Gå til innhold

I natt skjedde det igjen.Scizofren eller?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

det kalles hyponagoge hallusinasjoner og er ikke tegn på at du er schizofreni, da ville du fungert dårlig på flere områder.

At man har hallusinasjoner litt før man sovner eller sovner taler imot at du er noen sinnslidelse, er verre om det er hele dagen:)

Det skjer heldigvis bare på natta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hypnagoge hallusinasjoner og søvnlammelse

Hypnagoge hallusinasjoner er drømmeliknende, ofte bisarre eller skremmende opplevelser i stadiet mellem våkenhet og søvn, eller i våken tilstand. Symptomet kan feiltolkes som uttrykk for schizofreni. Det visuelle innholdet kan også være mindre dramatisk og bestå av former og farger, som skifter størrelse og utseende. Hørselhallusinasjoner forekommer også som enkelte lyder eller hele melodier.

Søvnlammelse oppstår under innsovning eller oppvåkning, der vedkommende er lammet i våken tilstand, uten evne til å snakke, gi tegn eller trekke pusten dypt. Tilstanden kan vare opptil ti minutter."

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=15263

Det oppstår ofte hos folk med narkolepsi, men skjer også blant friske mennesker. Hos meg oppstår det spesielt ved stress og perioder med dårlig/lite søvn; da er det både søvnparalyse (lammelser) og runder med å våkne opp og se store edderkopper krabbe rundt på puta/senga og lignende. Litt rart det er edderkopper, jeg er ikke redd dem.

En periode var det faktisk brilleslanger og ugler. Slår på lyset, leter og leter og finner ingen ting, går en stund før jeg "våkner" ordentlig og skjønner at det ikke var ekte - jeg sitter jo faktisk gjerne i sengen med øynene åpne og ser dem fortsatt.

"Hos meg oppstår det spesielt ved stress og perioder med dårlig/lite søvn; da er det både søvnparalyse (lammelser) og runder med å våkne opp og se store edderkopper krabbe rundt på puta/senga og lignende. Litt rart det er edderkopper, jeg er ikke redd dem. En periode var det faktisk brilleslanger og ugler. Slår på lyset, leter og leter og finner ingen ting, går en stund før jeg "våkner" ordentlig og skjønner at det ikke var ekte - jeg sitter jo faktisk gjerne i sengen med øynene åpne og ser dem fortsatt"

Steike, dette høres verre ut:)

– tiliti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Cat 82

Jeg ser det med og uten. Optikeren forklarte det som deler av væsken som omgir øyet, eller noe slikt. Er noen år siden så jeg husker ikke den eksagte ordlyden.

En optikervenninne forklarte dette som "floaters", som er ansamlinger av proteiner og annet "grums" som bygger seg opp over tid. Helt normalt og helt ufarlig. Har hatt det siden jeg var liten, før jeg begynte med linser og etter. :-)

Morsomt å kunne underholde seg selv dersom en kjeder seg, he he! Det er bare så forbaska vanskelig å feste blikket på de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hypnagoge hallusinasjoner og søvnlammelse

Hypnagoge hallusinasjoner er drømmeliknende, ofte bisarre eller skremmende opplevelser i stadiet mellem våkenhet og søvn, eller i våken tilstand. Symptomet kan feiltolkes som uttrykk for schizofreni. Det visuelle innholdet kan også være mindre dramatisk og bestå av former og farger, som skifter størrelse og utseende. Hørselhallusinasjoner forekommer også som enkelte lyder eller hele melodier.

Søvnlammelse oppstår under innsovning eller oppvåkning, der vedkommende er lammet i våken tilstand, uten evne til å snakke, gi tegn eller trekke pusten dypt. Tilstanden kan vare opptil ti minutter."

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=15263

Det oppstår ofte hos folk med narkolepsi, men skjer også blant friske mennesker. Hos meg oppstår det spesielt ved stress og perioder med dårlig/lite søvn; da er det både søvnparalyse (lammelser) og runder med å våkne opp og se store edderkopper krabbe rundt på puta/senga og lignende. Litt rart det er edderkopper, jeg er ikke redd dem.

En periode var det faktisk brilleslanger og ugler. Slår på lyset, leter og leter og finner ingen ting, går en stund før jeg "våkner" ordentlig og skjønner at det ikke var ekte - jeg sitter jo faktisk gjerne i sengen med øynene åpne og ser dem fortsatt.

Brilleslanger og ugler i sengen...? *knis*

Høres ganske guffent ut ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brilleslanger og ugler i sengen...? *knis*

Høres ganske guffent ut ja!

Tro meg, du er ikke høy i hatten når du plutselig våkner med brilleslange i fotenden. fløy opp på hodeputa jeg og ble sittende der til jeg våkna ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...