Gå til innhold

Tenåringer og penger, har du råd?

Anbefalte innlegg

Tenåringsjenta vår på 16 år vil gjerne forbruke penger så mye som mulig. Hun har fått jobb og tjener mellom 2 og 3000 kr selv pr mnd. Før hun begynte i jobb fikk hun 200 kr i ukelønn, samt telefon og busskort hos oss foreldre. I tillegg klær når hun trengte det.

Hun er ikke flink å gjøre plikter hjemme, og sluntrer ofte unna. Ukelønna skal være for å vaske opp, gå ut med søppel, og vaske opp to ganger pr uke.

Nå synes jeg imidlertid det er tid for å revurdere denne ukelønnen ettersom hun ikke gjør det hun skal. Også fordi at hun nå tjener sine egne penger.

Selv mener hun skal ha ukelønn, selv om hun har egen inntekt. I tillegg forlanger hun penger til å kjøpe julegaver for. Jeg sier at julegaveinnkjøpet må gå av hennes lønn.

Hva mener dere? Hun vil jo være voksen, selv om det skinner gjennom at hun ikke eier ansvar. Hun er fri for penger etter ca 3-4 dager etter lønn.

Fortsetter under...

Gjest sparsom doler

Jeg mener at du kan kutte ut ukelønnen, og det bør i grunnen være en selvfølge at hun hjelper til! Julegaver bør hun kjøpe for lønnen, også klær hun egentlig ikke trenger. Hun bør lære at man jobber for pengene, og at man bør spare for å få råd til det lille ekstra.

Jeg ville kanskje fortsatt å dekke busskort, og muligens gitt tilskudd til en del dyrere plagg hun virkelig trenger (f.eks vintersko, men ikke svindyre lekre støvletter), men ellers forlangt at hun skulle betale resten selv.

Jeg ville likevel forlangt at hun skulle hjelpe til hjemme, men kanskje hatt en samtale om hvilke oppgaver hun ønsker å gjøre. Kanskje hun f.eks heller vil støvsuge enn å vaske opp, da kan det være greit. Sett krav til planlegging slik at det ikke "plutselig" blir leggetid søndag kveld uten at ukens oppgaver er utført.

Gjest Elextra

Jeg synes godt ukepengene kan inndras om hun ikke gjør som avtalt hjemme, men jeg synes ikke de skal inndras fordi hun tjener egne penger. Hun jobber vel for å tjene litt ekstra, og jeg synes hun skal få disse uavhengig om hun velger å jobbe for å tjene ekstra penger. Annerledes selvfølgelig om foreldrene virkelig trenger pengene til andre ting, da bør det vurderes å kunne holde tilbake disse når barnet tjener egne penger.

Jeg har aldri fått penger til å kjøpe julegaver for, og det kommer jeg heller ikke til å gi egne barn, i hvertfall ikke utover et lite beløp. Inntil de har noe penger selv får de heller satse på hjemmelagde gaver, evt. små gaver som koster lite.

Annonse

Mine har måttet klare seg på stipendet og fått klær til jul og bursdag. Eldstemann begynte å jobbe ganske raskt mens dattera mi klarte seg med penger. Tror jeg stakk litt til dem innimellom men ikke de store summene nei.

Eldstemann betalte dattera mi da for å vaske rommet hans og vaske klær ;o)

Gjest har ikke noe råd til deg

I følge overskriften så det ut som du spurte om vi har råd til "tenåringer og penger",

Utrolig hvordan folk vrir på ting. men men...vi tolker ting forskjellig. Leser du hele innlegget forstår du vel hva som var poenget her.

Gjest synes jeg

Julegaver bør hun kjøpe med egne penger. Evt kan hun få hjelp til å betale for gaver til småsøsken (så lenge dere betaler småsøskens gave til henne).

Hvis de 200 er betaling for faste oppgaver, så synes jeg dere kan vurdere å fortsette med dette, men kun betaling etterskuddsvis for allerede utførte oppgaver innen en viss frist, og helt uten diskusjon eller masing. Hvis det blir mas, eller dere trenger pengene mer selv, ville jeg kuttet det ut.

Ha klare regler for hva hun må spare til selv, hva hun må ønske seg til jul / bursdag, og hva dere sponser, og hva dere feks gir halvparten til. (På en slik oversikt bør dere sette opp busspenger, skolebøker, ytterklær, sko, sportsutstyr, frisør, toalettartiker, klær, ferieturer..)

