Gå til innhold

Er så TRETT og energiløs!!


Hope

Anbefalte innlegg

Hjelpe meg, går det an å bli litt trettere, tro? Er midt i uke 7 og sliter altså så med å holde meg våken, omtrent til alle døgnets tider. Helt utslitt, rett og slett! Har for tiden behov for MINST 10 timers søvn, og sover også like etter jobb i et par timer...sovner forøvrig over pulten min på jobb også...Huff...

Jeg vurderer nå en redusert sykemelding---f.eks at jeg jobber fra 9.30 til 14.30 hver dag i stedet for full dag...

MEN så har det seg sånn, da - at jeg knapt tør å sykemelde meg, fordi vi er så underbemannet fra før her...og hvsi jeg i tillegg skal bidra til enda mer ustabilitet, ja, huff, nei jeg har nesten ikke samvittighet.

Og hva skal jeg oppgi som grunn for at jeg skal gå redusert en periode, da?? Huff, jeg vil jo ikke si at jeg er gravid så tidlig?!

Noen råd her....alt mottas med stor takk! :) :)

Hilsen fra Hope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Første jeg tenkte da jeg leste dette var årstiden.(jeg bruker siste 25 innlegg funksjonen så jeg så ikke kategori, men du nevner jo du er gravid så da skjønte jeg kategori).

ALLE som bor her i landet trenger 10 timer søvn når det er mørkt, kaldt og jævlig ute. Sånn er det dessverre her. Nå har jeg ikke erfaring med graviditet, men ikke se bort fra at det er årstiden og mangelen på lys som sliter det ekstra mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trøtt er ikke en sykdom, så noen sykemelding er du nok ikke kvalifisert til ut fra bare den grunnen.

Det viktigste er å få legen til å sjekke om du mangler noe i kroppen din, eks vitaminer/mineraler. Å være blodfattig er ganske vanlig for gravide, og det skaper trøtthet. Men heldigvis - man kan gjøre noe med det.

Også kan du trøste deg med at det etter all sannsynlighet går over av seg selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte da jeg leste dette var årstiden.(jeg bruker siste 25 innlegg funksjonen så jeg så ikke kategori, men du nevner jo du er gravid så da skjønte jeg kategori).

ALLE som bor her i landet trenger 10 timer søvn når det er mørkt, kaldt og jævlig ute. Sånn er det dessverre her. Nå har jeg ikke erfaring med graviditet, men ikke se bort fra at det er årstiden og mangelen på lys som sliter det ekstra mye ut.

Hm..jeg var da ikke slik før jeg ble gravid, og pleier heller ikke bli særlig påvirket av årstiden. Når jeg skriver at jeg trenger 10 timer med søvn, så er det et minimum - jeg må helst ha 15 timer søvn i løpet av et døgn for å kunne kjenne meg noenlunde opplagt.

Dessuten er det en velkjent sak at man kan bli energiløs av graviditet, da...Og når kvalme og andre festlige symptomer herjer i tillegg, så tror jeg faktisk dette kvalifiserer til sykemelding. Det sier iallefall min lege, og han burde jo vite ;)

En sykemelding får man ikke alltid fordi man er FYSISK syk, noenganger fordi man er psykisk syk, og andre ganger fordi kroppen herjer og lager en hel masse krøll - fordi man er gravid. Syk? nei. Utmattet? Ja. Er da utbrenthet en ting å bli sykmeldt for? man er jo ikke syk da heller, men likevel er det en hel del som blir sykemeldte av den grunn...

Sånn, til mitt forsvar - så spørs det om ikke det er til det beste at jeg blir sykemeldt til det hele gir seg. Heldigvis pleier ikke slik tretthet vare mer enn til uke 12..ettersom erfaring samt at jeg har snakket med venninner..

Så vi får håpe det gir seg.

Takker for svar, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trøtt er ikke en sykdom, så noen sykemelding er du nok ikke kvalifisert til ut fra bare den grunnen.

