Gå til innhold

høytlesning på skolen


Gjest bekymret mor

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mor

Min datter på 12 år har "angst" for å lese høyt på skolen. Hun er en flink elev, men kvier seg til alle timer hvor hun vet at det er sjanse for at hun må lese høyt for klassen. Hjemme leser vi mye høyt for å trene på høytlesning, ofte leser hun da veldig bra.Når hun kommer på skolen blir hun usikker og leser stotrer.

Jeg hadde noe av de samme følelsene da jeg gikk på skolen og ønsker å hjelpe min datter med å overvinne denne frykten. Hva kan jeg som mor gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Høytlesning på skolen er den vanligste utløsende faktor jeg hører om hos personer som har sosial fobi.

Hvorfor skal en lese høyt på skolen? Fordi en alltid har gjort det?

Jeg synes du skal snakke med læreren om dette. Kanskje hun kan slippe å lese høyt? Hvorfor skal barndom/ungdomslivet forsures fordi hun må gå å grue seg til noe så meningsløst som høytlesing på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytlesning på skolen er den vanligste utløsende faktor jeg hører om hos personer som har sosial fobi.

Hvorfor skal en lese høyt på skolen? Fordi en alltid har gjort det?

Jeg synes du skal snakke med læreren om dette. Kanskje hun kan slippe å lese høyt? Hvorfor skal barndom/ungdomslivet forsures fordi hun må gå å grue seg til noe så meningsløst som høytlesing på skolen?

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det en jente i klassen som slet med psykiske plager.

Hennes store skrekk var å lese høyt. Det ble gjort avtale med lærerene om at hun skulle slippe høytlesing i klassen, og heller lese for hver enkelt lærer.

Ifølge jenta fungerte dette bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...