Gå til innhold

sykemeldt, men må i jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Har i 10år jobbet som selvstendig nærinsdrivende og har aldrig sykemeldt meg. Begynte for noen måneder siden å slite med depresjoner, Noe som førte til at jeg svarte telefoner og lignende angående jobb, men påtok meg ingen oppdrag, da jeg rett og slett ikke maktet det. Dro så tilslutt til legen, som sykemeldte meg 100 %. Jeg sa til legen at jeg kun ønsket meg en 90% sykemelding, da jeg måtte svare på henvendelser fra kunder o.l. han sa da; du er 100% syk, og jeg må tenke på helsen din så dette med at du må arbeide litt, får du ta opp med trygdekontoret. Jeg sendte så inn krav om sykepenger, men fikk avslag da de mente at jeg ikke haddde økonomisk tap, for jeg hadde lagt ned aktiviteten siste mnd før sykemelding. Før alt dette hendte var jeg tilbudt en stilling i et annet firma som daglig leder, jeg hadde akseptert, men måtte gi beskjed at jeg ikke hadde mulighet til å ta jobben på nåværende tidspunkt. Situasjonen min i dag, er at jeg er sykemeldt, uten rettigheter til sykepenger, og jeg har ringt og tatt den jobben. Så får jeg bare stå på så lenge jeg orker, og håpe at jeg får rettigheter om det går gale. Problemet er at legen min ikke vil friskmelde meg. Må jeg ha en friskmelding eller kan jeg vente til denne sykemeldingen går ut (4 uker) og så tiltre min stilling? Kan jeg tiltre stillingen med en gang, selv om legen mener jeg er arbeidsufør? Hvor lenge må jeg være i jobben for å oppnå rett til å være syk, med sykepenger? Kan jeg nektes rettigheter ettersom jeg var syk før jeg tok jobben. Er i dag i en situasjon der jeg har brukt opp oppsparte midler da jeg ikke påtok meg oppdrag. Har ikke fått betalt regninger ettersom jeg ikke har rettigheter, og står i fare for å miste bolig og bil.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei! Du kan selv friskmelde deg - det er det ikke legen som bestemmer. Rett til sykepenger får du etter 26 ukers arbeid. Jeg skjønner egentlig ikke avslaget fra NAV på sykepenger - hvis driften av foretaket formelt sett er videreført, har du jo reellt sett tapt inntekt ved ikke å kunne besvare kunder og ta oppdrag. Dette bør du nok få noen til å se litt nærmere på. Mvh. Thomas Myran Advokat

Gjest helt feil svar
Skrevet

Hei! Du kan selv friskmelde deg - det er det ikke legen som bestemmer. Rett til sykepenger får du etter 26 ukers arbeid. Jeg skjønner egentlig ikke avslaget fra NAV på sykepenger - hvis driften av foretaket formelt sett er videreført, har du jo reellt sett tapt inntekt ved ikke å kunne besvare kunder og ta oppdrag. Dette bør du nok få noen til å se litt nærmere på. Mvh. Thomas Myran Advokat

26 uker? 4 mener du vel. 26 uker er fristen dersom man allerede har brukt opp et helt år med sykepenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...