Gå til innhold

er jeg naiv nå?

Anbefalte innlegg

Askeladden2007
Skrevet

jeg har en kompis som er drosjesjåfør. idag traff vi hverandre over en kopp kaffe og han fortalte meg dette:

på slutten av arbeidsdagen hans fant han en mobiltelefon som en kunde hadde glemt. denne telefonens verdi er bortimot kr.7000. han bestemte seg for å gå til en kompis som driver med salg av mobiler og bytte den inn mot en annen mobil. han mente at siden kunden hadde glemt den der så kunne ha ta den.

her er jeg sterkt uenig med han. for det første så er ikke mobilen hans egen, det var en annen som glemte den i bilen hans. dermed sa jeg til han at burde ta en tur til politiet og levere den inn der. på det sa han at politiet gjør ikke noe med slikt. der mener jeg at det spiller ingen rolle. det rette er at politiet får den mobilen og så kan de gjøre hva de mener er best med den. men handlingen fra hans side burde være at han leverte den inn. han tjener såpass bra at han selv kan kjøpe en dyr telefon. så hvorfor gjøre det på denne måten?

jeg fikk høre at jeg var for ærlig. da spurte jeg like godt: hva er målet på ærlighet? det kunne han ikke svare på og det forstår jeg for jeg har heller ikke det målet. han mente at alle taxi-sjåfører gjør dette, ja, sa jeg, selv om alle gjør det så betyr det ikke at det er rett.

men det jeg vet er at det man sender ut får man tilbake. jeg vet at loven om årsak-virkning er absolutt, det er balanse i det hele.

er jeg naiv nå eller?

Skrevet

Jeg er samboer med en drosjesjåfør og kan i alle fall avkrefte at "alle" gjør dette. Det vanlige er at den som har mistet tlf ringer sentralen i løpet av det første døgnet, og de fleste har mobilen liggende i bilen på vent. Etter et par uker leveres de evt. på hittegodsen.

Han risikerer jo ikke bare anmeldelse for tyveri, men å miste jobben sin i tillegg (i alle fall om han er sjåfør og ikke har eget løyve) - ganske høy risk for hva denne naskinga er verdt..

Skrevet

om han velger å beholde den selv, så er det hans problem...

Askeladden2007
Skrevet

Jeg er samboer med en drosjesjåfør og kan i alle fall avkrefte at "alle" gjør dette. Det vanlige er at den som har mistet tlf ringer sentralen i løpet av det første døgnet, og de fleste har mobilen liggende i bilen på vent. Etter et par uker leveres de evt. på hittegodsen.

Han risikerer jo ikke bare anmeldelse for tyveri, men å miste jobben sin i tillegg (i alle fall om han er sjåfør og ikke har eget løyve) - ganske høy risk for hva denne naskinga er verdt..

ja, det er nettopp det jeg tenkte. denne kompisen min er utlending, det er jeg også. men likevel, fordi om "alle" taxisjåfører gjør dette så er det ikke riktig. verden blir bare mer og mer grisk.

jeg håper at han leverer inn denne mobiltelefonen, så får politiet ta seg av resten

Askeladden2007
Skrevet

om han velger å beholde den selv, så er det hans problem...

du har rett. men likevel. jeg er som en storebror for han og kan ikke gi han feil råd. jeg har jo ansvar i den forstand at jeg ikke er enig med det gale i dette.

Skrevet

du har rett. men likevel. jeg er som en storebror for han og kan ikke gi han feil råd. jeg har jo ansvar i den forstand at jeg ikke er enig med det gale i dette.

du har jo selvfølgelig lov å si din mening til han :)

Askeladden2007
Skrevet

du har jo selvfølgelig lov å si din mening til han :)

nettopp :)

Gjest Blikkboks
Skrevet

Bare bekrefter at i taxibransjen, er det mange kjeltringer.

En som hadde oppført seg sånn, hadde ikke vært min venn lenger. Jeg vil ikke være bekjent av venner med så dårlig moral.

Dette er regelrett tyveri, og i tillegg skal han bytte den inn hos noen som sitter på med salg av mobiler. Som da tar i mot tyvgods fra uærlige taxisjåfører.

