Gå til innhold

NHD &andre: Hva mener dere om NAV-systemet?

Anbefalte innlegg

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

God morgen!

Dersom man blir innvilget yrkesrettet attføring (etter for eksempel rehabiliteringspenger) skal det utarbeides en handlingsplan, det kan du lese mer om her http://nav.no/page?id=292 Jeg vet ikke om dette er stønaden du mottar/skal motta? (Fikk den assossiasjonen da du skrev om tiltak..)

Takk for viktig info! Da skal jeg jommen meg kreve at avtaler som inngås med NAV skal skriftliggjøres. For når man bytter saksbehandlere i hytt og pine og kun har avtaler muntlig er det ikke så mye man har å vise til.

Skrevet

Jeg jobber faktisk i nav. Hadde jeg ikke vært anonym her ville jeg aldri turt å innrømme det. Jeg synes det er forferdelig trist og beklagelig at så mange av dere har så dårlige erfaringer med nav. Men det er forskjell på folkene som jobber i nav også. Det som i alle fall er sikkert, er at det er ikke barebare å jobbe i nav for tiden. Man slåes sammen og man flyttes fra hverandre. Enkelte ting skal sammen i nav lokalt og andre ting siles plutselig ut til sentrale kontor. Det en saksbehandler har vært god på er det slett ikke sikkert h*n får fortsette med. Noen ledere har den fullstendig idiotiske tankegang om at alle ansatte skal kunne alt. Det er jo en umulighet, og fører også logisk nok til dårligere behandling av brukerne. (Man blir ikke gode på noen ting når man plutselig skal kunne alt mulig). Folka "på gulvet" slåss oppover om å bli forstått, folk er slitne, folk føler seg maktesløse. Det går også, logisk nok, men virkelig beklagelig, ut over brukerne.

Jeg krysser bare fingrene og håper at ting blir bedre etterhvert. De fleste av oss som jobber i nav vil faktisk brukerne godt (men det finnes vel unntak i nav som i alle andre jobber).

Jeg har troen på nav-reformen. Jeg er egentlig stolt av å jobbe i nav og være med på å hjelpe de vi kan hjelpe. Mange er fornøyde med mye, men beklageligvis er også mange misfornøyde. Og i denne reformperioden sikkert flere enn noen gang. Og det er veldig beklagelig. Men prøv å snakke med oss. Prøv å legge frem sakene deres på deres måte. Hjelp oss med å forstå hvem dere er og hva dere kan. Så får jeg bare håpe, også på mine kollegers vegne, at vi er så lydhøre som mulig. Det er dere som er eksperter på deres liv. Vi har kunnskap om mye og kjenneksp til mye, men deres liv er det bare dere som kan.

Og jeg er slett ikke sikker på om jeg er klar for alle tilbakemeldinger jeg muligens får etter dette innlegget. Jeg er normalt ikke på DOL som nav-ansatt, men som en som selv er bruker av psykiatrien...

Vel jeg venter for å se den stor forskjellen fra det gamle systemet. Ideen er god. Når f.eksempel attføring har en så lav sum at du ikke kan leve av det....når du og dine barn går opptil flere tusen kroner under sosialhjelpssatsene....slik at du må gå på en masse møter....samle mase papirer....og komme til forskjellige kontorer. Jeg har ikke merket noen forskjell ennå....og dette er ikke noe angrep på nav ansatte....men jeg syns det er betenkelig med et system som krever så mye av syke mennesker. Jeg vet om alenemødre som ikke plutselig har penger til mat fordi legen har glemt å sende inn ett eller annet papir.

Jeg har også en søster med down syndrom. Vet du hva hennes navansatte gjorde? Han skrev jobbsøknader for min søster og lot som om han hadde down syndrom..hehe...det ble selvsagt dårlig.

Skrevet

Takk for viktig info! Da skal jeg jommen meg kreve at avtaler som inngås med NAV skal skriftliggjøres. For når man bytter saksbehandlere i hytt og pine og kun har avtaler muntlig er det ikke så mye man har å vise til.

