Gjest blame Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Ok, så var det tid for eksamensinnlevering igjen og jeg har fullstendig tankestopp. Noen som har et (fiktivt) etisk dilemma til meg? Kan egentlig dreie seg om hva som helst; om ikke annet så får jeg noen sårt trengte innspill. På forhånd takk 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Tja....Stebarnsadopsjon, når begge de biologiske foreldre er i live. Eller om homofile/lesbiske skal få adoptere barn på lik linje med andre par. Surrogatmødre som selger sine "tjenester". Osv. osv... 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Innenfor hvilket fagfelt? Det finnes jo en del interessante etiske dilemmaer i forbindelse med forskning, hvor mye er det "greit å lure noen" i forskningens ånd? For eksempel dette: http://www.svt.ntnu.no/psy/Mons.Bendixen/2metgr.doc 0 Siter
Gjest blame Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Innenfor hvilket fagfelt? Det finnes jo en del interessante etiske dilemmaer i forbindelse med forskning, hvor mye er det "greit å lure noen" i forskningens ånd? For eksempel dette: http://www.svt.ntnu.no/psy/Mons.Bendixen/2metgr.doc Takk! Det er innen helse- og omsorgsfag, men det var ikke et must at dilemmaet var innenfor dette feltet.. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Du nevnte helse- og sosial. Diskuterte noe med ei venninne av meg som er sykepleier, angående pasienter som er døende. Skal en si til dem at de nærmer seg døden, eller skal en holde motet oppe for at dette går bra, og at de kommer til å overleve? Jeg mener at en bør være ærlig og si til den døende at livet snart er slutt - hun syntes det var vanskelig, særlig når pasienten ikke har villet snakke om dette selv. 0 Siter
Gjest blame Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Du nevnte helse- og sosial. Diskuterte noe med ei venninne av meg som er sykepleier, angående pasienter som er døende. Skal en si til dem at de nærmer seg døden, eller skal en holde motet oppe for at dette går bra, og at de kommer til å overleve? Jeg mener at en bør være ærlig og si til den døende at livet snart er slutt - hun syntes det var vanskelig, særlig når pasienten ikke har villet snakke om dette selv. Den var absolutt interessant.. og ikke minst relevant! Tusen takk! 0 Siter
Gjest blame Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Tja....Stebarnsadopsjon, når begge de biologiske foreldre er i live. Eller om homofile/lesbiske skal få adoptere barn på lik linje med andre par. Surrogatmødre som selger sine "tjenester". Osv. osv... Takk! I utgangspunktet er det ikke vanskelig å finne et dilemma, men jeg er så tanketom om dagen. Takk for tips 0 Siter
Sofline Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Aktiv dødshjelp må vel være noe som passer til ditt fagområde. F.eks. risikerer man ved å tillate aktiv dødshjelp at syke føler seg presset til å ta imot tilbudet for ikke å være en byrde? 0 Siter
Gjest blame Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Aktiv dødshjelp må vel være noe som passer til ditt fagområde. F.eks. risikerer man ved å tillate aktiv dødshjelp at syke føler seg presset til å ta imot tilbudet for ikke å være en byrde? Jeg var først inne på aktiv dødshjelp, ja.. Men jeg klarte ikke å finne på en case, så jeg slo det fra meg, i og med at det skal være fra et menneskes perspektiv, og ikke generelt. Og for ei som ikke klarer å konsentrere seg om noenting for tida, så ble det for vidt. Men det kan jo være jeg får en åpenbaring, det er jo freddan og allting! Takk for tips 0 Siter
multippel Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jeg hadde en time i medisnsk etikk da jeg tok medisinsk grunnfag. Eksempelet etikeren kom med var et dilemma jeg tenkte mye på etterpå. Det dreide seg om et søskenpar. Den ene søster hadde psykisk utviklingshemmning og hadde bodd hele livet på institusjon. Forholdet mellom søstrene var fjernt nærmest ikke eksisterende. Søstern som bodde hjemme ble alvorlig syk. Husker ikke helt sykdommen men den var dødelig. Det eneste som kunne redde henne var (søren at jeg ikke husker sykdommen, er jo egentlig ikke viktig for dilemmaet men historien blir litt uskarp når jeg ikke husker dette) Det eneste som kunne redde henne var en donasjon av et eller annet slag (tror det var ryggmarg ???). Jenta med psykisk utviklingshemming hadde en perfekt match.Problemet var at hun ville ikke, hun forsto ikke noe av det og hun var redd. Skal man da likevel utføre handlingen? Mange i klassen mente at om jenta med psykisk utviklinghemmning hadde forstått situasjonen så hun nok villet gjøre det, dermed skulle det være greit. Andre mente at dette ville bli et overgrep. Midt i denne diskusjonen sto livet til den ene av søstrene på spill. 0 Siter
Gjest donering av nyre Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Donasjon - hvis broren din trenger en nyre, dere har en arvelig sykdom i familien. Du vet at det er stor sjanse for at dine egne barn vil trenge en nyre siden. I kombinason med dette eller som eget dilemma: broren din tar lite hensyn til sin egen sykdom (feks diabetes), slurver med kostholdsråd, trening og medisiner, det er mye derfor nyrene hans svikter. Skal du gi din egen nyre til ham (og redusere din livskvalitet), når du vet at han antageligvis ikke kommer til å klare å "ta vare på" denne heller? 0 Siter
