Gå til innhold

Jobb fyll - ledelsens ansvar?

Anbefalte innlegg

Gjest Irritert avholdsmann!
Skrevet

"Ifølge tallene fra professor Nesvåg er én av fem bedriftsledere bekymret for de ansattes forhold til rus." http://www.bt.no/innenriks/article436633.ece

Burde ikke flere ledere bekymre seg litt for dette?

Hvor mange bedrifter er det ikke som deler ut vin eller sprit i julegaver hvert år?

Hvor mange fester i regi av jobben er alkoholfrie?

Når fyll koster samfunnet 18 milliarder hvert år, og 12 av de 18 milliardene tilskrives arbeidslivet, burde ikke ledere være litt mer bekymret og ta litt mer ansvar??

Selv jobber jeg ikke i en bedrift der dette er noe problem, men kjenner flere som føler drikke press på jobben! Det er jo helt på tryne!

Persille1365381127
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk føler drikkepress når de er voksne, jeg?

Jeg drikker noen ganger, men som oftest ikke. Mest fordi jeg ikke synes det smaker spesielt godt, men også fordi jeg blir trøtt av det - og det ødelegger festen for meg.

Det er aldri noen som har reagert negativt når jeg har sagt jeg ikke vil ha?

Skrevet

Jeg drikker noen ganger, men som oftest ikke. Mest fordi jeg ikke synes det smaker spesielt godt, men også fordi jeg blir trøtt av det - og det ødelegger festen for meg.

Jeg har samme oppfatning som deg. Det hender jeg blir brisen/full, men det er svært sjeldent og da er det mitt valg. Jeg har aldri fått negative reaksjoner på begrenset eller ingen drikking. Eneste reaksjonen jeg har fått overhodet er når jeg sier: "I går var jeg temmelig full" og andre sier: "Ehm... Var du?" eller den gangen jeg utbrøt: "Nå er jeg fullere enn jeg har vært noen gang før" og noen svarte: "Virkelig?". Tror ikke det ligger noe negativt i det og vi er jo temmelige unge, så vi burde jo merket eventuelt drikkepress i ganske stor grad.

Skrevet

Jeg har samme oppfatning som deg. Det hender jeg blir brisen/full, men det er svært sjeldent og da er det mitt valg. Jeg har aldri fått negative reaksjoner på begrenset eller ingen drikking. Eneste reaksjonen jeg har fått overhodet er når jeg sier: "I går var jeg temmelig full" og andre sier: "Ehm... Var du?" eller den gangen jeg utbrøt: "Nå er jeg fullere enn jeg har vært noen gang før" og noen svarte: "Virkelig?". Tror ikke det ligger noe negativt i det og vi er jo temmelige unge, så vi burde jo merket eventuelt drikkepress i ganske stor grad.

Jeg synes faktisk det er en uting å gi bort alkohold til folk man ikke kjenner godt. En vinflaske er liksom bra uansett virker det som. Jeg har alkoholproblemer i familien, og synes dette er tyngende noen ganger.

Jeg er også den som velger å drikke svært lite/sjeldent, og får flere ganger reaksjonen om hvorfor ikke jeg drikker. Kjedelig. Men jeg bestemmer over meg selv, og takler reaksjonene.

Heldigvis jobber jeg et sted hvor man nyter alkohol i svært moderate mengder da vi samles. Mange velger også å avstå helt uten noen som helst form for reaksjoner. DET er godt:-)

Skrevet

Tja, i en tidligere jobb var jeg på reise med to eldre herrer som hadde reist MASSE, og som begynte med et par glass vin allerede i loungen på Fornebu. (gamle dager, serru... *S*)

Jeg hadde jo ikke lagt merke til dette i det daglige - det er akkurat som om det på reise er 'lov' å drikke mye, selv på hverdager.

De ble jo ikke _fulle_, men det ble jo vin der, på flyet, i lunsjen, til middags, en pils etter at dagens møter var omme osv.

Jeg tenkte da at takk og pris at jeg var kvinne, for da var jeg liksom 'unnskyldt' for at jeg tok det mer med ro. Hadde det vært en ung mann som hadde blitt med disse to traverne på tur, kunne han nok lett ha følt det vanskelig å si nei takk til mer drikke, fordi det samtidig føles som kritikk av sjefenes drikkemønster.

Persille1365381127
Skrevet

Ja, jeg skjønner ikke helt det der...

Jeg går jo til og med på byen uten å drikke - så det har aldri plaget meg.