Hva? Har de ikke dokumentert gangen i saken din?? Da er det jammen ikke rart du har slitt! Det er hårreisende, for det er det absolutte minimum av det de er pliktige til å gjøre. Ikke kun for å ha rett informasjon og konkrete planer både du og saksbehandler kan forholde dere til, men også for å forhindre kaos i forhold til alle de forskjellige instansene i en slik sak.

Du har blitt _virkelig_ dårlig behandlet, merker jeg blir sint! Jeg tror du har vært veldig uheldig, det virker som om du har vært ute for en rekke inkompetente NAV-arbeidere. Be neste gang om en kopi av din sak, da får du en bekreftelse på tingenes tilstand (eller en manglende bekreftelse kan man vel si..) Dersom det står så ille til med kompetansen til dine saksbehandlere så langt vil du ikke få problemer i forhold til et bytte.

Skrevet

Vel jeg venter for å se den stor forskjellen fra det gamle systemet. Ideen er god. Når f.eksempel attføring har en så lav sum at du ikke kan leve av det....når du og dine barn går opptil flere tusen kroner under sosialhjelpssatsene....slik at du må gå på en masse møter....samle mase papirer....og komme til forskjellige kontorer. Jeg har ikke merket noen forskjell ennå....og dette er ikke noe angrep på nav ansatte....men jeg syns det er betenkelig med et system som krever så mye av syke mennesker. Jeg vet om alenemødre som ikke plutselig har penger til mat fordi legen har glemt å sende inn ett eller annet papir.

Jeg har også en søster med down syndrom. Vet du hva hennes navansatte gjorde? Han skrev jobbsøknader for min søster og lot som om han hadde down syndrom..hehe...det ble selvsagt dårlig.

Jeg er enig i at det er systemet som det er noe helt dysfunksjonelt ved og at mange navansatte synes dette er komplisert. Bare så synd at det går slik utover brukerne, Virker som om flere og flere brukere får verre oppfølging enn før og blir møtt med en nedlatende holdning og lite på egne premisser. Det er også særs betenkelig at navsatsene er slik at enkelte faller helt igjennom økonomisk. At den er langt lavere enn minstepensjon og sosialstønad. Det er jo bare tragisk. Her burde politikerne i det minste satt en minstesats.

Skrevet

Hva? Har de ikke dokumentert gangen i saken din?? Da er det jammen ikke rart du har slitt! Det er hårreisende, for det er det absolutte minimum av det de er pliktige til å gjøre. Ikke kun for å ha rett informasjon og konkrete planer både du og saksbehandler kan forholde dere til, men også for å forhindre kaos i forhold til alle de forskjellige instansene i en slik sak.

Du har blitt _virkelig_ dårlig behandlet, merker jeg blir sint! Jeg tror du har vært veldig uheldig, det virker som om du har vært ute for en rekke inkompetente NAV-arbeidere. Be neste gang om en kopi av din sak, da får du en bekreftelse på tingenes tilstand (eller en manglende bekreftelse kan man vel si..) Dersom det står så ille til med kompetansen til dine saksbehandlere så langt vil du ikke få problemer i forhold til et bytte.

Jeg har egentlig ikke oppfattet det slik som at de saksbehandlerne jeg har hatt har vært noe verre eller bedre enn det andre brukere har.

"Hva? Har de ikke dokumentert gangen i saken din?? Da er det jammen ikke rart du har slitt! Det er hårreisende, for det er det absolutte minimum av det de er pliktige til å gjøre. Ikke kun for å ha rett informasjon og konkrete planer både du og saksbehandler kan forholde dere til, men også for å forhindre kaos i forhold til alle de forskjellige instansene i en slik sak."

Hva slags dokumentert gang i saken er det jeg burde ha fått? Jeg aner ikke hva jeg skal ha og ikke ha, for jeg har ikke vært i NAV før (annet enn trygdekontoret v/sykemelding, men da har det jo gått automatisk mellom dem og arbeidsgiver). Hver gang jeg har bytta saksbehandler, har jeg ikke fått beskjed om dette. DET har jeg reagert på, for det synes jeg er for dårlig! Når saksbehandler slutter, synes jeg da hun/han burde skrevet at de ikke skulle fortsette der lenger og at min nye saksbehandler jeg er tildelt er den og den.

