Gjest en katt den har tre kanter Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Oj, beklager, så ikke at dere skulle ha både dvergvekst og downs syndrom i samme personen! Da tror jeg det blir verre ja... Tror det er sjeldent at foster vokser opp hvis de har både downs syndrom og dvergvekst, men det kan godt hende at du vil finne voksne med downs syndrom som er under grensen for å være kortvokst. Tusen takk for gode tips, det var ikke akkurat det bildet vi var på utkikk etter, men det ga oss da en god latter :-) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Da er du dverg tror jeg, hvis du er 152 altså. Hva er forskjellen på kortvokste og dverger? Bortsett fra at det ene finnes i eventyrene og innimellom ved en feil brukes som betegnelse på kortvokste personer. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Kortvoksthet er ikke det samme som dvergvekst. Kortvokste brukes da som betegnelse på de med det du sikkert kaller dvergvekst? Altså de som er små og liksom ikke har helt proporsjonene i orden. På engelsk er det i alle fall ufint å bruke ordet dwarf (det er de fra eventyret om Snehvit...), man kaller dem "short people". 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Hva er forskjellen på kortvokste og dverger? Bortsett fra at det ene finnes i eventyrene og innimellom ved en feil brukes som betegnelse på kortvokste personer. En dverg er kortvokst, men en kortvokst er ikke nødvendigvis en dverg. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=25939 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Kortvokste brukes da som betegnelse på de med det du sikkert kaller dvergvekst? Altså de som er små og liksom ikke har helt proporsjonene i orden. På engelsk er det i alle fall ufint å bruke ordet dwarf (det er de fra eventyret om Snehvit...), man kaller dem "short people". En dverg er kortvokst, men en kortvokst er ikke nødvendigvis dverg. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=25939 0 Siter
Gjest en katt den har tre kanter Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Kortvokste brukes da som betegnelse på de med det du sikkert kaller dvergvekst? Altså de som er små og liksom ikke har helt proporsjonene i orden. På engelsk er det i alle fall ufint å bruke ordet dwarf (det er de fra eventyret om Snehvit...), man kaller dem "short people". Man kan bruke ordet "midget" også. På Jerry Springer Show viste de dverger i slåsskamp som kastet hverandre hit og dit iført skinnvest. Var litt merkelig. Kanskje de opprinnelig kom fra Trøndelag. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Tusen takk for gode tips, det var ikke akkurat det bildet vi var på utkikk etter, men det ga oss da en god latter :-) Så hyggelig at andres handicap kan muntre dere opp i hverdagen. Djiiises. Noen folk eier ikke skam i livet. 0 Siter
multippel Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Så hyggelig at andres handicap kan muntre dere opp i hverdagen. Djiiises. Noen folk eier ikke skam i livet. Tenkte det samme. Jeg eier ikke humor på området. Kikket på bildene og så ikke noe humoristisk i det hele tatt. 0 Siter
Gjest en katt den har tre kanter Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Så hyggelig at andres handicap kan muntre dere opp i hverdagen. Djiiises. Noen folk eier ikke skam i livet. Jeg har masse skam i livet mitt jeg. Jeg skammer meg stort sett hele dagen. Ergo eier jeg mye skam. Hva med deg? Skammer du deg, eller kammer du deg? Lag midtskill :-) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 En dverg er kortvokst, men en kortvokst er ikke nødvendigvis en dverg. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=25939 Joda, men kikker man litt rundt omkring på nettet så finner man jo fort ut at det er foreldet språk å bruke ordet dverg, man bruker rett og slett ordet kortvokst. Det er vel som å si neger om en afrikaner, slett ikke pent. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Jeg har masse skam i livet mitt jeg. Jeg skammer meg stort sett hele dagen. Ergo eier jeg mye skam. Hva med deg? Skammer du deg, eller kammer du deg? Lag midtskill :-) Skal du være flåsete og lite pk, kan du i det minste prøve å være morsom. Ikke bare teit. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Tenkte det samme. Jeg eier ikke humor på området. Kikket på bildene og så ikke noe humoristisk i det hele tatt. Det er jo bare trist. Særlig den nederste linken. Hvis man synes det er morsomt at barn annonseres på den måten, har man faen hoppe meg store problemer. 0 Siter
