Gå til innhold

Samevits


Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg elsker samevitser (det er overhode ikke vondt ment!) og holdt på å ramle ut av sofaen i latterkrampe da eksen sendte meg denne nå i kveld:

Samen leste i avisa om en kar som slo kjerringa ihjel med et grytelokk og tenkte:"Voi! Satan for en syk verden vi leve i, ka fan hadd han på kjøkkenet å gjør?!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    6

  • Jølsen

    6

  • Babette

    5

  • Glimtipper

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg liker også samevitser, men denne var jo egentlig ikke noe morsom, eller?

Hør her da:

En forsker skulle til sameland og forske på reindrift og samenes liv. Han bodde i et stort telt midt ute på finnmarksvidda med bare mannfolk. Etter en uke var han begynt å bli lysten på kvinnfolk, og spurte om det ikke var slikt her ute. Han fikk til svar at han måtte gjøre som de andre og finne seg et reinsdyr og ta den med bak en busk. Forskeren syntes dette var forferdelig ekkelt og nektet å være med på noe slikt.

Etter to uker var forskeren blitt enda mer trengt, og spurte igjen om det ikke var noen andre muligheter, men fikk tilsvar at det ikke var andre muligheter enn reinsdyrene. Når det hadde gått en måned var fortskeren blitt så trengt at han bare måtte ha seg noe, så han gikk og hentet seg et reinsdyr, og hadde seg en omgang med det bak en busk. Da han kom tilbake til teltet hørte han høylydt latter. Han tenkte det verste. Da han kom inn i teltet lå de på gulvet og rullet i latter. Forskeren tenkte at nå hadde han tabbet seg ut ved å ta et reinsdyr. Da den første samen kom til seg selv sa han: Vi har tusen reinsdyr, og så

tok han det styggeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også samevitser, men denne var jo egentlig ikke noe morsom, eller?

Hør her da:

En forsker skulle til sameland og forske på reindrift og samenes liv. Han bodde i et stort telt midt ute på finnmarksvidda med bare mannfolk. Etter en uke var han begynt å bli lysten på kvinnfolk, og spurte om det ikke var slikt her ute. Han fikk til svar at han måtte gjøre som de andre og finne seg et reinsdyr og ta den med bak en busk. Forskeren syntes dette var forferdelig ekkelt og nektet å være med på noe slikt.

Etter to uker var forskeren blitt enda mer trengt, og spurte igjen om det ikke var noen andre muligheter, men fikk tilsvar at det ikke var andre muligheter enn reinsdyrene. Når det hadde gått en måned var fortskeren blitt så trengt at han bare måtte ha seg noe, så han gikk og hentet seg et reinsdyr, og hadde seg en omgang med det bak en busk. Da han kom tilbake til teltet hørte han høylydt latter. Han tenkte det verste. Da han kom inn i teltet lå de på gulvet og rullet i latter. Forskeren tenkte at nå hadde han tabbet seg ut ved å ta et reinsdyr. Da den første samen kom til seg selv sa han: Vi har tusen reinsdyr, og så

tok han det styggeste!

Han Nils gikk på besøk til han Ante og banka på gammedøra.

- Nils, e du hjæmme?

- Nei, æ e ikke hjæmme!

- Mæn kommagan dine står jo hær uafør døra?

- Nja... mæn æ har to parr!

To samer frontkolliderer snøskuterene midt på vidda.

I det voldsome sammenstøtet blir de kastet over i hver sin snøfonn,

etter at de har kommer til bevisthet spør den ene samen..

Har du kasko?

ja, høres det svakt fra andre fonnen..

..Ja da e d diin feil!

Nord-Norsk jente i Oslo: Æ sku ha hadd ei flaska sjampo.Ekspiditrisen:Er det til fett hår? Nei e du tuillat de` e jo tell håre` på hau`e!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også samevitser, men denne var jo egentlig ikke noe morsom, eller?

Hør her da:

En forsker skulle til sameland og forske på reindrift og samenes liv. Han bodde i et stort telt midt ute på finnmarksvidda med bare mannfolk. Etter en uke var han begynt å bli lysten på kvinnfolk, og spurte om det ikke var slikt her ute. Han fikk til svar at han måtte gjøre som de andre og finne seg et reinsdyr og ta den med bak en busk. Forskeren syntes dette var forferdelig ekkelt og nektet å være med på noe slikt.

Etter to uker var forskeren blitt enda mer trengt, og spurte igjen om det ikke var noen andre muligheter, men fikk tilsvar at det ikke var andre muligheter enn reinsdyrene. Når det hadde gått en måned var fortskeren blitt så trengt at han bare måtte ha seg noe, så han gikk og hentet seg et reinsdyr, og hadde seg en omgang med det bak en busk. Da han kom tilbake til teltet hørte han høylydt latter. Han tenkte det verste. Da han kom inn i teltet lå de på gulvet og rullet i latter. Forskeren tenkte at nå hadde han tabbet seg ut ved å ta et reinsdyr. Da den første samen kom til seg selv sa han: Vi har tusen reinsdyr, og så

tok han det styggeste!

