Gå til innhold

Humpende blodsukker-andre som meg?

Anbefalte innlegg

en liten undulat
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 som det siste året har slitt med blodsukker som synker fort som f, jeg blir sur, lei meg eller grinete, og dette er lite morsomt for folk rundt meg som oppdager dette før jeg oppdager det selv.

Til frokost spiser jeg en bolle havregrøt med eple mos, det går ca 30 min. så er jeg sur og svimmel. Går og knasker på epler og pærer gjennom hele dagen og spiser knekkebrød med forskjellig pålegg. spiser ca hver 3. time gjennom hele dagen.

jeg er veldig ofte tørst og drikker hele tiden (vann). har også veldig ofte lyst på noe salt, men har nok av salt i kostholdet (i følge internett). Når blodsukkeret synker blir jeg svimmel, tørst og sur/lei meg, og kan av og til begynne å skjelve.

Noen som har noen tips til hva som kan hjelpe meg evt å spise og drikke, og forslag til hva det kan være.

Jeg skal til legen, men ikke før om et par uker. tenkte bare å høre om dere hadde noen råd :)

Mvh.

Skrevet

''jeg er veldig ofte tørst og drikker hele tiden (vann). har også veldig ofte lyst på noe salt, men har nok av salt i kostholdet (i følge internett). Når blodsukkeret synker blir jeg svimmel, tørst og sur/lei meg, og kan av og til begynne å skjelve.''

Du har 99% sikkert diabetes. Du må gå til legen å forklare om dette, for det kan være svært farlig å gå rundt slik som du gjør uten utredning og eventuelt medisiner.

Skrevet

''jeg er veldig ofte tørst og drikker hele tiden (vann). har også veldig ofte lyst på noe salt, men har nok av salt i kostholdet (i følge internett). Når blodsukkeret synker blir jeg svimmel, tørst og sur/lei meg, og kan av og til begynne å skjelve.''

Du har 99% sikkert diabetes. Du må gå til legen å forklare om dette, for det kan være svært farlig å gå rundt slik som du gjør uten utredning og eventuelt medisiner.

Du får ikke for lavt blodsukker/føling ved ubehandlet diabetes. Blodsukkeret vil være for høyt. Man blir imidlertid uvel av å gå med for høyt blodsukker også (Kan hende det var det du mente for alt jeg vet :-)). Intens tørste kombinert med svært hyppig vannlating er riktignok et symptom på diabetes.

Skrevet

Du får ikke for lavt blodsukker/føling ved ubehandlet diabetes. Blodsukkeret vil være for høyt. Man blir imidlertid uvel av å gå med for høyt blodsukker også (Kan hende det var det du mente for alt jeg vet :-)). Intens tørste kombinert med svært hyppig vannlating er riktignok et symptom på diabetes.

Nettopp.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Du har 99% sikkert diabetes.''

Nei, det høres ikke ut som diabetes.

Skrevet

Uansett om blodsukkeret i utgangspunktet er høyt eller lavt kan det at det synker raskt føre til ubehag, selv om det bare synker til "normalt" nivå.

Skrevet

Uansett om blodsukkeret i utgangspunktet er høyt eller lavt kan det at det synker raskt føre til ubehag, selv om det bare synker til "normalt" nivå.

Absolutt. Men da er det ikke et symptom på diabetes.

en liten undulat
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er problemet. Mange sier at det skjer fordi blodsukkeret synker fort. Jeg har ikke peiling, syns bare det er utrolig ekkelt! Vet ikke hva jeg skal spise og hvor mye for å unngå dette.

Skrevet

Fortsett å drikke vann når du er tørst. Drikk lite juice og melk som gjør at blodsukkeret stiger raskt, da synker det også raskt.

Har du mye eplemos på havregrøten? Eller er det mye sukker i eplemosen? Det kan også føre til at blodsukkeret stiger raskt, og også synker raskt. Hvis ikke kan det rett og slett hende at du trenger en større porsjon til frokost, havregøt skal være sunt.

Koker du havregrøten på melk eller på vann? Melk kan også føre til at blodsukkeret stiger raskere, og går raskere ned. Du kan ev. bruke halvparten melk og halvparten vann.

Hva slags knekkebrød spiser du? Det er viktig å spise grovt, med mye fiber. Av pålegg bør du unngå syltetøy, sjokoladepålegg, honning, prim, geitost etc.

