Gå til innhold

Gryterett med hjortekjøtt


Gjest prust

Anbefalte innlegg

''Sympati-biff med prust!''

Høres ut som om du er støttekntakten min :-D

Jeg ER det. Du trenger støttekontakt når du skal finne fram i Oslos gater på kveldstid. Jeg skal lose deg trygt tilbake til hotellet ditt, bre over deg og synge godnattsang før jeg tar t-banen hjem i den uvisse oslo-natta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    10

  • candyqueen_83

    3

  • meg__123!

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189065467' post='3668977]

Ja. Å, nå ble jeg helt sløv i blikket her, og drømmer om god biff, med god vin.

Skal drikke vin i helga, men da blir det hvit, for jeg skal feste ;o)

Kos deg! :)

Jeg skal drikke vin med ei venninne i morra kveld. Men vi skal se Idol med Storebror først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ER det. Du trenger støttekontakt når du skal finne fram i Oslos gater på kveldstid. Jeg skal lose deg trygt tilbake til hotellet ditt, bre over deg og synge godnattsang før jeg tar t-banen hjem i den uvisse oslo-natta. :P

Puh!

Da trenger jeg ikke frykte "fula gubber" i Oslo en sein novembernatt.....

Du er herved ansatt som min hovedstads-støttekontakt!

Så kan jeg være din når du kommer til det blide Sørlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh!

Da trenger jeg ikke frykte "fula gubber" i Oslo en sein novembernatt.....

Du er herved ansatt som min hovedstads-støttekontakt!

Så kan jeg være din når du kommer til det blide Sørlandet!

God plan. Du kan kanskje til og med rense rekene for meg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plan. Du kan kanskje til og med rense rekene for meg? :D

Å ja da - det er jeg ekspert til! Husker de første årene jeg og min kjære var sammen (han er jo en landkrabbe fra indre Vestlandet) - og jeg måtte renske rægane for ham...

Men han lærte fort!

Og jeg lærte fort å spise smalahove :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg! :)

Jeg skal drikke vin med ei venninne i morra kveld. Men vi skal se Idol med Storebror først. :)

Vi hadde to glass vin i går - fikk solgt bilen vår til en god pris - så det måtte vi skåle for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Kos deg! :)

Jeg skal drikke vin med ei venninne i morra kveld. Men vi skal se Idol med Storebror først. :)

Kos deg du også :o)

Nå kjenner jeg at jeg trenger en kveld sammen med ei venninne og store mengder vin. Det gjør godt det! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Å ja da - det er jeg ekspert til! Husker de første årene jeg og min kjære var sammen (han er jo en landkrabbe fra indre Vestlandet) - og jeg måtte renske rægane for ham...

Men han lærte fort!

Og jeg lærte fort å spise smalahove :-D

*host* Noen av oss indre vestlending kan faktisk renske reker ;o) He he, nå har jeg mye familie ved kysten da, så jeg ble opplært fra barnsben av ;o)

Smalahove er godt, det ser bare ikke godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja da - det er jeg ekspert til! Husker de første årene jeg og min kjære var sammen (han er jo en landkrabbe fra indre Vestlandet) - og jeg måtte renske rægane for ham...

Men han lærte fort!

Og jeg lærte fort å spise smalahove :-D

Jeg spiser faktisk både reker og smalahue, asså! :)

Sistnevnte ser jo ufattelig heslig ut, men det smaker godt. Og sammen med kålrabistappe...mmmm - nydelig! Kålrabistappe er det beste jeg veit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser faktisk både reker og smalahue, asså! :)

Sistnevnte ser jo ufattelig heslig ut, men det smaker godt. Og sammen med kålrabistappe...mmmm - nydelig! Kålrabistappe er det beste jeg veit! :)

Wow!!!! Det hadde jeg ikke trodd om deg.... :-)

Kålrabistappe er kjempegodt - enig i det. Veldig lenge siden vi har hatt det, kan kasnkje lage den en dag vi har god tid (hmmmm når blir det tro?)

Vi har spist smalahove ganske mye, pleier å lage til fest for vennene våre i november-desember - knallgøy det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!!!! Det hadde jeg ikke trodd om deg.... :-)

Kålrabistappe er kjempegodt - enig i det. Veldig lenge siden vi har hatt det, kan kasnkje lage den en dag vi har god tid (hmmmm når blir det tro?)

Vi har spist smalahove ganske mye, pleier å lage til fest for vennene våre i november-desember - knallgøy det!!!!

En av naboene er fra Voss, og han steller istand smalahue-fest på høsten. Foreldra hans sender ned hjemmebrygga øl og sauehuer, og så har vi kalas en fredag eller lørdag i oktober. Kjempeartig. Kjæresten min var medfor første gang i fjor. Han fiksa det fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av naboene er fra Voss, og han steller istand smalahue-fest på høsten. Foreldra hans sender ned hjemmebrygga øl og sauehuer, og så har vi kalas en fredag eller lørdag i oktober. Kjempeartig. Kjæresten min var medfor første gang i fjor. Han fiksa det fint. :)

Vi hadde det i flere år med samme gjeng, men så feiga de ut en etter en, så til slutt var vi bare 3-4 stykker som spiste smalahove, de andre hadde med noe annet. Da gadd vi ikke mer med de folka!

