morsan Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg får makk når folk skriver "værst". Ellers er det mye kreativ rettskriving i det som ungene kommer hjem med fra skolen *rystet*. Jeg forventer at norsklærere og pedagoger generelt har en viss peiling på grammatikk, at de vet at det er forskjell på og og å for eksempel. Enig i at "værst" er ille. I min sønns skolepapirer synes jeg det er alt for mange uriktige orddelinger. Nesten så jeg vurderer å tvansinnmelde læreren i "Astronomer mot orddeling"! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Kommaregler, hva er det? Er ikke så stø på dem selv, så den debatten får en annen ta ;-) Hørte om en som i skoldagene hadde skrevet en lang stil uten ett eneste komma eller punktum. Nederst på arket skrev han en rekke punktum og komma og ved siden av skrev han "spre dere!" 0 Siter
morsan Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Du skriver da helt fint! Det er VÆRRE med mange andre her :0) *fnis* Sic! 0 Siter
morsan Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Verre, ikke værre! ;-) Den var nok tilsiktet - tror du ikke? ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Skulle hatt link til den oversikten over hvordan språket vil se ut om noen år - når alle ord er delt opp, osv. Den er utrolig bra! (Tipper morsan har den ;-) Oi! :-) Har ikke spart på den!! Men en kjapp googling ga meg _denne_: (Finnes sikkert flere) http://www.humor911.com/art.aspx?artID=1066 0 Siter
flowy Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Den var nok tilsiktet - tror du ikke? ;-) Hehe.. Helt sikkert! Kunne bare ikke dy meg. 0 Siter
Babette Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg irriterer meg også jevnlig over dette, men enda mere over at det norske språket er i ferd med å miste flyt og egenart, fordi det blir så påvirket av engelsk. Nå er jeg lei av å lese om folk som vil bli akseptert "for hvem de er"og "står opp for hverandre" (!) Hva er galt med å bli godtatt som de er, og å stille opp for hverandre? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Kom på en ting til jeg, stor bokstav. Det er mange som har sluttet med. Punktumene har også økt. Etter endt setning setter vi punktum. Eller 3 hvis det passer slik med svaret. Mange bruker 2 punktum, hele tiden. Eller en hel haug........ Spørsmåltegn er det blitt flere av. Hva er dette??????? Bruk av utropstegn også. Jeg bruker det når jeg virkelig mener noe, men har lagt merke til at mange ender så og si alle setninger med !. Da leser jeg det som at de "skriker" til meg, og at setningene blir veldige "harde". Jeg har grublet en del på dette, i hovedsak fordi jeg har lagt merke til disse søte små lillesøstrene mine ) 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 ''Søstrene mine synes forresten at jeg er urteit og utgammel som ikke vil skrive Koz og Klemz ;o)'' Jeg traff min kjære på nettet og i de første 2-3 meldingene underskrev han sannelig med klemz... Jeg fikk fort en slutt på det kan man si! Men jeg sa det veldig pent da. ) Men jeg får helt krupp av det! Jeg synes det er mest irriterende når folk bruker "å" der det skulle stått "og". Det jeg synes er aller verst, er når folk skriver eller sier "å ikke". Til og med i offentlige brev har jeg mottatt slike vendinger: "Det er bedre å ikke si noe til.." når det burde stått "Det er bedre ikke å si noe til.." Kjenner også irritasjonen kommer når folk skriver SMS-språk. "J r opptatt idag,j blir hjemme,koz og klemz!!!!:)" Nesten så jeg ikke gidder å svare. MSN-meldingene fra et yngre familiemedlem er gjerne slike, og da med tusen forskjellige uttrykksikoner innimellom teksten. Begynner å lure på hvordan dette gjøres i skolen for tiden. 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 [quote name=Shira )' timestamp='1194432539' post='3713246] Kom på en ting til jeg, stor bokstav. Det er mange som har sluttet med. Punktumene har også økt. Etter endt setning setter vi punktum. Eller 3 hvis det passer slik med svaret. Mange bruker 2 punktum, hele tiden. Eller en hel haug........ Spørsmåltegn er det blitt flere av. Hva er dette??????? Bruk av utropstegn også. Jeg bruker det når jeg virkelig mener noe, men har lagt merke til at mange ender så og si alle setninger med !. Da leser jeg det som at de "skriker" til meg, og at setningene blir veldige "harde". Jeg har grublet en del på dette, i hovedsak fordi jeg har lagt merke til disse søte små lillesøstrene mine ) *kremt* ..også skal det jo ikke være mellomrom mellom siste bokstav og utropstegnet. Så nøye på det vet du :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg irriterer meg også jevnlig over dette, men enda mere over at det norske språket er i ferd med å miste flyt og egenart, fordi det blir så påvirket av engelsk. Nå er jeg lei av å lese om folk som vil bli akseptert "for hvem de er"og "står opp for hverandre" (!) Hva er galt med å bli godtatt som de er, og å stille opp for hverandre? Nå har jo den norske (u)kulturen utviklet seg slik at det er veldig vanlig