Han Nils gikk på besøk til han Ante og banka på gammedøra.

- Nils, e du hjæmme?

- Nei, æ e ikke hjæmme!

- Mæn kommagan dine står jo hær uafør døra?

- Nja... mæn æ har to parr!

To samer frontkolliderer snøskuterene midt på vidda.

I det voldsome sammenstøtet blir de kastet over i hver sin snøfonn,

etter at de har kommer til bevisthet spør den ene samen..

Har du kasko?

ja, høres det svakt fra andre fonnen..

..Ja da e d diin feil!

Nord-Norsk jente i Oslo: Æ sku ha hadd ei flaska sjampo.Ekspiditrisen:Er det til fett hår? Nei e du tuillat de` e jo tell håre` på hau`e!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Nils gikk på besøk til han Ante og banka på gammedøra.

- Nils, e du hjæmme?

- Nei, æ e ikke hjæmme!

- Mæn kommagan dine står jo hær uafør døra?

- Nja... mæn æ har to parr!

To samer frontkolliderer snøskuterene midt på vidda.

I det voldsome sammenstøtet blir de kastet over i hver sin snøfonn,

etter at de har kommer til bevisthet spør den ene samen..

Har du kasko?

ja, høres det svakt fra andre fonnen..

..Ja da e d diin feil!

Nord-Norsk jente i Oslo: Æ sku ha hadd ei flaska sjampo.Ekspiditrisen:Er det til fett hår? Nei e du tuillat de` e jo tell håre` på hau`e!

*ler* du har jo mange du! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han Nils gikk på besøk til han Ante og banka på gammedøra.

- Nils, e du hjæmme?

- Nei, æ e ikke hjæmme!

- Mæn kommagan dine står jo hær uafør døra?

- Nja... mæn æ har to parr!

To samer frontkolliderer snøskuterene midt på vidda.

I det voldsome sammenstøtet blir de kastet over i hver sin snøfonn,

etter at de har kommer til bevisthet spør den ene samen..

Har du kasko?

ja, høres det svakt fra andre fonnen..

..Ja da e d diin feil!

Nord-Norsk jente i Oslo: Æ sku ha hadd ei flaska sjampo.Ekspiditrisen:Er det til fett hår? Nei e du tuillat de` e jo tell håre` på hau`e!

Den siste der var stooor! *Tørker lattertårer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isflaket

Jeg liker også samevitser, men denne var jo egentlig ikke noe morsom, eller?

Hør her da:

En forsker skulle til sameland og forske på reindrift og samenes liv. Han bodde i et stort telt midt ute på finnmarksvidda med bare mannfolk. Etter en uke var han begynt å bli lysten på kvinnfolk, og spurte om det ikke var slikt her ute. Han fikk til svar at han måtte gjøre som de andre og finne seg et reinsdyr og ta den med bak en busk. Forskeren syntes dette var forferdelig ekkelt og nektet å være med på noe slikt.

Etter to uker var forskeren blitt enda mer trengt, og spurte igjen om det ikke var noen andre muligheter, men fikk tilsvar at det ikke var andre muligheter enn reinsdyrene. Når det hadde gått en måned var fortskeren blitt så trengt at han bare måtte ha seg noe, så han gikk og hentet seg et reinsdyr, og hadde seg en omgang med det bak en busk. Da han kom tilbake til teltet hørte han høylydt latter. Han tenkte det verste. Da han kom inn i teltet lå de på gulvet og rullet i latter. Forskeren tenkte at nå hadde han tabbet seg ut ved å ta et reinsdyr. Da den første samen kom til seg selv sa han: Vi har tusen reinsdyr, og så

tok han det styggeste!

Jo:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Det kom en søring inn på et gatekjøkken i Karasjok, og han spurte samen bak disken om de hadde pølse med brød.

"Nedda," sa samen, "det har vi ikke."

"Har dere hamburger da?", spurte søringen videre.

"Nedda," sa samen igjen, "det har vi ikke."

Etter at søringen hadde ramsa opp omtrent alt som sto på menyen og fått samme svar spurte han til slutt: "Jammen, hva har dere da?"

"Jodda," svarte samen, "vi har stengt."

*********

En søring kjørte utfor veien et sted oppi sameland, og mente det hele skyldes dårlig brøyting.

Etter en stund fikk han øye på en same med reinsdyr og selde som sto og stakk tomlene innenfor beltet på kofta mens han flirte godt for seg selv.

Søringen ble litt sur, og ettersom han jo mente utforkjøringen hadde skjedd på grunn av dårlig brøyting spurte han like godt samen om hvem som brøyta.

"Neeeeeeeeeeei," sa samen og dro litt på det. "Der nede veit æg ikke, men her oppe så e det Statens veivesen."

**********

En kar fra Burfjord skulle kjøre en dyretransport med reinsdyr opp til Karasjok og hørte som vanlig værmeldinga før han dro. Da han hørte at det var 50 grader minus i Finmark ble han litt i stuss om hvorvidt dyrene kom til å greie seg i bilen der de ikke fikk bevege så mye på seg.

