Gå til innhold

Å gjøre business med utenlandsk leverandør

Anbefalte innlegg

Gjest Uerfaren businesskvinne
Skrevet

Har startet eget firma.

Har kjøpt in demovarer fra et firma i Mellom-Europa, et såkalt "sivilisert" land.

Firmaet er lite.

1. En del markedsmateriell som skulle sendes med demovarene ble ikke sendt. Skulle bli ettersendt. Ennå ikke skjedd. (demovarene ble mottatt i oktober)

2. Flere av demovarene var defekte. Har bedt om deler, men ennå ikke mottatt (leverandør hevder de ble sendt i i midten av november, men ennå ikke mottatt.)

3. Får bare "svade" prat hver gang jeg purrer og tar opp saker. At de skal bedre seg, dette var ikke bra nok bla bla bla.... Hjelper meg ingenting, jeg trenger HANDLING....

*Hjelp!* Har jeg noe som helst rettigheter i forhold til leverandør?

Hvordan skal jeg gå frem?

Jeg har ikke råd til dyre advokater (de koster vel mer enn demovarene). Men likevel er dette mye penger for meg, så jeg vil helst ikke se at de har gått tapt...

Skrevet

Nå har du gjort samme feil som mange andre gjør: Gi for mye tillit. Regn med risiko for at du har tapt penger.

Forretningskultur og ærlighet er høyst ulike i mange land. Særlig firmaer som importerer varer fra Øst-Europa har lett for å brenne seg. Har hørt det fra flere. Erfaringen var at de sjelden var til å stole helt på, kunne ikke levere i tide, leverte ikke alt etter beskrivelse de fikk, ofte mangler.

Reklamerte man på feil, var det som å prate til en vegg, trodde de kunne få full betaling selv om de hadde levert varer med feil.

Metoden mange bruker, er å reise dit selv, se hva de har, ikke betale alt før høyst nødvendig. Avtaler må være skriftlige og

uten smutthull. Man må forlange bankgarantier. Kan de ikke godta bankgarantier, er de ikke til å stole på og da er det bare å glemme firmaet.

Husk på at det er grunner til at slike firmaer tilbyr billige varer: Ikke bare lav pris på arbeidskraft, men de omgår gjerne det meste av vanlig forretningsskikk vi er vandt med. Har du lest om andres erfaringer med handel i det aktuelle landet og den aktuelle bransjen? Før du handler med noen, bli kjent med dem, se produksjonsanlegget deres (har de noe i det hele tatt?), har de orden i det de gjør? Følger de et kvalitetssystem og kan vise at de virkelig følger det? Hvilke referanser for leveringer kan de vise til? Hvor blir du kjent med firmaet - bruker du innovasjonnorge.no og det aktuelle landets offentlige eksporttjeneste? Sikker på at du ikke heller vil være agent (dvs. er uten risiko på grunn av reklamasjoner) for et firma i stedet for å å importere selv (ta risiko ved eventuelle reklamasjoner)?

Skrevet

Nå har du gjort samme feil som mange andre gjør: Gi for mye tillit. Regn med risiko for at du har tapt penger.

Forretningskultur og ærlighet er høyst ulike i mange land. Særlig firmaer som importerer varer fra Øst-Europa har lett for å brenne seg. Har hørt det fra flere. Erfaringen var at de sjelden var til å stole helt på, kunne ikke levere i tide, leverte ikke alt etter beskrivelse de fikk, ofte mangler.

Reklamerte man på feil, var det som å prate til en vegg, trodde de kunne få full betaling selv om de hadde levert varer med feil.

Metoden mange bruker, er å reise dit selv, se hva de har, ikke betale alt før høyst nødvendig. Avtaler må være skriftlige og

uten smutthull. Man må forlange bankgarantier. Kan de ikke godta bankgarantier, er de ikke til å stole på og da er det bare å glemme firmaet.

Husk på at det er grunner til at slike firmaer tilbyr billige varer: Ikke bare lav pris på arbeidskraft, men de omgår gjerne det meste av vanlig forretningsskikk vi er vandt med. Har du lest om andres erfaringer med handel i det aktuelle landet og den aktuelle bransjen? Før du handler med noen, bli kjent med dem, se produksjonsanlegget deres (har de noe i det hele tatt?), har de orden i det de gjør? Følger de et kvalitetssystem og kan vise at de virkelig følger det? Hvilke referanser for leveringer kan de vise til? Hvor blir du kjent med firmaet - bruker du innovasjonnorge.no og det aktuelle landets offentlige eksporttjeneste? Sikker på at du ikke heller vil være agent (dvs. er uten risiko på grunn av reklamasjoner) for et firma i stedet for å å importere selv (ta risiko ved eventuelle reklamasjoner)?

Det virker som du har erfaring, og jeg setter pris på utdypende svar. Takk skal du ha.

Landet jeg har handlet med er faktisk Sveits - og jeg har hatt kontakt med dette landet tidligere ved mange anledninger (i jobb og privat sammenheng) og aldri opplevd maken.

Det er helt klart kontraktsbrudd det jeg opplever. Og nå må jeg bare dokumentere alt som har skjedd.

Tror jeg må "bite i det sure eplet" og gå til advokat og i alle fall høre om jeg har en sak.

Det verste er at dette firmaet fortsetter å gjøre business uavhengig av hva som skjer med meg, så jeg er rimelig irritert for å si det slik..

Men man lærer av sine feil....

Skrevet

Det virker som du har erfaring, og jeg setter pris på utdypende svar. Takk skal du ha.

Landet jeg har handlet med er faktisk Sveits - og jeg har hatt kontakt med dette landet tidligere ved mange anledninger (i jobb og privat sammenheng) og aldri opplevd maken.

Det er helt klart kontraktsbrudd det jeg opplever. Og nå må jeg bare dokumentere alt som har skjedd.

Tror jeg må "bite i det sure eplet" og gå til advokat og i alle fall høre om jeg har en sak.

Det verste er at dette firmaet fortsetter å gjøre business uavhengig av hva som skjer med meg, så jeg er rimelig irritert for å si det slik..

Har sett brudd på alle de råd jeg nevnte, men de verste er feilene er disse:

- Dårlige kontrakter uten skikkelige muligheter til å si dem opp,

- manglende valutastyring (bankene kan selge deg valutaopsjoner, etter min mening den beste varianten av valutasikring),

- manglende tillegg i kalkyler for risiko (avsetning til uforutsette tap, f.eks. på grunn av leverandørforsinkelser), og

- manglende transportforsikring,

- manglende bruk av eksterne rådgivere for å sikre kvalitet i eget arbeid (f.eks. unngå feil/svakheter i kontrakter).

Lykke til.

Nå tror jeg Sveits er et av de bedre landene å handle i. Skal se om jeg kan finne tittelen på den boken om forretningskultur i ulike land. Så kan du lese selv om særtrekk ved landet selv. :-)

Skrevet

Den boken jeg trodde jeg kunne anbefale deg, inneholdt ingen spesiell omtale av Sveits, bare en rekke andre land. Men det jeg vil anbefale deg, er å se etter bok på nettet med tittel "Business culture" og lignende og dessuten "Negotiations"/"Business negotiations" e.l. Utrolig nyttig når du driver handel med andre land.

Skrevet

Den boken jeg trodde jeg kunne anbefale deg, inneholdt ingen spesiell omtale av Sveits, bare en rekke andre land. Men det jeg vil anbefale deg, er å se etter bok på nettet med tittel "Business culture" og lignende og dessuten "Negotiations"/"Business negotiations" e.l. Utrolig nyttig når du driver handel med andre land.

Tusen takk skal du ha!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...