Gå til innhold

Røyking er galskap

Anbefalte innlegg

Alle i dette landet bør snart fått med seg at røyking er meget usunt både for den som røyker selv og for de som er i nærheten. På jobb hos oss er det ikke lov og røyke inne, men selvsagt så er det et par stykker som absolutt må forpeste og påføre oss andre ubehag når vi sitter og har lunsj ute.

Røyking er et så stort helseproblem at man burde sette opp prisen skikkelig så folk ikke kjøpte denne dritten. Røyking påfører også samfunnet enorme utgifter i form av sykdommer som er røykrelatert. Urgh... disse folka vet jo ikke sitt eget og andres beste.

Måtte bare få det ut, og til de av dere som måtte røyke her inne, skjerp dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291425-r%C3%B8yking-er-galskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle i dette landet bør snart fått med seg at alkohol er meget usunt både for den som drikker selv og for de som er i nærheten. På jobb hos oss er det ikke lov å drikke alkohol, men selvsagt så er det et par stykker som absolutt må forpeste og påføre oss andre ubehag når vi sitter og har lunsj ute.

Alkohol er et så stort helseproblem at man burde sette opp prisen skikkelig så folk ikke kjøpte denne dritten. Alkoholen påfører også samfunnet enorme utgifter i form av sykdommer som er rusrelatert. Urgh... disse folka vet jo ikke sitt eget og andres beste.

Måtte bare få det ut, og til de av dere som måtte drikke her inne, skjerp dere.

Alle i dette landet bør snart fått med seg at alkohol er meget usunt både for den som drikker selv og for de som er i nærheten. På jobb hos oss er det ikke lov å drikke alkohol, men selvsagt så er det et par stykker som absolutt må forpeste og påføre oss andre ubehag når vi sitter og har lunsj ute.

Alkohol er et så stort helseproblem at man burde sette opp prisen skikkelig så folk ikke kjøpte denne dritten. Alkoholen påfører også samfunnet enorme utgifter i form av sykdommer som er rusrelatert. Urgh... disse folka vet jo ikke sitt eget og andres beste.

'' På jobb hos oss er det ikke lov å drikke alkohol, men selvsagt så er det et par stykker som absolutt må forpeste og påføre oss andre ubehag når vi sitter og har lunsj ute ''

Merkelig jobb du har da??, hos oss hadde de blitt oppsagt på på dagen om de drakk på jobben. Og om så var at de hadde drukket så hadde de jo ikke puttet spriten inn i munnen min slik som røykere putter røyk i munnen på meg.

Dårlig, veldig dårlig sammenligning det der.

Hvis du tar et glass vin i ny og ne sjenerer det ikke andre enn deg selv, og alkohol tar man heller ikke skade av om det ikke er for ofte.

'' På jobb hos oss er det ikke lov å drikke alkohol, men selvsagt så er det et par stykker som absolutt må forpeste og påføre oss andre ubehag når vi sitter og har lunsj ute ''

Merkelig jobb du har da??, hos oss hadde de blitt oppsagt på på dagen om de drakk på jobben. Og om så var at de hadde drukket så hadde de jo ikke puttet spriten inn i munnen min slik som røykere putter røyk i munnen på meg.

Det finnes faktisk mange mennesker som drikker alkohol i arbeidstiden, så helt galt ble det da ikke. Uansett kunne jeg jo ikke ødelegge teksten din..

Annonse

Gjest Avslappet ikke-røyker

Tydeligvis fint for deg å få det ut - stiller meg litt undrende til behovet for å spre edder og galle.

Alle er enige om at røyking er usunt, men når det gjelder utgiftene staten har, siterer jeg fra NOU 1998:18, avsnitt 10.2.3 - Andre økonomiske virkemidler for å styrke folkehelsearbeidet:

"Et aktuelt spørsmål er om dagens tobakksavgiftssatser er på et slikt nivå at de dekker de samfunnets kostnader forårsaket av røyking. Man har forsøkt å tallfeste størrelsesorden på offentlige utgifter forbundet med helsemessig behandling og sykepenger, uførepensjoner og attføring tilknyttet røyking. Beregningen (Statens tobakksskaderåd 1995: Offentlige utgifter forbundet med røyking) basert på 1994-tall viser en andel av offentlige utgifter på 3,2 mrd kroner som skyldes røyking. Statens inntekter av tobakksavgifter for 1994 var til sammenlikning på 5.040 mill kroner."