Det viktigste er å få legen til å sjekke om du mangler noe i kroppen din, eks vitaminer/mineraler. Å være blodfattig er ganske vanlig for gravide, og det skaper trøtthet. Men heldigvis - man kan gjøre noe med det.

Også kan du trøste deg med at det etter all sannsynlighet går over av seg selv. :-)

Skjønner hva du mener, men jeg er ikke blodfattig hvertfall. Er blodgiver. I tillegg er alle tester tatt allerede på om jeg mangler noe, men det gjør jeg ikke.

Du som kaller deg "Mom" vet vel kanskje at under et svangerskap kan det være helt normalt å bli slått ut av tretthet?

Om det kvalifiserer for sykemelding? Tja, jo, det gjør det faktisk - så lenge det går utover livskvaliteten og at jeg faktisk ikke får gjort den jobben jeg har.

Det er ikke like festlig å halv-sove i samtaler med klienter for eksempel... ;)

Det viktigste for meg er ikke å finne ut om jeg skal sykemelde meg eller ei, fordi det har legen gitt grønt signal for - det viktigste er å finne ut hva jeg sier på jobb!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Mager trøst - men jeg føler det omtrent på samme måten for tiden - og jeg er ikke gravid!

Godt å høre at det er flere av oss. Er så trøtt for tiden at det er helt grusomt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere av oss. Er så trøtt for tiden at det er helt grusomt. :)

Ja, det er faktisk "godt" å vite vi er flere ;)

Hvor langt er du på vei? Og er du i jobb, da?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ja, det er faktisk "godt" å vite vi er flere ;)

Hvor langt er du på vei? Og er du i jobb, da?

:)

Nå svarte jeg Elextra som heller ikke er gravid, men allikevel trøtt. Jeg er IKKE gravid, den tida er jeg ferdig med.

Men husker jeg var veldig, veldig trøtt de to gangen jeg var gravid. Da var det stort sett jobb, også var det sofaen fram til leggetid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også ufattelig trøtt de første ti ukene av graviditetene. Det var ikke så mye å gjøre med det da. Hør med sjefen om du kan ha lang lunsjpause slik at du kan sove litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også ufattelig trøtt de første ti ukene av graviditetene. Det var ikke så mye å gjøre med det da. Hør med sjefen om du kan ha lang lunsjpause slik at du kan sove litt?

Ja, men da må jeg si noe om hvorfor....sukk....og det vil jeg helst ikke enda. Hva gjorde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte jeg Elextra som heller ikke er gravid, men allikevel trøtt. Jeg er IKKE gravid, den tida er jeg ferdig med.

Men husker jeg var veldig, veldig trøtt de to gangen jeg var gravid. Da var det stort sett jobb, også var det sofaen fram til leggetid. :)

Å ja, sånn ja ;)

Uansett, godt å vite at flere har vært i samme situasjon, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da må jeg si noe om hvorfor....sukk....og det vil jeg helst ikke enda. Hva gjorde du?

Jeg skjulte ikke noe, var umulig med førstemann i allefall. Løp som ei forvirra vegglus overalt, i glede :) (fikk vite om graviditeten pr telefon)

I den tiden jobbet jeg på innkalling. Så fra uke til uke så kunne jeg takka ja eller nei til tilbudte vakter. Si du har energimangel eller noe? At legen prøver å hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er faktisk "godt" å vite vi er flere ;)

Hvor langt er du på vei? Og er du i jobb, da?

:)

Husker også jeg var veldig trøtt da jeg var gravid, og aller mest sent på høsten (fødte sen vår/tidlig sommer). Høres nesten selvmotsigende ut, men i tillegg hadde jeg litt søvnproblemer, sov så utrolig lett på natten, og våknet for den minste ting, blant annet at jeg måtte på do mange ganger hver natt. Til tross for trøttheten fikk jeg noen timers sammenhengende søvn først når natten nærmet seg morgen, og følte meg tidvis som en zombie.

Tenkte ikke på å sykmelde meg for det, men fikk avtale med arbeidsgiver om ekstra fleksibel arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da må jeg si noe om hvorfor....sukk....og det vil jeg helst ikke enda. Hva gjorde du?

