Gjest mij Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Nå er det på tide med en saftig språkdebatt her igjen. Jeg lurer seriøst på hvorfor det er så innmari mange som konsekvent skriver "ett" foran substantiv. Ikke som tallord, men uansett antall. "Jeg har ett hode". (Å, jasså gitt, i motsetning til alle oss andre flerhodete?) Og "di" istedetfor "de", er dette for å kompensere for den manglende bruken av 'dem'? Jeg tror faktisk ikke skrivemåten "di" finnes i det norske språket. (Eller som sønnen min sier; Jeg vil ikke ha på de (skoene), jeg vil ha die!) Og hva med "att" istedet for "at"? Det er jo svensk. På lik linje med konsekvent bruk av "ett". Jada, språket er i endring, men hjelp så fort slike skrivefeil sprer seg. Leste noe Anne B. Ragde hadde uttalt seg om i denne sammenhengen - hun får så mange henvendelser med elendig ortografi, og hun blir så opprørt over det at hun nekter å svare. Hva skyldes dette? Og jeg er selvsagt slett ikke perfekt, jeg er bare bittelitt språknerd ) Likevel, disse eksemplene jeg har gitt nå har virkelig eksplodert det siste året her på DOL. Og det er rett og slett ikke statistisk troverdig at så mange mennesker på ett(!) og samme sted er rammet av dysleksi. *dukker* 0 Siter
syrinhekk Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Dette har virkelig BESKYMRET meg også!!!!! 0 Siter
Gjest mij Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Dette har virkelig BESKYMRET meg også!!!!! hihi :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Personlig synes jeg det er greit om noen kommenterer mine feil... Jeg vil så gjerne skrive korrekt, men jeg vet at jeg har mine feil. Strever enda fælt med kommareglene, så jeg setter et komma der jeg tror det skal være 0 Siter
syrinhekk Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Personlig synes jeg det er greit om noen kommenterer mine feil... Jeg vil så gjerne skrive korrekt, men jeg vet at jeg har mine feil. Strever enda fælt med kommareglene, så jeg setter et komma der jeg tror det skal være Du skriver da helt fint! Det er VÆRRE med mange andre her :0) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Personlig synes jeg det er greit om noen kommenterer mine feil... Jeg vil så gjerne skrive korrekt, men jeg vet at jeg har mine feil. Strever enda fælt med kommareglene, så jeg setter et komma der jeg tror det skal være Kommaregler, hva er det? Er ikke så stø på dem selv, så den debatten får en annen ta ;-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Du skriver da helt fint! Det er VÆRRE med mange andre her :0) Skulle hatt link til den oversikten over hvordan språket vil se ut om noen år - når alle ord er delt opp, osv. Den er utrolig bra! (Tipper morsan har den ;-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 ..og for ikke å snakke om all den grusomme ord delinga *grøsser* ;o) 0 Siter
Gjest hapåkatt Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Personlig synes jeg det er greit om noen kommenterer mine feil... Jeg vil så gjerne skrive korrekt, men jeg vet at jeg har mine feil. Strever enda fælt med kommareglene, så jeg setter et komma der jeg tror det skal være Det viktigste er at det kommer et komma , sånn at man får trekke pusten )) 0 Siter
AAA Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Det viktigste er at det kommer et komma , sånn at man får trekke pusten )) Eller ett av snitt. ;-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Eller ett av snitt. ;-) *LOL*! Bring it on :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Det viktigste er at det kommer et komma , sånn at man får trekke pusten )) Sånn tenker jeg også 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Du skriver da helt fint! Det er VÆRRE med mange andre her :0) Takk! Men det er de forbaskade kommareglene, som skaper hodebry for meg 0 Siter
Gjest hapåkatt Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Jeg får makk når folk skriver "værst". Ellers er det mye kreativ rettskriving i det som ungene kommer hjem med fra skolen *rystet*. Jeg forventer at norsklærere og pedagoger generelt har en viss peiling på grammatikk, at de vet at det er forskjell på og og å for eksempel. 0 Siter
citoyen Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Det er intresangt at du skriver dette. Jeg tror det er viktig å invistere litt tid på rettskrivning! 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Det er intresangt at du skriver dette. Jeg tror det er viktig å invistere litt tid på rettskrivning! Intresangt? ) Interessant.. Hehe 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Det er intresangt at du skriver dette. Jeg tror det er viktig å invistere litt tid på rettskrivning! Regner med det var med vilje nå ) Leste ikke resten av tråden først ) 0 Siter
pekkaline Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Hjelp! Nå ble jeg sittende å fundrere. Kanskje jeg er en av dem som irriterer deg? Jeg bruker de og at, men har sikkert andre feil....................... Og jeg er fæl til å dunke inn i en bokstav for mye i farta. Når jeg leser innlegg der ordene har en annen vri, så tenker jeg at det er dialekt. Kan det stemme i noen av tilfellene? Men det plager meg ikke at noen skriver feil. Forumet skal være for alle, og kanskje noen føler seg mobbet? (Nå tenkte jeg bare høyt) Det gjelder ikke meg altså. Jeg vil gjerne vite når jeg skriver feil, så om du orker så værsågod! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 ''Og hva med "att" istedet for "at"? Det er jo svensk.'' Phø, det er nynorsk. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Det er intresangt at du skriver dette. Jeg tror det er viktig å invistere litt tid på rettskrivning! hihihi. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.