Gjest barnebarnet Skrevet 17. august 2007 Skrevet 17. august 2007 Min farmor og farfar er over 80 år. De har tre barn som jeg til stadighet er vitne til utnytter foreldrene sine økonomisk. De ber stadig om tusenlapper og lån og de får ikke pengene tilbake som avtalt. Nå har farmor begynt å klage til meg over sine barn, der hun forteller at to av dem til stadighet er å tigger penger hos de gamle. Hun føler seg svært presset og henter penger til dem. Hun forteller også at de sier de ikke har råd, og er nødt å få låne penger. Farfar sier han enda forsørger sine barn på over 60 år. Dette ser jeg på som økonomisk utnytting, og nærmest et overgrep for besteforeldrene mine. Hva kan gjøres i denne situasjonen. Når besteforeldrene mine til stadighet klager til meg, må en jo ta dette alvorlig. 0 Siter
Carwing Skrevet 20. august 2007 Skrevet 20. august 2007 Helt klart at noen må ta det alvorlig. Ca 5-6 % eldre blir misbrukt på en eller annen måte, deriblant økonomisk utnyttelse. Nå kommer jo barna til å arve sine foreldre uansett, men her opplever dine besteforeldre som et problem og det må gjøres noe med. Jeg sitter og tenker på hvor man får hjelp til dette når man er gammel. Det går an å kontakte fastlegen for å se om man kan få en henvisning til poliklinikk for eldre, men jeg vet ikke om slike saker blir prioritert. Kanskje de kan kjøpe to-tre timer hos en privat psykolog for å få hjelp til å sette grenser? 0 Siter
Piraye Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Du må ta deg en seriøs prat med de om å sette grenser. Finn evt på gode unnskyldninger de kan bruke, feks bare rett og slett at de ikke har råd nå. Og om forholdene mellom dere tilsier det, prate med barna dems. Er også et barnebarn som har sett bestemor i større eller mindre grad utnyttet av 2 av sine barn. I forhold til den ene er situasjonen sånn at jeg prater med "barnet" selv om det jeg ser i tillegg til at jeg oppfordrer bestemor til å sette grenser. I det andre tilfellet må jeg bare prate med bestemor og få henne til å forstå hva som skjer i forhold til evt økonomisk utnytting og hvordan hun kan sette grenser. Av en eller annen grunn sitter jeg med mye av kontrollen over økonomien hennes, og av den grunn blir det enklere for henne å avslå forespørsler ved å henvise dem til meg der jeg etter avtale med bestemor unnskylder henne med at hun ikke har råd å låne/gi bort penger nå. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Helt enig i at dette er utnytting. Men antar de eldre kan ha bidratt til det selv, ved stadig å gi barna penger også etter at de ble voksne, slik at de synes det er normalt? 0 Siter
fillolin Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Mener det finnes en kontakttelefon for eldre der de kan få råd, hjelp og støtte i situasjoner som dette - husker ikke nøyaktig nå, men kanskje du finner det hvis du søker litt rundt? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Mener det finnes en kontakttelefon for eldre der de kan få råd, hjelp og støtte i situasjoner som dette - husker ikke nøyaktig nå, men kanskje du finner det hvis du søker litt rundt? Pst, har du sett innleggets dato? Av en eller annen underlig grunn lot jeg meg "lure" av samme innlegget i fjor. 0 Siter
fillolin Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Pst, har du sett innleggets dato? Av en eller annen underlig grunn lot jeg meg "lure" av samme innlegget i fjor. Ja, jeg oppdaget det nå, i en annen tråd jeg leste - ser at jeg allerede har skrevet mye "rart", så jeg bør nok komme meg over til mer kjente trakter 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.