Gå til innhold

Gryterett med hjortekjøtt


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi skal ha besøk i kveld, og jeg tenkte at i stedet for å lage til kveldsmat (slik vi pleier i den sammenehgen), lager jeg heller en stor gryte med gryterett, så slipper jeg å lagemiddag til oss først og deretter ordne til kveldsmat til gjestene).

Jeg har tatt opp ca 1,5-2 kilo med hjortekjøtt fra frysen som er skjært opp i små biter. Hva slags grønnsaker passer til? Har noen tips til lure/gode ting å putte oppi?

Vi blir vel 9 voksne + de tre barna våre. Mannen min tåler ikke sopp, så det må vi droppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    10

  • candyqueen_83

    3

  • meg__123!

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)

Hjortekjøtt er veldig godt i stroganoffgryte. Den er det sopp i, men lager du den selv, kan du kutte ut soppen.

Jeg tok ett kjapt søk på google, og fikk opp mange oppskrifter.Å, nå fikk jeg lyst på det, spørs om jeg ikke skal en tur ned i frysen og ta opp litt hjortekjøtt. Jakta begynner snart, så her må vi klargjøre plass i frysen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189063067' post='3668911]

Hjortekjøtt er veldig godt i stroganoffgryte. Den er det sopp i, men lager du den selv, kan du kutte ut soppen.

Jeg tok ett kjapt søk på google, og fikk opp mange oppskrifter.Å, nå fikk jeg lyst på det, spørs om jeg ikke skal en tur ned i frysen og ta opp litt hjortekjøtt. Jakta begynner snart, så her må vi klargjøre plass i frysen :o)

Det var det jeg også tenkte - vi får hver høst noe helt ekstremt med hjortekjøtt (fra stedet du vet :-) ) - så nå må vi rydde plass før høstferien og ny forsyning kommer...

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det var det jeg også tenkte - vi får hver høst noe helt ekstremt med hjortekjøtt (fra stedet du vet :-) ) - så nå må vi rydde plass før høstferien og ny forsyning kommer...

Takk for tips!

Jeg ønsker meg ny fryseboks hver eneste høst ;o)

Det er knallgodt med hjortegrytekjøtt. Steker på god varme slik at porene lukkes, så koke det lenge nok til at det blir mørt og godt, så ha krafta i gryteretten. Men alt dette vet du nok :o)

Indrefilet av hjort er jo også knallgodt, ytrefilet også for den del. Jeg tror jammen meg at vi må ha en eller annen form for hjort jeg i helga, for nå ble jeg sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmest alt av grønnsaker passer vel til hjort vil jeg tro. Jeg ville hatt oppi paprika (de lange, røde, søte paprikaene er kjempegode!), brekkbønner, sukkererter, squash, chili, røde bønner etc.. Masse fløte er et must:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189064060' post='3668931]

Jeg ønsker meg ny fryseboks hver eneste høst ;o)

Det er knallgodt med hjortegrytekjøtt. Steker på god varme slik at porene lukkes, så koke det lenge nok til at det blir mørt og godt, så ha krafta i gryteretten. Men alt dette vet du nok :o)

Indrefilet av hjort er jo også knallgodt, ytrefilet også for den del. Jeg tror jammen meg at vi må ha en eller annen form for hjort jeg i helga, for nå ble jeg sulten.

Jeg kan dessverre ikke steke kjøttet, for mannen min tåler ikke stekeskorpe på kjøtt.

Så det jeg pleier å gjøre, er å koke det opp et kvarters tid, heller av kokevannet (blir mye skum da), og ta i nytt vann, og så koke det lenge. Bruker da denne kraften i selve gryteretten.

Men hva slagt grønnsaker er gode til? Gulrøtter, blomkål, erter kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmest alt av grønnsaker passer vel til hjort vil jeg tro. Jeg ville hatt oppi paprika (de lange, røde, søte paprikaene er kjempegode!), brekkbønner, sukkererter, squash, chili, røde bønner etc.. Masse fløte er et must:)

Mmmmmmm! Høres deilig ut! Har ikke prøvd den søe lange paprikaen i gryterett (kokt) - bare rå.

Masse fløte sier du? Ikke noe mager kesam altså?

Mariaflyfly....!!!! Hva synes du????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmmmm! Høres deilig ut! Har ikke prøvd den søe lange paprikaen i gryterett (kokt) - bare rå.

Masse fløte sier du? Ikke noe mager kesam altså?

Mariaflyfly....!!!! Hva synes du????

Nei, er det fest, så er det fest! Fløte må til ;)

Denne parikaen er kjempegod når den stekes også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmmmm! Høres deilig ut! Har ikke prøvd den søe lange paprikaen i gryterett (kokt) - bare rå.

Masse fløte sier du? Ikke noe mager kesam altså?

Mariaflyfly....!!!! Hva synes du????

