adelie Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Hva gjør du hvis TV-kontakten funker dårlig? Hvaslags handymenn fikser ny kontakt - altså kontakten som sitter i veggen, til antennekabelen (har kabel- TV) Eller går man i en butikk og kjøper og monterer selv? Fikser det meste selv, men... | 0 Siter
frosken Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Elektriker, eller "antenneanleggsmontør". 0 Siter
mrxx Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Dette er svært enkelt å fikse selv, så du kan kjøpe ny kontakt, hvis det er nødvendig og montere. Men er dette av den gammeldags typen, men en hvit plaskopp utenpå? Den kan du dra av og så kan du se på tilkoblingene. En antenneledning har en leder og jordledning. Jordledningen ligger tvinnet rundt lederen. Lederen skal skru til med skruen i midten på kontakten og jordledningen skal skrus i strekkavlasningen (plate med to skruer i hver ende) Forklaringen er avhengig av at du har en "gammeldags" antenneledning og tilkobling. 0 Siter
adelie Skrevet 8. november 2007 Forfatter Skrevet 8. november 2007 Dette er svært enkelt å fikse selv, så du kan kjøpe ny kontakt, hvis det er nødvendig og montere. Men er dette av den gammeldags typen, men en hvit plaskopp utenpå? Den kan du dra av og så kan du se på tilkoblingene. En antenneledning har en leder og jordledning. Jordledningen ligger tvinnet rundt lederen. Lederen skal skru til med skruen i midten på kontakten og jordledningen skal skrus i strekkavlasningen (plate med to skruer i hver ende) Forklaringen er avhengig av at du har en "gammeldags" antenneledning og tilkobling. Jeg printer ut svaret ditt, og så skal jeg undersøke / ev. stramme, fikse. Takk 0 Siter
....AV Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Er det den delen som står fast i veggen eller den dingsen som sitter på ledningen som er dårlig? 0 Siter
adelie Skrevet 8. november 2007 Forfatter Skrevet 8. november 2007 Er det den delen som står fast i veggen eller den dingsen som sitter på ledningen som er dårlig? I veggen. 0 Siter
....AV Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 I veggen. Jeg ville skrudd av lokket og sett om noe er løst. Det er vanligvis ikke så vanskelig å se hvis det har blitt så dårlig at du ikke har kontakt. Hvis du skal ha noen profesjonelle til å gjøre det, er nok elektrikere rette personer. 0 Siter
adelie Skrevet 8. november 2007 Forfatter Skrevet 8. november 2007 Jeg ville skrudd av lokket og sett om noe er løst. Det er vanligvis ikke så vanskelig å se hvis det har blitt så dårlig at du ikke har kontakt. Hvis du skal ha noen profesjonelle til å gjøre det, er nok elektrikere rette personer. Takk for svar. Jeg tenkte å følge rådene til mrxx, litt senere i dag. Ellers funker det slik at hvis jeg rikker litt på pluggen, veksler det mellom god og dårlig konakt. Det gjelder å slippe taket i rett øyeblikk - prøve og feile. Og til neste dag kan det være dårlig igjen. Jeg tror det er den i veggen som er problemet. 0 Siter
....AV Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Takk for svar. Jeg tenkte å følge rådene til mrxx, litt senere i dag. Ellers funker det slik at hvis jeg rikker litt på pluggen, veksler det mellom god og dårlig konakt. Det gjelder å slippe taket i rett øyeblikk - prøve og feile. Og til neste dag kan det være dårlig igjen. Jeg tror det er den i veggen som er problemet. mrxx forklarer i forhold til at det er den delen som sitter på antenneledningen som er løs. Men det er nok det mest sannsynlige, så det er nok lurt å prøve det også. 0 Siter
adelie Skrevet 8. november 2007 Forfatter Skrevet 8. november 2007 mrxx forklarer i forhold til at det er den delen som sitter på antenneledningen som er løs. Men det er nok det mest sannsynlige, så det er nok lurt å prøve det også. Ojj, ja det har du rett i at mrxx siktet til, ja. Jeg skal ta for meg begge deler, og se om noe er løst. Nå har jeg fått litt mer pågangsmot Pussig, siste kjæresten min var handyman, men gadd han sjekke dette? Nope. Nok et symptom på at noe var feil i forholdet.. hehe 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Den fiksa jeg selv jeg. Trengte en antennekabel og det var lagt en evig laaaaaaang en fra stua og inn på Snuppas rom. Siden Suppa ikke skal ha tv på rommet på mange år (om enn da) så løsnet jeg kabelen, kuttet den til ønsket lengde og satte pluggen på igjen. En antennekabel er svært enkle saker og man trenger ingen elektriker for å fikse det. 0 Siter
adelie Skrevet 8. november 2007 Forfatter Skrevet 8. november 2007 Den fiksa jeg selv jeg. Trengte en antennekabel og det var lagt en evig laaaaaaang en fra stua og inn på Snuppas rom. Siden Suppa ikke skal ha tv på rommet på mange år (om enn da) så løsnet jeg kabelen, kuttet den til ønsket lengde og satte pluggen på igjen. En antennekabel er svært enkle saker og man trenger ingen elektriker for å fikse det. Hehe.. nei jeg har montert dem selv. Jeg trodde problemet satt i veggen. Men nå holder jeg på å lete etter en ny antenne-sko 0 Siter
mrxx Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jeg printer ut svaret ditt, og så skal jeg undersøke / ev. stramme, fikse. Takk Fant du ut av det? 0 Siter
adelie Skrevet 9. november 2007 Forfatter Skrevet 9. november 2007 Fant du ut av det? Jo, takk! Du hadde jo skrevet en svært god bruksanvisning. Jeg trodde først at feilen satt i veggen. Men ved ettersyn, satset jeg på teorien om at det var i antenneskoen. Jeg skar av ledningen og satte på en annen sko. Det funker nå. Jeg var så glad over å ha klart bilde, at ejg har ikke testet ut om det er stabilt ennå. Det får jeg se i kveld 0 Siter
mrxx Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jo, takk! Du hadde jo skrevet en svært god bruksanvisning. Jeg trodde først at feilen satt i veggen. Men ved ettersyn, satset jeg på teorien om at det var i antenneskoen. Jeg skar av ledningen og satte på en annen sko. Det funker nå. Jeg var så glad over å ha klart bilde, at ejg har ikke testet ut om det er stabilt ennå. Det får jeg se i kveld Det hørtes bra ut:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.