Gå til innhold

Hva gjør jeg

Gjest lei av kattetiss/bæsj

Anbefalte innlegg

Gjest lei av kattetiss/bæsj
Skrevet

med katter som tisser og bæsjer inne?

De er kastrerte/steriliserte, og har det så godt, er skikkelig senge/sofagriser, masse mat og masse kos. Synes de er så utakknemlige(!) når de gjør fra seg innendørs!! De har et flott uteområde, vi bor i skogkanten. Likevel henger de på døra og skal inn, etter 5 min ute i kulden. Lukta de lager er grusom, jeg varsker med klor og gudene hvet hva. Lukta henger i.

Noen råd før det tørner for meg?

Skrevet

Jeg har aldri hatt det problemet, men jeg kan si hva jeg ble rådet til dersom det skulle skje. De sa at vi skulle ta katten å stikke snuten i lorten for så å kaste den og katten ut. Jeg synes det høres brutalt ut, men du ser om du vil prøve dette selv....

Kanskje du skal ha en liten sandkasse inne en periode? Hvis katten bæsjer inne så tar du å legger det i sanden og holder katten der til han graver det ned. Du kan også ha det utenfor døra....

Legg ferske løkskiver rundt i rommet, de trekker til seg lukt. Katte tiss lukt er det verre å få fjernet helt.

Gjest hatt katt i mange år
Skrevet

Har du ikke en sandkasse inne til kattene dine da??! Husk at katten er et vanedyr,l og liker å gå på do samme steder som den pleier (akkurat som du selv har en do). Så at den vil inn å bæsje er ikke rart. Den bør ha en fast sandkasse på badet. Det finns spesialsand som "kapsler" bæsjen inn på en måte så den nesten ikke lukter.

Skrevet

Jeg har aldri hatt det problemet, men jeg kan si hva jeg ble rådet til dersom det skulle skje. De sa at vi skulle ta katten å stikke snuten i lorten for så å kaste den og katten ut. Jeg synes det høres brutalt ut, men du ser om du vil prøve dette selv....

Kanskje du skal ha en liten sandkasse inne en periode? Hvis katten bæsjer inne så tar du å legger det i sanden og holder katten der til han graver det ned. Du kan også ha det utenfor døra....

Legg ferske løkskiver rundt i rommet, de trekker til seg lukt. Katte tiss lukt er det verre å få fjernet helt.

"De sa at vi skulle ta katten å stikke snuten i lorten for så å kaste den og katten ut. Jeg synes det høres brutalt ut, men du ser om du vil prøve dette selv.... "

Ja det fungerer kjempefint. Jeg bruker en lignende metode hvis ungen bæsjer på seg.

Gjest pærebrus875
Skrevet

"De sa at vi skulle ta katten å stikke snuten i lorten for så å kaste den og katten ut. Jeg synes det høres brutalt ut, men du ser om du vil prøve dette selv.... "

Ja det fungerer kjempefint. Jeg bruker en lignende metode hvis ungen bæsjer på seg.

Morsomt :-P.

Men jeg har hørt om den metoden der med hunder, og det kan virke brutalt sa en jeg kjenner, men man MÅ gjøre det slik for da skjønner hunden at den og bæsjen skal UT. Så må man huske å ikke gi hunden noe kos eller oppmerksomhet når den driter inne, men gi den masse kos og gjerne en godbit når den vil ut og gjør fra seg der. At hunden helt klart forstår hva som er rett og ikke.

Om katter "fungerer" på samme måten aner jeg ikke, men er såklart verdt forsøket. Syns uansett kattekasse er best, så slipper man både å slippe katta ut hele tida og å tørke opp søl inne. Og nei, kattekasser lukter ikke så vondt.

Skrevet

Men jeg har hørt om den metoden der med hunder, og det kan virke brutalt sa en jeg kjenner, men man MÅ gjøre det slik for da skjønner hunden at den og bæsjen skal UT. Så må man huske å ikke gi hunden noe kos eller oppmerksomhet når den driter inne, men gi den masse kos og gjerne en godbit når den vil ut og gjør fra seg der. At hunden helt klart forstår hva som er rett og ikke.