De saksbehandlerne jeg har hatt har jeg ca hatt 2 1/2 mnd hver. Siste slutta etter 3 mnd, om det var fordi kontrakta gikk ut, om hun ble avskjediget eller ikke orka jobbe der mer, aner jeg ikke. Da jeg ringte og ba om å få snakke med h*n, fikk jeg til beskjed at h*n jobber ikke her lenger. Da blir jeg som et spmtegn, hvorfor kunne de ikke tatt seg bryet med å gitt beskjed om det. Vitner om at det er noe feil ved _systemet_ i seg selv.

Skrevet

Jeg er enig i at det er systemet som det er noe helt dysfunksjonelt ved og at mange navansatte synes dette er komplisert. Bare så synd at det går slik utover brukerne, Virker som om flere og flere brukere får verre oppfølging enn før og blir møtt med en nedlatende holdning og lite på egne premisser. Det er også særs betenkelig at navsatsene er slik at enkelte faller helt igjennom økonomisk. At den er langt lavere enn minstepensjon og sosialstønad. Det er jo bare tragisk. Her burde politikerne i det minste satt en minstesats.

Min samboer var arbeidledig i fire år....han har nå en jobb til 650 000 kroner som rådgiver. Men i løpet av sin tid som arbeidsledig...som også hang sammen med at han var samboer med en jente som stadig forsøkte å ta sitt eget liv...og det psykiske stresset det påførte han....så opplevde han aetat som et helt vanvittig ukompentet sted. Han opplevde at det å være arbeidledig i seg selv ble betraktet som en svakhet. Det faktum at han er ressusssterk og har mer kompetanse og utdanning enn de fleste på aetat...gjorde det kanskje mer provoserende for han....det å ha møteplikt til jobbsøkerklubb....ellers så stengte de ledighetstrygden din....hvor folk som var mindre kompetente enn han skulle veilede....i klubben var det av alle kategorier...fra folk som trenger ett lite kurs i jobbsøknad til fol som overhodet ikke trengte det....som faktisk fikk sin hverdag så fucka opp...at det gikk utover deres evne til å søke jobb....

Skrevet

Det er jeg enig i. Jeg oppdaget at jeg hadde 2 til tre tusen under minste sats da jeg gikk på attføring..dette varierte sterkt etersom jeg jo hadde barn i sfo....sfo er en svinedyr forrettning....så dette er jo selvbedrag.....når jeg var i kurs eller utdanning mottok jeg støtte til sfo...når kurset eller utdanningen var over så opphørte støtte til sfo momentant...det vil si....de mente jeg skulle ta barnet inn og ut av sfo slik dere støtte tillatte...det gjorde jeg selvsagt ikke...derfor hopet gjelden seg opp....

Skrevet

Hvordan går det an å gå fra toppidretsutøver til dødelig hjertesvikt?

mvh

Det er fortsatt vanskelig og virkelig forstå! Selvom man vet at det går, og ha sett det. Men når det gjelder en selv...

Skrevet

Fra Tønsbergs blad:

"Du ydmykes, og det virker som dette er noe av hensikten. Du kommer hjem og gråter fordi du blir så mistenkeliggjort og så ydmyket. Og du blir enda sjukere.

Det dreier seg om makt. NAV med saksbehandler og trygdelege har makta over deg og de vet det. De kan ødelegge økonomien din, de kan sende deg hit og dit og herse med deg så mye de lyster. I tillegg har NAV innført politimetoder ved at de går til fastlegen og krever pasientjournalen din utlevert.

