Gå til innhold

Kreft/tilleggsbehandling/metabolisering

Anbefalte innlegg

Gjest ariadne

Hei. Jeg er diagnostisert med brystkreft, og får cellegiftbehandling for å redusere størrelsen på svulsten før operasjon. Jeg ser det er stor fokus på vit D og kreft for tiden, og tok forsiktig opp spørsmålet med min lege ved radiumhospitalet. Han mente jeg måtte være forsiktig med kosttilskudd generelt pga at de benytter tildels de samme metabolittene i leveren som cellegift. Dette gir jo for så vidt mening, men jeg er selvsagt likevel interessert i om det er noe jeg kan innta for å hjelpe kroppen på noe vis. Jeg går for tiden på en sk. FEC-kur hver tredje uke. Jeg kjenner ikke halveringstiden for disse cellegiftene, og vet således ikke når/om jeg evt. kan ta vitamin D/antioksidanter eller noe annet. Har du noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284168-krefttilleggsbehandlingmetabolisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Ganske riktig er det mye fokus om vitamin D som virker beskyttende mot flere kreftformer, inkludert brystkreft. Det er uenighet om kosttilskudd og cellegift kan påvirke hverandre. Noen mener det er positivt og viser til studier der f.eks. vitamin E beskytter hjertet under kuren, andre mener det er uheldig. En middelvei er å unngå kosttilskudd akkurat under pågående kur der halveringstiden er kort (men virkningstiden er lengre). Du kan jo spørre din lege om halveringstiden på FEC-kuren.

Ganske riktig er det mye fokus om vitamin D som virker beskyttende mot flere kreftformer, inkludert brystkreft. Det er uenighet om kosttilskudd og cellegift kan påvirke hverandre. Noen mener det er positivt og viser til studier der f.eks. vitamin E beskytter hjertet under kuren, andre mener det er uheldig. En middelvei er å unngå kosttilskudd akkurat under pågående kur der halveringstiden er kort (men virkningstiden er lengre). Du kan jo spørre din lege om halveringstiden på FEC-kuren.

Hvilke tilskudd ville du anbefalt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...