Gjest LSS-O Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Ifm med et foredrag mht kosthold fremkom det en info som gjorde meg litt bekymret, og som jeg ønsker å få klarhet i. Jeg går på Levaxin tab 50 mcg (1,5 tabl daglig) + Liothyronin tab 20 mcg (1/2 tabl daglig). Jeg er kjent med at TSH skal ligge på rundt 1 når man behandles, men min ligger langt under. Og slik jeg forstod det ifm foredraget, burde den ikke ligge langt under 1 over lengre tid. Hva er grunnen til det? Fint om jeg kan få et svar på hvilket nivå min TSH bør ligge innenfor. Min TSH viser følgende utvikling: Jan 06 2,70 Juni 06 0,20 Sept 06 0,25 Nov. 06 0,45 Febr 07 0,22 Mai 07 0,09 (begynte å ta Liothyronin fra febr. 07) Jeg har bestilt ny time hos min fastlege, og ønsker å få en tilbakemelding fra dere som jeg kan ta med meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287228-lavt-stoffskifte-med-tsh-p%C3%A5-009/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 TSH er en forkortelse for tyroidea stimulerende hormon og produseres av hypofysen som er et lite organ i hjernen. Skjoldkjertelens produksjon av hormonene tyroksin og liotyronin overvåkes av hjernen som deretter sender beskjed til skjoldkjertelen om å øke produksjonen gjennpm å øke utskillelsen av TSH eller redusere produksjonen gjennom å skille ut mindre TSH. Normalområdet av TSH er vanligvis ca 0,2-4,5. Hvis produksjonen av tyroksin og liotyronin er for lav pleier alstå TSH verdiene å gå opp og ved tilførsel av hormonene i form av tabletter er det riktig at man søker å holde TSH rundt 1. Likevel er det viktig å se disse verdiene, som altså representere graden av stimulering skjoldkjertelen trenger, i sammenheng med svaret fra kjertelen i form av nivåene av tyroksin og liotyronin. Et siste viktig moment er å sammenholde dette med dine symptomer i form av kroppstemperatur, puls og energinivå. Laboratoriene operer med ganske romslige normalområder og det er ofte pasientenes velvære som sier oss hvor innen disse normalområdene man bør ligge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287228-lavt-stoffskifte-med-tsh-p%C3%A5-009/#findComment-2305339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.