Gå til innhold

Drop fot og tap av følighet i legg og fot

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret 3 barns mor

Hei, jeg er ei aktiv jente/dame på 36 år. For 4 uker siden merket jeg at venstre fot subbet, fikk ikke løftet fotbladet, slik at jeg snublet eller foten klappet i bakken når jeg gikk. Musklaturen var svekket og etter 14 dager mistet jeg føligheten i ytterside av legg, oppå fotbladet og på siden ved tå/tær. Kontaktet da lege, fikk konstantert svekket kraft og tap av følighet, MR undersøkelse av rygg viste at ingen nerver var i klem. Drop foten er nå bedre, men har fremdeles tapt følighet. Anklen er stiv og øm, er også stiv i fingrer, og får smerte ilinger i både armer og ben. Får betennelses dempene medisiner, men er skeptisk til bivirkningene. Vil helst klare meg uten. Sitter igjen med mange spørsmål. Hva kan dette være? Burde det undersøkes nærmere, og hvordan? Hilsen bekymret 3 barns mor.

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Svekket kraft og tap av muskulatur skyldes oftest skade av en nerve og denne kan oppstå i flere nivåer. Nede i leggen kan det skyldes lokal avklemming på grunn av trange forhold. Det kan komme av klem på ischiasnerven pga et ryggprolaps eller problemet kan sitte høyere opp i nervesystemet. En undersøkelse hos nevrolog eventuelt bruk av nevrografi, der man måler nervenes ledningsevne, vil kunne gi nærmere svar. Hvis det er en sammenheng mellom plagene i foten og i armene bør man søke høyere opp og kanskje vurdere MR av hode/nakke. Det kan også være aktuelt med blodprøver og undersøke om du kan være bitt av flått.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...