tvilling75 Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Er litt småforbanna her. Var nettopp nede og sjekket leiligheten, skulle måle litt på badet siden det skal pusses opp. Og der har tullingen hengt opp dartskiva på veggen og stort sett truffet veggen rundt. To av pilene stod fortsatt i veggen! Store, dype hull! Må jo rive tapeten, sparkle og tapetsere på nytt. Leieboeren har sagt opp fra 1. januar, og nå lurer jeg på hva vi egentlig kan gjøre. Dumme som vi var, har vi ikke tatt depositum. Vi lurer faktisk litt på å hente komfyren, som han fikk kjøpe hos oss for 1000 kr, og ta den som kompesasjon. Det så også helt for j.... ut mtp rot og skitt. Tipper han ikke kommer til å vaske noe særlig ut etter seg heller. Men det er vel ikke så mye vi kan gjøre...? Neste leieboer skal iallfall få betale inn depositum! 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Dere har i alle fall ingen rett til å ta tilbake komfyren, den har han betalt for og det blir faktisk tyveri om dere tar den. Har dere ikke leiekontrakt? Har dere ikke noen punkter der om ødeleggelser og erstatning? 0 Siter
Gjest lykke til Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Jeg vet ikke hva du kan gjøre. Mine foreldre har også hatt leieboere, og de har bare vært uheldige. De har ødelagt tregulv og spikret mange (!) huller i veggene, ikke vasket etter seg, dritt rundt toalett, borret hull i murvegg, tatt ned lamper, rotet i en bod som de ikke disponerte m.m. Neste gang tar dere også bilder av leiligheten før dere leier ut. 0 Siter
tvilling75 Skrevet 7. november 2007 Forfatter Skrevet 7. november 2007 Dere har i alle fall ingen rett til å ta tilbake komfyren, den har han betalt for og det blir faktisk tyveri om dere tar den. Har dere ikke leiekontrakt? Har dere ikke noen punkter der om ødeleggelser og erstatning? Tenkte siden vi ikke har noen kjøpskontrakt på komfyren, ville det blitt ord mot ord. Temmelig sikker på at vi ikke får noe ellers..... men ja, skjønner det er tyveri, men samtidig har jo han ødelagt en hel vegg. Skal sjekke kontrakten, men uansett vil han nok aldri betale oss et øre. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Du får nok ingenting igjen, men nå har du lært følgende: - ta alltid depositum - ta bilder av leiligheten FØR utleie, daterte bilder, få gjerne leieboeren til å signere på at han godkjenner bildene - skriv utstyrsliste over alt som står i leiligheten - spesifiser at leietager står ansvarlig for skader på leiligheten, og at dere aksepterer normal slitasje. Om dere ikke enes om hva det er når vedkommende flytter, så får dere inn en takstmann til å vurdere det - og legger frem bildene. - spesifiser renhold ved utflytting - og at leieboer vil bli belastet regning fra renholdsfirma dersom det ikke ser ok ut. 0 Siter
mrxx Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Dere har dessverre lite dere skulle ha sagt og dere kan ikke ta igjen komfyren heller hvis han nekter. Men det er lov å prøve seg så si i fra at den vil dere ha igjen som kompensasjon for det han har ødelagt. Dere må alltid ta depositum, bruk 3 måneder, dere kan faktisk ta helt opp til 6 måneder, men det blir for mye penger for leietagerne. Husk å opprette depositumskonto i leietagerens navn og ikke i ditt eget. Dette finnes det regler for. Jeg har leid ut flere leiligheter i 10 år og har ikke hatt problemer, bortsett fra ei jente som stakk fra ei regning på mellom 2 og 3 tusen, men det er snart 10 år siden. Det er viktig å se an de som kommer og vil leie, det er viktig å være litt menneskekjenner også. Det er flere som har ringt meg, som virker seriøse og voksne, men som sliter med depositum. Men jeg sier klart i fra at det ikke er aktuelt for meg å vike på dette. Jeg får leid ut uansett, så jeg er ikke avhengig av å ta slike sjanser. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Det kommer jo helt an på hva som står i kontrakten, men om dere ikke har depositum spørs det kanskje om dere har en godt kontrakt? Når det gjelder den ødelagte veggen ville jeg skrevet et formelt brev til ham og krevet at han betalte for utbedring av skadene. Sett gjerne opp et regnestykke med forventede kostnader. Minn ham gjerne på at han også skal vaske, og si at dersom han _ikke_ gjør det vil du måtte tilkalle rengjøringsbyrå på hans regning. Det virker usaklig å holde tilbake komfyren, i hvertfall før han har fått sjansen til å gjøre opp for seg. