Piraye Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Trene mye, spise mindre. Er dette en statshemmelighet???? 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 ''to tynne grovbrødskiver med magert pålegg (selv sverger jeg til fett pålegg som makrell i tomat eller leverpostei '' Takk - men "magert pålegg" / "fett pålegg" - hva er best?? Har jo hørt om lav-karbo, og at protein og fett ikke er så galt, men dette henger ennå ikke på greip for meg da.. Trodde ikke man skulle spise brød, potet, ris, men er usikker. Jeg er ikke så opptatt av dette med lav-karbo, men har fått dilla på havreknekkebrød så det går mye av det, men i dag spiste jeg nettopp to hjemmelagde brødskiver. Når det gjelder pålegg så spiser jeg sjeldent søtt pålegg nå (men til søndagsfrokosten i dag gikk det med deilig hjemmelaget bringebærsyltetøy!). Makrell er en fet fisk, men den inneholder sunt fett så det spiser jeg masse av. Når det gjelder leverpostei burde jeg sikkert spise de magre typene, men ettersom fettet jo midlner smaken så synes jeg de blir for sterke på smak når fettet er tatt bort. Likedan med den nye Vita hjertego på boks, alt for sterk for meg. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Å takk ! Rugsprø er godt. Med gjeitost. (Trodde gjeitost var full av sukker, men hvis du sier det, er det vel OK... takk!) brunost er ikke akkurat slankemat nei. For min del spiser jeg havregryn all bran og mandler til frokost, og har skummet kulturmelk på! Synes det er knallgodt. :-) Har også brødbakemaskin og lager brød av litt havregryn og speltmel, ikke så verst sunt det heller. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 ''to tynne grovbrødskiver med magert pålegg (selv sverger jeg til fett pålegg som makrell i tomat eller leverpostei '' Takk - men "magert pålegg" / "fett pålegg" - hva er best?? Har jo hørt om lav-karbo, og at protein og fett ikke er så galt, men dette henger ennå ikke på greip for meg da.. Trodde ikke man skulle spise brød, potet, ris, men er usikker. Jeg tror ikke på lav-karbo og andre ekstreme dietter. Vekta reguleres av energi-inntak (mat) versus -uttak (forbruk av energi). Spiser man flere kalorier enn man forbruker går vekta opp, og motsatt. Nå har jeg hatt ei uke med lite aktivitet. Vekta har allikevel redusert seg med noen hundre gram. Dagsdietten har vært som følger: Frokost: to havre knekkebrød med mager leverpostei + noen cherry tomater Lunch: En meget grov brødskive med ost eller skinke + en stor frukt + salat Mellommåltid: gulrot Middag: 1/4 tallerken med kjøtt + 1/4 tallerken potet/ris + 1/2 tallerken grønnsaker+ mager saus Kvelds: to havreknekkebrød + frukt + tomat, gulrot eller liknende. Småsult som måtte dukke opp: Spiser en rugsprø eller annen meget grov knekkebrød + magert pålegg. Eller salat, kålrot, gulrot eller appelsin, banan eller eple. Jeg er aldri skikkelig sulten, men heller aldri overmett. Slik har det vært siden jeg bevisstgjorde meg på kosthold i månedskifte juli/aug. En dag i uka tillater jeg meg full sprekk. Dvs spiser godteri, kake eller det jeg måtte ha lyst på- uten å begrense inntak i nevneverdig grad. Hvor mye hver enkelt kan spise uten å legge på seg, avhenger av forbrenning. Din forbrenning avhenger av din størrelse, alder og aktivitet. (ps. har gått ned 5-6 kg siden jeg gjorde meg bevisst på kosthold etc i månedskifte jul/aug) 0 Siter
Gjest Aafk Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Dette er helt enkel matematikk ; spis mindre enn du forbruker. Akkurat som en bankkonto; setter du mindre inn enn du bruker, så vil det minke. Kroppen vår er bygd for å tåle sult, men ikke for å gå rundt stappa mett bestandig. Ingentingen kommer gratis; man må 'lide' litt for det. Hilsen en som har sluttet å røyke, og senere kvittet seg med 9 kilo. 0 Siter