Persille1365381127
Skrevet

Tja, i en tidligere jobb var jeg på reise med to eldre herrer som hadde reist MASSE, og som begynte med et par glass vin allerede i loungen på Fornebu. (gamle dager, serru... *S*)

Jeg hadde jo ikke lagt merke til dette i det daglige - det er akkurat som om det på reise er 'lov' å drikke mye, selv på hverdager.

De ble jo ikke _fulle_, men det ble jo vin der, på flyet, i lunsjen, til middags, en pils etter at dagens møter var omme osv.

Jeg tenkte da at takk og pris at jeg var kvinne, for da var jeg liksom 'unnskyldt' for at jeg tok det mer med ro. Hadde det vært en ung mann som hadde blitt med disse to traverne på tur, kunne han nok lett ha følt det vanskelig å si nei takk til mer drikke, fordi det samtidig føles som kritikk av sjefenes drikkemønster.

Men det er den delen jeg ikke forstår - at folk synes det er vanskelig å takke nei?

Hvorfor det? Man må da få spise og drikke hva man vil?

Skrevet

Men det er den delen jeg ikke forstår - at folk synes det er vanskelig å takke nei?

Hvorfor det? Man må da få spise og drikke hva man vil?

Det kommer ve helt an på settingen og på de folka man er sammen med. Jeg har tenkt slik som deg i ALLE andre jobbsettinger jeg har vært i.

Men når man er 3 pers på reise i flere dager og omgås hele tiden, pluss at disse er 20 år eldre enn deg og er sjefene dine som dermed også bestemmer over din karriereutvikling....

Hadde ikke jeg vært på tur med dem hadde jeg bare kunnet svare som deg, men erfaringen tilsier altså at man må være åpen for at det kan finnes situasjoner der det føles guffent å si nei.

Persille1365381127
Skrevet

Det kommer ve helt an på settingen og på de folka man er sammen med. Jeg har tenkt slik som deg i ALLE andre jobbsettinger jeg har vært i.

Men når man er 3 pers på reise i flere dager og omgås hele tiden, pluss at disse er 20 år eldre enn deg og er sjefene dine som dermed også bestemmer over din karriereutvikling....

Hadde ikke jeg vært på tur med dem hadde jeg bare kunnet svare som deg, men erfaringen tilsier altså at man må være åpen for at det kan finnes situasjoner der det føles guffent å si nei.

Ok, men heldigvis er ikke dette blant flertallet av situasjoner man blir presentert for da....

Gjest nesten avholds
Skrevet

I min jobb er det en bytur minst en gang i måneden, i tillegg er det en del arrangementer ganske ofte utenom dette også.

Jeg er vel nesten for avholdsmenneske å regne, og får mye negative tilbakemeldinger på det.

Jeg er døll og kjedelig, festbrems, rar som ikke drikker, og de kan liksom ikke forstå hvorfor.

Jeg liker igrunnen ikke alkohol og heller ikke rusen den gir.

Tidligere var jeg mye med, bare for å være sosial og bli kjent med de jeg jobbet med.

Nå har de vel sluttet å spurt og tar det liksom som en selvfølge at jeg ikke skal være med.

MEN, jeg har faktisk vært med mange ganger uten å drikke, men da ender jeg alltid opp men en masse mas om at jeg skal kjøre hit og dit.

Drikker man ikke, så ER man sjåfør og da får jo ikke jeg kost meg liksom og delta på selve festen.

Det har vel egentlig medført at jeg svært sjelden deltar på festligheter i regi av jobben.

Kun ved spesielle anledninger som julebord og andre årlige events.

Så ja, jeg vil si det er en del drikkepress selv om man er voksen.

Jeg har opplevd det også ved andre arbeidsplasser enn den jeg har nå.

Skrevet

Ok, men heldigvis er ikke dette blant flertallet av situasjoner man blir presentert for da....

Heldigvis! :-)

Men dette gjaldt kun temaet om man føler drikkepress eller ikke når man er sammen med kolleger, enten det er på arbeidsreise eller på f eks julebord.

Jeg skulle imidlertid tro at de aller fleste som drikker "for mye" gjør det helt frivillig, uten å føle noe press, og da er det jo et diskusjonstema i hvilken grad arbeidsgiver skal gjøre noe for å minske fylleriet.