På vanlig folkemål heter dette systemet NAV har lagt opp til å mobbe folk. Hvilken grunnlag har de for å si at du ikke har vondt i ryggen når du har vondt i ryggen? Hvilken rett har de til å insinuere at du er en latsau og trygdemisbruker? Hvorfor respekterer de deg ikke? Skjønner de ikke at velferdssamfunnet bygger på gjensidig respekt og tillit? "

http://tb.no/article/20070919/KOMMENTAROGDEBATT/709190001/-1/Newsrobots

Skrevet

Jeg jobber faktisk i nav. Hadde jeg ikke vært anonym her ville jeg aldri turt å innrømme det. Jeg synes det er forferdelig trist og beklagelig at så mange av dere har så dårlige erfaringer med nav. Men det er forskjell på folkene som jobber i nav også. Det som i alle fall er sikkert, er at det er ikke barebare å jobbe i nav for tiden. Man slåes sammen og man flyttes fra hverandre. Enkelte ting skal sammen i nav lokalt og andre ting siles plutselig ut til sentrale kontor. Det en saksbehandler har vært god på er det slett ikke sikkert h*n får fortsette med. Noen ledere har den fullstendig idiotiske tankegang om at alle ansatte skal kunne alt. Det er jo en umulighet, og fører også logisk nok til dårligere behandling av brukerne. (Man blir ikke gode på noen ting når man plutselig skal kunne alt mulig). Folka "på gulvet" slåss oppover om å bli forstått, folk er slitne, folk føler seg maktesløse. Det går også, logisk nok, men virkelig beklagelig, ut over brukerne.

Jeg krysser bare fingrene og håper at ting blir bedre etterhvert. De fleste av oss som jobber i nav vil faktisk brukerne godt (men det finnes vel unntak i nav som i alle andre jobber).

Jeg har troen på nav-reformen. Jeg er egentlig stolt av å jobbe i nav og være med på å hjelpe de vi kan hjelpe. Mange er fornøyde med mye, men beklageligvis er også mange misfornøyde. Og i denne reformperioden sikkert flere enn noen gang. Og det er veldig beklagelig. Men prøv å snakke med oss. Prøv å legge frem sakene deres på deres måte. Hjelp oss med å forstå hvem dere er og hva dere kan. Så får jeg bare håpe, også på mine kollegers vegne, at vi er så lydhøre som mulig. Det er dere som er eksperter på deres liv. Vi har kunnskap om mye og kjenneksp til mye, men deres liv er det bare dere som kan.

Og jeg er slett ikke sikker på om jeg er klar for alle tilbakemeldinger jeg muligens får etter dette innlegget. Jeg er normalt ikke på DOL som nav-ansatt, men som en som selv er bruker av psykiatrien...

Som NAV ansatt gir du oss et viktig innblikk i omleggingene som skjer i NAV for tiden. Det er greit å få informasjon om dette. Påd et grunnlaget er det lettere kanskje å forstå at det ikke nødvendigvis er fordi saksbehandlere ønsker å sette seg på bakbeina overfor brukere, men at de er totalt utmatta, leie, slitne og oppgitte over alt som blir tredd nedover øra på de av endringer. Men som du sier, det er synd at flere og flere brukere er misfornøyde med NAV. Det jeg er spesielt oppgitt over er at jeg f.eks. har forsøkt å få fatt i saksbehandler i 3 uker. Har ringt 6-10 ganger daglig. Men selv om vedkommende var til stede 10 av 15 arbeidsdager (5 var på konferanse/kurs), så tok h*n ikke telefonen. Mailet også, men den har jeg ennå ikke fått noe svar på. Dette er ca 21 dager siden. Blir ganske så fortvilet og oppgitt av sånn. Da føler jeg at NAV "driter en lang marsj" i meg som bruker.

En annen ting er hva NAV ansatte kan om psykiske lidelser. Får dere noe kursing i dette?

Ellers vil jeg si at du virker som en empatisk og flink NAV arbeider. Måtte det vært flere som deg som setter brukeren i høysete og ønsker å være så lydhør!

Gjest Jeg tør ikke bruke noe fast nick nå
Skrevet

Som NAV ansatt gir du oss et viktig innblikk i omleggingene som skjer i NAV for tiden. Det er greit å få informasjon om dette. Påd et grunnlaget er det lettere kanskje å forstå at det ikke nødvendigvis er fordi saksbehandlere ønsker å sette seg på bakbeina overfor brukere, men at de er totalt utmatta, leie, slitne og oppgitte over alt som blir tredd nedover øra på de av endringer. Men som du sier, det er synd at flere og flere brukere er misfornøyde med NAV. Det jeg er spesielt oppgitt over er at jeg f.eks. har forsøkt å få fatt i saksbehandler i 3 uker. Har ringt 6-10 ganger daglig. Men selv om vedkommende var til stede 10 av 15 arbeidsdager (5 var på konferanse/kurs), så tok h*n ikke telefonen. Mailet også, men den har jeg ennå ikke fått noe svar på. Dette er ca 21 dager siden. Blir ganske så fortvilet og oppgitt av sånn. Da føler jeg at NAV "driter en lang marsj" i meg som bruker.