frosken Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Kortvokste brukes da som betegnelse på de med det du sikkert kaller dvergvekst? Altså de som er små og liksom ikke har helt proporsjonene i orden. På engelsk er det i alle fall ufint å bruke ordet dwarf (det er de fra eventyret om Snehvit...), man kaller dem "short people". Det er noe omdiskutert hvilke betegnelser som er ok. Her skriver en jente på 18 at hun selv er konfortabel med betegnelsen dwarf - men at en del andre er det ikke. http://www.chroniclelive.co.uk/tm_objectid=15818536&method=full&siteid=50081&headline=it-s-a-tall-world-for-people-like-me-name_page.html Det er forøvrig mange ulike typer diagnoser som medfører kortvoksthet. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Det er noe omdiskutert hvilke betegnelser som er ok. Her skriver en jente på 18 at hun selv er konfortabel med betegnelsen dwarf - men at en del andre er det ikke. http://www.chroniclelive.co.uk/tm_objectid=15818536&method=full&siteid=50081&headline=it-s-a-tall-world-for-people-like-me-name_page.html Det er forøvrig mange ulike typer diagnoser som medfører kortvoksthet. Jepp, og selv blant de mange av oss ville kalle dverger finnes det både de med feil proporsjoner og de som er små, men som har normale proporsjoner. Så egentlig blir jo kortvokst en samlebetegnelse på personer under en viss høyde (har vel vært nevnt 147 cm her...) med forskjellige årsaker til sin kortvoksthet. Da jeg studerte lærte jeg at man ikke skulle bruke betegnelsen dverg da dette ble regnet som negativt, og det er over 20 år sida. :-D 0 Siter
frosken Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Jepp, og selv blant de mange av oss ville kalle dverger finnes det både de med feil proporsjoner og de som er små, men som har normale proporsjoner. Så egentlig blir jo kortvokst en samlebetegnelse på personer under en viss høyde (har vel vært nevnt 147 cm her...) med forskjellige årsaker til sin kortvoksthet. Da jeg studerte lærte jeg at man ikke skulle bruke betegnelsen dverg da dette ble regnet som negativt, og det er over 20 år sida. :-D Jeg tror også at det blir feil å bruke betegnelsen "dverg" på norsk. Derimot virker det som om det er mer omstridt på engelsk, men de har jo også to ord for det for dverg - både dwarf og midget, og hun som skriver den artikkelen jeg henviste til misliker midget men aksepterer dwarf. 0 Siter
multippel Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Det er jo bare trist. Særlig den nederste linken. Hvis man synes det er morsomt at barn annonseres på den måten, har man faen hoppe meg store problemer. Måtte se igjen og ble ganske paff. Det er jo utrolig. Verden er jammen meg et bedrøvelig sted noenganger. 0 Siter
Sofline Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Hva er forskjellen på kortvokste og dverger? Bortsett fra at det ene finnes i eventyrene og innimellom ved en feil brukes som betegnelse på kortvokste personer. Dverger har noen spesielle (et spesielt?) gener. Hvis to dverger får barn sammen og barnet arver "dverg-genet" fra begge foreldrene, blir ikke fosteret/barnet levedyktig. Man trenger også et ikke-dverg-gen. Uten at jeg vet så veldig mye om dette tror jeg ikke at "vanlige" kortvokste har dette genet. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Dverger har noen spesielle (et spesielt?) gener. Hvis to dverger får barn sammen og barnet arver "dverg-genet" fra begge foreldrene, blir ikke fosteret/barnet levedyktig. Man trenger også et ikke-dverg-gen. Uten at jeg vet så veldig mye om dette tror jeg ikke at "vanlige" kortvokste har dette genet. De er ikke dverger, de er små mennesker med et avvik som kalles skeletal dysplasi. Også kondrodystropi, kondrodysplasi og osteokondrodystropi anvendes i medisinsk litteratur med omtrent samme betydning. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 De er ikke dverger, de er små mennesker med et avvik som kalles skeletal dysplasi. Også kondrodystropi, kondrodysplasi og osteokondrodystropi anvendes i medisinsk litteratur med omtrent samme betydning. :-) Som (sikkert) folk flest, har jeg ikke hørt noen av de betegnelsene før. :-) 0 Siter
Trefot Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Selv om man leter etter bilde av mennesker med ulike kvaliteter, så betyr ikke det nødvendigvis at man er ute etter en freak. Går du på Stalsberg? husker vi fikk mange rare temaoppgaver av hun ene læreren. Vi måtte finne ut om dverger likte den i rumpa.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.