Gjest litt kristen Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Jeg er en mann i starten av 30 årene som alltid har trodd på gud, og bruker nå og da noen minutter på å be(i skjul). Har vokst opp i et ikke kristent miljø, og bortsett fra en halv uke som "kristen" på komfirmasjonsleiren i 8 klasse har jeg levd et vanlig, ikke kristent miljø. Jeg er samboer og har barn, men er åpen for å bli mer kjent med miljøet og lurer på hvor man bør henvende seg for å bli en del av fellesskapet. Jeg ønsker å det minste å finne ut om dette er noe for meg Har en lokal meninghet i nærhetene, men den er stort sett full av gamle mennesker og hver gudstjeneste(de jeg har vært på) har vært lite besøkt. Noen som vet om et fellesskap som man bør oppsøke(aldersmessig nærhet)? Ønsker å skape relasjoner og et nettverk, ikke bare delta i gudstjenester etc. Jeg holder hus i Oslo. 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Ta kontakt med en forening du interesserer deg for. Sjekk på nettet, masse grupper der. 0 Siter
Gjest snart jul jo Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Du kan jo gå med familien din på julemesse og Vi synger julen inn om det holdes på et forsamlingshus. Det er alltid hyggelig. Det henger kanskje lapper på en oppslagstavle der, eller du kan se i avis/bygdeblad hva som skjer i menigheten. 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Saa godt aa lese det du skrev! Jeg er ogsaa en kristen:-) Naa finnes det mange greiner innen kristendommen. For meg, var ikke statskirka noe som gav meg saa mye egentlig... Joda, Gudstjenestene var fine de altsaa, men jeg ville ogsaa skape relasjoner, ha litt mere "action"... Saa jeg oppsokte en pinsemenighet jeg, og der fikk jeg skikkelig god kontakt med de aller fleste:-) Etter noen aar meldte jeg meg inn ogsaa. ( Jeg dopte meg som pinsevenn) Vi har den samme tro som andre kristne, vi er ikke en sekt, vi har den samme bibelen, bare at vi tror daapen er ment for de som har tatt i mot Jesus som sin frelser, og ikke smaa barn. Ellers har vi mer fokus paa tungetale og naadegavene som det staar om i 1.korinterbrevet.13. Men hele bibelen er selvfolgelig i fokus...;-) Lykke til! Haaper du finner en god plass aa gaa til! 0 Siter
Gjest let og du finner Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Det finns mange finne fellesskap innenfor den norske kirke også, selv om det kanskje ikke er akkurat der du bor. Feks vet jeg at i Paulus kirke (ved Grunerløkka) skjer det endel, du kan jo sjekke nettsiden deres og klikke på Emmaus. Kommer litt an på hvor du bor, da. 0 Siter
Hope Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Ta kontakt med en forening du interesserer deg for. Sjekk på nettet, masse grupper der. Så flott å høre! Jeg og er kristen, men bor i en annen kant av landet. Kjenner likevel til en del menigheter i Oslo - og kan anbefale følgende i fht din alder og det du sier om fellesskap. Misjonsforbundet har en menighet som heter Betlehem. Dette er en ung, frisk, levende menighet med mange på din alder. Ta kontakt med en av pastorene der, som kan gi deg mer info om hva som skjer, g forskjellige grupper du kan delta i - for å bli kjent. Sjekk www.oslomisjonskirke.no Ungd.pastoren der er i slutten av 20årene, og en fantastisk flott person. Det samme er hovedpastor Ellers er Filadelfia en flott menighet, med Egil Svartdahl som pastor. Mulig du vil synes menighetene er noe store, og at du ikke blir sett nok, derfor vil jeg anbefale deg kontakt med pastor på forhånd.. Jeg håper du finner et sted du vil trives. Alt avhenger av hva slags stil du liker...Er du f.eks veldig rocka av deg, så er Sub-church noe for deg... Sjekk litt på nett , søk på "menigheter i oslo":) Lykke til 0 Siter
Gjest Teologgen Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Jeg ville også ha anbefalt frikirkelige retninger. Litt mer liv og litt mindre "døde tradisjoner" der. Pinsevenner/Karisma og denslags er kanskje litt "ekstreme" om du er helt ukjent med praktisk utførelse av kristendommen - men du har jo flere områder mellom den døde statskirka og de gardinklatrende pinsevennene (jada, jeg setter det på spissen). Personlig trives jeg godt i karismatiske (ev. spirituelle) menigheter - der mye tas nesten på sparken. En har lovsanger og kan komme med egne ønsker til sanger etc. Det er mer fritt i frikirker på en måte. Statskirke har jo forlengst forkastet bibelen og er bare tørre opplesninger av en kjedelig teolog (iflg. mine erfaringer). Så det store spørsmålet er vel om du søker kristendommen som en tro eller som en tradisjon. 0 Siter
mbf Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Herlig å høre at du føler dragning mot et kristenliv, jeg er også kristen Jeg går in en menighet i Indremisjonen. Jeg vil ikke verken anbefale eller advare mot noen, for meg er det Guds ord som betyr noe, og det kan jeg høre der det er mulighet.Men det er jo meg da. Håper du kan benytte deg av noen av rådene her, søk ut og ikke vent :-) Jeg syns livet ble så fredelig og godt etter jeg ble kristen, og jeg har det virkelig godt inni meg, lykke til :-) 0 Siter
Gjest uhmm Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Saa godt aa lese det du skrev! Jeg er ogsaa en kristen:-) Naa finnes det mange greiner innen kristendommen. For meg, var ikke statskirka noe som gav meg saa mye egentlig... Joda, Gudstjenestene var fine de altsaa, men jeg ville ogsaa skape relasjoner, ha litt mere "action"... Saa jeg oppsokte en pinsemenighet jeg, og der fikk jeg skikkelig god kontakt med de aller fleste:-) Etter noen aar meldte jeg meg inn ogsaa. ( Jeg dopte meg som pinsevenn) Vi har den samme tro som andre kristne, vi er ikke en sekt, vi har den samme bibelen, bare at vi tror daapen er ment for de som har tatt i mot Jesus som sin frelser, og ikke smaa barn. Ellers har vi mer fokus paa tungetale og naadegavene som det staar om i 1.korinterbrevet.13. Men hele bibelen er selvfolgelig i fokus...;-) Lykke til! Haaper du finner en god plass aa gaa til! Er du i Spania? Har du funnet en menighet du trives i der? 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Er du i Spania? Har du funnet en menighet du trives i der? Ikke ennaa, men det blir vel...:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.