Gjest lykke til Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg har begynt å trene på treningssenter noen ganger i uka, og jeg spiser kun sjokolade og chips en kveld i uka. Om det er kake på jobb sier jeg nei takk, og ellers spiser jeg mindre bakverk enn før. Ja, kun noen vafler en sjelden gang, og jeg har kuttet ut boller og slike ting. Men det er ingen krise om jeg spiser en bolle, men ikke hver uke! Så det er å tenke litt på det du handler inn, og ikke spise kjeks og slike ting. Kjøp mer frukt og grønt, og husk frokost! Jeg har tatt av ni kilo siden jul, og det har jeg brukt tid på. Det er jo noe som skal vare, så derfor tenker jeg det er fint å holde på "lørdagsgodtet". Da spiser jeg sjokolade som er 70 % kakao, og jeg spiser også chips selv om det er mye fett i det. Jeg hørte at sørlandschips er best valg, uten at jeg vet det sikkert. Gå eller sykle i steden for å kjøre om det er mulig, og tenk sunn middag (mer rent kjøtt og mindre saus). 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 ''Men hva spiser du en vanlig dag, da? Ofte skal det bare små justeringer og litt mer fysisk aktivitet til for at kiloene skal trille av.'' Jeg spiser: Frokost: 4-korn og havregryn, med litt frø, litt rosin, biola-yoghurt naturell eller lettmelk, og bittelitt syltetøy. Lunsj: salat m. litt kylling og dressing (?!?). Eller to grove brødskiver m for eksempel ost og en tomat. Middag: F.eks. en kyllingfilet og salat med sunn hjemmelaget dressing med olivenolje og balsamico. Det høres jo sunt ut, gjør det ikke? Men så rører jeg meg minimalt, har fått helseproblem som gjør at jeg må bruke bil og ikke får verken gått eller trent. Det er jo håpløst. Ikke rart jeg har lagt på meg da. Har du noen gode råd er jeg takknemlig. Kanskje 3 måltider pr. dag er for lite? Jeg drikker litervis med vann, forresten, det glemte jeg å si. Men 4 målitder og frukt innimellom som noen sier, høres innmari mye ut ' Hei igjen du! Det første som slår meg er at du spiser veldig lite! Har du hatt denne kosten lenge? Spiser du ingenting utenom disse måltidene(lett å glemme "småtteri" som i lengden kan utgjøre en hel del kalorier...)? Hva med drikke? Finnes mange eksempler på mennesker som drikker på seg overvekt. Flytende kalorier (juice, brus, saft, alkoholholdige drikker etc.) registreres ikke av kroppen på samme måte som mat man tygger, og gir derfor ikke samme metthetsfølelse. Faren ved å spise så lite som du gjør, er at forbrenningen settes ned. En annen risiko er at man bygger opp en sultfølelse så stor at man til slutt kaster seg over hva som helst. Begge deler er konsekvenser av vårt overlevelsesinstinkt, kroppen tror det er hungersnød på gang! Hvis du spiser så lite som du oppgir, og ikke går ned i vekt/eller går OPP i vekt til og med, mistenker jeg at du har et stoffskifteproblem. For selv uten noe fysisk aktivitet er denne mengden energi knapt nok til å opprettholde basale funksjoner, som hjerte, nyrefunksjon, temperaturregulering osv. Har du vært hos legen og fått målt stoffskiftet ditt? Få tatt noen prøver, det er råd nummer 1! Ser du har fått anbefalt lav-karbo-diett her. Visse studier tyder på at lav-karbo gir en større vektminskning i starten, men på sikt jevner dette seg ut, og i det store og hele har ikke slike dietter vist seg mer effektive enn f.eks. lavfett-dietter. Lav-karbo-opplegg er også vanskelige å følge over lengre tid, vanskeligere å kombinere med familieliv,sosiale