Gjest best wishes Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jeg har møtt noen folk derifra og blir ikke klok på dialekten deres. det virker som om de prater nordlandsdialekt i en setning, for så å slå over til bokmål/trøndersk. Merkelig synes jeg. Er dette en dialekt, eller er det bare forvirret? 0 Siter
birdie Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Det er en dialekt, ja, den er sterkt påvirket av mange innflyttere fra østlandet fra gammelt av. Vi hadde om det på gymnaset, men jeg husker ikke detaljene - fant imidlertid dette: http://www.museumsnett.no/tmusdata/fotefar/bardu/med.htm 0 Siter
meg__123! Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 I bardufoss snakker de vel nordlandsdialekt vel? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 I bardufoss snakker de vel nordlandsdialekt vel? Eller troms? 0 Siter
Sofline Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Jeg tror det er de de snakker en dialekt som er veldig inspirert av noe lenger sør på grunn av massiv tilflytting derfra. Søk på dialektkart. :-) 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Tror Bardu/Målselev -området ble befolket av østerdøler eller noe sånn, derfor den snodige blandingsdialekten. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Tror Bardu/Målselev -området ble befolket av østerdøler eller noe sånn, derfor den snodige blandingsdialekten. Men er det en konsekvent dialekt, eller er det mange individuelle forskjeller i dialekten? i min dialekt kan jeg fort høre hva som blir "feil" hvis andre forsøker å herme etter den. Finnes det noen tilsvarende "regler" for bardudialekten også? 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Men er det en konsekvent dialekt, eller er det mange individuelle forskjeller i dialekten? i min dialekt kan jeg fort høre hva som blir "feil" hvis andre forsøker å herme etter den. Finnes det noen tilsvarende "regler" for bardudialekten også? Uten at jeg vet det sikkert, så har jeg absolutt fått inntrykk av det, ja - at det er en ekte dialekt med "rett og galt". 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Uten at jeg vet det sikkert, så har jeg absolutt fått inntrykk av det, ja - at det er en ekte dialekt med "rett og galt". Den er snodig iallefall. i en setning snakker de østlandsk, så kan de slå over til nordnorsk tonefall. Forvirrende! 0 Siter
punky brewster Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 I bardufoss snakker de vel nordlandsdialekt vel? Nordlandsdialekt snakker de i nordland, bardufoss ligger i troms fylke, ganske stor forskjell. 0 Siter
meg__123! Skrevet 9. november 2007 Skrevet 9. november 2007 Nordlandsdialekt snakker de i nordland, bardufoss ligger i troms fylke, ganske stor forskjell. hører ikke forskjell uansett jeg, så ingen stor forskjell for meg 0 Siter
Gjest kranglende i dag Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 hører ikke forskjell uansett jeg, så ingen stor forskjell for meg Så om du ikke hører forskjell så er det ingen forskjell? Siden mange nordfra ikke hører forskjell på oslodialekt og fredrikstaddialekt, så er de kanskje også like? 0 Siter
meg__123! Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 Så om du ikke hører forskjell så er det ingen forskjell? Siden mange nordfra ikke hører forskjell på oslodialekt og fredrikstaddialekt, så er de kanskje også like? har ikke sagt det ikke er noen forskjell da. herregud 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.