Gå til innhold

8 skutt og drept på kjøpesenter i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

..også skjer det NOK en gang, en ung gutt som sliter går amok med våpen på kjøpesenter, skyter og dreper 8 før han tar sitt eget liv.

Og hva skjer? Det blir vel som vanlig debatt et par dager, før hele episoden glemmes lett sammen med alle de andre skoledrapene og skytetragediene de siste årene.

Amerikanerne kjemper med nebb og klør for retten til våpen, men herregud, deres kamp for individuell frihet går jo på den individuelle friheten løs når man ikke engang kan gå på skole eller kjøpesenter uten å risikere å bli plaffet ned.

Jeg forstår at det er store utfordringer knyttet til å endre en lov, og ikke minst endre folks oppfatninger, men noen må da for svarte i det minste ta det første steget mot endring!! Jeg blir så forbanna.... :-(

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/05/520320.html

Skrevet

Ja, den er kjempeinteressant! Leste den i fjor, og har anbefalt den til flere.

Har lest et par anmeldelser nå, og er det slik å forstå at han kommer med årsakssammenhenger, som også kan brukes for å sette slike skyteepisoder i perspektiv?

I dette tilfellet - at selve det å ha tilgang til våpen ikke er årsaken til slike skyteepisoder?

Gjest Elextra
Skrevet

Har lest et par anmeldelser nå, og er det slik å forstå at han kommer med årsakssammenhenger, som også kan brukes for å sette slike skyteepisoder i perspektiv?

I dette tilfellet - at selve det å ha tilgang til våpen ikke er årsaken til slike skyteepisoder?

Boken handler jo om mye mer enn tilgang på våpen, men en kan vel si at den setter ting i perspektiv, ja.

Nå er det riktignok en stund siden jeg leste den :-)

Skrevet

Boken handler jo om mye mer enn tilgang på våpen, men en kan vel si at den setter ting i perspektiv, ja.

Nå er det riktignok en stund siden jeg leste den :-)

Skjønner at den handler om mer enn det, ville bare vite hvorfor den anbefales akkurat i en tråd om skyting. :-)

Skrevet

Interessant!

Om jeg ikke misforsto så betyr det at han sier at folk finner en anledning til å gjennomføre det de ønsker, enten "redskapene" er lett tilgjengelig eller ikke?

Skulle tro det er lettere å la sine følelser få utløp på den måten hvis man har tilgang til våpen. Det er vel ikke alle slike handlinger som planlegges med stor omhu og mye strev og forberedelser?

Skrevet

Hadde ikke personen hatt tilgang til skytevåpen ville i alle fall episoden vært effektivt hindret.

Gjest Elextra
Skrevet

Hadde ikke personen hatt tilgang til skytevåpen ville i alle fall episoden vært effektivt hindret.

I USA er retten til våpen grunnlovsfestet og har solid forankring i folket, i hvertfall utenfor de store byene og i sør. At våpenprodusentene i stor grad sponser det republikanske partiet gjør ikke viljen til å endre reglene og holdningene større. Kanskje kan en håpe på en bedring om det blir regjeringsskifte.

Husker ikke tallene, men for en stund siden leste jeg om at våpentettheten også er veldig stor i Norge og Sverige, når en tar med jakt- og sportsvåpen. Disse kan jo også brukes til å ta livet av folk, men heldigvis skjer ikke dét ofte.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, mij. Jeg blir sint og lei meg når dette skjer - igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...