Om katter "fungerer" på samme måten aner jeg ikke, men er såklart verdt forsøket. Syns uansett kattekasse er best, så slipper man både å slippe katta ut hele tida og å tørke opp søl inne. Og nei, kattekasser lukter ikke så vondt.

Ikke om man kjøper ordentlig sand nei..

Gjest utrangert metode
Skrevet

Jeg har også hørt om den metoden om hunder, og vandrehistorien forteller om hunden som på den måten lærte å gjøre fra seg inne, stikke sin egen snute i det etterpå, for så å løpe ut..

Hundeoppdragelse fungerer i de fleste tilfelle vanvittig mye bedre hvis man roser for positiv oppførsel, enn hvis man staffer den negative. Fysisk straff og maktbruk overfor hunder er som regel kun et behov for mennesket for å vise at man er stor og tøff , det er veldig mye mer effektivt å bruke masse tid på å forsterke den riktige oppførselen.

I de første ukene med en hvalp i huset, må man derfor belage seg på veldig mange lufteturer, og masse ros når de gjør det de skal utendørs.

Det samme gjelder katter, hvis man ikke tar de for tidlig fra kattemor, og bruker masse tid og ikke lar de vare alene når de kommer til det nye hjemmet sitt, er de kasse- eller utetrent i løpet av kort tid.

Skrevet

Jeg har også hørt om den metoden om hunder, og vandrehistorien forteller om hunden som på den måten lærte å gjøre fra seg inne, stikke sin egen snute i det etterpå, for så å løpe ut..

Hundeoppdragelse fungerer i de fleste tilfelle vanvittig mye bedre hvis man roser for positiv oppførsel, enn hvis man staffer den negative. Fysisk straff og maktbruk overfor hunder er som regel kun et behov for mennesket for å vise at man er stor og tøff , det er veldig mye mer effektivt å bruke masse tid på å forsterke den riktige oppførselen.

I de første ukene med en hvalp i huset, må man derfor belage seg på veldig mange lufteturer, og masse ros når de gjør det de skal utendørs.

Det samme gjelder katter, hvis man ikke tar de for tidlig fra kattemor, og bruker masse tid og ikke lar de vare alene når de kommer til det nye hjemmet sitt, er de kasse- eller utetrent i løpet av kort tid.

Skriver under på denne. Hvis folk har fått stikke-snuta-i-dritten-metoden til å fungere er det ikke på grunn av den, men på tross av den.

Skrevet

Først burde du utelukke at de er syke.

Har du kasse inne??Om så,se etter at den er helt ren.Bytt sand og vask hver dag.Du bør også fjerne tiss/avførings klumper etter katten har gjort fra seg.

Dette fordi katter er veldig renslige,og noen kan bli ekstreme..

Ser du blir rådet til å gni katten i dritten..

Det synes jeg du skal droppe!!!!

Se heller etter katten mer,de begynner gjerne å vandre litt rund og bli litt urolige før de skal på do.

Kast katten ut etter mat,søvn og lek.

Går den tilstadighet på samme plass,sett mat skålen der.

Katter vil som regel ikke gå på do der de spiser..

Gjelder det flere plasser kan du lime litt mat på hver plass..

Det er viktig å vaske grundig,så du får fjernet all lukten!

Men som sagt,vær sikker på at det ikke feiler katten noe fysisk.

Og gi orm kur.

Lykke til da!! :0)

Skrevet

Ble kattene tatt bort fra mor når de var yngre enn 12 uker gamle?

Har det skjedd endringer på hjemmefronten i det siste? (den forrige katten vår begynte å tisse innendørs når jeg var nygravid...)

Kan kattene ha urinveisinfeksjon? (man kan se det ved at urinen kan være svakt rosafarget)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...