Men så samlet vi noen andre i fjor, og det var knallskusess! Og andre venner (som ikke ble invitert) har mer enn hintet om å få bli med neste gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke steke kjøttet, for mannen min tåler ikke stekeskorpe på kjøtt.

Så det jeg pleier å gjøre, er å koke det opp et kvarters tid, heller av kokevannet (blir mye skum da), og ta i nytt vann, og så koke det lenge. Bruker da denne kraften i selve gryteretten.

Men hva slagt grønnsaker er gode til? Gulrøtter, blomkål, erter kanskje?

"tåler ikke stekeskorpe"? Hva er forskjellen på det og annet stekt kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"tåler ikke stekeskorpe"? Hva er forskjellen på det og annet stekt kjøtt?

Han tåler ikke det ytterste av stekt kjøtt. Det betyr at vanlige kjøttkaker som er litt hardt stekt, må han "skrelle", når vi har steik, skjærer han bort det ytterste, slik at han bare spiser det som ikke har stekeskorpe, når vi bruker kjøttdeig, kan vi ikke steke den, men koker den i vann i stedet osv.

Han tåler kjøttkaker som er stekt på svak varme, pannekaker som er stekt på svak varme, koteletter som er stekt i ovnen, grillete sommerkoteletter som bare er svakt stekt (altså ikke vanlige nakkekoteletter på grill), pølser på bål må varmes veldig forsiktig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tåler ikke det ytterste av stekt kjøtt. Det betyr at vanlige kjøttkaker som er litt hardt stekt, må han "skrelle", når vi har steik, skjærer han bort det ytterste, slik at han bare spiser det som ikke har stekeskorpe, når vi bruker kjøttdeig, kan vi ikke steke den, men koker den i vann i stedet osv.

Han tåler kjøttkaker som er stekt på svak varme, pannekaker som er stekt på svak varme, koteletter som er stekt i ovnen, grillete sommerkoteletter som bare er svakt stekt (altså ikke vanlige nakkekoteletter på grill), pølser på bål må varmes veldig forsiktig.....

koke kjøttdeig? har jeg aldri hørt om før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så synd! Biff er det beste jeg veit.

Jeg skal ta deg med ut på en sympati-biff neste gang du er i Oslo! ;)

Hvilken restaurant i Oslo har den beste biffen? Med det beste tilbehøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tåler ikke det ytterste av stekt kjøtt. Det betyr at vanlige kjøttkaker som er litt hardt stekt, må han "skrelle", når vi har steik, skjærer han bort det ytterste, slik at han bare spiser det som ikke har stekeskorpe, når vi bruker kjøttdeig, kan vi ikke steke den, men koker den i vann i stedet osv.

Han tåler kjøttkaker som er stekt på svak varme, pannekaker som er stekt på svak varme, koteletter som er stekt i ovnen, grillete sommerkoteletter som bare er svakt stekt (altså ikke vanlige nakkekoteletter på grill), pølser på bål må varmes veldig forsiktig.....

Det blir vel ikke akkrat som å tåle, men å LIKE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke akkrat som å tåle, men å LIKE?

Nei - det handler ikke om å LIKE, men om å TÅLE.

Han elsker stekt kjøtt, bikk, pizza (laget på normal måte) osv - men spiser han det, får han som regel ektremt kraftige magesmerter, noen ganger oppkast, og ubehaget kan sitte i i flere dager, pluss at han da i flere uker fremover må være ekstremt forsiktig med hva han spiser.

Dette går i bølger, i perioder tåler han veldig lite, andre ganger tåler han litt stekeskorpe. Sterkt krydret mat går veldig bra,. Vi spiste middag på indisk restaurant i går, og hadde tandori-jkøtt, styrke 4, og det gikk fint. Han skar bort det som var mest stekt.

Det eneste konkrete matslaget vi har funnet ut at han ikke tåler, er sopp. Ellers går det på tilberedningsmåten.

For ham så er dette en kjedelig sak, sosialt sett. Han har vanskeligheter med å si nei takk, når han er på besøk og blir servert mat han ikke tåler. Eller på møter/konferanser med jobben. Og dermed blir han dårlig....

See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det handler ikke om å LIKE, men om å TÅLE.

Han elsker stekt kjøtt, bikk, pizza (laget på normal måte) osv - men spiser han det, får han som regel ektremt kraftige magesmerter, noen ganger oppkast, og ubehaget kan sitte i i flere dager, pluss at han da i flere uker fremover må være ekstremt forsiktig med hva han spiser.

Dette går i bølger, i perioder tåler han veldig lite, andre ganger tåler han litt stekeskorpe. Sterkt krydret mat går veldig bra,. Vi spiste middag på indisk restaurant i går, og hadde tandori-jkøtt, styrke 4, og det gikk fint. Han skar bort det som var mest stekt.

Det eneste konkrete matslaget vi har funnet ut at han ikke tåler, er sopp. Ellers går det på tilberedningsmåten.

For ham så er dette en kjedelig sak, sosialt sett. Han har vanskeligheter med å si nei takk, når han er på besøk og blir servert mat han ikke tåler. Eller på møter/konferanser med jobben. Og dermed blir han dårlig....

See?

Jeg skjønner :o) Syntes bare det hørtes litt rart ut, har aldri hørt om det før.. Om man ikke har magesår osv da.. Kunne jo være han hadde det da men.. Hørtes veldig slitsomt ut :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...