Gjest ka du trur du da? Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Hva med eggdonasjon? 0 Siter
morsan Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Her er et etisk dilemma som jeg har tenkt litt på: Vi kan stadig vekk lese om ekstremt premature barn som blir "reddet". Men det sies lite om hva slags type behandling man utsetter de små kroppene for i det håp om å la de overleve. Er det etisk forsvarlig å gjøre nesten hva som helst for å redde det premature barnets liv, selv om man påfører den lille kroppen stor smerte og stress ved behandlingen? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jeg to semesteremne i Livssyn og etikk på UiO for mange år siden. Et etisk dilemma jeg husker vi diskuterte var følgende: Du kommer som første person til et ulykkessted der en tankbil har velta. Personen i tankbilen lever så vidt, men er fastklemt i bilen. Det begynner å brenne og flammene nærmer seg (ikke spør meg hvorfor tankbilen ikke eksploderer, for det gjør den vel her?) føreren. Du kan ikke gjøre annet enn å se på at flammene nærmer seg førerhuset og du vet at føreren ikke har sjanse til å overleve dette. Ved siden av deg ser du en kraftig planke og du vurderer om du skal ta den opp og slå føreren kraftig i hodet slik at han dør/evt. svimer av og dermed unngår å kjenne smerten av flammene.... Hva velger du? Jeg mener også vi diskuterte om man kunne bli tiltalt for drap dersom man brukte planken? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jeg to semesteremne i Livssyn og etikk på UiO for mange år siden. Et etisk dilemma jeg husker vi diskuterte var følgende: Du kommer som første person til et ulykkessted der en tankbil har velta. Personen i tankbilen lever så vidt, men er fastklemt i bilen. Det begynner å brenne og flammene nærmer seg (ikke spør meg hvorfor tankbilen ikke eksploderer, for det gjør den vel her?) føreren. Du kan ikke gjøre annet enn å se på at flammene nærmer seg førerhuset og du vet at føreren ikke har sjanse til å overleve dette. Ved siden av deg ser du en kraftig planke og du vurderer om du skal ta den opp og slå føreren kraftig i hodet slik at han dør/evt. svimer av og dermed unngår å kjenne smerten av flammene.... Hva velger du? Jeg mener også vi diskuterte om man kunne bli tiltalt for drap dersom man brukte planken? Uff, så grusomt! Jeg hadde ikke klart å slå en planke i hodet på en skadet katt engang. Hvordan i himmelens navn kunne jeg brukt den på et menneske? *grøsser* 0 Siter
Sofline Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Hva med eggdonasjon? Personlig kan jeg ikke forstå hvorfor det er verre enn sæddonasjon. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Personlig kan jeg ikke forstå hvorfor det er verre enn sæddonasjon. Det er det ikke! I Danmark kan du få egg av donor og sæd fra donor, du føder et barn, jippi! Hvor mange halvsøsken kan det barnet risikere å møte i sitt liv? Incest kaller staten det, men oj, det var jo samme staten som bidro til mulighetene.... I Danmark er alle donasjoner hemmeligholdt. Bare spør, er dette naturlig? 0 Siter
Sofline Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Det er det ikke! I Danmark kan du få egg av donor og sæd fra donor, du føder et barn, jippi! Hvor mange halvsøsken kan det barnet risikere å møte i sitt liv? Incest kaller staten det, men oj, det var jo samme staten som bidro til mulighetene.... I Danmark er alle donasjoner hemmeligholdt. Bare spør, er dette naturlig? Ukjente halvsøsken risikerer man da også å møte om man er resultatet av en sæddonasjon. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Ukjente halvsøsken risikerer man da også å møte om man er resultatet av en sæddonasjon. Verden vil bli et veldig "intim" plass etterhvert.Kunstig befruktning øker, "ekte" fødseler synker og en stor økning i antall adoptivbarn. Sjansen for å møte halvsøsken på sin vei , øker enormt hvert år, dermed sjansen for at de gifter seg og får barn. Ingen skal vite hvem som er eggdonor eller sæddonor, vi skal kun stole på at de ikke jukser..... For det gjør de selvfølgelig ikke, de tjener jo tusenvis av dollar på ett egg! Og vi lever jo trossalt i en verden hvor ingen utnytter hverandre, og ingen er ineteressert i å tjene penger...! 0 Siter
Gjest blame Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jeg to semesteremne i Livssyn og etikk på UiO for mange år siden. Et etisk dilemma jeg husker vi diskuterte var følgende: Du kommer som første person til et ulykkessted der en tankbil har velta. Personen i tankbilen lever så vidt, men er fastklemt i bilen. Det begynner å brenne og flammene nærmer seg (ikke spør meg hvorfor tankbilen ikke eksploderer, for det gjør den vel her?) føreren. Du kan ikke gjøre annet enn å se på at flammene nærmer seg førerhuset og du vet at føreren ikke har sjanse til å overleve dette. Ved siden av deg ser du en kraftig planke og du vurderer om du skal ta den opp og slå føreren kraftig i hodet slik at han dør/evt. svimer av og dermed unngår å kjenne smerten av flammene.... Hva velger du? Jeg mener også vi diskuterte om man kunne bli tiltalt for drap dersom man brukte planken? Den var noe å tenke på! Var det påfallende mange i klassen som endte opp med å velge den ene veien over den andre? Nå er jeg offisielt forvirret med tanke på hvilket dilemma jeg skal skrive om :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.