Du sier at du knasker pærer og epler hele dagen. Spiser du det alene, som et helt måltid (når du spiser hver tredje time)? Frukt gir også rask økning av blodsukkeret, og bør ikke spises alene eller i store mengder på en gang hvis du vil holde blodsukkeret mest mulig stabilt. Kan du prøve med et halvt eple eller en halv pære av gangen, sammen med et knekkebrød f.eks.?

Nøtter er bra for å holde blodsukkeret jevnt, å spise noen få nøtter sammen med frukt kan være en god hjelp for å holde blodsukkeret jevnt.

Og så bør du selvfølgelig holde deg unna brus, kaker og godteri. :- )

Skrevet

Absolutt. Men da er det ikke et symptom på diabetes.

Om det er et symptom på diabetes eller ikke vet jeg ingenting om. Det var derfor jeg ikke uttalte meg om det. :- )

Skrevet

Om det er et symptom på diabetes eller ikke vet jeg ingenting om. Det var derfor jeg ikke uttalte meg om det. :- )

Vi er nok helt enige vi :-)

Skrevet

''Du har 99% sikkert diabetes.''

Nei, det høres ikke ut som diabetes.

Jo, det høres ut som diabetes.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jo, det høres ut som diabetes.

Det var i alle fall ikke sånn kroppen min oppførte seg da jeg fikk påvist type 1 for ti år sida.

en liten undulat
Skrevet

Fortsett å drikke vann når du er tørst. Drikk lite juice og melk som gjør at blodsukkeret stiger raskt, da synker det også raskt.

Har du mye eplemos på havregrøten? Eller er det mye sukker i eplemosen? Det kan også føre til at blodsukkeret stiger raskt, og også synker raskt. Hvis ikke kan det rett og slett hende at du trenger en større porsjon til frokost, havregøt skal være sunt.

Koker du havregrøten på melk eller på vann? Melk kan også føre til at blodsukkeret stiger raskere, og går raskere ned. Du kan ev. bruke halvparten melk og halvparten vann.

Hva slags knekkebrød spiser du? Det er viktig å spise grovt, med mye fiber. Av pålegg bør du unngå syltetøy, sjokoladepålegg, honning, prim, geitost etc.

Du sier at du knasker pærer og epler hele dagen. Spiser du det alene, som et helt måltid (når du spiser hver tredje time)? Frukt gir også rask økning av blodsukkeret, og bør ikke spises alene eller i store mengder på en gang hvis du vil holde blodsukkeret mest mulig stabilt. Kan du prøve med et halvt eple eller en halv pære av gangen, sammen med et knekkebrød f.eks.?

Nøtter er bra for å holde blodsukkeret jevnt, å spise noen få nøtter sammen med frukt kan være en god hjelp for å holde blodsukkeret jevnt.

Og så bør du selvfølgelig holde deg unna brus, kaker og godteri. :- )

Takk for svar :)

juice/saft/melk drikker jeg kun søndag morgen til frokost. Drikker vann ellers.. Eplemosen er hjemmelaget og med sukketter eller noe sånt.. ikke vanlig sukker i hvertfall..koker den på vann, siden jeg ikke tåler melk så godt, og spiser til jeg kjenner jeg er mett.

Fikk tips for et halvt år siden av ene treneren min om å spise knekkebrød med minst 16% fiber, så det har jeg gjort siste 6 mnd. spiser stort sett egg med kaviar eller majones, skinke, vanlig hvitost, epleskiver og sånne ting.

Når jeg spiser frukt går det som regel ned sammen med ett eller to knekkebrød med no pålegg på. funker dårlig med nøtter, i og med at jeg er litt allergisk. og til middag er det vanlig mat.. koteletter med potet, saus +grønt, pannekaker, hjemmelaga pizza, taco (jyllingkjøttdeig), fullkornspasta, basmatiris, osv...

Det var vel en ok gjennomgang av kostholdet mitt ;) og... godteri er for helga! ;)

Skrevet

Det var i alle fall ikke sånn kroppen min oppførte seg da jeg fikk påvist type 1 for ti år sida.

Men det finnes mange eksepler på at folk har fått diagnosen diabetes etter symptomene beskrevet i dette hovedinnlegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...