aktiviteter og fysisk aktivitet. Men du må gjerne prøve-for noen funker det bra! Velger du å slanke deg med vanlig norsk kost, er et enkelt råd å følge tallerken-modellen, som du allerede har fått beskrevet av flere her(1/2 av tallerkenen skal bestå av grønnsaker, 1/4 av kjøtt/fisk/egg/bønner og 1/4 av potet/ris/brød/pasta). Spis frukt i stedet for å drikke juice, og velg magre meieriprodukter. Firkorn med biola til frokost kan du gjerne fortsette med, om du liker det. Flott at du får i deg en solid frokost, å hoppe over denne er en felle mange slankere faller i, nemlig:) Begrens inntaket av snacks og godteri, men det er lov å unne seg litt ekstra iblant. Pass på mengdene bare. 3-hovedmåltider, og 1-3 mellommåltider per dag er det anbefalte. Husk at det er like mange kalorier i "sunt" fett som i "usunt". Men det sunne, umettede fettet gjør nytte for seg i kroppen din, mens det usunne, mettede bare gjør ugagn. Derfor er det best å velge førstnevnte, så langt det går. (oljer, nøtter/frø, feit fisk, avokado) Om du klarer å øke din fysiske aktivitet i hverdagen, er det kjempebra. Det skal ofte ikke så mye til. En halvtimes gåtur i raskt tempo hver dag-kunne det gå, tror du? Det ville i hvert fall hjelpe deg med å nå målet ditt. Lykke til i massevis:) Og spør gjerne om det er noe mer du lurer på. 0 Siter
Gjest Valken Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Hei igjen du! Det første som slår meg er at du spiser veldig lite! Har du hatt denne kosten lenge? Spiser du ingenting utenom disse måltidene(lett å glemme "småtteri" som i lengden kan utgjøre en hel del kalorier...)? Hva med drikke? Finnes mange eksempler på mennesker som drikker på seg overvekt. Flytende kalorier (juice, brus, saft, alkoholholdige drikker etc.) registreres ikke av kroppen på samme måte som mat man tygger, og gir derfor ikke samme metthetsfølelse. Faren ved å spise så lite som du gjør, er at forbrenningen settes ned. En annen risiko er at man bygger opp en sultfølelse så stor at man til slutt kaster seg over hva som helst. Begge deler er konsekvenser av vårt overlevelsesinstinkt, kroppen tror det er hungersnød på gang! Hvis du spiser så lite som du oppgir, og ikke går ned i vekt/eller går OPP i vekt til og med, mistenker jeg at du har et stoffskifteproblem. For selv uten noe fysisk aktivitet er denne mengden energi knapt nok til å opprettholde basale funksjoner, som hjerte, nyrefunksjon, temperaturregulering osv. Har du vært hos legen og fått målt stoffskiftet ditt? Få tatt noen prøver, det er råd nummer 1! Ser du har fått anbefalt lav-karbo-diett her. Visse studier tyder på at lav-karbo gir en større vektminskning i starten, men på sikt jevner dette seg ut, og i det store og hele har ikke slike dietter vist seg mer effektive enn f.eks. lavfett-dietter. Lav-karbo-opplegg er også vanskelige å følge over lengre tid, vanskeligere å kombinere med familieliv,sosiale aktiviteter og fysisk aktivitet. Men du må gjerne prøve-for noen funker det bra! Velger du å slanke deg med vanlig norsk kost, er et enkelt råd å følge tallerken-modellen, som du allerede har fått beskrevet av flere her(1/2 av tallerkenen skal bestå av grønnsaker, 1/4 av kjøtt/fisk/egg/bønner og 1/4 av potet/ris/brød/pasta). Spis frukt i stedet for å drikke juice, og velg magre meieriprodukter. Firkorn med biola til frokost kan du gjerne fortsette med, om du liker det. Flott at du får i deg en solid frokost, å hoppe over denne er en felle mange slankere faller i, nemlig:) Begrens inntaket av snacks og godteri, men det er lov å unne seg litt ekstra iblant. Pass på mengdene bare. 3-hovedmåltider, og 