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Først og fremst må dere snakke med leieboeren om dette, kanskje vedkommende ikke er en så stor dust som dere tror? Dernest: Ser at alle forherliger depositum, men husk at en depositumkonto kun kan tømmes av utleier og leietaker samtidig, og selve kontoen må stå i leietakers navn. Dersom leietaker er idiot, så vil kanskje ikke vedkommende gå med på å gi dere penger fra denne kontoen, og for at dere da skal få ut det dere skal ha, må dere gjennom en rettsprosess. Banken kan utbetale penger til utleier dersom det ligger et rettskraftig vedtak der, men ikke ellers. Flere av mine venner har gått på denne smellen, ikke får de ut penger og ikke ønsker de å bruke penger på rettsvesenet for å få dem ut heller - det kan fort bli en dyr affære... Når det er sagt, så har man jo også den andre siden av saken, nemlig at leietaker heller ikke får ut sine penger uten at dere er tilstede. Og dette kan jo være et tap leietaker ikke kan ta. For fremtiden må dere nok bli flinkere til å sile hvem dere vil leie ut til. Det er en møysommelig prosess, og husk alltid å be om flere referanser fra de som vil leie. Og sjekk disse referansene godt, be gjerne om arbeidsgivers telefonnummer også og ta en sjekk der. I vår utleietid lærte vi kjapt at man ALDRI skal leie ut til folk uten fast inntekt (dessverre...), ikke til ungdom som røyker dersom man ønsker et røykfritt innemiljø og absolutt ikke til noen som ingen i egen omgangskrets kjenner til... 0 Siter
soleil Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Først og fremst må dere snakke med leieboeren om dette, kanskje vedkommende ikke er en så stor dust som dere tror? Dernest: Ser at alle forherliger depositum, men husk at en depositumkonto kun kan tømmes av utleier og leietaker samtidig, og selve kontoen må stå i leietakers navn. Dersom leietaker er idiot, så vil kanskje ikke vedkommende gå med på å gi dere penger fra denne kontoen, og for at dere da skal få ut det dere skal ha, må dere gjennom en rettsprosess. Banken kan utbetale penger til utleier dersom det ligger et rettskraftig vedtak der, men ikke ellers. Flere av mine venner har gått på denne smellen, ikke får de ut penger og ikke ønsker de å bruke penger på rettsvesenet for å få dem ut heller - det kan fort bli en dyr affære... Når det er sagt, så har man jo også den andre siden av saken, nemlig at leietaker heller ikke får ut sine penger uten at dere er tilstede. Og dette kan jo være et tap leietaker ikke kan ta. For fremtiden må dere nok bli flinkere til å sile hvem dere vil leie ut til. Det er en møysommelig prosess, og husk alltid å be om flere referanser fra de som vil leie. Og sjekk disse referansene godt, be gjerne om arbeidsgivers telefonnummer også og ta en sjekk der. I vår utleietid lærte vi kjapt at man ALDRI skal leie ut til folk uten fast inntekt (dessverre...), ikke til ungdom som røyker dersom man ønsker et røykfritt innemiljø og absolutt ikke til noen som ingen i egen omgangskrets kjenner til... Man må ikke gå igjennom rettsak. Det holder med forliksrådet. Det koster et rettsgebyr - tror det er ca 800 kr. Det kan i en del tilfeller holde med en trussel om dette for å komme til enighet, om leietageren skjønner at han har en dårlig sak så vil han jo måtte betale gebyret i tillegg om han taper. 0 Siter
Orio Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Først og fremst må dere snakke med leieboeren om dette, kanskje vedkommende ikke er en så stor dust som dere tror? Dernest: Ser at alle forherliger depositum, men husk at en depositumkonto kun kan tømmes av utleier og leietaker samtidig, og selve kontoen må stå i leietakers navn. Dersom leietaker er idiot, så vil kanskje ikke vedkommende gå med på å gi dere penger fra denne kontoen, og for at dere da skal få ut det dere skal ha, må dere gjennom en rettsprosess. Banken kan utbetale penger til utleier dersom det ligger et rettskraftig vedtak der, men ikke ellers. Flere av mine venner har gått på denne smellen, ikke får de ut penger og ikke ønsker de å bruke penger på rettsvesenet for å få dem ut heller - det kan fort bli en dyr affære... Når det er sagt, så har man jo også den andre siden av saken, nemlig at leietaker heller ikke får ut sine penger uten at dere er tilstede. Og dette kan jo være et tap leietaker ikke kan ta. For fremtiden må dere nok bli flinkere til å sile hvem dere vil leie ut til. Det er en møysommelig prosess, og husk alltid å be om flere referanser fra de som vil leie. Og sjekk disse referansene godt, be gjerne om arbeidsgivers telefonnummer også og ta en sjekk der. I vår utleietid lærte vi kjapt at man ALDRI skal leie ut til folk uten fast inntekt (dessverre...), ikke til ungdom som røyker dersom man ønsker et røykfritt innemiljø og absolutt ikke til noen som ingen i egen omgangskrets kjenner til... Når leieforholdet er opphørt kan banken utbetale depositumet til leietaker hvis ikke utleier har gått til sak innen en viss frist. