Gå til innhold

Samevits


Lillemus

Anbefalte innlegg

Ja, så skal man selvfølgelig ikke komme med vitser om blinde, døve, millionærer, fattige, enbeinte eller lille Ole som bare er et hode. For ikke å snakke om blondiner, som blondine tar jeg sterkt avstand fra vitser om oss!

Eller daglige doser med vitser om kinesere/gulinger osv tatt i betrakning nicket ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    6

  • Jølsen

    6

  • Babette

    5

  • sweetness

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai

Eller daglige doser med vitser om kinesere/gulinger osv tatt i betrakning nicket ditt...

Ja, ikke sant? Det må da være måte på å være hårsår pga _historie_. Bare for historiens skyld, det er lite gulinger i Chiang Mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du verden, du legger jammen mye i tolkningen av Lillemus' vitser altså!

Vitser er for meg nettopp det - vitser. Om det er samer, nordlendinger, bergensere, svensker, blondiner, pakistanere eller norsken-svensken-dansken-vitser er likegyldige - det er jo godmodig uansett. Jeg klarer ikke å se at det kan komme så mye gæærnskap ut av det slik du ser.

Hva er det i din verden tillatt å spøke om, da? Været? Det er jo mennesker og karakteristikker som "gjør" vitsene, det er da ingen som tror at samer/bergensere/blondiner/you-name-it ER slik vitsene framstiller dem? Da er man vel litt over gjennomsnittelig godtroende kanskje?

Dette minner litt om diskusjonene ang. ordet "neger" som rusler og går med jevne mellomrom.

Da dukker det alltid opp noen som ikke skjønner "hva som er galt med å si neger, jeg mener jo ikke noe vondt med det!"

For min del skjønner jeg ikke hvorfor man på død og liv må si neger hvis de som regnes inn i denne kategorien finner det støtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Det må da være måte på å være hårsår pga _historie_. Bare for historiens skyld, det er lite gulinger i Chiang Mai.

Tror du virkelig at det er stor forskjell på "gulinger" og "thailandske", for de fleste nordmenn? Neppe, fordi Kina i seg selv har så enormt spekter av utssender.

Jeg synes ikke slik vitsing er greit, det underbygger mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Det må da være måte på å være hårsår pga _historie_. Bare for historiens skyld, det er lite gulinger i Chiang Mai.

Hvis jeg ikke husker feil er vel du adoptivmor? Er det OK for deg at det spøkes med guling, mongo eller pakkis?

Nå synes jeg Lillemus har fåt MYE kjeft i denne tråden, men jeg er i utgangspunktet enig med Babette og bikku: å spøke med etnisitet er like sårende for samer som for pakistanere!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Ærlig talt synes jeg vitser som går på folkeslag er litt ubehagelig. Denne var i tillegg litt støtende i forhold til vold.

Jeg må si jeg reagerte mer på det voldelige i vitsen enn at det var en same med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hvis jeg ikke husker feil er vel du adoptivmor? Er det OK for deg at det spøkes med guling, mongo eller pakkis?

Nå synes jeg Lillemus har fåt MYE kjeft i denne tråden, men jeg er i utgangspunktet enig med Babette og bikku: å spøke med etnisitet er like sårende for samer som for pakistanere!

mvh

''Er det OK for deg at det spøkes med guling, mongo eller pakkis?''

Jeg syns det er greit at det spøkes med det meste så lenge det ikke er ondt ment. Jeg oppfatter ikke vitser som noe ondsinnet, men jeg skjønner jo ut fra denne tråden at mange mener annerledes enn meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Det må da være måte på å være hårsår pga _historie_. Bare for historiens skyld, det er lite gulinger i Chiang Mai.

Er det sant at du er adoptivmor? Da hadde det vært interessant å vite om du synes det er ok med gjentatte vitser om ditt barns etniske opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg reagerte mer på det voldelige i vitsen enn at det var en same med. :-)

Ja, slike temaer synes jeg er litt for alvorlige til at jeg ler. Er nok litt "snerpete" på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1197378591' post='3746798]

Tror du virkelig at det er stor forskjell på "gulinger" og "thailandske", for de fleste nordmenn? Neppe, fordi Kina i seg selv har så enormt spekter av utssender.

Jeg synes ikke slik vitsing er greit, det underbygger mobbing.

''Jeg synes ikke slik vitsing er greit, det underbygger mobbing.''

