Gå til innhold

Går dette guttenavnet an?


Gjest vurderer dette

Anbefalte innlegg

Gjest Hovedpluss

Det var VELDIG bibelsk og gammeltestamentlig, så hvis dere er ateister ville jeg valgt noe helt annet. Det høres ut som sønnen til en predikant/misjonærer. Er dere aktive kirkegjengere, så passer det fint. Kombinasjonen gjør det dobbelt så bibelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    5

  • morsan

    4

  • kaffepiken

    3

  • Lotte :o)

    3

Gjest ChiengMai

Du - nå har du ødelagt "verdens verste navn", for meg, altså! Nå begynner det faktisk å bli vakkert! Enig i at betydningen er nydelig!

Jeg er enkel i hodet mitt, altså :) Lett å overbevise...

Hehe, det er jo et godt tegn at man kan endre mening. For meg ble altså navnet Ruben det fineste nettopp på grunn av betydningen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Det var VELDIG bibelsk og gammeltestamentlig, så hvis dere er ateister ville jeg valgt noe helt annet. Det høres ut som sønnen til en predikant/misjonærer. Er dere aktive kirkegjengere, så passer det fint. Kombinasjonen gjør det dobbelt så bibelsk.

''Det var VELDIG bibelsk og gammeltestamentlig, så hvis dere er ateister ville jeg valgt noe helt annet.''

Hvorfor i alle verden skal man velge noe annet fordi man ikke er kristen? Mine to har begge hebraiske navn fra Bibelen, og jeg er ikke en gang skapreligiøs. Nå pleier riktignok prester å skryte av navnevalgene våre, men vi valgte dem ut fra hva vi mente var fint. Det er ikke sånn at man er avskåret fra å bruke enkelte navn fordi man f.eks er atteister, det blir bare for tøvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av navnene er min smak, verken separat eller sammen, men du spør om det blir feil at det er 2 x "ben", og helt ærlig så må jeg si at det la jeg ikke engang merke til før du selv sa det! :-) "ben"-en i de to navnene har jo ulikt trykk, så jeg synes ikke at DET skulle diskvalifisere for å velge dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er at han får kallenavnet Benben? Navnene er fine, men litt tunge. Prøv å tenke dem i forskjellige anledninger. eks skole, sinne glede hast osv?

''En mulighet er at han får kallenavnet Benben?''

Eventuelt "To-ben"! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hovedpluss

''Det var VELDIG bibelsk og gammeltestamentlig, så hvis dere er ateister ville jeg valgt noe helt annet.''

Hvorfor i alle verden skal man velge noe annet fordi man ikke er kristen? Mine to har begge hebraiske navn fra Bibelen, og jeg er ikke en gang skapreligiøs. Nå pleier riktignok prester å skryte av navnevalgene våre, men vi valgte dem ut fra hva vi mente var fint. Det er ikke sånn at man er avskåret fra å bruke enkelte navn fordi man f.eks er atteister, det blir bare for tøvete.

Selvfølgelig er man ikke avskåret fra å bruke det, jeg skriver jo bare mine assosiasjoner. Hvis jeg møter en gutt som heter Benjamin Ruben, vil jeg tro at foreldrene hans er svært kristne. Da jeg vokste opp var det misjonær-, preste- og predikantbarn som het Lukas, Gabriel, Benjamin, Ruben, Isak, Elias osv. Og jeg syns det er rart hvis man ikke verdsetter den gammeltestamentlige betydningen av navnet (eller vet om den!)når man velger det (men det kan man jo gjøre uten å være troende). Men man kan ikke døpe barnet sitt Benjamin Ruben og samtidig synes at det er rart at andre folk forbinder navnene med bibelen. Som ateist selv ville jeg ikke ha valgt så åpenbare bibelske navn, meg om det selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er man ikke avskåret fra å bruke det, jeg skriver jo bare mine assosiasjoner. Hvis jeg møter en gutt som heter Benjamin Ruben, vil jeg tro at foreldrene hans er svært kristne. Da jeg vokste opp var det misjonær-, preste- og predikantbarn som het Lukas, Gabriel, Benjamin, Ruben, Isak, Elias osv. Og jeg syns det er rart hvis man ikke verdsetter den gammeltestamentlige betydningen av navnet (eller vet om den!)når man velger det (men det kan man jo gjøre uten å være troende). Men man kan ikke døpe barnet sitt Benjamin Ruben og samtidig synes at det er rart at andre folk forbinder navnene med bibelen. Som ateist selv ville jeg ikke ha valgt så åpenbare bibelske navn, meg om det selvfølgelig.

Hvis dette hadde vært for f eks 20 år siden er jeg enig med deg, men ettersom mer spesielle bibelnavn som f eks Lukas, gabriel osv nå har fått en renessanse, vil det for mange nå lettere bare ses på som et "populært navn" og ikke som et "bibelnavn".

Det er jo mange andre navn som har bibelsk opprinnelse men som man ikke så lett tenker på som 'bibelske' med stor B i dag, som f eks JOhannes (og Hans), Anna, Maria osv.

Men da jeg var barn var Gabriel ensbetydende med erkeengelen, og ville ha vært veldig snålt som med en Gabriel midt blant alle Jan'er og Svein'er og Geir'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Selvfølgelig er man ikke avskåret fra å bruke det, jeg skriver jo bare mine assosiasjoner. Hvis jeg møter en gutt som heter Benjamin Ruben, vil jeg tro at foreldrene hans er svært kristne. Da jeg vokste opp var det misjonær-, preste- og predikantbarn som het Lukas, Gabriel, Benjamin, Ruben, Isak, Elias osv. Og jeg syns det er rart hvis man ikke verdsetter den gammeltestamentlige betydningen av navnet (eller vet om den!)når man velger det (men det kan man jo gjøre uten å være troende). Men man kan ikke døpe barnet sitt Benjamin Ruben og samtidig synes at det er rart at andre folk forbinder navnene med bibelen. Som ateist selv ville jeg ikke ha valgt så åpenbare bibelske navn, meg om det selvfølgelig.

_Betydningen_ av f.eks Ruben er da ikke utpreget kristent, det vil jeg påstå. Tankegangen din er totalt fremmed for meg, muligens fordi jeg har vokst opp i en del av landet der bedehus og indremisjon var ikkeeksisterende. Så der het prestebarna Martin, Ole, Knut, Ane, Marte osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En mulighet er at han får kallenavnet Benben?''

Eventuelt "To-ben"! ;-)

Og bare tenk om trådstarter er Ari/Martha...? Da kan det fort bli Tre-behn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En mulighet er at han får kallenavnet Benben?''

Eventuelt "To-ben"! ;-)

hihi, men mange thorbjørn blir kalt tobben.

Alle navn kan føre til kallenavn. Et av mine barn har fått et kallenavn, men ho liker det heldigvis enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare tenk om trådstarter er Ari/Martha...? Da kan det fort bli Tre-behn ;-)

Synger: *jeg er Sven Grehn fidelidelideli, med mitt ekstra ben, fidelildelideli*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...