Makan til oppførsel vil ikke jeg være bekjent av:o)

Skrevet

Det finnes en og annen hederlig drosjesjåfør også. Jeg glemte/mistet lommeboka i en drosje, ringte sentralen og etterlyste den og et par timer etter sto sjåføren på trappa med lommeboka mi. :- )

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Om jeg hadde funnet en mistet mobiltelefon hadde jeg ringt til min egen mobil fra den for å se hvilket nummer den har, og så søkt opp eieren.

- like naiv som deg -

Skrevet

Jeg ville aldri tatt den. Jeg hadde fått svært dårlig samvittighet. Sannsynligvis kan passasjeren regne ut at han har glemt mobiltelefonen i taxien og kontakter taxiselskapet for å finne ut om den har blitt funnet.

Nei, politiet gjør ikke noe med sånne saker, men de oppbevarer det, og utleverer det hvis folk kommer og spør etter ting de har mistet og det har blitt levert inn.

Skrevet

ja, det er nettopp det jeg tenkte. denne kompisen min er utlending, det er jeg også. men likevel, fordi om "alle" taxisjåfører gjør dette så er det ikke riktig. verden blir bare mer og mer grisk.

jeg håper at han leverer inn denne mobiltelefonen, så får politiet ta seg av resten

Han bidrar ikke akkurat til å endre manges fordommer om utenlendinger.

Skrevet

Om jeg hadde funnet en mistet mobiltelefon hadde jeg ringt til min egen mobil fra den for å se hvilket nummer den har, og så søkt opp eieren.

- like naiv som deg -

Smart...

Skrevet

- like naiv som deg -

Det riktige å gjøre både juridisk og moralsk sett er å levere den tilbake til eieren eller å gjøre det en kan for å sikre dette. Det er det som også gir den beste følelsen. Rimelig uprofesjonelt gjort av en taxisjåfør dette her.

Skrevet

Han bidrar ikke akkurat til å endre manges fordommer om utenlendinger.

Vi hadde et tyveri på jobben for noen dager siden. Jeg vet nasjonaliteten på vedkommende "banditt", men de er flere og såpass like at jeg ikke kan si 100% sikkert hvem det var. Offeret er heller ikke etnisk norsk og syntes det var ekstra trist at det var en utlening for da ville vi jo fort kunne tro at alle fra det landet var kjeltringer...

Skrevet

Vi hadde et tyveri på jobben for noen dager siden. Jeg vet nasjonaliteten på vedkommende "banditt", men de er flere og såpass like at jeg ikke kan si 100% sikkert hvem det var. Offeret er heller ikke etnisk norsk og syntes det var ekstra trist at det var en utlening for da ville vi jo fort kunne tro at alle fra det landet var kjeltringer...

Det skjønner jeg godt. Folk har lett for å trekke sånne konklusjoner.

Skrevet

Jeg er enig med deg i at han ikke skulle ha tatt den. Jeg selv hadde kontaktet taxisentralen dersom jeg hadde mistet den.

Det vil alltid lønne seg å være et årlig menneske. Hva hvis han i det minste kunne sagt til sentralen at han hadde den om noen savnet den da? Så kunne han heller tatt den om ingen savnet den etter ei uke eller to?

Jeg fant en gang en slipsnål i gull i en restaurant jeg jobbet i. Den leverte jeg rett til resepsjonen. Jeg spurte dagen etter om noen hadde savnet den og da sa de at eieren hadde blitt såå fornøyd og lykkelig over å få den tilbake. Den var en gave fra kona. ;)

Skrevet

Det riktige å gjøre både juridisk og moralsk sett er å levere den tilbake til eieren eller å gjøre det en kan for å sikre dette. Det er det som også gir den beste følelsen. Rimelig uprofesjonelt gjort av en taxisjåfør dette her.

Nå er vel ikke taxisjåførene her i Oslo, kjent for sin høye moral.

Skrevet

Nå er vel ikke taxisjåførene her i Oslo, kjent for sin høye moral.

Godt mulig. :) Jeg har selv mista ting i drosje som jeg har fått tilbake ved å ringe sentralen, men dette var ikke i Oslo. Kjekt om i alle fall noen prøver å oppføre seg som folk og prøver å gjøre de riktige tinga.

Skrevet

Ikke bare er det uærlig - straffbart er det også!

Dersom din reaksjon kalles naiv, så er jeg like naiv som deg. Jeg er ikke villig til å fire på min standard på hva som er rett og galt bare fordi enkelte individer tar seg til rette på bekostning av andre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...