1-3 mellommåltider per dag er det anbefalte. Husk at det er like mange kalorier i "sunt" fett som i "usunt". Men det sunne, umettede fettet gjør nytte for seg i kroppen din, mens det usunne, mettede bare gjør ugagn. Derfor er det best å velge førstnevnte, så langt det går. (oljer, nøtter/frø, feit fisk, avokado) Om du klarer å øke din fysiske aktivitet i hverdagen, er det kjempebra. Det skal ofte ikke så mye til. En halvtimes gåtur i raskt tempo hver dag-kunne det gå, tror du? Det ville i hvert fall hjelpe deg med å nå målet ditt. Lykke til i massevis:) Og spør gjerne om det er noe mer du lurer på. Ååå! Du er en engel! At jeg ikke har tenkt på at det kan være stoffskiftet!!! Jeg skal av sted til legen med en gang og få tatt blodprøve og sjekke det, tusen tusen takk for at du skrev dette. Kanskje jeg kan få opp energien, og få bedre temperaturregulering og alt mulig. I tilllegg til å bli kvitt valkene. Du har rett i at jeg spiser lite. Jeg spiser mindre enn alle jeg kjenner. Det er fordi jeg blir fort mett, selv om jeg spiser sakte. Men så er jeg kommet i overgangsalderen, derfor tenkte jeg det var derfor jeg la på meg, sammen med det at jeg ikke kan gå mer enn såvidt fra parkeringen til jobben. Så noen halvtimes rask marsj er nok lite sannsynlig, men jeg håper jo jeg skal bli frisk iallfall av de plagene som gjør at jeg er avhengig av bilen. Du gå fine råd ellers også. Jeg spiser ellers ikke noe innimellom, og jeg drikker bare vann eller te, eller et glass vin eller to om kvelden (det er lov når ungene er ute av redet Men lavt stoffskifte kan jo komme særlig hos jenter over 40/50. 0 Siter
Gjest Valken Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg tror ikke på lav-karbo og andre ekstreme dietter. Vekta reguleres av energi-inntak (mat) versus -uttak (forbruk av energi). Spiser man flere kalorier enn man forbruker går vekta opp, og motsatt. Nå har jeg hatt ei uke med lite aktivitet. Vekta har allikevel redusert seg med noen hundre gram. Dagsdietten har vært som følger: Frokost: to havre knekkebrød med mager leverpostei + noen cherry tomater Lunch: En meget grov brødskive med ost eller skinke + en stor frukt + salat Mellommåltid: gulrot Middag: 1/4 tallerken med kjøtt + 1/4 tallerken potet/ris + 1/2 tallerken grønnsaker+ mager saus Kvelds: to havreknekkebrød + frukt + tomat, gulrot eller liknende. Småsult som måtte dukke opp: Spiser en rugsprø eller annen meget grov knekkebrød + magert pålegg. Eller salat, kålrot, gulrot eller appelsin, banan eller eple. Jeg er aldri skikkelig sulten, men heller aldri overmett. Slik har det vært siden jeg bevisstgjorde meg på kosthold i månedskifte juli/aug. En dag i uka tillater jeg meg full sprekk. Dvs spiser godteri, kake eller det jeg måtte ha lyst på- uten å begrense inntak i nevneverdig grad. Hvor mye hver enkelt kan spise uten å legge på seg, avhenger av forbrenning. Din forbrenning avhenger av din størrelse, alder og aktivitet. (ps. har gått ned 5-6 kg siden jeg gjorde meg bevisst på kosthold etc i månedskifte jul/aug) Takk skal du ha, her var det masse nyttige tips å få med seg! 