg skjønner dere ikke. Når de stikker den skarpe, drittsvære metallsaken oppi og skrur den ut... Da er det bare så nedverdigende og skummelt å ligge der på ryggen med sokkene i været.

Neida - den er litt kald, det er det eneste. Gjør meg absolutt ingenting!

Men nå er jo jeg den eneste jeg har hørt om som har det sånn da - utenom lillemus.....

Ble nok litt herda under den første fødselen. Da ble jeg undersøkt på alle bauger og kanter av ulike leger...

*outsider*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært til utallige GU'er i forbindelse med graviditeter, fødsler og ikke minst den operasjonen jeg hadde i fjor. Det gjør meg ingenting i det hele tatt!

Eneste gangen jeg gruet meg, var den første, for jeg hadde hørt fra min søster at det var så fryktelig ille....

Jeg tør jo nesten ikke si dette, men sist jeg var hos legen og tok gu og fikk fryst bort noen kjønnsvorter så endte vi med latterkrampe både legen og jeg....

Veldig greit å ha et så avslappet forhold til det, men jeg skjønner godt at mange synes det er vanskelig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...