Gå til innhold

Merkelig annonse


Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den var original!

Men jeg synes de pårørende kunne ha utelatt dette om de ikke var enige i det selv. Begravelse er for de etterlatte, ikke for den døde. Det er de pårørendes farvel med avdøde, og jeg synes det blir feil når den døde har regien. Spesielt når det blir så sært som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Antar at "grolpeis" betyr at man er gjerrig?? Men det var jo uansett ikke han selv som skulle dekke begravelseskostnadene, så kanskje han bare ville være grei mot sine etterlatte? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var original!

Men jeg synes de pårørende kunne ha utelatt dette om de ikke var enige i det selv. Begravelse er for de etterlatte, ikke for den døde. Det er de pårørendes farvel med avdøde, og jeg synes det blir feil når den døde har regien. Spesielt når det blir så sært som dette.

Ja, jeg er enig i at begravelse først og fremst er for de etterlatte, men samtidig bør man i størst mulig grad man respektere avdødes ønsker også. Kanksje de etterlatte ikke var så uenige, men syntes det var greit å 'skylde' på avdøde?

Jeg er forøvrig også enig i at det er sært å ønske noe slikt fra avdøde, men jeg hadde ikke giddet å irritere meg over at jeg måtte smøre brødskiva mi sjøl før jeg gikk i begravelsen til en venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Antar at "grolpeis" betyr at man er gjerrig?? Men det var jo uansett ikke han selv som skulle dekke begravelseskostnadene, så kanskje han bare ville være grei mot sine etterlatte? ;-)

Grolpeis er gjerrigknark, ja. Å være grolat, er ikke utpreget spandalbelt nei.. *lære opp morsan i trøndersk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1187166539' post='3657351]

Grolpeis er gjerrigknark, ja. Å være grolat, er ikke utpreget spandalbelt nei.. *lære opp morsan i trøndersk*

Jeg ville sagt 'gnålat'! ;-)

*lære Lotte opp i _annen_ trøndersk! ;-)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usmakelig

Det værste er jo at det er et "stikk i siden" til alle de som var i den forrige begravelsen (avdødes ektefelle, kanskje). Og å ønske de sørgende velkommen ved å si at de er sure fordi de forventet mat i den forrige begravelsen, er helt usmakelig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt 'gnålat'! ;-)

*lære Lotte opp i _annen_ trøndersk! ;-)*

Gnålat = masete. Skjønner ikke trøndersken din.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt 'gnålat'! ;-)

*lære Lotte opp i _annen_ trøndersk! ;-)*

Nei nei nei! En som gnåler er en som maser og sutrer og hyler. Gnåling har ikke noe med gjerrighet å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baldriana

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1187167895' post='3657372]

Gnålat = masete. Skjønner ikke trøndersken din.. ;o)

Ser jeg må hjelpe til litt her... hehe ;-)

*GRÅL!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei! En som gnåler er en som maser og sutrer og hyler. Gnåling har ikke noe med gjerrighet å gjøre!

Men tenk å være både grolat og gnålat... OMG! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis*

Jaja, jeg hadde iallefall fått problemer med å holde latteren unna når alle tok fram matpakka i etterselskapet (hjelp! Det kan da umulig hete det?) etter begravelsen *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha! :)

Vanlig tekst ville vel heller vært at sørgehøytideligheten avsluttes ved graven/i kirken/i kapellet. *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at begravelse først og fremst er for de etterlatte, men samtidig bør man i størst mulig grad man respektere avdødes ønsker også. Kanksje de etterlatte ikke var så uenige, men syntes det var greit å 'skylde' på avdøde?

Jeg er forøvrig også enig i at det er sært å ønske noe slikt fra avdøde, men jeg hadde ikke giddet å irritere meg over at jeg måtte smøre brødskiva mi sjøl før jeg gikk i begravelsen til en venn.

Innenfor rimelighetens grenser bør man respektere avdødes ønsker. Men hvis en døende hadde sagt f. eks. at morsan ikke får lov å komme i minnesamværet, hadde jeg på ingen måte tatt hensyn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor rimelighetens grenser bør man respektere avdødes ønsker. Men hvis en døende hadde sagt f. eks. at morsan ikke får lov å komme i minnesamværet, hadde jeg på ingen måte tatt hensyn til dette.

Selv ikke hvis morsan hadde begått utilgivelige handlinger mot avdøde? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ikke hvis morsan hadde begått utilgivelige handlinger mot avdøde? ;-)

Vel, hvis hun var skyld i at han døde blir det straks verre. Eller drakk opp trygden hans. Men hvis hun bare flyttet hagegjerdet en meter ville jeg ikke ha brydd meg om det. Var de direkte uvenner, ville hun vel heller ikke ha møtt opp i begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis hun var skyld i at han døde blir det straks verre. Eller drakk opp trygden hans. Men hvis hun bare flyttet hagegjerdet en meter ville jeg ikke ha brydd meg om det. Var de direkte uvenner, ville hun vel heller ikke ha møtt opp i begravelsen.

Flytting av hagegjerder kan være en alvorlig handling for mange - man leser jo av og til om nabokrangler som går helt over styr! ;-)

Ellers har du jo helt rett i at det med hvem som møter opp og ikke møter opp i en begravelse stort sett 'regulrere seg selv' helt naturlig.

Men tilbake til det med at det er de etterlatte som bestemmer: Verre blir det dersom de etterlatte er uenige. Det forekommer meg å være et minne langt bak i hjernen et sted om en nyhetssak for noen år siden der noen etterlatte hadde kidnappet liket fordi de var uenige i andre etterlattes beslutninger mht begravelsen!! ;-) Tror det skjedde i Oppland et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...