Gå til innhold

Gjesp????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan nok høres litt rart ut, men jeg håper noen kan svare meg. Når man gjesper, er det som regel godt når lufta slippes ut. Slutten på gjespen liksom.. Jeg får det ikke til. Føler at gjespen blir brutt i midten. Får ikke pustet skikkelig ut.. Får aldri lenger den deilige følelsen når gjespen er ferdig, og kan puste ut.. Dette er ikke lett å forklare. Føler at noen muskler er kutta av på vien nedover.. Håper noen kan svare meg på dette. Har astma og noe angst.

Fortsetter under...

Skrevet

Du sier du har astma og angst. Begge deler kan påvirke respirasjonssystemet, også slik du beskriver.

Skrevet

Du sier du har astma og angst. Begge deler kan påvirke respirasjonssystemet, også slik du beskriver.

Ok..

Veit du hva jeg kan gjøre m det? Hvordan jeg kan få meg en skikkelig god gjesp, og puste godt ut m magen?.. Føler at jeg ikke kan blåse godt ut.. Virker sånn at noe er tett.. Sliter m ei tett bihule, det kan vel ikke ha noe m dette??.. Syns dette er rart..

Skrevet

Ok..

Veit du hva jeg kan gjøre m det? Hvordan jeg kan få meg en skikkelig god gjesp, og puste godt ut m magen?.. Føler at jeg ikke kan blåse godt ut.. Virker sånn at noe er tett.. Sliter m ei tett bihule, det kan vel ikke ha noe m dette??.. Syns dette er rart..

Er du stiv og anspent, påvirkes pusten din. Har du pusteproblemer fra før, forverres sykdommen hvis deler av kroppen er anspent. Det gjelder å være bevisst på dine egne spenninger, men det er jo ikke alltid så lett dersom du sliter med angst.

Kjenn etter! Er du avslappet der du sitter akkurat nå? Sitter du godt på hele bakenden, eller sitter du ytterst på stolen? Er kjeven avslappet, eller biter du tennene sammen? Svært mange av oss går rundt med spenninger i deler av kroppen. Ved å frigjøre disse spenningene, kan vi oppnå at pusten flyter bedre. Det finnes gode eksempler i språket vårt på den åpenbare sammenheng mellom pust og spenninger: Å bli stiv av skrekk, å trekke et lettelsens sukk og å holde pusten av spenning, er noen. Enkelte ganger er slike spenninger naturlig, men fester de seg, blir det en uvane som hemmer pusten og våre bevegelser. Er du lungesyk, vil slike spenninger dermed foreverre helsa di ytterligere.

Slipp magemusklene fri, ikke knytt nevene, slapp av i kjeven, ha en avslappet tunge og senk skuldrene. Da er sannsynligheten stor for at du puster slik du bør. Alt henger sammen og må tas hensyn til. Økt fokusering på disse tingene vil kunne frigjøre mer energi og velvære.

Skrevet

Er du stiv og anspent, påvirkes pusten din. Har du pusteproblemer fra før, forverres sykdommen hvis deler av kroppen er anspent. Det gjelder å være bevisst på dine egne spenninger, men det er jo ikke alltid så lett dersom du sliter med angst.

Kjenn etter! Er du avslappet der du sitter akkurat nå? Sitter du godt på hele bakenden, eller sitter du ytterst på stolen? Er kjeven avslappet, eller biter du tennene sammen? Svært mange av oss går rundt med spenninger i deler av kroppen. Ved å frigjøre disse spenningene, kan vi oppnå at pusten flyter bedre. Det finnes gode eksempler i språket vårt på den åpenbare sammenheng mellom pust og spenninger: Å bli stiv av skrekk, å trekke et lettelsens sukk og å holde pusten av spenning, er noen. Enkelte ganger er slike spenninger naturlig, men fester de seg, blir det en uvane som hemmer pusten og våre bevegelser. Er du lungesyk, vil slike spenninger dermed foreverre helsa di ytterligere.

Slipp magemusklene fri, ikke knytt nevene, slapp av i kjeven, ha en avslappet tunge og senk skuldrene. Da er sannsynligheten stor for at du puster slik du bør. Alt henger sammen og må tas hensyn til. Økt fokusering på disse tingene vil kunne frigjøre mer energi og velvære.

Du er flink du :) Fant nettopp ut at jeg hadde behov for å senke skuldrene :)

Beklager om jeg forstyrrer for trådstarter! :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg sliter ekstremt m spenninger i kroppen. Det er noe jeg har slitt m siden jeg var i bil ulykke og fikk wiphlash. Men takk for rådene. Jeg prøver i ny og ned m avslapning, men har problemer m det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...