SoriaMoria Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 For første gang siden jeg tok førerkortet for syv år siden, er bilen min skodd med piggdekk. Det ble en helt ny bil, jo! Plutselig har man veigrep og greier! Det blir riktignok noe mer støy med piggdekk, men i den lille "matchboxbilen" min er det støy fra dekkene uansett, så da spiller ikke det argumentet noen trille heller. Kommer "aldri" til å gå over til piggfrie vinterdekk igjen, nei! 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Kanskje du har en litt aggressiv kjørestil? Vi gikk over til piggfritt for 10 år siden, og kunne ikke tenke meg å bytte tilbake. Kommer fram der jeg skal, og ikke minst sparer man miljøet for mye dritt. Pigg eller piggfritt er vel mer et spørsmål om hvor du bor - det finnes absolutt argument for pigg også. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Jippi! Det er sånne som deg astmatikerne trenger! 0 Siter
Gjest AlBundy Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Piggdekk er nok litt bedre på is, men ellers er piggfrie mange hakk bedre, syns jeg ... Du får gratis servo med piggdekkene da 0 Siter
adelie Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Kanskje du har en litt aggressiv kjørestil? Vi gikk over til piggfritt for 10 år siden, og kunne ikke tenke meg å bytte tilbake. Kommer fram der jeg skal, og ikke minst sparer man miljøet for mye dritt. Pigg eller piggfritt er vel mer et spørsmål om hvor du bor - det finnes absolutt argument for pigg også. ''. .... sparer man miljøet for mye dritt. / ..spørsmål om hvor du bor'' ENIG med deg! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Hadde det ikke vært for miljøfaren, hadde jeg antakelig fortsatt kjørt pigg jeg og... men ønsker ikke å plage miljøet mer enn nødvendig. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Jeg har kjørt piggfritt i 15 år. Kommer ikke til å kjøpe piggdekk igjen, med mindre vi flytter veldig langt til fjells. Nå har jeg et sett hurtigkjettinger som jeg har prøvd på hålkeblanke skogsveier, men ellers har jeg kommet både opp og ned og frem og tilbake på allslags føre. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Piggdekk er nok litt bedre på is, men ellers er piggfrie mange hakk bedre, syns jeg ... Du får gratis servo med piggdekkene da ''Piggdekk er nok litt bedre på is, men ellers er piggfrie mange hakk bedre, syns jeg '' Jada, på bar asfalt / våt vei (uten snø og is og vaskebrett) er piggfritt knall det! Da jeg bodde i Oslo var piggfritt bra, det. Men nå som jeg bor på landsbygda, der veiene svinger seg inn og ut langs kystlinja og det er flere rådyr i veien enn biler på kveld- og natterstid, ja da kommer piggdekkene til sin rett. Særlig siden det virker som de kun strør i denne grenda dersom de har tid til overs.... Folk som hovedsaklig kjører i by bør nok velge piggfritt (og heler ha på "hurtigkjettinger" o.l i påtrengende tilfeller, men del delen av befolkningen som ikke bor i byen, har altså min fulle forståelse når de velger piggdekk. Jeg er i alle fall nyfrelst 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Hadde det ikke vært for miljøfaren, hadde jeg antakelig fortsatt kjørt pigg jeg og... men ønsker ikke å plage miljøet mer enn nødvendig. ''Hadde det ikke vært for miljøfaren, hadde jeg antakelig fortsatt kjørt pigg jeg og... men ønsker ikke å plage miljøet mer enn nødvendig.'' Da burde man jo parkere bilen da? 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Kanskje du har en litt aggressiv kjørestil? Vi gikk over til piggfritt for 10 år siden, og kunne ikke tenke meg å bytte tilbake. Kommer fram der jeg skal, og ikke minst sparer man miljøet for mye dritt. Pigg eller piggfritt er vel mer et spørsmål om hvor du bor - det finnes absolutt argument for pigg også. ''Kanskje du har en litt aggressiv kjørestil?'' Igrunnen ikke - tvert imot er det jeg som ber samboeren om å ta det roligere osv Men bor på landsbygda med knapt mer enn asfalterte traktorveier da 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 ''Hadde det ikke vært for miljøfaren, hadde jeg antakelig fortsatt kjørt pigg jeg og... men ønsker ikke å plage miljøet mer enn nødvendig.'' Da burde man jo parkere bilen da? Selvfølgelig, men som du ser sa jeg "mer enn nødvendig", og selv om jeg bor i Oslo anser jeg faktisk bilen som ganske nødvendig til en del ting. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 ''Hadde det ikke vært for miljøfaren, hadde jeg antakelig fortsatt kjørt pigg jeg og... men ønsker ikke å plage miljøet mer enn nødvendig.'' Da burde man jo parkere bilen da? Hehe... Jeg tenkte det samme. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 ''Piggdekk er nok litt bedre på is, men ellers er piggfrie mange hakk bedre, syns jeg '' Jada, på bar asfalt / våt vei (uten snø og is og vaskebrett) er piggfritt knall det! Da jeg bodde i Oslo var piggfritt bra, det. Men nå som jeg bor på landsbygda, der veiene svinger seg inn og ut langs kystlinja og det er flere rådyr i veien enn biler på kveld- og natterstid, ja da kommer piggdekkene til sin rett. Særlig siden det virker som de kun strør i denne grenda dersom de har tid til overs.... Folk som hovedsaklig kjører i by bør nok velge piggfritt (og heler ha på "hurtigkjettinger" o.l i påtrengende tilfeller, men del delen av befolkningen som ikke bor i byen, har altså min fulle forståelse når de velger piggdekk. Jeg er i alle fall nyfrelst Hva er hurtigkjettinger? 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Selvfølgelig, men som du ser sa jeg "mer enn nødvendig", og selv om jeg bor i Oslo anser jeg faktisk bilen som ganske nødvendig til en del ting. Har selv bodd i Oslo - og der synes jeg det gikk finfint å kjøre piggfritt jeg også (desto verre synes jeg det var det å være fotgjenger/ fjellklatrer med den "snøryddingen" kommunen drev med i sentrum.... ) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 ''Kanskje du har en litt aggressiv kjørestil?'' Igrunnen ikke - tvert imot er det jeg som ber samboeren om å ta det roligere osv Men bor på landsbygda med knapt mer enn asfalterte traktorveier da Hm, har aldri tenkt over at det har vært noe hinder. I fjor vinter bodde vi på toppen av en stupbratt bakke, og det var bare èn gang vi sleit litt - på vei ned. Ellers er det utrolig hvor bra de piggfrie dekkene er, men man må jo være ekstremt forsiktig med gass og brems når det er snø på veien. Og selvfølgelig, er det holke holder ikke de piggfrie i motbakker. Vi kjøpte kjettinger samtidig som vi kjøpte de første piggfrie dekkene, men banke i bordet - de har enda ikke vært ute av boksen sin. Og vi kjører mye. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Har selv bodd i Oslo - og der synes jeg det gikk finfint å kjøre piggfritt jeg også (desto verre synes jeg det var det å være fotgjenger/ fjellklatrer med den "snøryddingen" kommunen drev med i sentrum.... ) Selv om man bor i Oslo, hender det faktisk rett som det er at man er på tur utenfor gryta, og da har samme behov for veigrep som de som bor andre steder. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Hva er hurtigkjettinger? Kjettinger som er enkle og raske å få på, men ikke like holdbare som de tyngre og mer solide piggkjettingene. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Hva er hurtigkjettinger? http://www.dinside.no/php/art.php?id=19456 Sånne har jeg lenge tenkt jeg burde ha i bilen - får se om jeg ikke får anskaffet meg noen. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 http://www.dinside.no/php/art.php?id=19456 Sånne har jeg lenge tenkt jeg burde ha i bilen - får se om jeg ikke får anskaffet meg noen. Smart i grunnen... 0 Siter
Sofline Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Kjettinger som er enkle og raske å få på, men ikke like holdbare som de tyngre og mer solide piggkjettingene. Takk for svar! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.