Gå til innhold

Kirka på julaften?

Anbefalte innlegg

Gjest Ingemanns kjære
Skrevet

Siden jeg bare er i kirka i forbindelse med dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse, ser jeg ingen grunn til å gå i kirka på julaften.

Men, det er viktig for meg å være på kirkegården og tenne lys på gravene. Og da liker jeg best å være der klokka fem, når jula ringes inn.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

10

• hidi, the scorpion

7

• morsan

4

• Helmi

1

hidi, the scorpion
Skrevet

Siden jeg bare er i kirka i forbindelse med dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse, ser jeg ingen grunn til å gå i kirka på julaften.

Men, det er viktig for meg å være på kirkegården og tenne lys på gravene. Og da liker jeg best å være der klokka fem, når jula ringes inn.

Du har vel like mye rett til å gå i kirken på julaften, som alle andre?

Hva slags motiver folk har for å gå i kirken vet bare Gud, heldigvis de første blir de siste og de siste blir de første etc.

Men _ingen_ i kirken kan se på sin neste og si at h*n ikke tror, fordi h*n aldri går i kirken ellers!

Skrevet

Jeg har nesten aldri vært i kirken julaften, da det er langt å kjøre dit. Da jeg var barn, var det møte i bedehuset tidlig 1. juledags morgen. Var ikke så ofte der heller, for det var flere km å gå og altfor tidlig.

Gjest girasol
Skrevet

Hvorfor late som man er skinnhellig, når alle andre vet at du ikke går i kirken til vanlig? Eller var spørsmålet kanskje for vanskelig for deg?

Og hva vet du om de menneskene som går til kirken for å kose seg...? Kanskje den dagen føler de noe i hjertet som fører dem til tro! Hvem er du som kan avvise folk fra å høre Guds ord? Fordi du føler at de er skinnhellige?

Og kom ikke med latterlige og fordummende svar, man spøker _ikke_ med Gud!

Hidi, er du hårsår på Guds vegne? Bare lurer, tror du at Gud forventer at du skal være det? :)

Gjest girasol
Skrevet

Tapere går i kirka, vi andre holder oss hjemme.

Intelligent ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hidi, er du hårsår på Guds vegne? Bare lurer, tror du at Gud forventer at du skal være det? :)

Nei!

Virker jeg hårsår, så er det kun menneskelig svikt.

Skrevet

Jeg husker jeg og mamma gikk i kirka i jula da jeg var barn. Jeg har ikke videreført denne tradisjonen, da jeg ikke er troende og føler meg ukomfortabel med det. For de som går ikke kirka, døper barna sine, gifter seg der osv. er det nok viktig. Og da vil ikke jeg gå fordi "det er en koselig tradisjon".

Gjest girasol
Skrevet

Nei!

Virker jeg hårsår, så er det kun menneskelig svikt.

Vil bare bekrefte det du sjøl sa i stad: at menneskene ser på det ytre, Gud gransker hjertene. Derfor er det ikke vår oppave å "forsvare" Gud f.eks.når vi opplever at folk tuller eller håner. Gud er større enn det vet du! Sier det mest for at du skal vite at vi kan ha fred i forhold til det :)

Menneskelig svikt vet jeg for øvrig alt om... ;-)

Skrevet

Nei det bruker vi ikke, det har aldri vært noen tradisjon verken hos meg eller sambo's familie.

Vi drar til kirkegården for å tenner fakler på grava til vår sønn og min svigermor når julen ringes inn.

Gjest Ingemanns kjære
Skrevet

Du har vel like mye rett til å gå i kirken på julaften, som alle andre?

Hva slags motiver folk har for å gå i kirken vet bare Gud, heldigvis de første blir de siste og de siste blir de første etc.

Men _ingen_ i kirken kan se på sin neste og si at h*n ikke tror, fordi h*n aldri går i kirken ellers!

Så klart har jeg like mye rett, men personlig blir det litt skinnhellig, som Jølsen også skrev. Men som sagt, det er min personlige mening, for meg selv. Hva andre velger å gjøre, er helt opp til dem.