Det blir nesten 2 mrd i statens favør det - men de kommer sikkert godt med til å dekke de samfunnsøkonomiske kostnadene av ikke-røykeres frustrasjoner :-)

Jeg syns mobbingen av røykerere har gått skikkelig langt. De aller fleste røykere tar mer enn nok hensyn. Når dere er ute i friluft så kan jeg ikke forstå at man henger seg opp i røyking. Innlegget ditt smaker mer av moral og skjennepreken enn av reell sjenase. At det er usunt å røyke vet alle.

Tydeligvis fint for deg å få det ut - stiller meg litt undrende til behovet for å spre edder og galle.

Alle er enige om at røyking er usunt, men når det gjelder utgiftene staten har, siterer jeg fra NOU 1998:18, avsnitt 10.2.3 - Andre økonomiske virkemidler for å styrke folkehelsearbeidet:

"Et aktuelt spørsmål er om dagens tobakksavgiftssatser er på et slikt nivå at de dekker de samfunnets kostnader forårsaket av røyking. Man har forsøkt å tallfeste størrelsesorden på offentlige utgifter forbundet med helsemessig behandling og sykepenger, uførepensjoner og attføring tilknyttet røyking. Beregningen (Statens tobakksskaderåd 1995: Offentlige utgifter forbundet med røyking) basert på 1994-tall viser en andel av offentlige utgifter på 3,2 mrd kroner som skyldes røyking. Statens inntekter av tobakksavgifter for 1994 var til sammenlikning på 5.040 mill kroner."

Det blir nesten 2 mrd i statens favør det - men de kommer sikkert godt med til å dekke de samfunnsøkonomiske kostnadene av ikke-røykeres frustrasjoner :-)

'' Det blir nesten 2 mrd i statens favør det ''

Tror du virkelig på dette selv eller?

De pengene staten hadde mistet på tobaksavgiftene ville de selvsagt tatt inn igjen ved at røykerene brukte disse pengene på andre ting istedet. Og staten ville selvsagt fått inntekt på dette igjen (moms)

Og så ville de spart behandlingsutgiftene, så staten ville gått meget, meget mer i + på at disse usunne menneskene tok hensyn både til seg selv og andre. Staten kunne f.eks gitt en mye bedre eldreomsorg om folk lot være og røyke.

Vil man være slem kan man si at røykerene har skylden for den dårlige eldreomsorgen.

En trenger ikke få ting inn gjennom munnen for at det skal være skadelig. Mennesker som er ruset på alkohol er ikke nødvendigvis bare til skade for seg selv.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/NOUer/2003/NOU-2003-17/4/3.html?id=370872

http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_alkohol/alkohol_som_samfunnsproblem_5817

Ja, for du er sikkert et mye mye bedre menneske enn meg som røyker :)

Jeg tar hensyn til andre når jeg røyker, røyker ikke inne hjemme, røyker ikke i busskur, og steller meg ikke oppå folk og røyker. Røyker der det er lov, på røykerommet på jobben og verandaen min. Føler meg ikke som en synder fordet... At røyking er usunt vet jeg godt, men er ikke motivert til å slutte nå, men innen 2008 skal jeg være røykefri.

Gjest Avslappet ikke-røyker

'' Det blir nesten 2 mrd i statens favør det ''

Tror du virkelig på dette selv eller?

De pengene staten hadde mistet på tobaksavgiftene ville de selvsagt tatt inn igjen ved at røykerene brukte disse pengene på andre ting istedet. Og staten ville selvsagt fått inntekt på dette igjen (moms)

Og så ville de spart behandlingsutgiftene, så staten ville gått meget, meget mer i + på at disse usunne menneskene tok hensyn både til seg selv og andre. Staten kunne f.eks gitt en mye bedre eldreomsorg om folk lot være og røyke.

Vil man være slem kan man si at røykerene har skylden for den dårlige eldreomsorgen.

Dette er tall og resonnementer Helsedepartementet selv opererer med - at du har bestemt deg for å være uenig, får være ditt problem.

Du har (i likhet med meg) ikke noe grunnlag for å uttale deg om hva pengene røykere bruker på tobakk ellers ville vært brukt på. Bensin? Sjokolade? Fast-food? Eller kanskje gulerøtter? Noen av de alternative godene har samfunnsøkonomiske kostnader de også :-) En ting som er sikkert, er at merverdiavgift på både tjenester og varer ligger langt under de prosentvise tobakksavgiftene. Så direkte inntekter vil faktisk synke raskere enn kostnader - med mindre pengene i stedet brukes på alkohol, da.

