Gå til innhold

Må likevel betale farskapsbidrag

Anbefalte innlegg

Gjest akkk ja
Skrevet

http://www.na24.no/naeringsliv/article1475159.ece

"Det er nemlig slik at dersom sæden ikke blir gitt via godkjente klinikker står donorenes lommebøker klare for hogg, noe som de britiske fertiliseringsmyndighetene nå advarer mot."

Hva om en klinikk mister godkjenningen og fortsetter likevel?

Skrevet

Ja si det du.

Ikke fanden om jeg hadde blitt donor. Usikkerheten vile ha ligget der og gnaget, nå er det jo slik at man kan bli oppsøkt senere også av barna. Jeg skjønner jo at barna vil vite hvem som er den egentlig faren, det bør jo være deres rett også, men samtidig er det ikke sikkert at donoren er så interessert.

Som du sier, plutselig kan man sitte der med bidrag.

Sikkerheten er nok ganske stor, men jeg hadde ikke tatt sjangsen. Skal jeg bli far så skal jeg jaggu meg ha gleden ved å lage dem også:-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja si det du.

Ikke fanden om jeg hadde blitt donor. Usikkerheten vile ha ligget der og gnaget, nå er det jo slik at man kan bli oppsøkt senere også av barna. Jeg skjønner jo at barna vil vite hvem som er den egentlig faren, det bør jo være deres rett også, men samtidig er det ikke sikkert at donoren er så interessert.

Som du sier, plutselig kan man sitte der med bidrag.

Sikkerheten er nok ganske stor, men jeg hadde ikke tatt sjangsen. Skal jeg bli far så skal jeg jaggu meg ha gleden ved å lage dem også:-)

Skulle det dukke opp en arving på døra, så får du heller forlange en runde i høyet med barnets mor i etterkant ;-)

Skrevet

''Hva om en klinikk mister godkjenningen og fortsetter likevel?''

Kanskje en idé å sjekke om klinikken er godkjent før man donerer?

Skrevet

Skulle det dukke opp en arving på døra, så får du heller forlange en runde i høyet med barnets mor i etterkant ;-)

Hehe, ja det var en god ide, litt vil jeg ha igjen for det jeg også:-)

Gjest fryktelig dårlig gjort
Skrevet

Det er fryktelig dårlig gjort når lesbiske par (eller enslige) bryter inngåtte avtaler på den måten. Jeg kjenner et liknende tilfelle i Norge også. Det ødelegger jo for alle de andre (flertallet) som trenger hjelp på samme måte, og som er ryddige og ærlige i avtalen. Jeg kjenner flere lesbiske par som har fått barn på denne måten, og som aldri ville drømt om å oppgi donorens navn når det er avtalt.

Så lenge inseminasjonsklinikker ikke godtar enslige eller lesbiske kvinner, syns jeg det er helt greit at man ordner det privat. Derfor er det opprørende når noen få ødelegger tilliten på den måten.

Gjest akkk ja
Skrevet

Det er fryktelig dårlig gjort når lesbiske par (eller enslige) bryter inngåtte avtaler på den måten. Jeg kjenner et liknende tilfelle i Norge også. Det ødelegger jo for alle de andre (flertallet) som trenger hjelp på samme måte, og som er ryddige og ærlige i avtalen. Jeg kjenner flere lesbiske par som har fått barn på denne måten, og som aldri ville drømt om å oppgi donorens navn når det er avtalt.

Så lenge inseminasjonsklinikker ikke godtar enslige eller lesbiske kvinner, syns jeg det er helt greit at man ordner det privat. Derfor er det opprørende når noen få ødelegger tilliten på den måten.

Er enig i at det er dårlig gjort mot faren.

Har også problem med å forstå de biologiske foreldrene fordi barnet må jo en gang spørre om hvem er opphavet. Ikke så lett å svare da. Muligens blir det verre å lyve om sånt en del år inn i fremtiden siden DNA-tester blir mer og mer vanlige til bruk i diagnostisering og at svakere personvern gjør at mange kan få svar på opphav likevel. Å få spørsmålet fra barnet om opphav tror jeg kan bli ekkelt.

Min tanke: selv om det kanskje ikke er risiko for å betale barnebidrag, er det å ta sjangsen på fremtidig ubehag ikke verdt pengene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...