Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du ikkje allerede har gjort det, så kan du gjøre følgende:

Diskopprydning:

Gå inn på START / ALLE PROGRAMMER / TILBEHØR / SYSTEMVERKTØY / DISKOPPRYDDING.

Deretter får du opp en liten dialogboks med overskrifta DISKOPPRYDDING, dette tar litt tid og det står inne i dialogboksen Beregner...Søker...og Komprimerer gamle filer.

Når denne har jobba seg ferdig, får du opp en ny (større) dialogboks der overskrifta (sannsynligvis) er DISKOPPRYDDING for (C:) Her må du "hake av" Filer som skal slettes: (kryss av i alle rutene) etterpå vil du da lese under Total mengde frigjort diskplass: kor mange kB du vil fjerne.

Trykk deretter på OK (og la tiden gå).

Til slutt kan du foreta Diskdefragmentering:

Gå inn på START / ALLE PROGRAMMER / TILBEHØR / SYSTEMVERKTØY / DISKDEFRAGMENTERING(!).

Først kommer en dialogboks med overskriften Diskdefragmentering.

Der er det to "knapper" nede til venstre, den ene står det ANALYSER på og den andre står det DEFRAGMENTER på.

Trykk på DEFRAGMENTER og la maskina stå på å jobbe til ho er ferdig, dette kan ta noen timer (2-24 timer).

Forhåpentligvis fungerer maskina de bedre etter dette.

Er det jeg har gjort, bare at jeg går inn via kontrollpanel- ytelse og vedlikehold.

Men tusen takk for svar, jeg skal få en kompis til å se på det i løpet av denne eller neste uke håper jeg.

Gjest pærebrus875
Skrevet

der ser du, lett for oss å bli enige. ;-)

Det vi hadde diskutert var denne gamle søpledisken min da som ble mer enn halvfull for å begynne og streike og henge.. var slikt jeg tenkte at jo mer filer, jo treigere disk. Kom ikke på det du nevnte i farten :).

Gjest pærebrus875
Skrevet

Tralla:

''Eller bør jeg slette alt og legge inn ting på nytt?''

Geirs svar:

''Nei.''

ChiengMais kommentar:

''Av og til er det eneste utvei.''

Greit.

Men her har ho sletta midlertidige filer, defragmentert diskene, kjørt diskopprydning(?), sletta gamle programmer mm.

Dessuten har ho 2 (to) Virusprogrammer liggende på maskina, de tar veldig mye av minnet på maskina, slik at fort kan bli for lite RAM igjen for å operere PC`en på normalt vis.

Eg fikk lagt inn Virusprogram på min jobb PC på forrige Fredag, og den gikk helt i "lås", brukte 24 timer på diskdefragmentering (hadde 44% ledig kapasitet på HD`en), og brukte 1(!) time på å starte opp for å komme inn på mailen.

Uten Virusprogrammet fungerte ho bra.

Et poeng: for de som ikke er så gode når det gjelder pc, så er faktisk raskeste og enkleste (så sant man får tak i en cd med xp et sted) ta kopi av alt man vil beholde og legge inn alt på ny, heller enn å tukle med alt mulig.

Et mulig problem med dette er jo så klart at personen ikke lærer, og gjerne fyller opp pcen med dritt og spyware igjen, uten å tenke seg om, for mange programmer følger det jo med spyware med (f eks noen filnedlastingsprogrammer, codecs, tilsynelatende nyttige toolbars).

Det jeg pleier å gjøre er å renske pcer til venner selv, sjekker i oppgavebehandling hva som kjører, søker rundt på pcen hva programmene er osv, og finner etterhvert kjente navn på toolbars osv.. og sier klart i fra "HER er problemet med pcen. IKKE legg inn dette drittet igjen, gidder ikke komme og fikse en gang til for samme sak. spør meg gjerne på msn om du er usikker på noe du vil legge inn".

Legger også inn antispyware og antivirus og viser hva man gjør osv. Da holder gjerne pcen seg veldig bra ei god stund :).

Skrevet

Et poeng: for de som ikke er så gode når det gjelder pc, så er faktisk raskeste og enkleste (så sant man får tak i en cd med xp et sted) ta kopi av alt man vil beholde og legge inn alt på ny, heller enn å tukle med alt mulig.

Et mulig problem med dette er jo så klart at personen ikke lærer, og gjerne fyller opp pcen med dritt og spyware igjen, uten å tenke seg om, for mange programmer følger det jo med spyware med (f eks noen filnedlastingsprogrammer, codecs, tilsynelatende nyttige toolbars).

Det jeg pleier å gjøre er å renske pcer til venner selv, sjekker i oppgavebehandling hva som kjører, søker rundt på pcen hva programmene er osv, og finner etterhvert kjente navn på toolbars osv.. og sier klart i fra "HER er problemet med pcen. IKKE legg inn dette drittet igjen, gidder ikke komme og fikse en gang til for samme sak. spør meg gjerne på msn om du er usikker på noe du vil legge inn".

Legger også inn antispyware og antivirus og viser hva man gjør osv. Da holder gjerne pcen seg veldig bra ei god stund :).

''..raskeste og enkleste (så sant man får tak i en cd med xp et sted) ta kopi av alt man vil beholde og legge inn alt på ny..''

Jo, det har du sikkert rett i, men PC "analfabeter" (som meg) vet gjerne ikkje åssen en går frem for å ta kopi (og hvor kopiere det til) av det en ønsker å beholde, dessuten er det masse "dill/dall" på PC`en som folk flest ikkje aner hva er.

Dessuten kan de ha "tunge" programmer liggende (som ikkje følger med XP`en) fks. Photo Shop o.l., hva med disse...

Gjest pærebrus875
Skrevet

''..raskeste og enkleste (så sant man får tak i en cd med xp et sted) ta kopi av alt man vil beholde og legge inn alt på ny..''

Jo, det har du sikkert rett i, men PC "analfabeter" (som meg) vet gjerne ikkje åssen en går frem for å ta kopi (og hvor kopiere det til) av det en ønsker å beholde, dessuten er det masse "dill/dall" på PC`en som folk flest ikkje aner hva er.

Dessuten kan de ha "tunge" programmer liggende (som ikkje følger med XP`en) fks. Photo Shop o.l., hva med disse...

Alt du vil ha ligger stort sett i mine dokumenter, og hvis du spiller noe og vil gjerne beholde lagrede spill, da vet du også hva spillet heter og kan kopiere den mappa også. Brenn alt på en cd, mer avansert trengs det ikke å gjøres.

Photoshop kjøpt versjon kommer stort sett på ei plate som kan legges inn uendelig med ganger, har du en piratkopi fra nett, så kan lett brenne ut mappa med photoshop (ev fila du lastet ned for å installere det med), og slik ta vare på programmet også.

Jeg tror lett dere "data-analfabeter" tenker litt for avansert innimellom :). Få noen som kan litt mer til å hjelpe deg om du vil det.

Ja, alle innstillinger på ordnes på ny. Men for å ha en rask og samarbeidsvillig pc etterpå, så syns jeg det er verdt det. Måtte selv gjøre dette, og ja det var mye dill jeg fant ut etterhvert jeg ikke hadde ordnet, men nå fungerer ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...