for mange å stå opp med hverandre, særlig i helgene. Jeg oppfattet poenget ditt altså :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg får makk når folk skriver "værst". Ellers er det mye kreativ rettskriving i det som ungene kommer hjem med fra skolen *rystet*. Jeg forventer at norsklærere og pedagoger generelt har en viss peiling på grammatikk, at de vet at det er forskjell på og og å for eksempel. Ja, det kan du hjerne si.. Hi hi :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1194382219' post='3712935] ..og for ikke å snakke om all den grusomme ord delinga *grøsser* ;o) Eller binde-streker. :-o 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Ok, da - siden du oppfordrer til det. ;o) "Strever enda fælt med kommareglene" ennå: tidsadverb enda: gradsadverb Altså: "Han har ikke kommet ennå." og "Han er enda større enn Petter". Når du mener fremdeles, skriver du ennå. Når du sammenlikner med noe/noen skriver du enda. Det visste jeg faktisk ikke. Da lærte jeg noe nytt i dag også. :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Den var nok tilsiktet - tror du ikke? ;-) Hva tror du var tilsiktet? *sikter hvetemel* :-) 0 Siter
morsan Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg synes det er mest irriterende når folk bruker "å" der det skulle stått "og". Det jeg synes er aller verst, er når folk skriver eller sier "å ikke". Til og med i offentlige brev har jeg mottatt slike vendinger: "Det er bedre å ikke si noe til.." når det burde stått "Det er bedre ikke å si noe til.." Kjenner også irritasjonen kommer når folk skriver SMS-språk. "J r opptatt idag,j blir hjemme,koz og klemz!!!!:)" Nesten så jeg ikke gidder å svare. MSN-meldingene fra et yngre familiemedlem er gjerne slike, og da med tusen forskjellige uttrykksikoner innimellom teksten. Begynner å lure på hvordan dette gjøres i skolen for tiden. ''Det jeg synes er aller verst, er når folk skriver eller sier "å ikke". '' Det er en nokså utbredt misforståelse at det ikke er tillatt å skrive "å ikke". Følgende eksempel er sakset fra Språkrådets nettside, med spørsmål og svar om språk: Spørsmål: Hvordan skriver man kombinasjonen "å + ikke"? "Det var best ikke å gå" eller "Det var best å ikke gå"? Svar: Ofte kan begge formuleringene "ikke å" og "å ikke" brukes. Det gjelder f.eks. eksemplet ovenfor. Men i noen tilfeller blir det betydningsforskjell. Hun lovte å ikke komme (hun gav et løfte om å ikke komme). Hun lovte ikke å komme (hun gav ikke noe løfte, men holdt muligheten for å komme åpen). http://www.sprakradet.no/Raad/Spoersmaal_og_svar/#aaikke 0 Siter
Jølsen Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 ''Det jeg synes er aller verst, er når folk skriver eller sier "å ikke". '' Det er en nokså utbredt misforståelse at det ikke er tillatt å skrive "å ikke". Følgende eksempel er sakset fra Språkrådets nettside, med spørsmål og svar om språk: Spørsmål: Hvordan skriver man kombinasjonen "å + ikke"? "Det var best ikke å gå" eller "Det var best å ikke gå"? Svar: Ofte kan begge formuleringene "ikke å" og "å ikke" brukes. Det gjelder f.eks. eksemplet ovenfor. Men i noen tilfeller blir det betydningsforskjell. Hun lovte å ikke komme (hun gav et løfte om å ikke komme). Hun lovte ikke å komme (hun gav ikke noe løfte, men holdt muligheten for å komme åpen). http://www.sprakradet.no/Raad/Spoersmaal_og_svar/#aaikke Ja, men jeg tenkte mer på setninger der folk bruker "å ikke" isteden for å skrive setningen slik den egentlig burde vært skrevet. 0 Siter
Sofline Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg er også typen som irriterer meg over spårkfeil, selv om jeg sikkert har noen selv. De i stedet for dem og di i stedet for di er noe av det verste. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg synes det er mest irriterende når folk bruker "å" der det skulle stått "og". Det jeg synes er aller verst, er når folk skriver eller sier "å ikke". Til og med i offentlige brev har jeg mottatt slike vendinger: "Det er bedre å ikke si noe til.." når det burde stått "Det er bedre ikke å si noe til.." Kjenner også irritasjonen kommer når folk skriver SMS-språk. "J r opptatt idag,j blir hjemme,koz og klemz!!!!:)" Nesten så jeg ikke gidder å svare. MSN-meldingene fra et yngre familiemedlem er gjerne slike, og da med tusen forskjellige uttrykksikoner innimellom teksten. Begynner å lure på hvordan dette gjøres i skolen for tiden. Jeg har sjekket med Norsk spårkråd en gang dette med å(og var oppe her inne og dessverre kunne de bekrefte at det er lov å skrive "å ikke". Jeg mener at man ikke kan "å ikke" noe som helst, men det er altså lov. Det svir dypt inne i meg bare å skrive dette... 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 *kremt* ..også skal det jo ikke være mellomrom mellom siste bokstav og utropstegnet. Så nøye på det vet du :-) Jeg satte jo utropstegnet i setningen, derav mellomrom. Setningen avsluttet jeg med punktum. Jeg avsluttet ikke med utropstegn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.