For å sjekke om værmeldinga stemte, ringte han til en kamerat i Karasjok for å sjekke opp temperaturen. Han sa ærendet sitt til kameraten, og denne gikk for å sjekke gradestokken. Han ble borte vel og lenge, og kom tilbake og kunne meddele at det var 15 grader minus.

"Jammen," sa dyretransportsjåføren, "på værmeldinga sa de at det var 50 grader minus i Karasjok."

"Åja," sa kameraten, "du meinte ute?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg virkelig skuffa over deg, Lillemus!!!

At du som faktisk er så allestedsnærværende og toneangivende her på forum synker så dypt i mine øyne. Som same kan jeg fortelle deg at det er alt annet enn hyggelig å stadig bli utsatt for denne typen vitser fra lite reflekterte ikke-samer. Du må gjerne se humoren i det, men er det nødvendig å spre denne kamuflerte oppbygginga av stereotypier?

Jeg har en tid jobbet hardt med skolen for at barna som har valgt å ha samiskundervisning skal slippe unna disse vitsene i skoledagene sine. Og så drar du - av alle - i gang en vitsestafett her. Nei, det var dårlig start på dagen. Et spørsmål: Ville du ha synsa det var like greit å dra i gang en stafett med pakistanervitser, eller afrikanervitser for den saks skyld? Vær snill å svare meg ærlig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg virkelig skuffa over deg, Lillemus!!!

At du som faktisk er så allestedsnærværende og toneangivende her på forum synker så dypt i mine øyne. Som same kan jeg fortelle deg at det er alt annet enn hyggelig å stadig bli utsatt for denne typen vitser fra lite reflekterte ikke-samer. Du må gjerne se humoren i det, men er det nødvendig å spre denne kamuflerte oppbygginga av stereotypier?

Jeg har en tid jobbet hardt med skolen for at barna som har valgt å ha samiskundervisning skal slippe unna disse vitsene i skoledagene sine. Og så drar du - av alle - i gang en vitsestafett her. Nei, det var dårlig start på dagen. Et spørsmål: Ville du ha synsa det var like greit å dra i gang en stafett med pakistanervitser, eller afrikanervitser for den saks skyld? Vær snill å svare meg ærlig på det.

Jeg synes man kan vitse med alle folkeslag. Vi vitser jo med oss selv også? Ikke minst med svensker og bergensere! Og jeg understreket jo at jeg ikke mente det ondskapsfullt. Men det er noe med dialekten og det uforstyrrelige med samene som fasinerer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan vitse med alle folkeslag. Vi vitser jo med oss selv også? Ikke minst med svensker og bergensere! Og jeg understreket jo at jeg ikke mente det ondskapsfullt. Men det er noe med dialekten og det uforstyrrelige med samene som fasinerer meg.

Ser du virkelig ingen forskjell i å vitse om en bestemt folkegruppe og å vitse om en nasjon/by/område?

Ser du heller ikke at det du kaller "dialekt" ikke er annet enn latterliggjøring av aksent og gebrokken norsk som kommer av at mange samer ikke har norsk som førstespråk?

Kan du være så snill å svare meg på om det ville ha vært like greit for deg å dra i gang vitser om pakistanere og afrikanere her på forum? Svenske- og bergenservitsene osv som vi har er stort sett godmodige.

Nei, Lillemus. Tenk deg at snuppa di dag etter dag kom hjem fra skolen og hadde blitt pepret med stereotypi-vitser om sitt etniske opphav. Da tror jeg du hadde sett at det du sprer her er en dårlig kamuflert form for rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ingen forskjell i å vitse om en bestemt folkegruppe og å vitse om en nasjon/by/område?

Ser du heller ikke at det du kaller "dialekt" ikke er annet enn latterliggjøring av aksent og gebrokken norsk som kommer av at mange samer ikke har norsk som førstespråk?

Kan du være så snill å svare meg på om det ville ha vært like greit for deg å dra i gang vitser om pakistanere og afrikanere her på forum? Svenske- og bergenservitsene osv som vi har er stort sett godmodige.

Nei, Lillemus. Tenk deg at snuppa di dag etter dag kom hjem fra skolen og hadde blitt pepret med stereotypi-vitser om sitt etniske opphav. Da tror jeg du hadde sett at det du sprer her er en dårlig kamuflert form for rasisme.

Å du verden, du legger jammen mye i tolkningen av Lillemus' vitser altså!

Vitser er for meg nettopp det - vitser. Om det er samer, nordlendinger, bergensere, svensker, blondiner, pakistanere eller norsken-svensken-dansken-vitser er likegyldige - det er jo godmodig uansett. Jeg klarer ikke å se at det kan komme så mye gæærnskap ut av det slik du ser.

Hva er det i din verden tillatt å spøke om, da? Været? Det er jo mennesker og karakteristikker som "gjør" vitsene, det er da ingen som tror at samer/bergensere/blondiner/you-name-it ER slik vitsene framstiller dem? Da er man vel litt over gjennomsnittelig godtroende kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...