Gå til innhold

Heter det ikke "liter" lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 cm^3 ?

Litt tungvint, men...

Betyr det at grunnenheten for å måle væske (dvs. volum) er m*3?

Skrevet

Jeg vet ikke hva det egentlig skal være - bare at en liter er definert som en kubikkdesimeter, så da foreslo jeg det.

Skrevet

Jeg vet ikke hva det egentlig skal være - bare at en liter er definert som en kubikkdesimeter, så da foreslo jeg det.

Takk for oppklaringen :-) Det er jo faktisk logisk, bare at jeg alltid har trodd at liter var offisiell betegnelse.

Skrevet

Ja.

Skrevet

Dialekt for merker? :-)

Mork er dialekt for mark, som heter merker i flertall. Det ble tidligere mest brukt om fødselvekt på babyer. Jeg var nesten 16 merker da jeg ble født.

Skrevet

Mork er dialekt for mark, som heter merker i flertall. Det ble tidligere mest brukt om fødselvekt på babyer. Jeg var nesten 16 merker da jeg ble født.

Svigermor sier fremdeles "ei mork med kaffe" - altså 250 gram kaffe. Tror hun også bruker "merker" om fødselsvekt. Det gjorde i alle fall min farmor.

Skrevet

Svigermor sier fremdeles "ei mork med kaffe" - altså 250 gram kaffe. Tror hun også bruker "merker" om fødselsvekt. Det gjorde i alle fall min farmor.

Jeg husker at faren min bare visste sin egen fødselsvekt i 'merker'. Men hvor mange merker han sa han var, husker jeg ikke! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...