Gjest når 2+2 blir mye mer enn 4 Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 Jeg ble nærmest "headhunted" til en stilling etter å ha fullført en langvarig tilleggsutdannelse, for å gjøre en jobb etter en omorganisering. Over en lunsj kom vi til å snakke om lønna vår, og jeg ble forundret da det gikk opp for meg hvor mye mer enn meg alle mine kolleger tjener. Ja, jeg har ikke nøyaktig samme stilling som dem - det er behov for forskjellige funksjoner i bedriften - men jeg har minst like mye relevant utdanning for jobben jeg ble hentet inn til som de har i sin. Det er snakk om høgskolenivå ++. Som nyansatt vil jeg nødig virke negativ og leter derfor etter en positiv måte å forhandle meg fram til mer lønn. Det er ikke snakk om et eller to lønnstrinn i forskjell, men 15, og det blir for drøyt for meg å godta en så stor forskjell over lang tid ! Da jeg tok imot jobben, syntes jeg at jeg ble tilbudt en lønn jeg kunne leve av - hvis jeg tok en ekstrajobb ved siden av. Jeg har forsørgeransvar. Nå føler jeg at lønnsforskjellen på arbeidsplassen egentlig signaliserer at min jobb ikke er særlig viktig og at man utnytter min viktige spisskompetanse uten å betale skikkelig for den. Men det høres jo veldig negativt ut å si det rett ut - og derfor - har noen her mer konstruktive måter til å forhandle fram bedre lønn? Jeg vil nødig virke negativ, jeg vil gjerne opparbeide meg gode referanser slik at jeg kan søke andre jobber når anledningen byr seg. For med den lønna jeg nå har, er det klart at jeg ikke kan bli i denne jobben lenger enn helt nødvendig. Hva ville dere ha gjort? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 Synes du skal legge det frem omtrent akkurat som du gjør her, spør om jobben ikke anses verdifull, og si at du ikke kan bli i jobben lenge om den ikke verdsettes høyere. Vet du noe om hva lignende jobb er betalt i andre virksomheter? Kunne jo også være relevant. Hadde du hatt mulighet for å få lignende jobb andre steder - kanskje du indirekte kunne vise til det, i så fall? 0 Siter
fresja Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 Dine kolleger har nok lengre ansiennitet enn deg, så du må nok regne med at de har mer lønn, men 15 lønnstrinn (med mindre det er veldig lite mellom hvert lønnstrinn) høres mye ut. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 En ting eg definitivt IKKJE ville gjort var å vise arbeidsgiveren din innlegget her på Dol! ''Det er snakk om høgskolenivå ++.'' ''– når 2+2 blir mye mer enn 4'' *skeptisk* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.