Vær fornuftig og styr unna kesamen nå, prust! :)

Så heldige dere er som får masse hjortekjøtt! Indrefilet stekt som biff...mmmmmmmmm! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg kan dessverre ikke steke kjøttet, for mannen min tåler ikke stekeskorpe på kjøtt.

Så det jeg pleier å gjøre, er å koke det opp et kvarters tid, heller av kokevannet (blir mye skum da), og ta i nytt vann, og så koke det lenge. Bruker da denne kraften i selve gryteretten.

Men hva slagt grønnsaker er gode til? Gulrøtter, blomkål, erter kanskje?

Ja nei da kan du ikke steke det, men det høres jo godt ut med koking. Så lenge kjøttet er mørt, seigt kjøtt er ikke noe særlig. Jeg spiste ikke hjortekjøtt jeg, i mange år, nettopp fordi jeg hadde blitt servert noe seige greier, og trodde at det skulle være slik.

Du kan nok bruke hva du vil av grønnsaker. Paprika som Togli nevner hørtes snadder ut. Erter også. Løk synes jeg er ett must, men jeg spiser løk til alt jeg ;o)

Blomkål og broccoli er jo alltid godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Mmmmmmm! Høres deilig ut! Har ikke prøvd den søe lange paprikaen i gryterett (kokt) - bare rå.

Masse fløte sier du? Ikke noe mager kesam altså?

Mariaflyfly....!!!! Hva synes du????

Fløte! Her er jeg 100% enig med de andre, dropp noe magre greier nå, og hiv oppi fløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær fornuftig og styr unna kesamen nå, prust! :)

Så heldige dere er som får masse hjortekjøtt! Indrefilet stekt som biff...mmmmmmmmm! :)

Der var du jo, ja :-)

Tenkte du luktet lunta når jeg nevnte ordene "mager kesam" :-DDDD

KJøpte forresten en boks med vanlig kesam her en dag, og den var mye mye bedre enn den vanlige, og smake veldig likt vanlig lettrømme.

Vi er heldig mht kjøttet ja, men vi er ikke noe flinke til å lage det til. Mannen min tåler ikke stekt kjøtt, så det blir aldri noen biff på oss.... Gidder ikke lage det til bare meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der var du jo, ja :-)

Tenkte du luktet lunta når jeg nevnte ordene "mager kesam" :-DDDD

KJøpte forresten en boks med vanlig kesam her en dag, og den var mye mye bedre enn den vanlige, og smake veldig likt vanlig lettrømme.

Vi er heldig mht kjøttet ja, men vi er ikke noe flinke til å lage det til. Mannen min tåler ikke stekt kjøtt, så det blir aldri noen biff på oss.... Gidder ikke lage det til bare meg....

Åh, så synd! Biff er det beste jeg veit.

Jeg skal ta deg med ut på en sympati-biff neste gang du er i Oslo! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så synd! Biff er det beste jeg veit.

Jeg skal ta deg med ut på en sympati-biff neste gang du er i Oslo! ;)

Vet du - det har jeg veldig lyst til!!!!

Vet bare ikke når neste Oslotur blir... Det er stort sett sjefen som tar Osloturene - jeg reiser til andre steder.

Men det blir sikkert en tur i løpet av høsten. Da sier jeg fra - så går vi ut og spiser sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Der var du jo, ja :-)

Tenkte du luktet lunta når jeg nevnte ordene "mager kesam" :-DDDD

KJøpte forresten en boks med vanlig kesam her en dag, og den var mye mye bedre enn den vanlige, og smake veldig likt vanlig lettrømme.

Vi er heldig mht kjøttet ja, men vi er ikke noe flinke til å lage det til. Mannen min tåler ikke stekt kjøtt, så det blir aldri noen biff på oss.... Gidder ikke lage det til bare meg....

Jooo Prust, du må lage bare til deg. Ta deg en kveld han ikke er hjemme, eller noe. Lag deg en god hjortebiff, med fløtesaus, og en masse godt snadder ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - det har jeg veldig lyst til!!!!

Vet bare ikke når neste Oslotur blir... Det er stort sett sjefen som tar Osloturene - jeg reiser til andre steder.

Men det blir sikkert en tur i løpet av høsten. Da sier jeg fra - så går vi ut og spiser sammen :-)

Jaaa! :) Sympati-biff med prust! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189065225' post='3668968]

Jooo Prust, du må lage bare til deg. Ta deg en kveld han ikke er hjemme, eller noe. Lag deg en god hjortebiff, med fløtesaus, og en masse godt snadder ved siden av.

Og en kongegod italiensk rødvin. Jeg synes også hun må gjøre det. Det smaker jo helt fantastisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Og en kongegod italiensk rødvin. Jeg synes også hun må gjøre det. Det smaker jo helt fantastisk! :)

Ja. Å, nå ble jeg helt sløv i blikket her, og drømmer om god biff, med god vin.

Skal drikke vin i helga, men da blir det hvit, for jeg skal feste ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...