En annen ting er hva NAV ansatte kan om psykiske lidelser. Får dere noe kursing i dette?

Ellers vil jeg si at du virker som en empatisk og flink NAV arbeider. Måtte det vært flere som deg som setter brukeren i høysete og ønsker å være så lydhør!

'' En annen ting er hva NAV ansatte kan om psykiske lidelser. Får dere noe kursing i dette? ''

For tiden er det en del kursing. Du har sikkert hørt om "Vilje Viser Vei" del av den nasjonale satsningen for å få flere med psykiske lidelser i arbeid og aktivitet. I den forbindelse var noen på kontoret på en todagers samling med fokus på arbeidetes betydning for psykisk helse og omvendt. Neste uke skal noe av oss på en dag om personlighetsforstyrrelser.

Men hovedproblemet i nav slik jeg ser det nå er tanken om at alle skal kunne alt. Det går jo ikke. Da blir man jo ikke god på noen ting. Alle kan ikke kunne alt om psykiske lidelser, alt om somatiske lidelser, alt om rus, alt om innvandrere, alt om alle trygderettigheter, ja alt om alt. Dersom noen i steden fikk lov til å spesialisere seg på psykiske lidelser, ville jo brukerne få en mye bedre hjelp når de kom til noen som kunne det. Og de andre ansatte ville kunne bruke h*n som kompetanseperson. Og saksbehandleren ville også få det mye bedre, da det føles mye bedre å jobbe med noe man kan.

Jaja, vi får se hva vil kan få til. Vi jobber i alle fall med saken :-)

Skrevet

'' En annen ting er hva NAV ansatte kan om psykiske lidelser. Får dere noe kursing i dette? ''

For tiden er det en del kursing. Du har sikkert hørt om "Vilje Viser Vei" del av den nasjonale satsningen for å få flere med psykiske lidelser i arbeid og aktivitet. I den forbindelse var noen på kontoret på en todagers samling med fokus på arbeidetes betydning for psykisk helse og omvendt. Neste uke skal noe av oss på en dag om personlighetsforstyrrelser.

Men hovedproblemet i nav slik jeg ser det nå er tanken om at alle skal kunne alt. Det går jo ikke. Da blir man jo ikke god på noen ting. Alle kan ikke kunne alt om psykiske lidelser, alt om somatiske lidelser, alt om rus, alt om innvandrere, alt om alle trygderettigheter, ja alt om alt. Dersom noen i steden fikk lov til å spesialisere seg på psykiske lidelser, ville jo brukerne få en mye bedre hjelp når de kom til noen som kunne det. Og de andre ansatte ville kunne bruke h*n som kompetanseperson. Og saksbehandleren ville også få det mye bedre, da det føles mye bedre å jobbe med noe man kan.

Jaja, vi får se hva vil kan få til. Vi jobber i alle fall med saken :-)

Fint dere (enkelte av dere?) får opplæring i psykiske lidelser da.:) Skjønner det er rimelig håpløst den holdninga om at alle skal kunne alt. Kanskje noen burde si ifra om dette høyere opp i systemet? Dette er jo ikke gode lederføringer slik jeg ser det. Spesialiseringsområder og dybde burde være et must. Som du sier ingen kan jo kunne alt, ellers blir det til at man ikke sitter igjen med noe særlig.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvorfor syns du da det fungerer så utmerket når du opplever de tverre?

Eller er det ironisk du skriver?

Hva tror du?

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvorfor syns du da det fungerer så utmerket når du opplever de tverre?

Eller er det ironisk du skriver?

Det kan du finne ut selv.....

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er åtte år siden denne tråden ble startet. Fungerer NAV bedre i dag?