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Ååå! Du er en engel! At jeg ikke har tenkt på at det kan være stoffskiftet!!! Jeg skal av sted til legen med en gang og få tatt blodprøve og sjekke det, tusen tusen takk for at du skrev dette. Kanskje jeg kan få opp energien, og få bedre temperaturregulering og alt mulig. I tilllegg til å bli kvitt valkene. Du har rett i at jeg spiser lite. Jeg spiser mindre enn alle jeg kjenner. Det er fordi jeg blir fort mett, selv om jeg spiser sakte. Men så er jeg kommet i overgangsalderen, derfor tenkte jeg det var derfor jeg la på meg, sammen med det at jeg ikke kan gå mer enn såvidt fra parkeringen til jobben. Så noen halvtimes rask marsj er nok lite sannsynlig, men jeg håper jo jeg skal bli frisk iallfall av de plagene som gjør at jeg er avhengig av bilen. Du gå fine råd ellers også. Jeg spiser ellers ikke noe innimellom, og jeg drikker bare vann eller te, eller et glass vin eller to om kvelden (det er lov når ungene er ute av redet Men lavt stoffskifte kan jo komme særlig hos jenter over 40/50. Takk, takk, hehe, det er ikke hver dag man blir kalt engel;-) Det var nå så lite, så. Men det er nok på sin plass med en legesjekk,ja- spesielt når jeg hører du også sliter med mangel på energi og dårlig temperaturregulering(kan bare være overgangsalderen, men dog). Nei, da er nok raske turer ikke aktuelt,det skjønner jeg. Nå vet ikke jeg hvilken sykdom du har, men kunne det vært noe med bassengtrening eller en roligere treningsform, som f.eks. pilates? Bevegelse er jo så viktig, ikke bare med tanke på vektnedgang, men også for helsen generelt. Det gjelder å se muligheter i stedet for begrensninger.. Håper du får tilbake energien snart! Skriv gjerne en "rapport" når du har vært hos legen:) 0 Siter
Gjest Valken Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Takk, takk, hehe, det er ikke hver dag man blir kalt engel;-) Det var nå så lite, så. Men det er nok på sin plass med en legesjekk,ja- spesielt når jeg hører du også sliter med mangel på energi og dårlig temperaturregulering(kan bare være overgangsalderen, men dog). Nei, da er nok raske turer ikke aktuelt,det skjønner jeg. Nå vet ikke jeg hvilken sykdom du har, men kunne det vært noe med bassengtrening eller en roligere treningsform, som f.eks. pilates? Bevegelse er jo så viktig, ikke bare med tanke på vektnedgang, men også for helsen generelt. Det gjelder å se muligheter i stedet for begrensninger.. Håper du får tilbake energien snart! Skriv gjerne en "rapport" når du har vært hos legen:) Ja, klart du skal få tilbakemelding ) 0 Siter
Speak Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Naturlig slank er en bok av Fedon Lindberg. Den er grei synes jeg. Den inneholder en del oppskrifter også. Eller er grønt, grovt og ofte nok i små posjoner en god pekepinn. 0 Siter
Gjest Valken Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Takk, takk, hehe, det er ikke hver dag man blir kalt engel;-) Det var nå så lite, så. Men det er nok på sin plass med en legesjekk,ja- spesielt når jeg hører du også sliter med mangel på energi og dårlig temperaturregulering(kan bare være overgangsalderen, men dog). Nei, da er nok raske turer ikke aktuelt,det skjønner jeg. Nå vet ikke jeg hvilken sykdom du har, men kunne det vært noe med bassengtrening eller en roligere treningsform, som f.eks. pilates? Bevegelse er jo så viktig, ikke bare med tanke på vektnedgang, men også for helsen generelt. Det gjelder å se muligheter i stedet for begrensninger.. Håper du får tilbake energien snart! Skriv gjerne en "rapport" når du har vært hos legen:) Legen tok masse prøver. Og fant ingenting. Er det vanlig at de sier på legekontoret at hvis jeg ikke hører noe, er det fordi de ikke fant noe galt? Når jeg er så dårlig? Uansett, jeg ringte og snakket med sykesøsteren, og hun bekreftet at de hadde fått resultatene men at alle prøver var OK. Jaja, så går jeg her da... Av og til skulle jeg ønske at verden var helt annerledes. At noen sa at slik kan jeg jo ikke ha det. Og at noen kunne hjelpe til med å finne løsninger. Men det er jo bare å drømme. Så er det bare å gå alene og være syk og dårlig og ha smerter. Mens måneder og år passerer. Unnskyld klagen... Men jeg lovet jo å gi deg tilbakemelding, og jeg håpet sånn at de fant noe galt, så de kunne finne på et virkemiddel. