Gå til innhold

Lavt stoffskifte med TSH på 0,09

Anbefalte innlegg

Ifm med et foredrag mht kosthold fremkom det en info som gjorde meg litt bekymret, og som jeg ønsker å få klarhet i. Jeg går på Levaxin tab 50 mcg (1,5 tabl daglig) + Liothyronin tab 20 mcg (1/2 tabl daglig). Jeg er kjent med at TSH skal ligge på rundt 1 når man behandles, men min ligger langt under. Og slik jeg forstod det ifm foredraget, burde den ikke ligge langt under 1 over lengre tid. Hva er grunnen til det? Fint om jeg kan få et svar på hvilket nivå min TSH bør ligge innenfor. Min TSH viser følgende utvikling: Jan 06 2,70 Juni 06 0,20 Sept 06 0,25 Nov. 06 0,45 Febr 07 0,22 Mai 07 0,09 (begynte å ta Liothyronin fra febr. 07) Jeg har bestilt ny time hos min fastlege, og ønsker å få en tilbakemelding fra dere som jeg kan ta med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287228-lavt-stoffskifte-med-tsh-p%C3%A5-009/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

TSH er en forkortelse for tyroidea stimulerende hormon og produseres av hypofysen som er et lite organ i hjernen. Skjoldkjertelens produksjon av hormonene tyroksin og liotyronin overvåkes av hjernen som deretter sender beskjed til skjoldkjertelen om å øke produksjonen gjennpm å øke utskillelsen av TSH eller redusere produksjonen gjennom å skille ut mindre TSH. Normalområdet av TSH er vanligvis ca 0,2-4,5. Hvis produksjonen av tyroksin og liotyronin er for lav pleier alstå TSH verdiene å gå opp og ved tilførsel av hormonene i form av tabletter er det riktig at man søker å holde TSH rundt 1. Likevel er det viktig å se disse verdiene, som altså representere graden av stimulering skjoldkjertelen trenger, i sammenheng med svaret fra kjertelen i form av nivåene av tyroksin og liotyronin. Et siste viktig moment er å sammenholde dette med dine symptomer i form av kroppstemperatur, puls og energinivå. Laboratoriene operer med ganske romslige normalområder og det er ofte pasientenes velvære som sier oss hvor innen disse normalområdene man bør ligge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...