Ta en alvorsprat med henne. Man blir ikke rik av å bruke opp alle pengene sine. Siden hun er så uansvarlig, så bør du fortsatt kreve at hun gjør det hun skal hjemme. Kanskje det hadde vært greit om du krevde at hun sparer minst 500 kr i mnd, slik at hun har noe i bakhånd.

Hos oss så får guttene 13 og 16 år ikke fast ukelønn, men noen kroner i uka blir det fort. Det varierer, alt fra 50 til 3-4ookr. Min eldste har hatt sommerjobb og fått tjent litt selv. Det har ikke gått utover hans tilgang på penger hjemme. Han brukte de pengene på sine hobbyting og sko. (Skoene koster tusen kr. Han sliter dem i stykker innen en mnd hver gang han får nye. Dette er skatesko. Slites pga sandpapiret på brettet. Liker jeg det? Nei, men det er en dyr hobby...Er glad han har hobby jeg)

Han får inn en liten lønn nå og da kjøper han gave til kjæresten med dem. Ellers så får han penger som normalt her hjemme. Ungene mine har aldri handlet i lassevis med gaver til andre enn familien. Kun til beste venn, og vi betaler. Vi har ikke gitt han minibank kort. Vi styrer derfor litt hans uttak fordi han må ha med fullmakt fra foreldrene. På den måten så er pengene blitt brukt på ting istendfor dilldall og snop.

De er flinke til å trå til hjemme med arbeid når det er spesielle ting som skal gjøres osv, men alt kan bli bedre.

Vi gir sønnen vår en fast sum hver måned, denne er såpass stor at det ikke er behov for jobb ved siden av. Dette gjør vi fordi vi ønsker at han skal konsentrere seg 100% om skolen og lekser, og selvsagt ha litt tid til venner ved siden av. Han lager middag en gang i uken, og har ellers ansvar for å holde en del av huset ryddig. Det er forøvrig fascinerende å merke seg at han ikke har vært til frisør EN gang siden vi innførte denne ordningen, han har i hvert fall lært at når han bruker penger på en ting, må noe annet vike.

Han er forresten 17, og går på vg2.

mvh

Annonse

Gjest Elextra

Vi gir sønnen vår en fast sum hver måned, denne er såpass stor at det ikke er behov for jobb ved siden av. Dette gjør vi fordi vi ønsker at han skal konsentrere seg 100% om skolen og lekser, og selvsagt ha litt tid til venner ved siden av. Han lager middag en gang i uken, og har ellers ansvar for å holde en del av huset ryddig. Det er forøvrig fascinerende å merke seg at han ikke har vært til frisør EN gang siden vi innførte denne ordningen, han har i hvert fall lært at når han bruker penger på en ting, må noe annet vike.

mvh

''Vi gir sønnen vår en fast sum hver måned, denne er såpass stor at det ikke er behov for jobb ved siden av.''

Uten særlig direkte erfaring med tenåringer, antar jeg det bare er gutter som ikke føler behov for mer penger enn de har :P

''Vi gir sønnen vår en fast sum hver måned, denne er såpass stor at det ikke er behov for jobb ved siden av.''

Uten særlig direkte erfaring med tenåringer, antar jeg det bare er gutter som ikke føler behov for mer penger enn de har :P

Ja, det kan være det! Men jeg har også sett i perioder hos ham at ønsket om dyre merkeklær, behov for hyppig frisørbesøk og hyppige kinoturer kan være stort... For ikke å snakke om dyrt sportsutstyr!

mvh

Gjest Lørdagsjobb

mvh

Hvor mye tid bruker han på skolearbeid? Jeg spør ikke for å være frekk, men jeg har liksom tatt det som en selvfølge at barna mine skal ta seg en liten helgejobb da de blir 15-16 år gamle, men ønsker jo også at de skal ha tid til skolearbeid og venner. Jeg jobbet ved siden av skolen fra jeg var 15 tror jeg det var, og gikk ut med veldig gode karakterer på videregående. Men for alt jegvet kan det jo hende barna mine må bruke mer tid på skolearbeid enn jeg gjorde, jeg tok vel i grunnen ting veldig raskt. Uansett er det vel sjelden at å jobbe f.eks lørdag formiddag ødelegger skolegangen eller det sosiale livet. :) Å jobbe er jo også en fin bagasje å ta med seg videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...