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Legen tok masse prøver. Og fant ingenting. Er det vanlig at de sier på legekontoret at hvis jeg ikke hører noe, er det fordi de ikke fant noe galt? Når jeg er så dårlig? Uansett, jeg ringte og snakket med sykesøsteren, og hun bekreftet at de hadde fått resultatene men at alle prøver var OK. Jaja, så går jeg her da... Av og til skulle jeg ønske at verden var helt annerledes. At noen sa at slik kan jeg jo ikke ha det. Og at noen kunne hjelpe til med å finne løsninger. Men det er jo bare å drømme. Så er det bare å gå alene og være syk og dårlig og ha smerter. Mens måneder og år passerer. Unnskyld klagen... Men jeg lovet jo å gi deg tilbakemelding, og jeg håpet sånn at de fant noe galt, så de kunne finne på et virkemiddel. Takk for at tilbakemeldingen! Var jo godt at prøvene var fine, men jeg forstår at du er frustrert når du kjenner deg dårlig, og de ikke finner årsaken til problemene dine! Hvor lenge har du hatt det slik? Du sier at du ikke kan røre på deg omtrent pga. smerter. Dette må da undersøkes grundig, tenker jeg?! Ikke gi deg! Bedt om en 2. opinion hos en annen lege enn fastlegen? Fått henvisning til spesialist, fysioterapeut....? Har du prøvd skånsom trening, som f.eks. svømming eller vanngymnastikk, forresten? Det ville hjelpe på forbrenningen. Du kan jo ha lavt stoffskifte, selv om det ikke er sykelig lavt(normalområdet er stort). Og hvis du i tillegg er mye i ro, er det lett å legge på seg/vanskelig å gå ned. Ang. vektoppgangen, er vel dette et mindre problem, sett i forhold til det andre, men det bidrar jo ikke til å gjøre situasjonen lettere for deg sikkert. Du bruker ikke medisiner som kan medføre vektoppgang? (Kortison, visse antidepressiva f.eks.) Passer du på å få i deg Omega3? (Fra fet fisk, tran eller kapsler) Det er viktig for bl.a. både "smøring" av ledd og for fettforbrenningen. Skjønner at du ikke har det greit, og blir lei meg på dine vegne. Håper du finner ut av dette, og at plagene dine avtar snart!! Trøsteklem til deg, 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 har akkurat fulgt med på et slankeopplegg i England, hvor ulike deltakere deltok på ulike kurs for vektredusering. De som holdte seg helt borte fra brød, pasta, poteter etc, og bare spiste kjøtt, grønnsaker, fett, nøtter etc, gikk fortest ned i vekt! Dr atkins diett. Om du kombinerer den med aktivitet, er den veldig effektiv.... Undersøkelser har vist at spesielt Atkins-dietten kan være svært skadelig... Det store inntaket av proteiner og fett i forhold til karbohydrater kan føre til skader i blodårene bl.a. 0 Siter
Gjest Valken Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Takk for at tilbakemeldingen! Var jo godt at prøvene var fine, men jeg forstår at du er frustrert når du kjenner deg dårlig, og de ikke finner årsaken til problemene dine! Hvor lenge har du hatt det slik? Du sier at du ikke kan røre på deg omtrent pga. smerter. Dette må da undersøkes grundig, tenker jeg?! Ikke gi deg! Bedt om en 2. opinion hos en annen lege enn fastlegen? Fått henvisning til spesialist, fysioterapeut....? Har du prøvd skånsom trening, som f.eks. svømming eller vanngymnastikk, forresten? Det ville hjelpe på forbrenningen. Du kan jo ha lavt stoffskifte, selv om det ikke er sykelig lavt(normalområdet er stort). Og hvis du i tillegg er mye i ro, er det lett å legge på seg/vanskelig å gå