Ta dette med arbeidsreiser, særlig til utlandet: Mange av oss, meg selv inkludert, har litt lettere omgang med alkohol på turer til utlandet, uten at man nødvendigvis er fulle. Det føles kanskje mer naturlig å ta vin til lunsj og middag når man spiser på restaurant i utlandet, mens man hjemme ville nøyd seg med vann.

Men man er jo tross alt på en reise hvor man representerer bedriften sin, og man burde derfor tatt hensyn til det.

Og npr det gjelder hensynet til en selv: En enkelt arbeidsreise en gang i blant med alkohol midt i uka har svært liten betydning. Men enkelte reiser utrolig mye, og en mer lemfeldig omgang med alkohol på reiser vil derfor gjøre enormt utslag på totalforbruket til vedkommende.

Persille1365381127
Skrevet

I min jobb er det en bytur minst en gang i måneden, i tillegg er det en del arrangementer ganske ofte utenom dette også.

Jeg er vel nesten for avholdsmenneske å regne, og får mye negative tilbakemeldinger på det.

Jeg er døll og kjedelig, festbrems, rar som ikke drikker, og de kan liksom ikke forstå hvorfor.

Tidligere var jeg mye med, bare for å være sosial og bli kjent med de jeg jobbet med.

Nå har de vel sluttet å spurt og tar det liksom som en selvfølge at jeg ikke skal være med.

MEN, jeg har faktisk vært med mange ganger uten å drikke, men da ender jeg alltid opp men en masse mas om at jeg skal kjøre hit og dit.

Drikker man ikke, så ER man sjåfør og da får jo ikke jeg kost meg liksom og delta på selve festen.

Det har vel egentlig medført at jeg svært sjelden deltar på festligheter i regi av jobben.

Så rart.

I den gamle jobben min var vi ute en gang i mnd - med gratis drikke, og det var mange som ikke drakk uten at det var noe problem. Noen drakk selvfølgelig med begge hender og enda litt til også....

Her er vi lite ute, men de gangene det har vært har det vært det samme som tidligere, noen stopper aldri - og noen drikker lite.

Har aldri lagt merke til at det er noe problem....

Persille1365381127
Skrevet

Heldigvis! :-)

Men dette gjaldt kun temaet om man føler drikkepress eller ikke når man er sammen med kolleger, enten det er på arbeidsreise eller på f eks julebord.

Jeg skulle imidlertid tro at de aller fleste som drikker "for mye" gjør det helt frivillig, uten å føle noe press, og da er det jo et diskusjonstema i hvilken grad arbeidsgiver skal gjøre noe for å minske fylleriet.

Ta dette med arbeidsreiser, særlig til utlandet: Mange av oss, meg selv inkludert, har litt lettere omgang med alkohol på turer til utlandet, uten at man nødvendigvis er fulle. Det føles kanskje mer naturlig å ta vin til lunsj og middag når man spiser på restaurant i utlandet, mens man hjemme ville nøyd seg med vann.

Men man er jo tross alt på en reise hvor man representerer bedriften sin, og man burde derfor tatt hensyn til det.

Og npr det gjelder hensynet til en selv: En enkelt arbeidsreise en gang i blant med alkohol midt i uka har svært liten betydning. Men enkelte reiser utrolig mye, og en mer lemfeldig omgang med alkohol på reiser vil derfor gjøre enormt utslag på totalforbruket til vedkommende.

''En enkelt arbeidsreise en gang i blant med alkohol midt i uka har svært liten betydning. Men enkelte reiser utrolig mye, og en mer lemfeldig omgang med alkohol på reiser vil derfor gjøre enormt utslag på totalforbruket til vedkommende.''

Men bør vi legge dette ansvaret på arbeidsgiver? Handler ikke det egentlig mer om din holdning som arbeidstaker?

Om man stiller brisen i kundemøte synes jeg det er utrolig uprofesjonelt - og det er en ting alle burde forstå, som er unødvendig at arb.giver presiserer.

Det samme med et kunde-event.

Jeg tror det handler mer om _våre_ holdninger til alokohol - enn arb.givers...

Skrevet

''En enkelt arbeidsreise en gang i blant med alkohol midt i uka har svært liten betydning. Men enkelte reiser utrolig mye, og en mer lemfeldig omgang med alkohol på reiser vil derfor gjøre enormt utslag på totalforbruket til vedkommende.''

Men bør vi legge dette ansvaret på arbeidsgiver? Handler ikke det egentlig mer om din holdning som arbeidstaker?