Helt ærlig så tror jeg faktisk hårsårhet ut fra hvem man er underbygger mer mobbing enn en vits noen gang greier gjøre. Og ja, jeg vet at mange nordmenn er kunnskapsløse når det gjelder f.eks folkegrupper i Asia, men jeg kan ikke si det plager meg så veldig mye. Jeg prøver å gi ungene mine trygghet i forhold til hvem de er, nettopp fordi menneskene rundt dem er så kunnskapsløse som de faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det OK for deg at det spøkes med guling, mongo eller pakkis?''

Jeg syns det er greit at det spøkes med det meste så lenge det ikke er ondt ment. Jeg oppfatter ikke vitser som noe ondsinnet, men jeg skjønner jo ut fra denne tråden at mange mener annerledes enn meg her.

He-he, er redd listen ikke kan legges ved om det er vondt ment eller ikke! Dethar jeg forklart mine barn: når en starter en setning med: "Ikke vondt ment altså...", kan du være sikker på at det kommer noe vondt... Dessuten hvordan kan mottageren vite om det er vondt ment eller ikke? I så fall kan en dra den mest ondskapsfulle spøk om den tjukke ungen i nabolaget, og si at det ikke er "vondt ment"...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

He-he, er redd listen ikke kan legges ved om det er vondt ment eller ikke! Dethar jeg forklart mine barn: når en starter en setning med: "Ikke vondt ment altså...", kan du være sikker på at det kommer noe vondt... Dessuten hvordan kan mottageren vite om det er vondt ment eller ikke? I så fall kan en dra den mest ondskapsfulle spøk om den tjukke ungen i nabolaget, og si at det ikke er "vondt ment"...

mvh

'' I så fall kan en dra den mest ondskapsfulle spøk om den tjukke ungen i nabolaget, og si at det ikke er "vondt ment"''

For meg er det faktisk himmelvid forskjell om man vitser om en gitt person eller en diffus gruppe mennesker. Men nei, jeg forteller ikke vitser om tjukke folk når det er tjukke folk til stede, eller samevitser når det er samer til stede for den del. Merkverdig nok syns de fleste tydeligvis det er greit å fortelle blondiner blondinevitser. :-)

Du kan gjerne le av det, men når man f.eks har adoptivbarn består en god del av oppdragelsen av å snakke med dem om hva andre mennesker kan komme til å si om dem. Når det gjelder akkurat thailandske barn, så syns jeg det er mye mer taktløst med alle som snakker om de som har "kjøpt seg kone fra Thailand" osv enn en vits. For meg er altså vitser uskyldige, og det syne jeg godt man kan lære barna sine.

Dessuten tror jeg nok de fleste fort lærer seg å kjenne igjen en vits kontra "det er ikke vondt ment altså, men du som er så tjukk bør nok ikke spise så alt for mange boller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner litt om diskusjonene ang. ordet "neger" som rusler og går med jevne mellomrom.

Da dukker det alltid opp noen som ikke skjønner "hva som er galt med å si neger, jeg mener jo ikke noe vondt med det!"

For min del skjønner jeg ikke hvorfor man på død og liv må si neger hvis de som regnes inn i denne kategorien finner det støtende.

Neida, man skal vokte munnen sin.

Best er det om alle skriver og snakker et korrekt norsk, og holder seg for gode til humor og ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil er vel du adoptivmor? Er det OK for deg at det spøkes med guling, mongo eller pakkis?

Nå synes jeg Lillemus har fåt MYE kjeft i denne tråden, men jeg er i utgangspunktet enig med Babette og bikku: å spøke med etnisitet er like sårende for samer som for pakistanere!

mvh

Du kan bare se hvordan hun framstiller det i et svar lengre ned i tråden, til meg.

Jeg er glad for at min mor ikke har samme innstilling! :)

Det kan ikke være mulig - det viktigste er nok å få det siste ordet uansett ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man skal vokte munnen sin.

Best er det om alle skriver og snakker et korrekt norsk, og holder seg for gode til humor og ironi.

Eller sagt på en annen måte: Best hvis man innehar såpass empati at man kan være i stand til å se at det en selv syns er helt uskyldig, kan en annen finne sårende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sagt på en annen måte: Best hvis man innehar såpass empati at man kan være i stand til å se at det en selv syns er helt uskyldig, kan en annen finne sårende.

Også kan man enda snu litt til og lete opp selvironi.

Du har selvfølgelig rett, det er ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...