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Man må ikke gå igjennom rettsak. Det holder med forliksrådet. Det koster et rettsgebyr - tror det er ca 800 kr. Det kan i en del tilfeller holde med en trussel om dette for å komme til enighet, om leietageren skjønner at han har en dårlig sak så vil han jo måtte betale gebyret i tillegg om han taper. Er klar over det, poenget mitt var at det er en mer langtekkelig prosess enn som så. Og i verste fall havner man jo i retten til slutt, men det er det vel ikke mest av. :-) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Når leieforholdet er opphørt kan banken utbetale depositumet til leietaker hvis ikke utleier har gått til sak innen en viss frist. Ikke ifølge banken vi satte inn depositum i for 6 måneder siden - de kunne ikke betale ut ei krone uten at det forelå et offentlig dokument. Men nå var vi veldig, veldig snille leietakere vi, altså, så vi fikk glatt tilbake pengene våre da leieforholdet opphørte. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Jeg vet ikke hva du kan gjøre. Mine foreldre har også hatt leieboere, og de har bare vært uheldige. De har ødelagt tregulv og spikret mange (!) huller i veggene, ikke vasket etter seg, dritt rundt toalett, borret hull i murvegg, tatt ned lamper, rotet i en bod som de ikke disponerte m.m. Neste gang tar dere også bilder av leiligheten før dere leier ut. Man kan da ikke nekte folk å henge opp ting på veggene. 0 Siter
morsan Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Man kan da ikke nekte folk å henge opp ting på veggene. Hvorfor ikke? Jeg mener å huske fra min tid i studentvy at det der var regler som forbød en å lage hull i veggene. Man måtte enten feste plakater med slik 'klistermasse' som lar seg fjerne etterpå, eller man måtte ha små spiker i taklistene og henge bilder i fisketråd. 0 Siter
multippel Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Hvorfor ikke? Jeg mener å huske fra min tid i studentvy at det der var regler som forbød en å lage hull i veggene. Man måtte enten feste plakater med slik 'klistermasse' som lar seg fjerne etterpå, eller man måtte ha små spiker i taklistene og henge bilder i fisketråd. Å spille dart på veggen er jo å ødelegge, men alminnelig slitasje og bruk av et leieobjekt er noe en må regne med. 0 Siter
morsan Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Å spille dart på veggen er jo å ødelegge, men alminnelig slitasje og bruk av et leieobjekt er noe en må regne med. Enig i det, men har hørt om flere tilfeller med forbud mot å sette opp spiker og bildeoppheng. 0 Siter
multippel Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Enig i det, men har hørt om flere tilfeller med forbud mot å sette opp spiker og bildeoppheng. Ja, det kan være. Men jeg som ikke eier eget hus og har familie, jeg føler at når jeg bor et sted så må jeg kunne lage et hjem der. Dvs at jeg setter opp hyller og henger opp bilder etc. Jeg ville ikke leid om jeg ikke kunne det. Jeg pleier å bruke så godt det lar seg gjøre hull som allerede er der slik at det ikke skal bli masse hull:-) Men etter at noen har bodd ett sted så tror jeg man må regne med litt sparkling og maling igjen:-) 0 Siter
morsan Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Ja, det kan være. Men jeg som ikke eier eget hus og har familie, jeg føler at når jeg bor et sted så må jeg kunne lage et hjem der. Dvs at jeg setter opp hyller og henger opp bilder etc. Jeg ville ikke leid om jeg ikke kunne det. Jeg pleier å bruke så godt det lar seg gjøre hull som allerede er der slik at det ikke skal bli masse hull:-) Men etter at noen har bodd ett sted så tror jeg man må regne med litt sparkling og maling igjen:-) Enig i det. Man må ha en grei avveining mellom hensynet til eier og leier. 0 Siter
Sofline Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Hvorfor ikke? Jeg mener å huske fra min tid i studentvy at det der var regler som forbød en å lage hull i veggene. Man måtte enten feste plakater med slik 'klistermasse' som lar seg fjerne etterpå, eller man måtte ha små spiker i taklistene og henge bilder i fisketråd. Jeg har leid en del leiligheter nå og har aldri vært borti at jeg ikke må spikre opp noe på veggene. Skal man ikke kunne henge op en knagg engang? Men jeg er klar over at enkelte hybelhus praktiserer ikke-heng-opp-noe-på-veggen-regelen, men i såfall skal det jo være spesifisert i leiekontrakten. 0 Siter
Orio Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 Ikke ifølge banken vi satte inn depositum i for 6 måneder siden - de kunne ikke betale ut ei krone uten at det forelå et offentlig dokument. Men nå var vi veldig, veldig snille leietakere vi, altså, så vi fikk glatt tilbake pengene våre da leieforholdet opphørte. :-) Fra husleieloven § 3-5 ''Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned etter at varselet ble mottatt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken.'' Da fikk dere ikke riktig informasjon av banken. Hvis utleier slår seg vrang kan leietaker allikevel få depositumet utbetalt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.