Om man stiller brisen i kundemøte synes jeg det er utrolig uprofesjonelt - og det er en ting alle burde forstå, som er unødvendig at arb.giver presiserer.

Det samme med et kunde-event.

Jeg tror det handler mer om _våre_ holdninger til alokohol - enn arb.givers...

''Men bør vi legge dette ansvaret på arbeidsgiver? Handler ikke det egentlig mer om din holdning som arbeidstaker? ''

Det er jeg HELT enig i, men mange bedrifter har jo sin egen 'Code of Conduct' mht til hvordan man skal oppføre seg. Og selv om mye vil gå under betegnelsen 'vanlig folkseskikk', så føles det kanskje verre å bryte det når det står svart på hvitt hva som gjelder for ansatte i vedkommende firma.

Jeg mener å huske en nyhetssak for noen år siden der et stort norsk firma innførte alkoholforbud (eller -restriksjoner??) på utenlandssturer. I prinsippet er ikke dette noe annerledes enn om firmaet innfører f eks forbud mot kjøp av sex på arbeidsreiser, dels av hensyn til hvilken etisk profil firmaet ønsker å ha, men også av hensyn til hva som kan 'slå tilbake' på firmaet. Jeg skjønner jo at firmaer er opptatt av å skjerme sitt gode navn og rykte.

''Om man stiller brisen i kundemøte synes jeg det er utrolig uprofesjonelt - og det er en ting alle burde forstå, som er unødvendig at arb.giver presiserer.''

Ja, men det er ikke nødvendigvis det det dreier seg om. En fuktig middag på byen kan gjøre deg uopplagt dagen etterpå. Eller man kan ha en representasjonsmiddag med kunden. osv.

Er det egentlig noe 'verre' eller 'rarere' at arbeidsgiveren presiserer at man må ha forsiktig omgang med alkohol på arbeidsreiser enn at man presiserer at man må møte presist på jobb? Selv om 'alle' også burde forstå det siste?

''Jeg tror det handler mer om _våre_ holdninger til alokohol - enn arb.givers...''

Ja, men når våre holdninger til alkohol til syvende og sist kan gå utover arbeidsgiveren, er det ikke så rart om arb.g. også innfører retningslinjer om ansattes forhold til alkohol i arbeidsrelaterte sammenhenger.

Skrevet

Om man blir utsatt for drikkepress eller ikke kommer kanskje litt an på hvordan man deltar i det festlige laget i edru tilstand? Jeg mener, hvis man i hovedsak er veldig stille og ikke er med på moroa kan jeg jo se for meg at det vil bli litt mas om å drikke - nettopp fordi folk med litt innabords ofte slår seg mer løs. Uten at jeg dermed at har sagt at det er greit å pushe alkohol på de som ikke vil ha!

Persille1365381127
Skrevet

''Men bør vi legge dette ansvaret på arbeidsgiver? Handler ikke det egentlig mer om din holdning som arbeidstaker? ''

Det er jeg HELT enig i, men mange bedrifter har jo sin egen 'Code of Conduct' mht til hvordan man skal oppføre seg. Og selv om mye vil gå under betegnelsen 'vanlig folkseskikk', så føles det kanskje verre å bryte det når det står svart på hvitt hva som gjelder for ansatte i vedkommende firma.

Jeg mener å huske en nyhetssak for noen år siden der et stort norsk firma innførte alkoholforbud (eller -restriksjoner??) på utenlandssturer. I prinsippet er ikke dette noe annerledes enn om firmaet innfører f eks forbud mot kjøp av sex på arbeidsreiser, dels av hensyn til hvilken etisk profil firmaet ønsker å ha, men også av hensyn til hva som kan 'slå tilbake' på firmaet. Jeg skjønner jo at firmaer er opptatt av å skjerme sitt gode navn og rykte.

''Om man stiller brisen i kundemøte synes jeg det er utrolig uprofesjonelt - og det er en ting alle burde forstå, som er unødvendig at arb.giver presiserer.''

Ja, men det er ikke nødvendigvis det det dreier seg om. En fuktig middag på byen kan gjøre deg uopplagt dagen etterpå. Eller man kan ha en representasjonsmiddag med kunden. osv.

Er det egentlig noe 'verre' eller 'rarere' at arbeidsgiveren presiserer at man må ha forsiktig omgang med alkohol på arbeidsreiser enn at man presiserer at man må møte presist på jobb? Selv om 'alle' også burde forstå det siste?