Anonymous poster hash: 8bab6...785
Skrevet

Det er åtte år siden denne tråden ble startet. Fungerer NAV bedre i dag?

Anonymous poster hash: 8bab6...785

Kan jeg aldri tenke meg. Personlig har jeg ikke hatt noen problemer med NAV, enda ihvertfall. Men jeg har heller ikke kommet så langt som til f.eks arbeidsutprøving. Så lenge jeg er under utredning så gjør ikke saksbehandleren min annet enn å smile og svare om det er noe jeg lurer på. Jeg tror det varierer ekstremt fra kommune til kommune hvor bra det fungerer.

Skrevet

Jeg har ikke blitt direkte dårlig behandlet, men jeg reagerer på en rekke ting med et veldig tungrodd system. Det virker som om de bruker mye energi på ting som de ikke hadde trengt. Noen eksempler:

1) Jeg var sykemeldt 50% over et år og måtte til slutt søke om AFP da sykepengeperioden var gått ut. Mine behandlere mente jeg trengte å være sykemeldt en del lenger, før jeg kunne begynne fullt igjen.  Likevel måtte jeg - som om det var arbeidsledig jeg var - bruke masse tid på å fylle ut min CV hos NAV med jobberfaring og studier jeg har tatt.

Etter dette fikk jeg et fem siders brev i posten der min saksbehandler hadde redegjort for hvilke andre yrker jeg kunne egne meg til. Altså - både jeg og saksbehandler bruker en masse tid på noe som er helt irrelevant - jeg var ikke arbeidsledig og skulle tilbake til jobben jeg faktisk hadde etter sykemelding - det var både jeg, lege, psykiater, psykolog, min nærmeste leder og skolen jeg jobber ved helt klar på, hele tiden!

2) Når du går på AFP må du fylle ut meldekort hver andre uke. Dette forstod jeg greit hvordan skulle gjøres, selv om systemet er tungvindt. Jeg ble likevel kalt inn til et møte midt på dagen der vi i to timer skulle lære oss å fylle ut dette kortet. Møtet var obligatorisk og det stod i brevet at vi ville få trekk i ytelse om vi ikke kom. Jeg hadde da allerede i flere uker sendt inn mine meldekort punktlig. Siden jeg jobbet 50% måtte jeg ta fri fra jobb og skolen måtte sette inn vikarer den dagen, for at jeg skulle kunne gå på et møte jeg ikke fant det minste hensiktsmessig.

3) For å få AFP må du fylle ut et egenmeldingsskjema. Dette er på ingen måter delt inn slik at de som er arbeidsledige kan fylle ut noen punkt, mens de som er sykemeldte kan finne ut det som er relevant for dem. Neida, alle må fylle ut akkurat det samme - og saksbehandlere må da bruke tid på å lese en masse som strengt tatt ikke har noe med den aktuelle saken å gjøre.

4) Skjemaene er i det hele tatt så lite selvforklarende at det irriterer meg grenseløst! Jeg har 9 års høyere utdannelse og mange utdannede og intelligente mennesker i forskjellige yrker rundt meg, men strevde likevel fælt med å forstå hva jeg skulle skrive og krysse av for i de ulike punktene. Jeg tenkte virkelig på alle dem som ikke har de samme ressursene - ikke at jeg er verdens mest intelligente menneske, men jeg regner meg som rimelig oppegående. Jeg måtte ringe (og stå i telefonkø) ørten ganger for å få det riktig fylt ut, og ofte måtte saksbehandlerne ringe videre til noen i Oslo for å hjelpe meg. Det virket som om jeg var den første i landet som skulle fylle ut et skjema for AFP pga psykisk sykdom (har diagnosen bipolar 2). Saken min var egentlig ikke vanskelig i det hele tatt og de må ha hatt titusener av likelydende saker  før.

5) Saksbehandlerne er ofte satt til å kunne alle salgs saker, men i realiteten kan de bare et lite felt. I møter kunne jeg ta med meg et skjema jeg var usikker på hvordan jeg kunne fylle ut, men de kunne ikke svare på den enkleste ting.

"Du må stille seg i kø sammen med andre som lurer på noe om å fylle ut skjema". 

