Gå til innhold

Kan noen fortelle meg ,Ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai

Takk!! Det var det jeg lurte på :-)

Tror du jeg har noe å vinne på det, rent økonomisk? Jeg tror grunnbeløpet er høyere ved ung ufør, men tar de fra (reduserer de) barnetillegg osv?

Det er jo dessverre ofte sånn at det offentlige gir med den ene handa og tar tilbake med den andre, hadde ikke forundret meg det aller minste...

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Aha ja.., skjønner ;-)

Siden du har lavere grunnpensjon enn meg, er det kanskje ikke vits i å løpe til trygdekontoret? Jeg hadde håpet på at du hadde mer enn meg ;-) og at det dermed var noe å tjene på å søke ung ufør.. Har fått råd av andre om å søke, da dette angivelig skulle være høyere summer. Hmm...

''er det kanskje ikke vits i å løpe til trygdekontoret?''

Igjen: Da møter du personlig opp hos NAV og henger over skranken til noen kan fortelle deg om det lønner seg for deg å søke. :-) Det må da være en eller annen som jobber der som kan gi deg et skikkelig svar? (Men igjen blir jeg ikke akkurat forundret over om du må finne ut av det selv...)

Gjest mandolina

Aha ja.., skjønner ;-)

Siden du har lavere grunnpensjon enn meg, er det kanskje ikke vits i å løpe til trygdekontoret? Jeg hadde håpet på at du hadde mer enn meg ;-) og at det dermed var noe å tjene på å søke ung ufør.. Har fått råd av andre om å søke, da dette angivelig skulle være høyere summer. Hmm...

Grunnpensjonen er den samme om du får ung ufør eller vanlig uførepensjon, derimot kan grunnpensjonen settes til 85% av G hvis du er gift eller samboende.

Har du høy tilleggspensjon, så er det vanligvis intet å hente ved å få pensjonen beregnet etter ung ufør begrepet, men hvis du har minstepensjon, vil du få høyere pensjon etter ung ufør begrepet.

Begripe det hvem som kan, reglene er kompliserte.

hilsen

Gjest mandolina

Jeg fikk denne innvilget veldig ung. Hadde 2 barn, gift osv. Når mannen min går opp i lønn, går min grunnpensjon ned :-(

Derfor er de ikke lurt å ha enn mann som tjener mye, siden de straffer meg.. Dette er jo helt på tryne.

Men en ung-ufør skal jo være det beste, så jeg synest det er rart. Jeg har jo mere tilsammen enn veldig mange jeg kjenner som ble etter fylte 26. Ring trygdekontoret og hør, de kan regne ut ca. pensjon på deg ;-)

Det er vel ikke grunnpensjonen som går ned, men hellere barnetillegget.

Hilsen

Takk!! Det var det jeg lurte på :-)

Tror du jeg har noe å vinne på det, rent økonomisk? Jeg tror grunnbeløpet er høyere ved ung ufør, men tar de fra (reduserer de) barnetillegg osv?

De reduserer ikke barnetillegget men reduserer f,eks bostøtte, skattelette osv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...