ned. Ang. vektoppgangen, er vel dette et mindre problem, sett i forhold til det andre, men det bidrar jo ikke til å gjøre situasjonen lettere for deg sikkert. Du bruker ikke medisiner som kan medføre vektoppgang? (Kortison, visse antidepressiva f.eks.) Passer du på å få i deg Omega3? (Fra fet fisk, tran eller kapsler) Det er viktig for bl.a. både "smøring" av ledd og for fettforbrenningen. Skjønner at du ikke har det greit, og blir lei meg på dine vegne. Håper du finner ut av dette, og at plagene dine avtar snart!! Trøsteklem til deg, Hei og takk for trøst ) Jeg har hatt det slik veldig lenge, ble vel utbrent en gang for ti år siden, uten å fly rundt til leger av den grunn. Har gått for halv maskin. Men det at jeg ikke kan gå / bevege meg, slik har jeg hatt det i over ett år. Det skyldes en lidelse som er vanlig, men ukjent for mange, og legene er helt opprådd. Det fins spesialklinikk for det på et av de store sykehusene, med flere års ventelister. Dessuten kan de ikke gjøre noe spesielt likevel. Jeg får nesten lyst til å skrive til dem med detaljinfo, for det virker som de er helt grønne. Jeg har funnet info fra utlandet som delvis er godt dekkende for problemet. Men som sagt, årsak ukjent. Jeg merker at stress forverrer plagene, mens lyst og glede minsker dem. Som med så mye annet. Men det er ikke lett å få til mye lyst og glede, når man er syk. Det blir jo begrenset hva man har å glede seg over. Når man ikke orker å gjøre noe. Jeg er i utganspunktet en aktiv person. Men jeg skal skjerpe meg, og legge til rette for trening av armer og skuldre når jeg har gode øyeblikk og er uten smerter. Problemet har vært at alt som økte blodsirkulasjonen, økte også smertene. Men dette skal jeg teste ut på nytt. Bare se: litt støtte, fra deg denne gang, gjør at man får mer pågangsmot. Det er derfor jeg synes fastlegen min er rimelig sløv. Men jeg vil ikke bytte lege nå. Takk skal du ha 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Hei og takk for trøst ) Jeg har hatt det slik veldig lenge, ble vel utbrent en gang for ti år siden, uten å fly rundt til leger av den grunn. Har gått for halv maskin. Men det at jeg ikke kan gå / bevege meg, slik har jeg hatt det i over ett år. Det skyldes en lidelse som er vanlig, men ukjent for mange, og legene er helt opprådd. Det fins spesialklinikk for det på et av de store sykehusene, med flere års ventelister. Dessuten kan de ikke gjøre noe spesielt likevel. Jeg får nesten lyst til å skrive til dem med detaljinfo, for det virker som de er helt grønne. Jeg har funnet info fra utlandet som delvis er godt dekkende for problemet. Men som sagt, årsak ukjent. Jeg merker at stress forverrer plagene, mens lyst og glede minsker dem. Som med så mye annet. Men det er ikke lett å få til mye lyst og glede, når man er syk. Det blir jo begrenset hva man har å glede seg over. Når man ikke orker å gjøre noe. Jeg er i utganspunktet en aktiv person. Men jeg skal skjerpe meg, og legge til rette for trening av armer og skuldre når jeg har gode øyeblikk og er uten smerter. Problemet har vært at alt som økte blodsirkulasjonen, økte også smertene. Men dette skal jeg teste ut på nytt. Bare se: litt støtte, fra deg denne gang, gjør at man får mer pågangsmot. Det er derfor jeg synes fastlegen min er rimelig sløv. Men jeg vil ikke bytte lege nå. Takk skal du ha Ingenting å takke for, lei for at jeg ikke kan hjelpe deg, og for at legene kan så lite om sykdommen din. Ja, du får se til å utdanne dem litt;) Godt at du har pågangsmot i hvert fall. Det kommer du langt med! Lykke til videre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.