Og du vet, røykere dør i gjennomsnitt tidligere enn oss andre. Sånn sett gjør de samfunnet en tjeneste ved å ikke belaste eldreomsorgen!

Annonse

Det er bare til å bestemme seg det. Jobbe med seg selv for å bli motivert, og så kutte tvert.

Jeg kjenner folk som har sluttet på dagen, men jeg tviler ikke på at det er vanskelig for mange og at det ikke bare er en dårlig unnskyldning. Jeg er ikke-røyker, så det er ikke meg selv jeg forsvarer.

Ja, for du er sikkert et mye mye bedre menneske enn meg som røyker :)

Jeg tar hensyn til andre når jeg røyker, røyker ikke inne hjemme, røyker ikke i busskur, og steller meg ikke oppå folk og røyker. Røyker der det er lov, på røykerommet på jobben og verandaen min. Føler meg ikke som en synder fordet... At røyking er usunt vet jeg godt, men er ikke motivert til å slutte nå, men innen 2008 skal jeg være røykefri.

Er det fortsatt lovlig med røykerom?

''Alle i dette landet bør snart fått med seg at røyking er meget usunt både for den som røyker selv og for de som er i nærheten.''

Og nå var det din tur trosti, til å få visdommen ;)

Du vil oppdage at det er mye mere galskap i denne verden. Lykke til med undersøkelsene.

''Alle i dette landet bør snart fått med seg at røyking er meget usunt både for den som røyker selv og for de som er i nærheten.''

Og nå var det din tur trosti, til å få visdommen ;)

Du vil oppdage at det er mye mere galskap i denne verden. Lykke til med undersøkelsene.

'' Du vil oppdage at det er mye mere galskap i denne verden. Lykke til med undersøkelsene. ''

Dette er en for passiv holdning. Det blir jo som å si at jeg kan stjele 100.000, da det også finnes andre og større forbrytelser.

Å bforsøke seg på slike hersketeknikker som du gjør nå er jo mildt sagt patetisk.

'' Du vil oppdage at det er mye mere galskap i denne verden. Lykke til med undersøkelsene. ''

Dette er en for passiv holdning. Det blir jo som å si at jeg kan stjele 100.000, da det også finnes andre og større forbrytelser.

Å bforsøke seg på slike hersketeknikker som du gjør nå er jo mildt sagt patetisk.

Jaja - noen _må_ visst finne på noe å ergre seg over. Og jeg skjønner ikke hva du mener med hersketeknikker - er vel ingen som har brukt det her? Den var litt for paranoid for meg i alle fall.

Hvis du vil ha en røykfri verden, så får du engasjere deg i politikken eller noe da, så du kan bruke resten av livet ditt til å kjempe for en røykfri verden :-) Hjelper ikke med sure oppgulp.

Gjest pærebrus875

Jeg syns mobbingen av røykerere har gått skikkelig langt. De aller fleste røykere tar mer enn nok hensyn. Når dere er ute i friluft så kan jeg ikke forstå at man henger seg opp i røyking. Innlegget ditt smaker mer av moral og skjennepreken enn av reell sjenase. At det er usunt å røyke vet alle.

Syns det er flott med dere som svarte at dere tar hensyn, men vet du, det ER ikke så mange av dere! Mange som fyrer opp f eks inne i et busskur, og da treffer det garantert de som sitter inni. Da jeg hadde en jobb på en restaurant her så fikk jeg utrolig lyst og gå og skjelle ut røykerne utenfor, pga de sto RETT FORAN døra inn til oss, og hvis noen hadde gått ut/inn døra vår så ville røyken ha kommet inn. Greit nok de har lov å røyke utenfor (dette var folk fra kontoret ved siden av regner jeg med, gang med legekontorer og advokater og greier, døra inn dit var ved siden av vår), men det går jo an å stå foran veggen, og ikke døra? Spesielt siden det sto både på døra og skiltet utenfor at vi åpnet 11.. så det var jo åpent og dermed sjanse for at noen ville bruke den døra.

Hvis jeg hadde hatt astma så ville jeg vært litt usikker på om det var verdt å gå inn på en ny restaurant om det sto 3-4 og røyket rett utenfor dørå, jeg måtte ha gått gjennom dem. Så syns de helt klart burde ha "sett" døra vår.

Så selv om mange her mener de tar hensyn, det er ikke ALLE av dere ennå. Derfor får så klart dere også et "stempel" som uhensynsfulle røykere. Så ser dere slike eksempler som over, at resten av "gjengen" vil stå foran noens dør å røyke, si ifra! Så kan dere hensynfulle hjelpe resten med å bli det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...