Aggathe Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Kjøpte for noen dager siden et fluffy lite marsvin, så søt så søt. Dette var en gutt fikk jeg fortalt, men så fikk jeg vite at de ikke skulle være alene så da måtte jeg jo i vei å anskaffe et til, også dette er en gutt. De er henholdsvis 7 og 9 uker, så de er rimelig små begge to, men fluffygutten er mye mindre enn den andre. Så skjer dette, den store nye tramper rundt i buret å lager lyder som jeg har funnet ut av at er brunstlyd, hmmm, og lille flyffy spretter rundt som bare det for å komme unna, det jeg mener er et forsøk på parring . Men gjør virkelig hanner dette med andre hanner, eller er det en mulighet for at lille fluffy er ei jente? Jeg klarer å se at storegutt er gutt, ut fra noen bilder jeg fant på nett, men jeg klarer altså ikke å se d på lille fluffy, kan dyrebutikken ha tatt feil? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 De kan selvfølgelig ha tatt feil. Storebror hadde en hamster hos faren sin som dyrebutikken var skråsikre på at var en gutt. Vel, den viste seg å være gravid da de fikk den... (*skadefro latter*) 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg hadde ikke stolt på at de i butikken så hvilket kjønn dyret er. En venninne av meg fikk en gang to undulater, hanner begge to ifølge de i butikken. Selv jeg, som har omtrent null peiling på burfugl, så med et halvt øye at det var en hunn og en hann! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg hadde ikke stolt på at de i butikken så hvilket kjønn dyret er. En venninne av meg fikk en gang to undulater, hanner begge to ifølge de i butikken. Selv jeg, som har omtrent null peiling på burfugl, så med et halvt øye at det var en hunn og en hann! Hvordan kunne du se forskjell? 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Hvordan kunne du se forskjell? Hann- og hunn-undulater har ulik farge på området over nebbet, i alle fall når de er blitt litt store. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Hann- og hunn-undulater har ulik farge på området over nebbet, i alle fall når de er blitt litt store. Ifølge biologen er det en myte. 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Ifølge biologen er det en myte. Tja.... Maaaange nettsider er enige med meg. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. oktober 2007 Skrevet 31. oktober 2007 Tja.... Maaaange nettsider er enige med meg. Jeg har ihvertfall null greie på pipp-pipper. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 ''Kjøpte for noen dager siden et fluffy lite marsvin, så søt så søt. Dette var en gutt fikk jeg fortalt, men så fikk jeg vite at de ikke skulle være alene så da måtte jeg jo i vei å anskaffe et til, også dette er en gutt. -------'' *flashback* Har hatt to sånne marsvingutter jeg også. Homofile var de også. Så fødte den fluffy en liten marsvinbaby, så tre til et par måneder senere. da fikk vi hannen kastrert. :-) Søk på "kjønnsbestemmelse av marsvin" på nettet, det er ikke så vanskelig å se forskjell på dem. Da jeg i sin tid søkte fant jeg bilder som jeg sammenligna med. 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 Ifølge biologen er det en myte. hvorfor er det en myte da? har de noen på forklaring på det ellers? Jeg har hatt 6 stk, på alle har det stemt ganske bra ville jeg sagt, har stort sett hatt par, (hatt 2 hanner som har måttet fått 2 damer hver pga den første døde tidlig) og de har oppført seg som par, ikke kranglet osv slik 2 hunner ofte kan gjøre (så vidt jeg har hørt). Men har opplevd at siste hannen jeg hadde plutselig ble brunlig over nebbet, dette skjedde mange år etter jeg fikk ham også. Han oppførte seg som en hannfugl, og hun var fremdeles brun og de var tydelig et par.. rare greier 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 De kan selvfølgelig ha tatt feil. Storebror hadde en hamster hos faren sin som dyrebutikken var skråsikre på at var en gutt. Vel, den viste seg å være gravid da de fikk den... (*skadefro latter*) *haha* Håper det kryr av husdyr rundt eks-en din..! ;D 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1193919595' post='3708913] *haha* Håper det kryr av husdyr rundt eks-en din..! ;D Han lurte på om ikke jeg ville overta en eller to av ungene. Hehe, tro'kke det, nei. 0 Siter
multippel Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 "Så skjer dette, den store nye tramper rundt i buret å lager lyder som jeg har funnet ut av at er brunstlyd" Jeg har hatt marsvin engang. Det jeg syns var mest frustrende med disse skapningene var at jeg måtte låne bok på biblioteket for å forstå dyra. De har en lang rekke lyder og jeg forsto bæret. Er den glad nå? Er den redd? Ikke som hund og katt f.eks som jeg inbiller meg at jeg "forstår" Visste du at marsvin er en eldgammel art? At arten også levde sammen med dinosaurene? Og er vel 45 til 50 millioner år gamle? Deres hovedfinde er rovfugler og derfor så reagerer de instinktivt med redsel hver gang hender strekker seg etter den ovenfra.,... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. november 2007 Skrevet 1. november 2007 hvorfor er det en myte da? har de noen på forklaring på det ellers? Jeg har hatt 6 stk, på alle har det stemt ganske bra ville jeg sagt, har stort sett hatt par, (hatt 2 hanner som har måttet fått 2 damer hver pga den første døde tidlig) og de har oppført seg som par, ikke kranglet osv slik 2 hunner ofte kan gjøre (så vidt jeg har hørt). Men har opplevd at siste hannen jeg hadde plutselig ble brunlig over nebbet, dette skjedde mange år etter jeg fikk ham også. Han oppførte seg som en hannfugl, og hun var fremdeles brun og de var tydelig et par.. rare greier Jeg veit ikke hvorfor det evt er en myte, jeg er ikke biologen. 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Han lurte på om ikke jeg ville overta en eller to av ungene. Hehe, tro'kke det, nei. kan jo legge til historien om marsvinet til kusina mi... var en bursdagsgave hun fikk uka før festen hennes.. så får jeg melding "jeg har fått marsvin! det heter "guttenavn" så dagen etter het dyret noe annet... for å så 2 dager etter "*jentenavn* har fått pupper". Da jeg kom til henne, så vi i dyreboka hennes og på dyret, og det hadde jo faktisk en klump rundt kjønnsåpningen (baller?) og nuppe-lignende greier rundt på magen (pupper?) så vi ga opp . Aner ikke hva butikken sa det var, sikkert en hann da siden det var hann første uka . 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.