"Men kan jeg ikke spørre deg?"

"Nei, jeg vet ikke noe om å søke AFP".

"Men det er jo det vi snakker om nå?!?".

"Ja, men jeg har ikke DET skjemaet her på rommet mitt, som du ser".

"Nei, men JEG har det jo med meg".

"Jeg ser det, men det er ikke slik vi gjør det".

Skrevet

Jeg har ikke blitt direkte dårlig behandlet, men jeg reagerer på en rekke ting med et veldig tungrodd system. Det virker som om de bruker mye energi på ting som de ikke hadde trengt. Noen eksempler:

1) Jeg var sykemeldt 50% over et år og måtte til slutt søke om AFP da sykepengeperioden var gått ut. Mine behandlere mente jeg trengte å være sykemeldt en del lenger, før jeg kunne begynne fullt igjen.  Likevel måtte jeg - som om det var arbeidsledig jeg var - bruke masse tid på å fylle ut min CV hos NAV med jobberfaring og studier jeg har tatt.

Etter dette fikk jeg et fem siders brev i posten der min saksbehandler hadde redegjort for hvilke andre yrker jeg kunne egne meg til. Altså - både jeg og saksbehandler bruker en masse tid på noe som er helt irrelevant - jeg var ikke arbeidsledig og skulle tilbake til jobben jeg faktisk hadde etter sykemelding - det var både jeg, lege, psykiater, psykolog, min nærmeste leder og skolen jeg jobber ved helt klar på, hele tiden!

2) Når du går på AFP må du fylle ut meldekort hver andre uke. Dette forstod jeg greit hvordan skulle gjøres, selv om systemet er tungvindt. Jeg ble likevel kalt inn til et møte midt på dagen der vi i to timer skulle lære oss å fylle ut dette kortet. Møtet var obligatorisk og det stod i brevet at vi ville få trekk i ytelse om vi ikke kom. Jeg hadde da allerede i flere uker sendt inn mine meldekort punktlig. Siden jeg jobbet 50% måtte jeg ta fri fra jobb og skolen måtte sette inn vikarer den dagen, for at jeg skulle kunne gå på et møte jeg ikke fant det minste hensiktsmessig.

3) For å få AFP må du fylle ut et egenmeldingsskjema. Dette er på ingen måter delt inn slik at de som er arbeidsledige kan fylle ut noen punkt, mens de som er sykemeldte kan finne ut det som er relevant for dem. Neida, alle må fylle ut akkurat det samme - og saksbehandlere må da bruke tid på å lese en masse som strengt tatt ikke har noe med den aktuelle saken å gjøre.

4) Skjemaene er i det hele tatt så lite selvforklarende at det irriterer meg grenseløst! Jeg har 9 års høyere utdannelse og mange utdannede og intelligente mennesker i forskjellige yrker rundt meg, men strevde likevel fælt med å forstå hva jeg skulle skrive og krysse av for i de ulike punktene. Jeg tenkte virkelig på alle dem som ikke har de samme ressursene - ikke at jeg er verdens mest intelligente menneske, men jeg regner meg som rimelig oppegående. Jeg måtte ringe (og stå i telefonkø) ørten ganger for å få ".

Høres veldig kjent ut. Ikke rart NAV-medarbeiderne har for mye å gjøre når de må bruke så mye tid på unødvendig tull.

AnonymBruker
Skrevet

''En del saksbehandlere ser ut til å mene at uføregraden er omvendt proposjonal med IQ og besluttningsevne. ):''

Dette er det svært mange som har opplevd, desverre.

Det er mitt inntrykk også. Hersens skitt!!! Jeg har flere akademiske utdanninger. Hva hjelper vel det når fysisk sykdom gjør det umulig å klare jobb, særlig ikke på fulltid? Saksbehandler på NAV påstod at jeg hadde langt større ressurser enn ham og antydet at jeg ikke ville få uføretrygd, i hvert fall ikke full. Fryktelig frustrerende å møte sånne fordommer.

Anonymous poster hash: b4b4e...252

Skrevet

Så jeg fikk uføretrygd fordi jeg blir sett på som DUM? Lol

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...