Si du har får påvist jernmangel og nettopp har begynt med tilskudd. Det vil sannsynligvis ta noen uker før du er på topp igjen... Det bør gi deg nok tid til du har kommet så langt at du forteller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte da jeg leste dette var årstiden.(jeg bruker siste 25 innlegg funksjonen så jeg så ikke kategori, men du nevner jo du er gravid så da skjønte jeg kategori).

ALLE som bor her i landet trenger 10 timer søvn når det er mørkt, kaldt og jævlig ute. Sånn er det dessverre her. Nå har jeg ikke erfaring med graviditet, men ikke se bort fra at det er årstiden og mangelen på lys som sliter det ekstra mye ut.

De fleste gravide blir trøtte i begynnelsen av svangerskapet på grunn av det nye hormonnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men jeg er ikke blodfattig hvertfall. Er blodgiver. I tillegg er alle tester tatt allerede på om jeg mangler noe, men det gjør jeg ikke.

Du som kaller deg "Mom" vet vel kanskje at under et svangerskap kan det være helt normalt å bli slått ut av tretthet?

Om det kvalifiserer for sykemelding? Tja, jo, det gjør det faktisk - så lenge det går utover livskvaliteten og at jeg faktisk ikke får gjort den jobben jeg har.

Det er ikke like festlig å halv-sove i samtaler med klienter for eksempel... ;)

Det viktigste for meg er ikke å finne ut om jeg skal sykemelde meg eller ei, fordi det har legen gitt grønt signal for - det viktigste er å finne ut hva jeg sier på jobb!

:)

Hvis du blir sykemeldt, har du ikke plikt til å opplyse hvorfor på jobb.

Men i likehet med Mom33 er jeg i at trøtthet under graviditet ikke bør kvalifisere til å sykemelde seg. Og ja, jeg vet hva du snakker om. :-) Selv gjorde jeg stort settikke annet enn å sove når jeg hadde fri. Husarbeide mv. fikk skure og gå når samboeren min ikke var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men jeg er ikke blodfattig hvertfall. Er blodgiver. I tillegg er alle tester tatt allerede på om jeg mangler noe, men det gjør jeg ikke.

Du som kaller deg "Mom" vet vel kanskje at under et svangerskap kan det være helt normalt å bli slått ut av tretthet?

Om det kvalifiserer for sykemelding? Tja, jo, det gjør det faktisk - så lenge det går utover livskvaliteten og at jeg faktisk ikke får gjort den jobben jeg har.

Det er ikke like festlig å halv-sove i samtaler med klienter for eksempel... ;)

Det viktigste for meg er ikke å finne ut om jeg skal sykemelde meg eller ei, fordi det har legen gitt grønt signal for - det viktigste er å finne ut hva jeg sier på jobb!

:)

Verken graviditet eller tretthet er sykdommer som kvalifiserer til sykemelding, så om din lege velger å sykemelde deg så er det for en annen grunn (diagnose).

Og som Sofline sier, du trenger jo ikke fortelle noen hvorfor du er sykemeldt.

Beklager virkelig at jeg tråkket på dine ømme tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken graviditet eller tretthet er sykdommer som kvalifiserer til sykemelding, så om din lege velger å sykemelde deg så er det for en annen grunn (diagnose).

Og som Sofline sier, du trenger jo ikke fortelle noen hvorfor du er sykemeldt.

Beklager virkelig at jeg tråkket på dine ømme tær.

Tærne mine er ikke ømme. Hadde de vært det, hadde jeg ikke slengt på smiletegn til deg.

Så det så :) Hvordan du leser en melding, er jo din sak - du kan lese den med positivt fortegn, eller negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken graviditet eller tretthet er sykdommer som kvalifiserer til sykemelding, så om din lege velger å sykemelde deg så er det for en annen grunn (diagnose).

Og som Sofline sier, du trenger jo ikke fortelle noen hvorfor du er sykemeldt.

Beklager virkelig at jeg tråkket på dine ømme tær.

Forøvrig...hvem sier at graviditet er en sykdom? *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...