Derimot kunne jeg gjerne finne på å benytte meg av stille stunder i kirken. Et år hadde kirka åpent hver dag i adventstiden, og da gikk jeg dit og hadde en stille stund. Deilig å sitte der å tenke for meg selv, lytte til rolig orgelmusikk og bare nyte freden.

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Det finnes mer enn nok eksempler på at ikke alle faste kirkegjengere er gode mennesker. Helge Fossmo er et meget kjent eksempel....

Man kan likegjerne være skinnhellig om man går i kirka hver søndag for å tekkes naboen/slekta/menigheten forøvrig.

Jeg forstod poenget, men Helge Fossmo tror jeg ikke du finner i kirka hverken julaften eller søndager. Han skapte jo sin egen lille forskrudde menighet i steden.

Skrevet

Nei, aldri i kirken på julekvelden. Skjønner ikke helt hvordan det skulle bli tid til det heller, opplegget fra ca kl 14.00 og ut dagen er jo allerede fullstappet.

Skrevet

Jeg forstod poenget, men Helge Fossmo tror jeg ikke du finner i kirka hverken julaften eller søndager. Han skapte jo sin egen lille forskrudde menighet i steden.

Om det er statskirken eller en privat menighet man går i hver søndag spiller ingen rolle når det gjelder spørsmålet om skinnhellighet.

Skrevet

Ja, jeg må få med meg julegudstjeneste i kirka. Er vant til det hjemmefra. Mannen min er ikke vant til det, og de siste årene, har jeg tatt med meg de ungene som har hatt lyst.

Håper at vi kan gå alle fem i år :-)

Gjest rullekanin
Skrevet

Jeg sier ikke at det er skinnhellig å gå i kirken - følg med da! Jeg sier at det er en uting å late som man er så skinnhellig i jula, hvis man skal la være å gå i kirka resten av året.

Stor respekt til de som går i kirka til vanlig, det er disse som viser stor ærbødighet, ikke de andre vattnissene som liksom skal sitte og gjespe i kirka fordi de tror de får noe for det. Det er ikke greit å gå i kirka på julaften bare fordi man synes det er koselig. Det er ikke nok. Man skal gjøre det fordi man tror, fordi det har en hensikt.

Sånn er det, next! Neste tråd!

Jeg syns det er helt greit at folk går i kirka på julaften fordi de syns det er koselig.

Alle er velkommen i kirka samma hva. Jeg bruker kirka hele året, men er ikke hver søndag nei. Men i jula, da MÅ jeg i kirka.

Gjest rullekanin
Skrevet

Synes det høres så falskt ut.

Stor ære til de som faktisk er der resten av året, de er virkelig ordentlige folk :-)

Hvorfor er det falskt? Fordi om man ikke ser på seg selv som kristen, så kan man vel ha en tro. En tro om at det er ett eller annet som man ikke helt vet hva er.

Om man ikke tror i det heletatt, så er man faktisk velkommen i kirka. Tror du vi som går i kirka til vanlig ser på oss selv som skinnhellige? I tilfelle tar du GROVT feil;o)

Gjest rullekanin
Skrevet

Javel, men får ikke akkurat noe glorie ved å late som man er hellig disse dagene, og synde resten av året.

Hvem er det som har sagt at man vil oppnå glorie ved å å i kirken på julaften? Tror du de som går i kirken i jula og ikke ellers gjør det for å være snill mot Gud eller noe? Jeg tror de gjør det fordi det er en lang tradisjon og fordi de syns det hører med.

Gjest rullekanin
Skrevet

Ja, uten tvil, og det sier noe om folks verdier. Nå går jeg vekk fra denne tråden, nordmenn har så lite tro, så det er ikke noe vits i. Ha en fin kveld videre :-)

Oppdager etterhvert at du er meget usakelig og fullstendig på jordet. Jeg gidder ikke svare deg mer. Jeg er ikke meindre syndig enn de som ikke tror, bare så det er sagt.

Skrevet

Nei, jeg har aldri gått i kirka på julaften, men tror nok jeg hadde fortsatt med det dersom jeg hadde det som tradisjon hjemmefra. Det høres igrunnen veldig koselig og stemningsfullt ut:)

Eldstejenta vil så gjerne lese juleevangeliet rett før middagen på julaften. Det var min jobb når jeg vokste opp. Veldig koselig tradisjon det også:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...