''Jeg tror det handler mer om _våre_ holdninger til alokohol - enn arb.givers...''

Ja, men når våre holdninger til alkohol til syvende og sist kan gå utover arbeidsgiveren, er det ikke så rart om arb.g. også innfører retningslinjer om ansattes forhold til alkohol i arbeidsrelaterte sammenhenger.

Jeg ser poengene dine.

Men at du skal komme på jobb presis er direkte relatert til jobben du skal gjøre, det er jo egentlig ikke alkohol.

Det er derfor jeg mener det burde være grenser for hva arb.giver skal presisere.

Jeg sier jo ikke til mine ansatte (i bhg) at jeg ikke synes de skal gå på fylla på den lokale puben, fordi det er så kjipt om foreldrene ser dem der. Det regner jeg med de skjønner selv - og jeg føler ikke at det er opp til meg å adressere det til dem...

Skrevet

Jeg ser poengene dine.

Men at du skal komme på jobb presis er direkte relatert til jobben du skal gjøre, det er jo egentlig ikke alkohol.

Det er derfor jeg mener det burde være grenser for hva arb.giver skal presisere.

Jeg sier jo ikke til mine ansatte (i bhg) at jeg ikke synes de skal gå på fylla på den lokale puben, fordi det er så kjipt om foreldrene ser dem der. Det regner jeg med de skjønner selv - og jeg føler ikke at det er opp til meg å adressere det til dem...

Ja, men det er litt forskjell kanskje på det du sier til ansatte i en liten, lokal bedrift, og det som fremgår av mer offisielle retningslinjer i et stort multinasjonalt selskap med mange utestasjonerte og folk på forretningsreise.

Jeg søkte opp og fant denne artikkelen om yrkesreiser og helse. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=569630

Her står det bl a at det i Norsk Hydros etiske retningslinjer heter: "Den enkelte skal avholde seg fra og unnlate å stimulere andre til bruk av rusmidler på en måte som stiller rusmiddelbrukeren, Hydro eller forretningsforbindelsen i et uheldig lys."

Skrevet

Jeg jobber i en bransje hvor det generelt er mange situasjoner hvor alkohol forekommer i jobbsammenheng. På de arbeidsplassene jeg har hatt, er det mange "anledninger", og fredagspilsen/en øl etter jobben med kolleger er vanlig. Men det er alltid en eller flere som er med, som ikke drikker alkohol. Enten fordi de er avholds, fordi de kjører, fordi de ikke har lyst på øl eller vin, eller noe annet.

Jeg har aldri, i løpet av over ti år, opplevd at noen har fått tyn for det, så lenge de er omgjengelige og hyggelige og ikke syter over at andre drikker.

Som regel legger jeg ikke merke til hva folk har i glassene sine, engang. Jeg var ute med en av kollegene mine jevnlig, og det tok nesten et år før før jeg oppdaget at hun var totalavholds.

Så jeg må innrømme at jeg lurer litt på hva slags miljø du ferdes i, når du opplever slike reaksjoner på at du ikke drikker. Eller kanskje det er måten du oppfører deg på - gjør du et stort nummer ut av det? Dette skriver jeg ikke for å være kjip, altså - for jeg aner virkelig ikke hvordan du oppfører deg. Så jeg beklager dersom jeg har tråkket deg på tærne.

Skrevet

Jeg ser poengene dine.

Men om dine ansatte møter bakfulle og stinkende på jobb og tar imot barna, er det i aller høyeste grad et problem som gjelder jobben. Og dersom du som sjef har dratt dem med ut på pubrunde kvelden i forveien, har du signalisert at det er greit. Nå setter jeg det veldig på spissen, men i noen bransjer er det helt klart veldig viktig hva sjefene signaliserer i så måte.

Jeg har hatt ledere som har drukket ganske heftig på jobbreiser, og det er klart at det gir et dårlig signal i forhold til de ansatte.

Skrevet

Der jeg jobber, ble man tidligere oppsagt om man brukte alkohol i arbeidstiden eller møtte full på jobb. En pensjonist har fortalt a de mang en gang måtte gjemme en kamerat når noen fra ledelsen nærmet seg...

I dag finns det noe som heter AKAN-utvalg både hos oss og sikkert i mange andre bedrifter:

http://www.akan.no/

Vi har aldri fått alkohol til jul av arbeidsgiver, men det hender noen ansatte (og da gjerne avholdsfolk!) får vinflasker av forretningsforbindelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...