Gå til innhold

Hva slags dialekt prater de i Bardufoss?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har møtt noen folk derifra og blir ikke klok på dialekten deres. det virker som om de prater nordlandsdialekt i en setning, for så å slå over til bokmål/trøndersk. Merkelig synes jeg.

Er dette en dialekt, eller er det bare forvirret?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

I bardufoss snakker de vel nordlandsdialekt vel?

Eller troms?

Skrevet

Jeg tror det er de de snakker en dialekt som er veldig inspirert av noe lenger sør på grunn av massiv tilflytting derfra. Søk på dialektkart. :-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Tror Bardu/Målselev -området ble befolket av østerdøler eller noe sånn, derfor den snodige blandingsdialekten.

Gjest best wishes
Skrevet

Tror Bardu/Målselev -området ble befolket av østerdøler eller noe sånn, derfor den snodige blandingsdialekten.

Men er det en konsekvent dialekt, eller er det mange individuelle forskjeller i dialekten? i min dialekt kan jeg fort høre hva som blir "feil" hvis andre forsøker å herme etter den. Finnes det noen tilsvarende "regler" for bardudialekten også?

tzatziki1365380058
Skrevet

Men er det en konsekvent dialekt, eller er det mange individuelle forskjeller i dialekten? i min dialekt kan jeg fort høre hva som blir "feil" hvis andre forsøker å herme etter den. Finnes det noen tilsvarende "regler" for bardudialekten også?

Uten at jeg vet det sikkert, så har jeg absolutt fått inntrykk av det, ja - at det er en ekte dialekt med "rett og galt".

Gjest best wishes
Skrevet

Uten at jeg vet det sikkert, så har jeg absolutt fått inntrykk av det, ja - at det er en ekte dialekt med "rett og galt".

Den er snodig iallefall. i en setning snakker de østlandsk, så kan de slå over til nordnorsk tonefall. Forvirrende!

punky brewster
Skrevet

I bardufoss snakker de vel nordlandsdialekt vel?

Nordlandsdialekt snakker de i nordland, bardufoss ligger i troms fylke, ganske stor forskjell.

Skrevet

Nordlandsdialekt snakker de i nordland, bardufoss ligger i troms fylke, ganske stor forskjell.

hører ikke forskjell uansett jeg, så ingen stor forskjell for meg :P

Gjest kranglende i dag
Skrevet

hører ikke forskjell uansett jeg, så ingen stor forskjell for meg :P

Så om du ikke hører forskjell så er det ingen forskjell?

Siden mange nordfra ikke hører forskjell på oslodialekt og fredrikstaddialekt, så er de kanskje også like?

Skrevet

Så om du ikke hører forskjell så er det ingen forskjell?

Siden mange nordfra ikke hører forskjell på oslodialekt og fredrikstaddialekt, så er de kanskje også like?

har ikke sagt det ikke er noen forskjell da. herregud :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...